Gå til innhold

Hvis du kunne velge et språk


Gjest førstedamen

Anbefalte innlegg

Gjest førstedamen

Akkurat nå lærer jeg meg arabisk, egetlig av den grunnen at jeg synes skriftspråket er veldig interessant. Etter at jeg lærte meg mer eller mindre hvordan man går frem når man leser og skriver arabisk fant jeg ut at jeg nesten måtte ta det hele veien. Og dette er utrolig spennende.

Hvilket språk kunne du tenke deg og lære?

Og hvorfor akkurat dette språket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

Hvis jeg bare kunne velge et:

Italiensk - jeg snakker tysk til daglig, og det hadde vært kjekt å kunne et av de "mykere" språkene. Dessuten blir jeg glad av å høre italiensk. Utover det spiller også kultur og språkhistorie en rolle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg studerer for tiden skotsk gælisk og mandarin. Begge språkene er utrolig interessante. Jeg har en laaaang liste med språk jeg gjerne vil lære meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
49 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg studerer for tiden skotsk gælisk og mandarin. Begge språkene er utrolig interessante. Jeg har en laaaang liste med språk jeg gjerne vil lære meg :)

Wow! Respekt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å lære samisk (nordsamisk siden det er mest brukt). Jeg har i flere år studert finsk på egenhånd, så jeg har allerede en viss kjennskap til finsk-ugriske språk. Selv om samisk og finsk ikke er gjensidige forståelige, ser jeg likevel at de ligner ganske mye. Det fascinerer meg at vi i vårt eget land har språk som er totalt fjernt fra norsk. De samiske språkene og finsk er for nordmenn både veldig nære og veldig fjerne på en gang. Nært geografisk, men språklig sett har det ikke noe slektskap siden de ikke tilhører den indoeuropeiske språkfamilien.

Kan også godt tenke meg å lære islandsk som jo historisk sett er nært beslektet med norsk, men likevel ganske ulikt siden islandsk har bevart mye det norrøne språket. Jeg har bodd på et sted i Norge hvor dialekten fortsatt har bevart en del av det norrøne, så jeg tror ikke det vil være så vanskelig.

15 timer siden, Linaria skrev:

Jeg studerer for tiden skotsk gælisk og mandarin. Begge språkene er utrolig interessante. Jeg har en laaaang liste med språk jeg gjerne vil lære meg :)

Gælisk virker veldig spennende! Da jeg var i slutten av tenårene hadde jeg lyst til å lære irsk gælisk fordi jeg likte så godt irsk folkemusikk. Det er jo fortsatt ikke for seint, men foreløpig tror jeg heller det blir samisk eller islandsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snust litt på finsk og skulle gjerne lært meg det skikkelig. Kanskje ikke det man har mest bruk for, men jeg er så fascinert av hvor fullstendig forskjellig det er fra de andre språkene jeg har vært borti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg er født i Korea, så føles det rett at jeg burde studere mer av språket og lære meg det. Vil gjerne reise dit en gang uten å måtte snakke kun engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Daria skrev:

Jeg har snust litt på finsk og skulle gjerne lært meg det skikkelig. Kanskje ikke det man har mest bruk for, men jeg er så fascinert av hvor fullstendig forskjellig det er fra de andre språkene jeg har vært borti.

Tja, det kommer an på hvor i landet man bor. Finsk er jo ikke akkurat noe verdensspråk, men det tilhører likevel et naboland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer meg selv japansk akkurat nå, og kan lese det koreanske skriftsystemet så derfor vil jeg lære koreansk også en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte fransk og spansk, så har lært meg det ved å studere i land de språkene blir brukt. Synes spansk høres finest ut, men det er så morsomt å snakke fransk!

Begynte en gang å lære meg tysk.

Jeg var så forelska i Tom Kaulitz og hørte mye på tysk musikk den gang. Det var ganske lett, så synes jeg ble flink i og med at det var 100 prosent selvstudie :P Men etterhvert som forelskelsen fadet, fadet interessen for språket. Så har vel glemt det meste.

Ellers er jeg enig med trådstarter. Arabisk er kjempekult! Og spesielt kjekt å kunne når det er så mange som har arabisk som morsmål i gatene våre :) Da jeg var i Libanon fikk jeg mange venner som lærte meg mye arabisk, men det var hovedsaklig bare styggord :ph34r:

Om jeg måtte velge et annet morsmål enn det jeg har, tror jeg at jeg går for spansk. Men syne det er veldig kult å snakke norsk, siden ikke så mange kan det : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å lære portugisisk! Både brasiliansk portugisisk og vanlig.

Det er kanskje en litt teit grunn, men lysten på å lære det kom da Michel Telo kom med låten Ai se eu te pego. Den gjorde meg så glad!

 

Ellers har jeg alltid hatt lyst å lære fransk og italiensk, fordi jeg synes det høres så fint ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
5 timer siden, Perelandra skrev:

Har lyst til å lære samisk (nordsamisk siden det er mest brukt). Jeg har i flere år studert finsk på egenhånd, så jeg har allerede en viss kjennskap til finsk-ugriske språk. Selv om samisk og finsk ikke er gjensidige forståelige, ser jeg likevel at de ligner ganske mye. Det fascinerer meg at vi i vårt eget land har språk som er totalt fjernt fra norsk. De samiske språkene og finsk er for nordmenn både veldig nære og veldig fjerne på en gang. Nært geografisk, men språklig sett har det ikke noe slektskap siden de ikke tilhører den indoeuropeiske språkfamilien.

Kan også godt tenke meg å lære islandsk som jo historisk sett er nært beslektet med norsk, men likevel ganske ulikt siden islandsk har bevart mye det norrøne språket. Jeg har bodd på et sted i Norge hvor dialekten fortsatt har bevart en del av det norrøne, så jeg tror ikke det vil være så vanskelig.

Gælisk virker veldig spennende! Da jeg var i slutten av tenårene hadde jeg lyst til å lære irsk gælisk fordi jeg likte så godt irsk folkemusikk. Det er jo fortsatt ikke for seint, men foreløpig tror jeg heller det blir samisk eller islandsk.

Det var slik det begynte for meg. Lærte meg litt irsk på egen hånd og plutselig sitter jeg på et universitet i Skottland og studerer gælisk! Lærte meg islandsk for en del år siden også. Nydelig språk. Har meldt meg på kurs der til sommeren for å opprettholde språket og forhåpentligvis lære litt mer. Det er dessverre et språk man ikke får brukt så mye :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italiensk, så slipper jeg se på tekstmaskinen under mine favorittoperaer ;) Reiser også ganske ofte til Italia, så det hadde vært praktisk å kunne mer enn noen få ord. Ellers kunne jeg tenkt meg å kunne ungarsk, fordi det skal være så vanskelig... :P

Anonymkode: c8357...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Først og fremst skulle jeg gjerne ha avrusta fransken og finpusset spansken.

Anonymkode: e5c6a...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et mål om å lære meg spansk, så jeg jobber med det sånn litt til og fra. Ellers skulle jeg gjerne blitt flinkere i tysk. Har ikke egentlig tenkt på det før jeg klikket meg inn på denne tråden, men arabisk hadde vært ganske interessant å lære - både for å forstå språket, og så hadde det vært kult å kunne lese det. Tenk deg å lese Koranen på arabisk :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å lære quenya, men det er jo totalt unyttig.

Arabisk og russisk hadde derimot vært både nyttig og interessant å kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfar lærer meg mongolsk og russisk nå, siden det er svigerfamiliens språk, veldig spennende. Har også lyst til å bli enda bedre i koreansk, bor i Korea, men har ikke hatt så mye tid til å lære språket dessverre. og kun for morro skyld vil jeg lære spansk, tok et kurs og syns det var veldig morro og det er jo et veldig pent språk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...