Gå til innhold

Hvis du kunne velge et språk


Gjest førstedamen

Anbefalte innlegg

Gjest førstedamen
Den 5.2.2016 at 13.44, Perelandra skrev:

Har lyst til å lære samisk (nordsamisk siden det er mest brukt). Jeg har i flere år studert finsk på egenhånd, så jeg har allerede en viss kjennskap til finsk-ugriske språk. Selv om samisk og finsk ikke er gjensidige forståelige, ser jeg likevel at de ligner ganske mye. Det fascinerer meg at vi i vårt eget land har språk som er totalt fjernt fra norsk. De samiske språkene og finsk er for nordmenn både veldig nære og veldig fjerne på en gang. Nært geografisk, men språklig sett har det ikke noe slektskap siden de ikke tilhører den indoeuropeiske språkfamilien.

Kan også godt tenke meg å lære islandsk som jo historisk sett er nært beslektet med norsk, men likevel ganske ulikt siden islandsk har bevart mye det norrøne språket. Jeg har bodd på et sted i Norge hvor dialekten fortsatt har bevart en del av det norrøne, så jeg tror ikke det vil være så vanskelig.

Gælisk virker veldig spennende! Da jeg var i slutten av tenårene hadde jeg lyst til å lære irsk gælisk fordi jeg likte så godt irsk folkemusikk. Det er jo fortsatt ikke for seint, men foreløpig tror jeg heller det blir samisk eller islandsk.

Bor 71 grader nord og er av samisk slekt. Er et veldig spennende språk. Tipoldemor snakket samisk, oldemor fikk ikke lov! Dette var streng så vi mistet det samiske i familien. Kunne også tenke meg å lære det men har faktisk aldri møtt noen som bruker samisken sin annet enn noen ord her å der, så er liksom ikke noe språk man snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FarDareisMai

Holder på med å lære meg mandarin, og vil fortsette med det. Elsker det språket! Men skulle og ha lært meg russisk og polsk. Hadde to polske kollegaer, og de snakket polsk seg imellom, syntes det hørtes så koselig ut, det språket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 05/02/2016 at 13.48, Daria skrev:

Jeg har snust litt på finsk og skulle gjerne lært meg det skikkelig. Kanskje ikke det man har mest bruk for, men jeg er så fascinert av hvor fullstendig forskjellig det er fra de andre språkene jeg har vært borti.

Gikk finskkurs selv, var veldig gøy. Men dessverre ble kursene avlyst :icon_frown: 

Ellers kunne jeg tenkt meg å lært Manx. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer meg spansk nå. Elsker Italiensk. Men kan man bra spansk, så forstår man italiensk bra, og de forstår spansk bra. Og spansk brukes jo i mange land. Ellers hadde jeg tysk på videregående, men glemt det meste. Kunne tenke meg å ta det opp igjen. Så kunne jeg tenke meg å lære fransk. Og fortsetter jeg å være sammen med kjæresten min, så islandsk.

Anonymkode: 7ddd7...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lady Mondegreen

Jeg studerer gresk og latin, men kan likevel ikke skikkelig tysk engang. Så ... tysk!

Tilføyelse: Jeg glemte å si hvorfor. Grunnen er at det er veldig mye litteratur jeg gjerne skulle hatt bedre tilgang til, både skjønn- og fag-, og jeg synes dessuten det er verdens nest vakreste språk.

Endret av Lady Mondegreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 23.55, Fiberhusk skrev:

Gikk finskkurs selv, var veldig gøy. Men dessverre ble kursene avlyst :icon_frown: 

Ellers kunne jeg tenkt meg å lært Manx. 

Jeg skulle gjerne gått på finskkurs, men har ikke funnet noe selv om jeg bor innen en times reisevei fra Oslo. Må nok lengre nord. Er selvlært, og kan forstå ganske mye når jeg leser eller hører radio, men mangler muntlig praksis for å beherske språket skikkelig. Sist sommer var jeg en snartur til Finland. Det gikk ganske greit å snakke, men merket likevel godt at jeg manglet øvelse. Jeg vurderer å oppsøke finske miljøer i Norge for å få mer praksis.

Den 10.2.2016 at 23.41, førstedamen skrev:

Bor 71 grader nord og er av samisk slekt. Er et veldig spennende språk. Tipoldemor snakket samisk, oldemor fikk ikke lov! Dette var streng så vi mistet det samiske i familien. Kunne også tenke meg å lære det men har faktisk aldri møtt noen som bruker samisken sin annet enn noen ord her å der, så er liksom ikke noe språk man snakker.

Ja, det er leit at hvordan de samiske språkene har gått ut av bruk mange steder. Jeg har en slektning som bor i et tettsted langs kysten av Finnmark. Hun sier at mange av innbyggerne er av samisk ætt, men snakker ikke språket lengre. Det var lenge en skam å være same og snakke samisk.

Jeg er ikke av samisk slekt selv, men det kribler i meg når jeg hører samisk på TV og radio. Har så lyst til å lære! Jeg vet det jevnlig holdes samiskkurs i Oslo, så jeg har absolutt muligheter til å realisere ønsket.

Som student for over 20 år siden, var jeg i praksis i Kautokeino. Jeg likte meg godt og tenkte lenge at jeg hadde lyst til å flytte dit. Det ble aldri noe av, blant annet på grunn av sykdom og sykehusopphold, men det er jo fortsatt ikke få seint. Da kunne jeg både lært samisk, og få finpusset finsken min. Det som mest holder meg tilbake fra å flytte, er at jeg har gamle slektninger som jeg ikke ønsker å bo langt unna.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan litt tysk og fransk. Snakker veldig godt spansk og kunne tenkt meg å lære italiensk siden det ikke burde være så vanskelig pga. spanskkunskapene. Skulle også gjerne lært meg mye mere fransk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror kursene hos Folkehøgskolen i Oslo ble lagt ned da jeg skulle begynne på kurs nr. 2 i 2004, @Perelandra, dessverre. Grunnlaget var naturlig nok for lite interesse... Veldig synd synes jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fiberhusk skrev:

Nei jeg tror kursene hos Folkehøgskolen i Oslo ble lagt ned da jeg skulle begynne på kurs nr. 2 i 2004, @Perelandra, dessverre. Grunnlaget var naturlig nok for lite interesse... Veldig synd synes jeg :sjenert:

Har også sett at det er lite interesse for finsk. Så vidt jeg vet er det ikke lenger mulig å studere finsk på Universitetet i Oslo. Skal man studere det på høyere nivå må man til Tromsø eller Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 40% på min arbeidsplass snakker polsk, så det ville jo ikke vært så dumt å lære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perelandra skrev:

Har også sett at det er lite interesse for finsk. Så vidt jeg vet er det ikke lenger mulig å studere finsk på Universitetet i Oslo. Skal man studere det på høyere nivå må man til Tromsø eller Alta.

Nei, som sagt i mitt forrige innlegg ble det lagt ned :tongue: Kontaktet de i ettertid men ingen planer om å starte igjen her nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg hatt tid så skulle tysken fått en skikkelig oppussing.  Deretter kunne jeg tenke meg å lære mange språk. Får neppe tid til de fleste, men Islandsk, italiensk og quenya er på lista. Synes språk er moro og de jeg helst vil lære er pga historie, kultur og min interesse for å reise gjentatte ganger til land hvor språket snakkes. Unntatt quenya da, det er bare for moro skyld :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samisk, nærmere bestemt nordsamisk, siden jeg har litt samisk blod. Holder på å lære meg samisk, men målet er jo å kunne det flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har prøvd meg på arabisk, men etter at det blei slutt med min arabiske venn så gikk også språket i glemmeboka. :) Men fikk da noen fraser med meg som kan være nyttige.

Har hatt tysk i 5 år på skolen, men får jo aldri praktisert det, sukk. Likeledes gikk jeg på italiensk- og spanskkurs. Det siste i Spania med spansk lærer. Føler jeg er en skikkelig middelhavsfarer når det gjelder språk, litt her og litt der. Og så kan jeg sei hei på serbokroatisk, polsk, portugisisk, mandarin og thai, haha. Eller "hvordan har du det".

Vet ikke helt hvilket språk jeg ville lært så godt at jeg kunne lest bøker og hatt en skikkelig konversasjon, kanskje spansk eller italiensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den islandske TV-serien Innesperret har forsterket interessen til å lære islandsk. Hvis jeg skal studere både finsk, samisk og islandsk, har jeg i alle fall nok å fylle tida med i lang tid framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst til å lære meg italiensk, siden det er et nydelig språk, og samisk, siden det er mitt andre morsmål. Litt mere praktisk hadde det vært å lære meg mere spansk, siden jeg bor i Spania, og ikke er i stand til å kommunisere med mine landsmenn.

Anonymkode: dcf74...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...