Gå til innhold

Mødre som vil bestemme i eks sitt hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har faktisk ikke noe du skulle sagt i forhold til leggetider. Eksen min burde absolutt hatt mer grenser og sørget for mer søvn, men det blir (oftest) hans problem. Greit nok at vi har hatt noen tunge mandager oppgjennom, men gutten elsker å være hos far.

Anonymkode: e84ef...459

Eh, jo. Alt som angår viktige aspekt ved ens barns helse og trivsel angår barnets mor og far - uansett hvor i verden barnet er.

Anonymkode: e7657...b47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat her kontrollerende ekser ofte gjør en stor feil.

Det er haugevis av eksempler på hjem der steforeldre har blitt en del av den trygge bauta-samlingen til barnet. Og hvis du snakker med ungdom / unge voksne som har fått oppleve gode steforeldre, så forteller de oftest nettopp det, at de opplevde det å ha flere trygge voksenpersoner i livet sitt som en stor fordel, uten at det på noen måte truet forholdet til egne foreldre - heller tvert imot.

Som mor og far burde man bygge oppunder et godt forhold mellom barn og ste-foreldre og ikke la sjalusi stå i veien. Man har gått fra hverandre fordi ting ikke funket. Det beste man kan gjøre for ungene sine da er å støtte forholdet mellom eksen og steforelderen - med mindre det ligger forhold til grunn som går ut over barnas sikkerhet.

I den støtten ligger også det å gi eksen friheten til å bygge sitt eget liv med steforelderen. Hvis man går inn og kontrollerer for mye så legger man opp til det motsatte og er med på å skape en situasjon med spenninger i barnets andre hjem. Man må innse sin plass i forhold til eksens liv, rett og slett. Det er en av konsekvensene ved å skille lag. 

Man burde heller være takknemlig for at han / hun har funnet en steforelder som ikke bare er glad i eksen, men samtidig er glad i dine barn. 

 

Anonymkode: 02777...b8b

Det beste far og mor gjør er å fortsette det gode samarbeidet om sitt barn.

Andre utenforstående må holde avstand og bør absolutt bo i sin egen bolig!

 

 

Anonymkode: e7657...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Flair skrev:

AB-debatten her er grundig gjennomgått mange ganger før. Herunder har det kommet tydelig fram at motivasjonen ofte handler om helt andre ting enn å "tørre å innestå for meninger" eller ikke.

Jeg er ellers ikke enig med deg i at konflikter i hjemmet som omhandler steforeldre alltid er ekvivalente. Du kan ha en fantastisk stemor uten kontrollerende tendenser samtidig med et troll av en eks - og du kan ha det andre veien: en eks som legger alt til rette, men må forholde seg til en kranglete steforelder.

En kontrollfrik av en person kan helt alene gjøre livet til et helvete for en annen, spesielt når de bruker noe så følsomt som barna som pressmiddel.

 

Ekvivalent betyr her at du ikke har det ene uten det andre. Oppførsel har ingen betydning for om du ikke har det ene uten det andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som barnas eneste mor - the one and only - hold deg unna mine barns verdivalg, personlighetspåvirkning og ufine vaner/holdninger. Hold deg unna mine barn politisk, prøv ikke engang å forsøke å påvirke de i sosialistisk retning eller med ditt dårlige språk eller utilstrekkelig dannelse. 

 

Dette tar vi foreldre oss av. Så kan du leve med dine strekklaken og telle kanter. I do not honestly care.

Anonymkode: e7657...b47

Au,dette var litt vondt å lese. Du virker utrolig kontrollerende ovenfor barna! De er jo ikke eiendelene dine. Og dårlig språk utilstrekkelig dannelse?? Er det en selvfølge at stemødre har det mer enn mødre? Så rart du skrev det sånn. 

Mine barn har en stemor som er totalt ulik meg,hun er fra et annet land også,en helt annen kultur. Syns det er veldig ålreit at de har opplevd det. De har alltid fått gjort opp sine egne meninger. Det viktigste for meg var nettopp å være åpen sånn at de ble selvstendige! 

Du må ikke være så eiesyk. La nå barna utvikle seg til selvstendige individer. La de digge stemoren om de vil. Hun er også en rollemodell for barna deres. Uansett om hun deler dine vedier eller ei. Så lenge hun liker ungene og vil tilbringe tid med dem,skal du bare være glad du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungene mistrives hos far og stemor, så se til i helvete å fiks det! Så enkelt er det faktisk. Enten det dreier seg om leggetider fordi stemor skal ha far alene ALLE kveldene, også når barna er der... og ikke. Eller stemor rir rundt på kjepphestene sine, og bestemmer ditt og datt - fordi hun kan. (les. demonstrere at det er hun som bestemmer. Hun vant)!

Dere har dere selv å takke om ting skjærer seg, (og noen håper vel at det skal gjøre det, slik at det er noe å lage bråk om.)

Er helt merkelig at stemødre ikke evner å forstå at barn som har sovet samme med far i evigheter, ikke setter pris på å bli sendt ned på et roterom i kjelleren for å sove alene. Men da har jo barnets mor oppdratt det dårlig hvis barnet ikke forstår de har fått en ny, og mye viktige person i huset

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kontormus skrev:

Hvis ungene mistrives hos far og stemor, så se til i helvete å fiks det! Så enkelt er det faktisk. Enten det dreier seg om leggetider fordi stemor skal ha far alene ALLE kveldene, også når barna er der... og ikke. Eller stemor rir rundt på kjepphestene sine, og bestemmer ditt og datt - fordi hun kan. (les. demonstrere at det er hun som bestemmer. Hun vant)!

Dere har dere selv å takke om ting skjærer seg, (og noen håper vel at det skal gjøre det, slik at det er noe å lage bråk om.)

Er helt merkelig at stemødre ikke evner å forstå at barn som har sovet samme med far i evigheter, ikke setter pris på å bli sendt ned på et roterom i kjelleren for å sove alene. Men da har jo barnets mor oppdratt det dårlig hvis barnet ikke forstår de har fått en ny, og mye viktige person i huset

:blomst: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker mamma kjeftet på pappa fordi jeg fikk skive med nugatti. 

Anonymkode: de2ea...cb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt til barnemor at jeg og samboer bestemmer her hjemme. Jeg er flink å oppdra min egen unge. Om det er noe problem får hun ta det opp på familievernkontoret. 

Anonymkode: 95f08...2d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt til barnemor at jeg og samboer bestemmer her hjemme. Jeg er flink å oppdra min egen unge. Om det er noe problem får hun ta det opp på familievernkontoret. 

Anonymkode: 95f08...2d9

Jeg håper du ser at du selv skriver at du oppdrar stebarnet ditt uavhengig av hva mor synes. Du har til og med konfrontert henne......Ja, der er det nok fredelig.

Når og hvordan avtalte dere å få barn sammen? Du og moren altså..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MapleSirup skrev:

Jeg håper du ser at du selv skriver at du oppdrar stebarnet ditt uavhengig av hva mor synes. Du har til og med konfrontert henne......Ja, der er det nok fredelig.

Når og hvordan avtalte dere å få barn sammen? Du og moren altså..

Jeg er far til barnet. Det finnes ikke en eneste grunn til at jeg skal bli mistrodd når det gjelder å oppdra mitt eget barn. 

Anonymkode: 95f08...2d9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er far til barnet. Det finnes ikke en eneste grunn til at jeg skal bli mistrodd når det gjelder å oppdra mitt eget barn. 

Anonymkode: 95f08...2d9

Da kan du jo presisere det da....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mor og stemor, og snart får mine egene barn en stemor å forholde seg til 😊

Jeg håper virkelig at far og stemor har vett til å IKKE prioritere ungene først i en hver situasjon, men sette grenser og la ungene oppleve en normal familiesituasjon hos far også. Jeg mener at ungene skal kjenne sin plass i familien, ta ansvar etter modenhet og bli mest mulig selvstendig. Tror jeg hadde fillerista faren hvis han tillater ungene å ta styringen over ett voksent menneske (stemor), og jeg håper virkelig hun setter mine unger på plass ved behov og veileder dem i forhold til rett og galt. 

Barn er barn, og det er de voksene som skal lede ann og sette grenser, og da mener jeg alle voksne som ungene omgås.

En stemor er en rollemodell i barnas liv, og hvis hun skal stå på sidelinjen og godta alt det ungene til en hver tid måtte ha av innfall og sprell, hvilken rollemodell vil det være? Ungene vil heller ikke oppleve henne som en trygg voksen dersom hun står i bakgrunnen.

Anonymkode: 517b0...bdc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting med hva far og forsåvidt stemor gjør i sitt eget hjem, man må lære seg at det kan være to hjem med ganske så forskjellige regler. Som mor er det likevel vanskelig å ikke si i fra når det er ting i fars og stemors hjem som virkelig plager barnet mitt. Et eksempel var en liten, mørkeredd gutt som måtte være hjemme alene sent på natt. Han gråt mye og var virkelig redd, og selv om alderen tilsa at han burde kunne være litt alene, så var han såpass mørkeredd og husredd at å være alene til midnatt var ikke det beste for han. En annen ting er når stemor forskjellebehandler barna sine og mitt barn, og i den grad at det var veldig synlig for omverden. Noe forskjellsbehandling vil det alltids bli, men ikke sånn at feks et barn må delta i alle former for husarbeid/for kjeft for alt, mens et annet slipper absolutt alt. 

Anonymkode: 4ae8c...60b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, MapleSirup skrev:

Jeg håper du ser at du selv skriver at du oppdrar stebarnet ditt uavhengig av hva mor synes. Du har til og med konfrontert henne......Ja, der er det nok fredelig.

Når og hvordan avtalte dere å få barn sammen? Du og moren altså..

Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå at unger skal behandles likt? Stebarn og biologisk barn. Tror du ikke ungene merker at de blir forskjellsbehandlet?! "nei du får ikke lov til å bli med stemor og barna på kafe fordi  du er kun pappas ansvar og hvis du løper ut i veien eller hiver ett glass i hodet på servitøren så får ikke stemor lov til å irettesette deg" "nei du får vente på frokosten til pappa står opp" "nei du får ikke lov å bli hentet tidligere fra barnehagen å bli med på stranden for pappa jobber"

Dere burde skamme dere. La nå ungene få lov å bli en del av den nye familien også. Det vil ikke si at den gamle familien er mindre verdt selv om man inkluderer ungen i den nye.

Anonymkode: af1e1...e9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå at unger skal behandles likt? Stebarn og biologisk barn. Tror du ikke ungene merker at de blir forskjellsbehandlet?! "nei du får ikke lov til å bli med stemor og barna på kafe fordi  du er kun pappas ansvar og hvis du løper ut i veien eller hiver ett glass i hodet på servitøren så får ikke stemor lov til å irettesette deg" "nei du får vente på frokosten til pappa står opp" "nei du får ikke lov å bli hentet tidligere fra barnehagen å bli med på stranden for pappa jobber"

Dere burde skamme dere. La nå ungene få lov å bli en del av den nye familien også. Det vil ikke si at den gamle familien er mindre verdt selv om man inkluderer ungen i den nye.

Anonymkode: af1e1...e9f

Du kan jo ikke plukke ut mitt svar til noen andre for så å tillegge meg alt det der!

Ingenting av du det skal belære meg der er noe JEG står inne for......jeeez.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle svarene her. Og jeg er i utgangspunktet enig i det TS skriver. men med noen unntak, og det er om ungene viser tegn på at det er noe de ikke er komfortable med. Jeg sliter litt med at ungene våre ikke tør eller vil si noe om ting som bekymrer dem til faren, de sier det derimot til meg. Og når de feks uttrykker at de ikke liker å være alene hjemme hos pappa, så må jeg jo kunne fortelle det til faren uten at det blir sett på som innblanding. Jeg vil jo veldig gjerne vite om det hvis det er noe ungene ikke er komfortable med hos meg. Men jeg svelger mange kameler i forhold til leggetider og annet. Og oppfølging av lekser...Jeg er uenig, men det må være opp til faren å styre sånt når de er hos han. Men lett er det ikke.

Nå er det ingen steforeldre inne i bildet her foreløpig. Men jeg krevde å få lagt inn et punkt i samværsavtalen/samarbeidsavtalen som vi har, som jeg syns er veldig viktig. Og det er at når en "steforelder" kommer inn og blir en del av barnas liv (altså om man flytter sammen), så skal alle de voksne sette seg ned sammen og ta en prat om forventninger og avklare hvilken rolle vedkommende skal ha i forhold til barna. Jeg tror at det å kunne ta en litt avklarende prat rundt dette kan hindre mange konflikter. Og ja, jeg vet at i mange tilfeller er dette umulig å få til fordi de voksne oppfører seg som furtne småunger, men egentlig burde alle voksne klare å se hvor viktig et godt samarbeid mellom de voksne er for at barna skal ha det bra. Og også for at de voksne skal ha det bra. Og alle voksne som kommer inn i barnas liv er rollemodeller og vil påvirke barna på godt og vondt. Og det bør de være bevisst på. Selvfølgelig kan en "stemor" irettesette barna mine om de bryter regler eller oppfører seg dårlig. Og jeg håper også hun vil gi dem kjærlighet, trygghet og gode relasjoner. Og at hun også blir hørt i forhold til samvær tar jeg som en selvfølge at hun klarer å formidle via sin partner, om ikke de to snakker sammen så er det da søren meg ikke mitt problem. Men en stemor bør også huske at det er de biologiske foreldrene som har hovedansvaret, de som har mest å si, og som skal komme først i forhold til barna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, MapleSirup skrev:

Du kan jo ikke plukke ut mitt svar til noen andre for så å tillegge meg alt det der!

Ingenting av du det skal belære meg der er noe JEG står inne for......jeeez.

Dette er jo bare en liten del av det det vil si å ha barn.

Alt av forskjellsbehandling, uansett om det er grensesetting, ansvar, leggetider eller morro er noe ungene merker og blir lei seg for. Hvorfor er det viktigere å stå på prinsippene på at stemor er ett søppelmenneske i stede for å faktisk la voksne ansvarsfulle mennesker få lov til å inkludere ungen din i den nye familien? Ungene lider av å føle at de er på besøk i stede for hjemme. Jeg synes alle mødre som nekter stemor å inkludere ungene deres i familien, uansett om det er ved grensesetting, leggetider, ansvar, gøy e.l. er noen sabla egoister som ikke setter ungene først. Dere burde skamme dere. Dere burde heller være takknemlige for at stemor behandler ungen deres som sine egne.

Anonymkode: af1e1...e9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare en liten del av det det vil si å ha barn.

Alt av forskjellsbehandling, uansett om det er grensesetting, ansvar, leggetider eller morro er noe ungene merker og blir lei seg for. Hvorfor er det viktigere å stå på prinsippene på at stemor er ett søppelmenneske i stede for å faktisk la voksne ansvarsfulle mennesker få lov til å inkludere ungen din i den nye familien? Ungene lider av å føle at de er på besøk i stede for hjemme. Jeg synes alle mødre som nekter stemor å inkludere ungene deres i familien, uansett om det er ved grensesetting, leggetider, ansvar, gøy e.l. er noen sabla egoister som ikke setter ungene først. Dere burde skamme dere. Dere burde heller være takknemlige for at stemor behandler ungen deres som sine egne.

Anonymkode: af1e1...e9f

Og du fortsetter å sitere meg uten å forstå hva du driver med engang.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS  her. Glad for at innlegget fikk mye respons, for jeg syns det er viktig å tenke over. Ser noen nevner at de føler det er sin plikt å nevne til far hvis barnet syns noe er ubehagelig/feil. Selvfølgelig skal foreldre kunne nevne slik. Å gi forslag for bedring er jo også bra - men mitt poeng er at mor ikke skal BESTEMME. I far sitt hjem styres det ut i fra deres regler og rutiner, og medmindre det er skadelig for ungene, burde ikke mor si noe på det. Her legger vi opp regler som gjelder for både felles og stebarn, og da kan ikke mor komme å forlange egne regler for hennes barn. 

Og til deg som kommenterer i samtlige tråder om den onde stemora som tvinger 10 åringen på rommet kl 20 på lørdagskveld - hvis eksen din hadde hatt baller hadde han sagt sin mening til stemor. Hvis far sier seg enig i disse rutinene, noe han tydligvis gjør, burde ikke du blande deg mer enn å komme med et forslag. Og til en annen bruker, at barnet må legge seg i egen seng plutselig - vel, normale oppegående barn klarer å tilpasse seg det. Stemor skal få dele seng med sin samboer, slik som mor hadde gjort hvis de bodde ilag. Hvis mitt barn får en stemor håper jeg han får oppleve en normal familiesituasjon. De voksne bestemmer, steforeldre skal respekteres, og regler og rutiner skal følges,  uavhengig om jeg er enig eller ikke. Det er svært få rutiner og regler som er skadelig for barnet. Det gir nok større grad varige mén, når foreldrene konstant skal diskutere over filleting de egentlig ikke har noe med. Sålenge barna har det bra hos mor og far, burde dere backe off og la de nyte det. Det er ikke bare hos barn dere skal "velge deres kamper". Noen av dere hadde fortjent et snekkerbelte til bursdagen deres - siden dere bruker ungene deres som verktøy for å styre far med jernhånd. 

Anonymkode: f75fe...75f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 åringen på rommet kl 20 på lørdagskveld - hvis eksen din hadde hatt baller hadde han sagt sin mening til stemor. Hvis far sier seg enig i disse rutinene, noe han tydligvis gjør, burde ikke du blande deg mer enn å komme med et forslag. 

Anonymkode: f75fe...75f

Jeg har nevnt det i en annen tråd, men har lest om mange med samme opplevelse. Og jo, akkurat sånne ting blander jeg meg i. Resultatet er jo ganske enkelt at barnet ikke vil til far, så for meg er det ikke verre enn å si at enten fikser dere det, eller så lar jeg barnet være hjemme. Det med leggetid er slike ting far ikke kan protestere på hvis han allerede mener at jeg er den beste omsorgspersonen for barnet. Og det gjør han, når han frivillig ønsket at jeg skulle ha full omsorg. Dette var heller ikke noe problem før stemor kom inn i bildet. Så lenge han mener at jeg vet best 90% av tiden, så får han værsågod å høre på hva jeg sier om de resterende 10% også. 

Anonymkode: d3245...782

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...