Gå til innhold

Finner ikke studieteknikk, er j*** stresset, konstant tankekjør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg finner rett og slett ikke studieteknikk. Nå har jeg 5 fag dette semesteret, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom det. Skal innrømme det er jævla tøft akkurat no! Mest fordi jeg konstant tenker på skole. 

Når jeg kommer hjem fra skolen så tenker jeg på skole, alt jeg må-skal gjøre. Sliter meg ut.

Når jeg er på skolen så er jeg lite effektiv/strukturert.  = jeg får gjort veldig lite ila. en dag.

ÅÅååå! Jeg har å lyst å være flink, slappe av på kvelden, og ladde opp til ny dag med god samvittighet. 

Måtte bare få dette ut! Håper noen har noe å dele her! Hadde hjulpet mye..

Anonymkode: d370d...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er inne i en litt umotivert periode selv, men altså, det eneste som hjelper er å ta seg selv i nakken og tvinge seg til å jobbe med fagene. Det nytter ikke å bare ha lyst å være flink, du må gjøre noe med det. Sett deg et mål hver dag. Det kan være at du for eksempel i morgen skal være på lesesalen kl 10, og da har du også satt deg et mål for hvor mange kapitler du skal komme gjennom. Sett deg et litt realistisk mål over arbeidsoppgaver, slik at du faktisk klarer å gjennomføre dem. Husk pauser. 

Det er ikke noe annet å gjøre enn å bare bite tenna sammen. Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tidlig i semesteret enda. Ta deg en pause.

Tenk at du skal jobbe supereffektivt på skolen mellom 08 og 16 (vanlig arbeidsdag for oss andre), og så skal du ha kveldene fri hele neste uke.

Sett deg ned i morgen etter forelesning og skriv ned en oversikt over pensum i fagene, antall bøker/sider/oppgaver osv. Legg inn mellomleveringer og evt. prøver i kalenderen på telefonen, og noter ned når du må ha innspurtlesing. Få oversikt.

Og så - når du har slappet av hver kveld hele neste uke (og kanskje vært litt mer effektiv på skolen?) utvider du til å lese et par timer på ettermiddag/kveld. Det må du nok regne med som minimum om du skal være "flink".

I tillegg kan jeg anbefale å slette sosiale apper fra telefonen en periode - ha dem kun på pad og pc. Det sparer MYE tid i avledninger du ikke har noe glede av.

Men - det er tidlig i semesteret. Slapp av, og tenk at du skal jobbe konsentrert i skoletiden som en start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det første du gjør er å lese en bok om studieteknikk, velge deg ut noen, og bruke disse fremover. Du kommer til å si "men jeg har jo ikke tid til å lese EN EKSTRA bok", men greia er at hvor skal du ellers få de studieteknikkene fra? Det vil spare deg tid og stress i det lange løp. 

Øv deg på PÅ-tid og AV-tid. Ikke ta med bøker hjem, sett av tidsrom for bekymringer. 

Lag en konsekvent plan for når du skal lese fremover, og når du skal gjøre slik og sånn fremover. Er absolutt ikke nødvendig å ha så detaljert plan i hverdagen ellers, men jeg anbefaler deg likevel for en periode å gi deg selv en streng rutine for å komme inn i det, slik at det etter hvert blir lettere. Få deg en planlegger og skriv ned når du skal ha innleveringer, hvor mye du bør ha gjort hver dag, og hva du kan forvente av hver lesedag. 

Lykke til, dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg finner rett og slett ikke studieteknikk. Nå har jeg 5 fag dette semesteret, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom det. Skal innrømme det er jævla tøft akkurat no! Mest fordi jeg konstant tenker på skole. 

Når jeg kommer hjem fra skolen så tenker jeg på skole, alt jeg må-skal gjøre. Sliter meg ut.

Når jeg er på skolen så er jeg lite effektiv/strukturert.  = jeg får gjort veldig lite ila. en dag.

ÅÅååå! Jeg har å lyst å være flink, slappe av på kvelden, og ladde opp til ny dag med god samvittighet. 

Måtte bare få dette ut! Håper noen har noe å dele her! Hadde hjulpet mye..

Anonymkode: d370d...036

Kjenner meg igjen,og det gjør nok mange andre også.

Det er viktig at du ikke sliter deg ut,med den tankegangen du nevner.Sett opp en plan for hva du skal jobbe med i løpet av en uke.I et visst tidsrom (f.ek.på ettermiddag/kveld) eller på visse dager bør det være fri fra alt som heter studier.Jeg leste f.eks. aldri etter kl.18.00.Men det viktigste er å ha en jevn framdrift,lese og jobbe jevnt og trutt.Ikke alle dager vil føles like effektive men ikke tenk på det.Du vil få igjen for det på eksamen uansett.Legg gjerne opp en plan slik at du ligger litt foran skjema,og får satt av nok tid til repetisjon på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat slik som dette jeg også har det nå, og selv om jeg også sliter med studieteknikken nå, så kan jeg si hva planen min er - dette har funket i alle år og satser på å komme på rett spor igjen.

Jeg pleier å regne ut hvor mange sider som må leses innen eksamen, og deler deretter dette på antall dager jeg har å lese på - eskluderer da helg, dager jeg vet allerede nå jeg vil være for opptatt (turer, veldig lange skoledager, jobb ++), samt en ukes tid før eksamen til repetisjon. Dette gir meg en pekepinn på hvor mye som må leses hver dag for å nå målet. Dette bruker jeg som utgangspunkt hver søndag for å finne ut hvor mange sider som må leses den påfølgende uken. Grunnen til at jeg ser på uke og ikke på dag, er fordi noen dager kommer til å være mer eller mindre effektive enn andre, uforutsette ting kan komme opp osv., men jeg vet at det går fint så lenge jeg får lest "ukestotalen". Når jeg da er kommet gjennom, benyttes uken før eksamen til  å skrive tankekart osv. Sånn som nå hvor jeg har flere fag som går samtidig, bestemmer jeg meg for om jeg vil dedikere hele uker til fag, eller spesifikke dager til det. Akkurat nå er det to fag som er viktigst mens de andre ikke blir viktige før mars/april, og da har fag A 2 dager, mens fag B, som er vanskeligere og har mer å lese, 3 dager. Dette har jeg tatt i betraktning i utregningen av ukestotal. I planleggingen på søndagen forholder jeg meg til leseplan fra universitetet, slik at jeg ligger en uke  eller to for tema til forelesningene, uten at det er for lenge til at jeg glemmer for mye før. Jeg er litt bak skjema akkurat nå, men ikke så mye at jeg tror det vil være et problem - den uka før eksamen kommer godt med.

Og så gjelder det egentlig "bare" å tvinge seg til å gjøre dette. Er ikke alltid like lett, men det hjelper på stresset å vite at jeg har en plan å forholde meg til. Nytt for i år er at jeg har lagt inn tid til meg selv og trening, noe jeg ikke har gjort før. Litt tidlig å si noe på med, men synes at det hjelper på nattesøvnen.

Det viktigste er å finne noe som passer for deg, men dette funker ihvertfall bra for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les ett kapittel hver dag og hent ut det viktigste/skrive sammendrag. Så har du en ny bok med kun det "viktigste" når eksamensrushet begynner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset til frksølekopp funker veldig bra for meg også! Et annet godt tips er å gjøre deg godt kjent med pensumlitteraturen. Det er ikke alt som er like relevant eller interessant, og du må jo ikke lese fra cover til cover. Se igjennom innholdsfortegnelsen, og start med noe du synes virker spennende. Om du er god på relevans og sammenhenger kan du jo luke ut det som ikke virker nødvendig, men det kan fort bli litt risky. UANSETT, begynn med det viktigste først. Da er i alle fall det gjort. 

Et annet tips når du har mange emner på en gang er å få oversikt over alle innleveringer, oppgaver, frister osv i hvert enkelt emne. Skriv det opp på en whiteboard (feks) og puss det ut etterhvert som du leverer. Da har du oversikt, samtidig som det gir mestringsfølelse å pusse det vekk fra tavla :)

Og som flere skriver, det er tidlig i semesteret. Ro litt ned, og sett av en dag eller to til å få god oversikt. 

Lykke til! Har selv hatt 5-6 emner samtidig, og det er stressende. Men veldig deilig når du er ferdig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, muffinshaker skrev:

Et kapittel per dag? Det hadde aldri gått her ihvertfall.

Et kapittel er vel ikke så mye mer enn 30 sider? Da jeg studerte (ferdig sommer 2015), så var kapitlene maks 25-30 sider, med 10-30 kapitler. Og 4 fag per semester. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i dette til tross for at jeg husker hvor stressende det var rett før eksamen i fjor. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det..

Anonymkode: b0e6b...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...