Gå til innhold

Brakklegge hage


frøkenkoz

Anbefalte innlegg

Vi har en hage som er så å si gjengrodd. Den er ikke stor, kanskje 30kwm.det er  ikke gress mer. Og buskene er overgrodd. Jeg har så lyst å ordne hagen til sommeren. Jeg vil ha gress og kasser som planter og busker står i. Jeg har forhørt meg litt ang å brakklegge hagen. Men folk sier så forskjellig. Vi må  fylle opp med litt jord også men det er høydeforskjell, slik at det blir kanskje 30 cm på en side, og 10 cm på den andre siden. Har også tenkt på round-up. Og presenning. Men hørte det at visst vi brukte round-up måtte vi vente i 6 måneder med  å så. Da er det uaktuelt. Er det noen som kan gi meg noen tips? Til hvordan å brakklegge, og helst på en litt billig og enkel måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, den billige måten er aldri den enkle. Den billige er spade og muskelkraft. Den gode nyheten er at straks telen har sluppet taket så sitter røttene løst. Å lempe opp planter i februar-mars-april er den beste tiden på året. På plussiden så sparer du penger til treninsstudio. ;) 

 

Den enkle metoden er å hyre inn en minigraver til å endevende alt. Går raskt, koster penger.

 

Roundrup kan du bare glemme. Som privatperson får du ikke kjøpt ugressmidler sterke nok til at de er effektive. Og uansett så kan du altså ikke replante særlig raskt. Presening tar også hele vekstsesongen. Om du vil ha nye plante i jorda i 2016 er fysisk fjerning metoden.

 

Der du likevel skal fylle opp: legg "noe" oppå eksisterende terreng (nedbrytbar duk, aviser, papp el) og lemp oppå jord. Om du vil rulle ut gressmatte oppå dette eller plante blomster så kan det gjøres umiddelbart. Kasser og bed kan også bare settesbygges oppå eksisterende terreng (du må fjerne busker, ikke gress eller mindre planter) med dekke i bunnen og jord oppå. Ikke legg plastduker som ikke er nedbrytbare: naturen har mer enn nok små plastbiter i seg som det er og å ha hagen full av plastmel er ikke moro (særlig om du har barn eller dyr: de vil få i seg plasten)

Anonymkode: 0334f...db3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe uten en befaring, men i utgangspunktet ville jeg satset på å skrape av topplaget for så å planere ut ny jord.

Er det mulig å komme til med en kranbil (med grabb), så kan han grabbe alt rett på bilen, tippe det og komme tilbake med ny jord. Dette burde gå på en dag, og vil da ikke koste så alt for mye. Står du klar med en potethakke og en rive planerer du i samme tempo som han legger ut. Jeg vil tippe dette vil koste deg mellom 7 000 - 10 000 kr og hagen vil være klar til såing etter én dag. Husk å bestille soldet jord.

Det eneste problemet jeg ser med denne metoden er at rundt 80% av kranbilsjåfører er totalt ubrukelige, og det vil være vanskelig for deg å finne frem til en som vet hva han holder på med.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:opplyser: Å legge jord brakk, betyr på mitt språk å overlate alt til naturen. :klo:

 

Anonymkode: 39691...6b6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 kvm, altså på størrelse med en stue? Det klarer du jo fint for hånd. Klipp ned absolutt alt nå, mens det ikke er blader på, så bruker du en dag på å grave opp alt. Hvis du uansett skal fylle på med jord, kan du bare begynne å spare på aviser. Det meste vil kveles av 2-3 aviser lagt oppå hverandre, bare ormegress og slikt kommer seg gjennom. Legger du ny jord oppå avisene, er vel det bænkers.

Lykke til!

Anonymkode: e2558...9b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

30 kvm, altså på størrelse med en stue? Det klarer du jo fint for hånd. Klipp ned absolutt alt nå, mens det ikke er blader på, så bruker du en dag på å grave opp alt. Hvis du uansett skal fylle på med jord, kan du bare begynne å spare på aviser. Det meste vil kveles av 2-3 aviser lagt oppå hverandre, bare ormegress og slikt kommer seg gjennom. Legger du ny jord oppå avisene, er vel det bænkers.

Lykke til!

Anonymkode: e2558...9b0

Dette forslaget er nok litt vel optimistisk. Klart det er mulig å gjøre alt for hånd, og dermed spare noen tusenlapper, men for å få et godt resultat må du betale minst like mye i blod, svette og tårer....vel, kanskje ikke blod...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har slirekne i hagen må du være veldig forsiktig når du fjerner plantemateriale og jord. Den minste bit av stengel eller rot kan få den til å spre seg til nye steder, og når den først har kommet et sted er den nesten umulig å bli kvitt.

Slirekne har store, hjerteformede blader. Plantene starter som små skudd om våren, og kan i løpet av en måned bli over to meter høye, avhengig av art. Om høsten visner planten ned. Den fortrenger alle naturlige arter.

Hvis du har slirekne er et likevel håp. Kutt ned planten, legg på kraftig ugressduk, gjerne flere lag, og legg ny jord på toppen. De neste årene må du se over kanten av duken og plukke alle skudd, dette bør gjøres så ofte som mulig i hele sesongen, minst en gang i måneden. Etter mange år vil dette svekke rota, slik at færre skudd vil komme opp. Alle skudd som fjernes må destrueres, altså enten tørkes og brennes, sendes til et søppelforbrenningsanlegg eller spises (unge skudd kan brukes som rabarbra).

Hvis du ikke har slirekne i hagen kan du prise deg selv lykkelig over at du har sluppet unna med vanlig ugress.

Anonymkode: 2c7ed...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.2.2016 at 21.41, frøkenkoz skrev:

Vi har en hage som er så å si gjengrodd. Den er ikke stor, kanskje 30kwm.det er  ikke gress mer. Og buskene er overgrodd. Jeg har så lyst å ordne hagen til sommeren. Jeg vil ha gress og kasser som planter og busker står i. Jeg har forhørt meg litt ang å brakklegge hagen. Men folk sier så forskjellig. Vi må  fylle opp med litt jord også men det er høydeforskjell, slik at det blir kanskje 30 cm på en side, og 10 cm på den andre siden. Har også tenkt på round-up. Og presenning. Men hørte det at visst vi brukte round-up måtte vi vente i 6 måneder med  å så. Da er det uaktuelt. Er det noen som kan gi meg noen tips? Til hvordan å brakklegge, og helst på en litt billig og enkel måte? 

Hva mener du egentlig med brakklegge?

 

Og, du har ikke ett bilde av hagen da? Lettere å komme med ideer da :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til nærmeste bensinstasjon og kjøp AdBlue. Det er egentlig til trailere, men er miljøvennlig, tar knekken på alt ugress og du trenger ikke å vente så lenge før du planter igjen.

Vi har vært plaget med gress i mellom beleggningssteinene på gårdsplassen, men etter at vi begynte å sprøyte med AdBlue så har vi ikke sett et gresstrå.

Anonymkode: 24848...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arbeider, tilfeldig nok, som Statens Vegvesens innleide spesialist på parkslirekne/hybridslirekne for tiden. Uten at jeg helt ser relevansen for denne tråden kan jeg si at dere (skattebetalerne) nå punger ut millioner på millioner i bekjempelsen av ugresset i forbindelse med nye anlegg. Om du har jævelskapen i hagen din så gjør alt du kan for at den ikke sprer seg.

Prosedyren varierer fra anlegg til anlegg, og ikke minst fra kommune til kommune, men her vi holder på nå er prosedyren som gjelder innenfor hele tiltaksgrensen slik (ganske forenklet):

Forekomster skal graves vekk med en radius på 8 meter og en dybde på 3 meter. Plantemateriale skal brennes, og infisert jord skal kjøres til godkjent mottak (innkapsles i fjelldeponi). Bilene som benyttes til transport skal være utstyrt med kapell og vaskes på godkjent vaskeplass hver dag. Gravemaskinene skal også vaskes på godkjent vaskeplass tilrettelagt for hvert felt før de får flytte seg ut av området Lasteområdet (og vaskeplassene) skal dekkes med veiduk klasse 5 som brennes etter bruk. Prosessen skal overvåkes og dokumenteres av...vel...meg.

Dette betyr at om en finner én enkelt liten plante må en grave ut ca 600 m3, tippavgiften i fjelldeponiet er på 600 kr per tonn. Det vil si rundt 650 000 kr i tippavgift. I tillegg kommer materiell og lønn til alle involverte. 1 000 000 kr per forekomst er ikke urealistisk.

Du kan selvfølgelig ikke holde på slik i hagen din, og det vil neppe være den beste løsningen uansett, men vær klar over hvor stort problem denne planten egentlig er.

Anonymkode: e2405...fcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg arbeider, tilfeldig nok, som Statens Vegvesens innleide spesialist på parkslirekne/hybridslirekne for tiden. Uten at jeg helt ser ... *snip*

Anonymkode: e2405...fcf

:ohmy: Dæven, det var ikke småtteri. Slirekne slår tydeligvis kjempebjørnekjeks og lisespringfrø ned i støvlene når det gjelder bekjempelsestiltak. 

Da tenker jeg vi krysser fingrene for at TS ikke har slirekne i hagen, men bare helt normalt gjenstridig ugress. :) 

Anonymkode: 49de5...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en krim av Agatha Christie hvor morderen dekket graven til offeret sitt med slirekne, tror iallfall det var den planten. "Nemesis" het boken.

Effektivt, helt til Miss Marple fikk saken! 

Endret av Frida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Frida skrev:

Jeg husker en krim av Agatha Christie hvor morderen dekket graven til offeret sitt med slirekne, tror iallfall det var den planten. "Nemesis" het boken.

Effektivt, helt til Miss Marple fikk saken! 

Bokhara-slirekne faktisk, i følge den utgaven som står i hylla her. :) Men den typen slirekne klarer jeg ikke finne noe om på nettet. Vet kanskje slirekne-eksperten noe mer? 

Anonymkode: 49de5...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bokhara-slirekne faktisk, i følge den utgaven som står i hylla her. :) Men den typen slirekne klarer jeg ikke finne noe om på nettet. Vet kanskje slirekne-eksperten noe mer? 

Anonymkode: 49de5...976

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant det!  :)  Det er nok klatreslirekne, på engelsk kalt blant annet "bukhara fleeceflower" jfr Wikipedia. 

(Nysgjerrigheten lenge leve ... :rolleyes:)

Anonymkode: 49de5...976

Imponert over dere begge to!  :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg arbeider, tilfeldig nok, som Statens Vegvesens innleide spesialist på parkslirekne/hybridslirekne for tiden. Uten at jeg helt ser relevansen for denne tråden kan jeg si at dere (skattebetalerne) nå punger ut millioner på millioner i bekjempelsen av ugresset i forbindelse med nye anlegg. Om du har jævelskapen i hagen din så gjør alt du kan for at den ikke sprer seg.

Prosedyren varierer fra anlegg til anlegg, og ikke minst fra kommune til kommune, men her vi holder på nå er prosedyren som gjelder innenfor hele tiltaksgrensen slik (ganske forenklet):

Forekomster skal graves vekk med en radius på 8 meter og en dybde på 3 meter. Plantemateriale skal brennes, og infisert jord skal kjøres til godkjent mottak (innkapsles i fjelldeponi). Bilene som benyttes til transport skal være utstyrt med kapell og vaskes på godkjent vaskeplass hver dag. Gravemaskinene skal også vaskes på godkjent vaskeplass tilrettelagt for hvert felt før de får flytte seg ut av området Lasteområdet (og vaskeplassene) skal dekkes med veiduk klasse 5 som brennes etter bruk. Prosessen skal overvåkes og dokumenteres av...vel...meg.

Dette betyr at om en finner én enkelt liten plante må en grave ut ca 600 m3, tippavgiften i fjelldeponiet er på 600 kr per tonn. Det vil si rundt 650 000 kr i tippavgift. I tillegg kommer materiell og lønn til alle involverte. 1 000 000 kr per forekomst er ikke urealistisk.

Du kan selvfølgelig ikke holde på slik i hagen din, og det vil neppe være den beste løsningen uansett, men vær klar over hvor stort problem denne planten egentlig er.

Anonymkode: e2405...fcf

Hvordan stiller du deg til at Trondheim kommune har et deponi for strøsand rett ved en stor hybridslirekne-forekomst? Jeg har observert at etter flere milde vintre har slirekna bredt seg opp på enkelte grushauger, og at de samme haugene ble fjernet en lang vinter. Langs veiene i Trondheim har jeg mange steder sett slirekne, etter at jeg ble obs på problemet.

Anonymkode: 2c7ed...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.2.2016 at 16.29, AnonymBruker skrev:

:opplyser: Å legge jord brakk, betyr på mitt språk å overlate alt til naturen. :klo:

 

Anonymkode: 39691...6b6

I mitt og =)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med slirekne var skremmende. Bare å venne seg til å spise mye av det...

Anonymkode: e2558...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 22.51, AnonymBruker skrev:

Hvordan stiller du deg til at Trondheim kommune har et deponi for strøsand rett ved en stor hybridslirekne-forekomst? Jeg har observert at etter flere milde vintre har slirekna bredt seg opp på enkelte grushauger, og at de samme haugene ble fjernet en lang vinter. Langs veiene i Trondheim har jeg mange steder sett slirekne, etter at jeg ble obs på problemet.

Anonymkode: 2c7ed...552

Det er ikke akkurat noe som sjokkerer meg. Anleggsarbeid er metode nummer én for spredning av slirekne i Norge.

Hvordan Trondheim kommune stiller seg til dette vet jeg ikke. Noen kommuner har ingen konkret plan, noen kommuner har prosedyrer for bekjempelse og noen har prosedyrer for å hindre videre spredning (og noen har sikkert noen varianter midt i mellom). Det er uansett synd å svi av millioner på bekjempelse mens "naboentreprenøren" gir en god faen...men det er altså realiteten.

Anonymkode: e2405...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...