Gå til innhold

Trekke om lenestol


femcore

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har kjøpt en kjempefin gammel stol på Fretex. Det er bare ett problem: Den har et stort hull i trekket på setet, og jeg vil gjerne trekke om bare det og beholde resten av det gamle trekket.

Er det noen her som har erfaring med å gjøre slikt, evt tips til hvor jeg kan få det gjort? Hva koster det å få slikt reparert hos en møbeltapetserer, feks...

Legger ved et bilde så dere ser hvordan den ser ut, er en sånn avrundet sak og ikke bare bare å begynne å skrelle av trekket... :P
På forhånd takk for alle svar!

Mvh Solveig

DSC_0008.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er hvis du trekker ett stoff over. Jeg ville kjøpt et solid møbelstoff. Evt Cordfløy e.l. (Møbelstoff er kostbart.)

Dersom du ikke får skrudd fra hverandre stolen trekker du over, skyver ned i bakkant av ryggen (evt bruker et egnet lim i tillegg). I underkant av stolen kan du bruke stiftemaskin og lim.

Ettersom stoffet er ujevnt på stolen må du ta et standpunkt til om du skal legge 2 lag (ett for utjevning) eller om du skal få av det øverste, grønne..:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er om du får skrudd ryggen av setet. Da trekker du bare om setet ved å stifte stoffet på undersiden av setet. 

Hvis det ikke går så sjekk om det er åpning mellom ryggen og setet slik du kan trekke stoffet gjennom hullet. Jeg hadde bare brettet inn stoffkanten der armlenene er festet i setet og så stiftet stoffet på undersiden. 

Møbeltapetserer er dyrt. Min mor betalte 7000 for en stol. Men den var en del større og mer avansert.

Du kan kjøpe møbelstoff på stoffogstil. Det er billig, men det er ikke alt som er like bra kvalitet. 

Anonymkode: 679e1...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss for en stilig stol du har funnet! Håper du vil legge ut bilder her når du har fått den ferdig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stoppet den på ny når du først skal trekke den om. En så kul stol fortjener skikkelig arbeid, om du skjønner ;)

Hadde definitivt ikke kjøpt noe billig stoff og gjort det selv, bare for å spare 2-3 tusen. For meg blir det som å male over mugg på en vegg og håpe det det forblir skjult. 

Men, vi er alle forskjellige.

(Jeg trakk om en lignende stol hos møbeltapetserer og jeg betalte 3500,- pr. stol inkl. stopping og godt møbelstoff).

Lykke til!

Anonymkode: f968a...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en herlig liten sjarmør av en stol :)

Jeg får 70-talls vibber av den. Vet du noe om den ?

Hadde den vært min så ville jeg nok valgt å få den stoppet om og trukket av en møbeltapetserer ja. Det koster noen kroner, men skulle det være slik at pengepungen ikke kan tillate slike utskeielser akkurat nå, så ville jeg lagt et pledd i den så lenge.

Er det slik at lommeboken tillater å levere stolen til en dyktig møbeltapetserer så kan kanskje Gudbrandsdalens uldvarefabrikk ha et møbelstoff som passer en 70-talls skjønnhet.

Kunne dette eventuelt være noe?

 

P.S. Har du snudd og vendt på den for å se om den har en lapp med produsentnavn på et eller annet sted på undersiden?

Endret av Mis(s)Understood
Lagt til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, MapleSirup skrev:

Det beste er hvis du trekker ett stoff over. Jeg ville kjøpt et solid møbelstoff. Evt Cordfløy e.l. (Møbelstoff er kostbart.)

Dersom du ikke får skrudd fra hverandre stolen trekker du over, skyver ned i bakkant av ryggen (evt bruker et egnet lim i tillegg). I underkant av stolen kan du bruke stiftemaskin og lim.

Ettersom stoffet er ujevnt på stolen må du ta et standpunkt til om du skal legge 2 lag (ett for utjevning) eller om du skal få av det øverste, grønne..:) 

 

Tusen takk for svar og gode tips! :) Skal se hva jeg ender opp med, men det med å jevne ut var absolutt lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Det var da en herlig liten sjarmør av en stol :)

Jeg får 70-talls vibber av den. Vet du noe om den ?

Hadde den vært min så ville jeg nok valgt å få den stoppet om og trukket av en møbeltapetserer ja. Det koster noen kroner, men skulle det være slik at pengepungen ikke kan tillate slike utskeielser akkurat nå, så ville jeg lagt et pledd i den så lenge.

Er det slik at lommeboken tillater å levere stolen til en dyktig møbeltapetserer så kan kanskje Gudbrandsdalens uldvarefabrikk ha et møbelstoff som passer en 70-talls skjønnhet.

Kunne dette eventuelt være noe?

 

P.S. Har du snudd og vendt på den for å se om den har en lapp med produsentnavn på et eller annet sted på undersiden?

Ja takk, det synes jeg også! ^^ Vet ikke når den er fra, det brune man skimter under er det originle trekket (tror jeg). Fortsatt 70-tallsvibber, da! 

Jeg skal undersøke hos møbeltapetserer her i Trondheim, evt gjøre som du sier og legge i et pledd eller noe metervare i mellomtiden. Jeg har noen prosjekter om dagen, så det er ikke helt ubegrenset med penger å ta av :P 

Kult stoff og bra tips om fabrikk! Jeg tenker å hente opp en av blå- eller grønntonene i det melerte trekket og kjøre ensfarget sete. Synes kontraster er kult :)

Finner ikke noe merke på den, nei... Den er litt slitt flere steder, men jeg betalte også bare 150 kr ;) Stoffet er festet med nagler under langs kanten og sydd fast der setet og armlenene møtes, så alt tyder på at det er gjort av en proff...

Endret av femcore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville stoppet den på ny når du først skal trekke den om. En så kul stol fortjener skikkelig arbeid, om du skjønner ;)

Hadde definitivt ikke kjøpt noe billig stoff og gjort det selv, bare for å spare 2-3 tusen. For meg blir det som å male over mugg på en vegg og håpe det det forblir skjult. 

Men, vi er alle forskjellige.

(Jeg trakk om en lignende stol hos møbeltapetserer og jeg betalte 3500,- pr. stol inkl. stopping og godt møbelstoff).

Lykke til!

Anonymkode: f968a...02c

Takk for innspill :) Jeg skal få den vurdert hos en eller flere møbeltapetserere - må se hva lommeboka tillater nå, kan hende den må få vente noen måneder. Greit å vite dine erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, Frida skrev:

Jøss for en stilig stol du har funnet! Håper du vil legge ut bilder her når du har fått den ferdig. :) 

Takk Frida! Hvis det blir ordnings på den skal jeg prøve å huske å legge ut bilde ja ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...