Gå til innhold

Hvis du kunne velge et språk


Gjest førstedamen

Anbefalte innlegg

Gjest førstedamen

Akkurat nå lærer jeg meg arabisk, egetlig av den grunnen at jeg synes skriftspråket er veldig interessant. Etter at jeg lærte meg mer eller mindre hvordan man går frem når man leser og skriver arabisk fant jeg ut at jeg nesten måtte ta det hele veien. Og dette er utrolig spennende.

Hvilket språk kunne du tenke deg og lære?

Og hvorfor akkurat dette språket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

Hvis jeg bare kunne velge et:

Italiensk - jeg snakker tysk til daglig, og det hadde vært kjekt å kunne et av de "mykere" språkene. Dessuten blir jeg glad av å høre italiensk. Utover det spiller også kultur og språkhistorie en rolle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg studerer for tiden skotsk gælisk og mandarin. Begge språkene er utrolig interessante. Jeg har en laaaang liste med språk jeg gjerne vil lære meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
49 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg studerer for tiden skotsk gælisk og mandarin. Begge språkene er utrolig interessante. Jeg har en laaaang liste med språk jeg gjerne vil lære meg :)

Wow! Respekt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å lære samisk (nordsamisk siden det er mest brukt). Jeg har i flere år studert finsk på egenhånd, så jeg har allerede en viss kjennskap til finsk-ugriske språk. Selv om samisk og finsk ikke er gjensidige forståelige, ser jeg likevel at de ligner ganske mye. Det fascinerer meg at vi i vårt eget land har språk som er totalt fjernt fra norsk. De samiske språkene og finsk er for nordmenn både veldig nære og veldig fjerne på en gang. Nært geografisk, men språklig sett har det ikke noe slektskap siden de ikke tilhører den indoeuropeiske språkfamilien.