Gå til innhold

Mødre som vil bestemme i eks sitt hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å fulgt dette forumet i over 1,5 år, så har jeg fått et sterkt inntrykk av at flertallet mener at barnemor skal bestemme (sammen med barnefar) i fars hjem. Dette gjelder selvfølgelig i omvendte situasjoner også, men har inntrykk av at det somregel gjelder mor som gjerne føler at de har rett til å bestemme i fars hjem. Jeg blir sittende å måpe over hvordan folk her lever!! 

1) Hvis ungene til min samboer oppfører seg dårlig, irettesetter jeg de uten å måtte søke om det til samboer og mor.

- Både barna mine og stebarna mine følger naturligvis samme sett med regler og rutiner i vårt hus. Om 11 åringen (ste) bryter samtlige avtaler og regler, ser jeg på det som min plikt til å irettesette han hvis far ikke er tilstede.8 Utdypende samtaler får far ta seg av om nødvendig, men mor blir ikke innblandet her. Hvorfor skulle hun? 

2) Sålenge barna ikke foregår en kriminel handling, eller har en psyke som trenger stramme rutiner og faste regler, så har mor INGENTING med hvilke regler og konsekvenser vi gir barna i VÅRT hjem.

- Jeg, som stemor og mor, er med å bestemme både regler og konsekvenser i mitt eget hjem. Om mor er uenig i "konsekvensen" eller irettesettingen barnet får, for så være. Vi legger ikke opp til i huset vårt for at mor skal bestemme rett/galt. Dette dømmes ut i fra fornuft, og da far har barna så er han i stand til å dømme selv. Om hun mener de ikke trenger å rydde etter seg, eller om hun mener de skal reie senga opp annerledes spiller ingen rolle. De fleste normale barn kan tilpasse seg å måtte rydde av etter bordet hos far, og slippe det hos mor.

 

Dette er bare to punkter jeg føler for å lufte, for jeg tviler på at alle dere stemødre føyer dere etter mor såpass som det fremstilles her. Ting skal tilrettelegges for barna, ikke etters mor (far,ste) ønske. Og det går fint an å gjøre uten at en eks forlanger ting i ens hjem. Flott hvis to husstander blir ENIG om like regler og konsekvenser, men aldri i verden om noen andre fikk bestemme alene hva som skal foregå i VÅRT hjem. Heldigvis går det begge veier her, og det håper jeg virkelig det gjør i flere hjem også! Barna kan ha det godt med flere voksenpersoner i livet. Selv hvor uvirkelig det høres ut som

Anonymkode: f75fe...75f

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

P.s: Jeg blir, og skal, også bli hørt når det gjelder endring av samvær, ferier o.l. Ting som gjelder min husstand, gjelder meg også 😊 Ikke i like stor grad, men jeg har rett til å bli hørt. Det har også alle andre steforeldre.

Anonymkode: f75fe...75f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Kan ikke tro at det er naturlig for noen voksne, uansett relasjon, å stå på sidelinjen og bare se på at barn gjør akkurat som de vil, i deres hjem. Jeg irettesetter også barnas venner, tantebarn og eventuelle andre barn som er i mitt hjem uten sine foreldre til stede (eller hvis foreldrene er til stede men gir blaffen). Så hvorfor skulle det være annerledes med stebarn?

Vårt hjem - våre regler.

(Jeg er til og med så gærn at jeg gir beskjed hvis jeg ser at nabobarna gjør noe galt utenfor her - uten at de er i mitt hjem engang!)

Anonymkode: fc657...824

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Kan ikke tro at det er naturlig for noen voksne, uansett relasjon, å stå på sidelinjen og bare se på at barn gjør akkurat som de vil, i deres hjem. Jeg irettesetter også barnas venner, tantebarn og eventuelle andre barn som er i mitt hjem uten sine foreldre til stede (eller hvis foreldrene er til stede men gir blaffen). Så hvorfor skulle det være annerledes med stebarn?

Vårt hjem - våre regler.

(Jeg er til og med så gærn at jeg gir beskjed hvis jeg ser at nabobarna gjør noe galt utenfor her - uten at de er i mitt hjem engang!)

Anonymkode: fc657...824

Bra. Da tenker vi helt lik. Håper jo SELVFØLGELIG at andre voksne irettesetter mitt barn hvis jeg ikke er tilstede. TS

Anonymkode: f75fe...75f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregu...Ja, for dette forumet trengte jo denne tråden... :ironi: 

Anonymkode: 8aed7...45a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødre som prøver å bestemme i fars hjem gjør meg flau. Vårt hjem, våre regler. Mor til stebarnet mitt har lenge prøvd å kontrollere hva jeg skal få lov til og ikke få lov til å gjøre med mitt stebarn. For all del, hun må gjerne prøve å diktere, men som sagt, er stebarn hos oss, så er det vår kultur som gjelder. 

Jeg er glad i stebarnet og behandler det som om det var mitt eget barn. Hadde jeg ikke gjort det, men holdt meg unna og latt far gjøre alt, tror virkelig mødre at det hadde skapt en bedre relasjon? Jeg skal ha relasjon til dette barnet for resten av mitt liv, tror mødre virkelig at stemødre ikke skal ha noen relasjon til et barn som de bor sammen med??? 

Mødre, hold dere unna fars hjem, og bry dere heller om at barna har det bra når de er hos far. Vi lar dere være i fred, så hvorfor ikke la oss være i fred også?

Anonymkode: 34a0d...d74

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregu...Ja, for dette forumet trengte jo denne tråden... :ironi: 

Anonymkode: 8aed7...45a

Var vel på tide at de bitre mødrene fikk realiteten slengt i trynet til slutt.

Anonymkode: f75fe...75f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har full omsorg så har jeg noe jeg skulle sagt på feks. leggetider i helger. Eller, resultatet er jo "bare" at barnet ikke vil til far, så enten bør de ta imot råd fra meg angående det, eller så vil jo ikke barnet dit. 

I tillegg er det dessverre i stemors familie vanlig å skrike til barna, og mitt barn er redd for å være der da han blir veldig lei seg om noen er sinte. Jeg har prøvd å si til far at han ikke trenger å kjefte så mye på gutten, for han hører om man sier det på en ordentlig måte også. 

 

Ellers er jeg helt enig med innlegg #3 her, jeg sier ifra til alle både inne og ute her, samt hvis jeg går forbi noen på gata som driver pøbelstreker. 

Anonymkode: d3245...782

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig. Jeg fikk masse restriksjoner av mor etter jeg og far flyttet sammen. Hun gikk så langt at hun forlangte at jeg holdt meg unna mitt eget hjem når far skulle ha samvær med barnet. 

Anonymkode: a2886...553

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så enig. Jeg fikk masse restriksjoner av mor etter jeg og far flyttet sammen. Hun gikk så langt at hun forlangte at jeg holdt meg unna mitt eget hjem når far skulle ha samvær med barnet. 

Anonymkode: a2886...553

Hvis du ikke var bra for barnet så gjør hun det hun skal som mor. Men da hadde jeg forventet at det var noe alvorlig slik at hun hadde sitt på det tørre. 

Anonymkode: d3245...782

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så enig. Jeg fikk masse restriksjoner av mor etter jeg og far flyttet sammen. Hun gikk så langt at hun forlangte at jeg holdt meg unna mitt eget hjem når far skulle ha samvær med barnet. 

Anonymkode: a2886...553

Hahahaha! Så utrolig pinlig å kreve. Har skjønt at slike ekser ikke er alene om å stille merkelige krav til fars hjem. 

Jeg fikk som stemor ikke lov til å synge for barnet eller pusse tennene. Og gud forby om jeg var i rommet alene med hennes barn! At jeg og mitt stebarn hadde gjort noe uten far i to timer gjorde at mors verden hadde falt sammen når barnet dro tilbake.  Min mann har fått mye merkelig kjeft på sms eller ved leveringer, over de minste ting som barnet har fortalt til henne i glede. 

De må innse at forholdet mellom henne og mannen er over, og det eneste de kan diktere er ting som kan gå utover barnets sikkerhet. Så lenge barna hennes har det trygt hos far, må mødre bare innse at de ikke lengre kan herse mannen rundt lengre eller kreve noe som helst. For de er ikke lengre en familie. Kun en eks med samarbeidsavtale om barn. 

Anonymkode: 34a0d...d74

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter å fulgt dette forumet i over 1,5 år, så har jeg fått et sterkt inntrykk av at flertallet mener at barnemor skal bestemme (sammen med barnefar) i fars hjem. Dette gjelder selvfølgelig i omvendte situasjoner også, men har inntrykk av at det somregel gjelder mor som gjerne føler at de har rett til å bestemme i fars hjem. Jeg blir sittende å måpe over hvordan folk her lever!! 

1) Hvis ungene til min samboer oppfører seg dårlig, irettesetter jeg de uten å måtte søke om det til samboer og mor.

- Både barna mine og stebarna mine følger naturligvis samme sett med regler og rutiner i vårt hus. Om 11 åringen (ste) bryter samtlige avtaler og regler, ser jeg på det som min plikt til å irettesette han hvis far ikke er tilstede.8 Utdypende samtaler får far ta seg av om nødvendig, men mor blir ikke innblandet her. Hvorfor skulle hun? 

2) Sålenge barna ikke foregår en kriminel handling, eller har en psyke som trenger stramme rutiner og faste regler, så har mor INGENTING med hvilke regler og konsekvenser vi gir barna i VÅRT hjem.

- Jeg, som stemor og mor, er med å bestemme både regler og konsekvenser i mitt eget hjem. Om mor er uenig i "konsekvensen" eller irettesettingen barnet får, for så være. Vi legger ikke opp til i huset vårt for at mor skal bestemme rett/galt. Dette dømmes ut i fra fornuft, og da far har barna så er han i stand til å dømme selv. Om hun mener de ikke trenger å rydde etter seg, eller om hun mener de skal reie senga opp annerledes spiller ingen rolle. De fleste normale barn kan tilpasse seg å måtte rydde av etter bordet hos far, og slippe det hos mor.

 

Dette er bare to punkter jeg føler for å lufte, for jeg tviler på at alle dere stemødre føyer dere etter mor såpass som det fremstilles her. Ting skal tilrettelegges for barna, ikke etters mor (far,ste) ønske. Og det går fint an å gjøre uten at en eks forlanger ting i ens hjem. Flott hvis to husstander blir ENIG om like regler og konsekvenser, men aldri i verden om noen andre fikk bestemme alene hva som skal foregå i VÅRT hjem. Heldigvis går det begge veier her, og det håper jeg virkelig det gjør i flere hjem også! Barna kan ha det godt med flere voksenpersoner i livet. Selv hvor uvirkelig det høres ut som

Anonymkode: f75fe...75f

Som barnas eneste mor - the one and only - hold deg unna mine barns verdivalg, personlighetspåvirkning og ufine vaner/holdninger. Hold deg unna mine barn politisk, prøv ikke engang å forsøke å påvirke de i sosialistisk retning eller med ditt dårlige språk eller utilstrekkelig dannelse. 

 

Dette tar vi foreldre oss av. Så kan du leve med dine strekklaken og telle kanter. I do not honestly care.

Anonymkode: e7657...b47

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahaha! Så utrolig pinlig å kreve. Har skjønt at slike ekser ikke er alene om å stille merkelige krav til fars hjem. 

Jeg fikk som stemor ikke lov til å synge for barnet eller pusse tennene. Og gud forby om jeg var i rommet alene med hennes barn! At jeg og mitt stebarn hadde gjort noe uten far i to timer gjorde at mors verden hadde falt sammen når barnet dro tilbake.  Min mann har fått mye merkelig kjeft på sms eller ved leveringer, over de minste ting som barnet har fortalt til henne i glede. 

De må innse at forholdet mellom henne og mannen er over, og det eneste de kan diktere er ting som kan gå utover barnets sikkerhet. Så lenge barna hennes har det trygt hos far, må mødre bare innse at de ikke lengre kan herse mannen rundt lengre eller kreve noe som helst. For de er ikke lengre en familie. Kun en eks med samarbeidsavtale om barn. 

Anonymkode: 34a0d...d74

En forelder som har barnet 50/50 blir aldri kun en eks. De er foreldre for sitt felles barn og er i dialog og samarbeidet om dette viktige ansvaret frem til barnet flytter ut og blir selvstendig. 

Anonymkode: e7657...b47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som barnas eneste mor - the one and only - hold deg unna mine barns verdivalg, personlighetspåvirkning og ufine vaner/holdninger. Hold deg unna mine barn politisk, prøv ikke engang å forsøke å påvirke de i sosialistisk retning eller med ditt dårlige språk eller utilstrekkelig dannelse. 

 

Dette tar vi foreldre oss av. Så kan du leve med dine strekklaken og telle kanter. I do not honestly care.

Anonymkode: e7657...b47

Håper også at foreldrene holder seg unna politisk retning! Ellers håper jeg også at foreldrene holder seg unna dårlig språk, verdier/holdninger og dannelse. Å være gode rollemodeller har faktisk steforeldre også ansvar for, selv om en mor kunne ønske at de alene kunne skape miniatyrutgaver av seg selv. 

Fars hus, fars regler. Far og stemor håper at mor gir barna en god oppvekst når de er der og motsatt.  Utover det er det to separate hjem, og det er ikke noe man får gjort noe med. Dere valgte slikt liv for deres barn, og må leve med konsekvensene av at barnet har to hjem. 

Anonymkode: 34a0d...d74

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper også at foreldrene holder seg unna politisk retning! Ellers håper jeg også at foreldrene holder seg unna dårlig språk, verdier/holdninger og dannelse. Å være gode rollemodeller har faktisk steforeldre også ansvar for, selv om en mor kunne ønske at de alene kunne skape miniatyrutgaver av seg selv. 

Fars hus, fars regler. Far og stemor håper at mor gir barna en god oppvekst når de er der og motsatt.  Utover det er det to separate hjem, og det er ikke noe man får gjort noe med. Dere valgte slikt liv for deres barn, og må leve med konsekvensene av at barnet har to hjem. 

Anonymkode: 34a0d...d74

Deg om det.

Her praktiseres nærmest motsatt - det samme gjelder andre oppegående i samme situasjon som har delt bosted, bor nær hverandre og har 50/50.

Barnet (og dets to foreldre) er nøkkelpersonene og bautaene, det er det aldri noen tvil om. 

Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være - skulle bare mangle.

 

Anonymkode: e7657...b47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som barnas eneste mor - the one and only - hold deg unna mine barns verdivalg, personlighetspåvirkning og ufine vaner/holdninger. Hold deg unna mine barn politisk, prøv ikke engang å forsøke å påvirke de i sosialistisk retning eller med ditt dårlige språk eller utilstrekkelig dannelse. 

 

Dette tar vi foreldre oss av. Så kan du leve med dine strekklaken og telle kanter. I do not honestly care.

Anonymkode: e7657...b47

Alt dette burde du tenkt på før du og mannen brøt samlivet. Beklager å måtte fortelle deg at i det far får ny partner, så kommer barna dine til å bli påvirket av stemor, uansett om du liker det eller ikke. Jeg fatter ikke hvorfor så mange mødre føler seg truet av stemødre? Dere tenker ikke på at det er bra for barna deres å ha et godt forhold til fars kjæreste? Tenk om han var sammen med en hurpe som ikke tålte ungene deres, og at barna hadde det vondt hver gang de skulle være sammen? Hadde det vært bedre, slik at du kan beholde plassen din på tronen som the one and only? Mor er uansett barnas viktigste person i livet. Hvis de liker stemor bedre enn mor, så er du rett og slett en dårlig mor. 

Og hvis du er så redd for andre menneskers påvirkning og innflytelse på barna dine, regner jeg med at de aldri har gått i barnehage eller skole? Der blir de jo påvirket av andre hele tiden! Huff a meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bodde flere år med en mann som hadde vært skilt i 3 år da vi traff hverandre. Han hadde en datter som var 5. Hun var vant til å sove i farens seng, sammen med han. Da jeg flyttet inn sov selvfølgelig jeg i sengen med han. 

En dag ringte moren til barnet og sa hun var bekymret fordi datteren ikke likte å måtte sove i egen seng nå. Hun hadde derfor tenkt ut et forslag for oss; om ikke jeg kunne sove på sofaen noen måneder? 

Jeg sa at dette var noe vi måtte finne ut av, men st jeg syntes hun var meget upassende som ringte for å foreslå slike ting. Da ble hun opprørt, begynte å strigråte og sa at fra nå av skulle hun heller kommunisere via brev. Jaha. 

Det er så mange rare folk:fnise:

Anonymkode: 1d71c...4d1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mythic skrev:

Alt dette burde du tenkt på før du og mannen brøt samlivet. Beklager å måtte fortelle deg at i det far får ny partner, så kommer barna dine til å bli påvirket av stemor, uansett om du liker det eller ikke. Jeg fatter ikke hvorfor så mange mødre føler seg truet av stemødre? Dere tenker ikke på at det er bra for barna deres å ha et godt forhold til fars kjæreste? Tenk om han var sammen med en hurpe som ikke tålte ungene deres, og at barna hadde det vondt hver gang de skulle være sammen? Hadde det vært bedre, slik at du kan beholde plassen din på tronen som the one and only? Mor er uansett barnas viktigste person i livet. Hvis de liker stemor bedre enn mor, så er du rett og slett en dårlig mor. 

Og hvis du er så redd for andre menneskers påvirkning og innflytelse på barna dine, regner jeg med at de aldri har gått i barnehage eller skole? Der blir de jo påvirket av andre hele tiden! Huff a meg.

Du fantaserer mye her. Våkne opp.

I tilfellet her som du dikter rundt HAR far en ny kjæreste. De bor hver for seg og er sammen i uken når han ikke har barna hos seg. 

Vi er godt voksne, selvstendige mennesker som har barna som prioritet nr 1. Vi er nærmest naboer. 

 

Barna våre slipper å oppleve mors eller fars kjæreste under samme tak som i BARNAS HJEM. Mannen og jeg er enige.

Slutt å fantasere og dikte fritt i vei om mennesker du ikke kjenner til. 

Anonymkode: e7657...b47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mythic skrev:

Alt dette burde du tenkt på før du og mannen brøt samlivet. Beklager å måtte fortelle deg at i det far får ny partner, så kommer barna dine til å bli påvirket av stemor, uansett om du liker det eller ikke. Jeg fatter ikke hvorfor så mange mødre føler seg truet av stemødre? Dere tenker ikke på at det er bra for barna deres å ha et godt forhold til fars kjæreste? Tenk om han var sammen med en hurpe som ikke tålte ungene deres, og at barna hadde det vondt hver gang de skulle være sammen? Hadde det vært bedre, slik at du kan beholde plassen din på tronen som the one and only? Mor er uansett barnas viktigste person i livet. Hvis de liker stemor bedre enn mor, så er du rett og slett en dårlig mor. 

Og hvis du er så redd for andre menneskers påvirkning og innflytelse på barna dine, regner jeg med at de aldri har gått i barnehage eller skole? Der blir de jo påvirket av andre hele tiden! Huff a meg.

Signerer. Vil og legge til her at jeg var et stebarn som fikk en stemor som hatet meg og ønsket meg ut av fars liv. Det klarte hun gjennom år med trakassering, ignorering og forskjellsbehandling. Hun viste med hele seg at jeg ikke var velkommen og mobbet meg offentlig foran andre, men far så på det som humor og lo. Om jeg ble sint, mente de etterhvert at jeg var så hårsår og at det var ment som en spøk. Mine stesøsken begynte å ta etter stemor og gjorde det samme. Fra jeg var 6 til 11, hadde jeg vondt i magen når jeg skulle til pappa. Etter jeg ble tolv,  sluttet jeg å dra dit og har ikke kontakt med min far i dag. 

Er det slik du (som over kommenterte one and only) ønsker det for ditt barn? Heldige de som har en stemor som bistår som en mamma nr 2 i barnas liv. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde en slik stemor. Da hadde jeg nok også hatt kontakt med min far i dag. 

Anonymkode: 34a0d...d74

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fantaserer mye her. Våkne opp.

I tilfellet her som du dikter rundt HAR far en ny kjæreste. De bor hver for seg og er sammen i uken når han ikke har barna hos seg. 

Vi er godt voksne, selvstendige mennesker som har barna som prioritet nr 1. Vi er nærmest naboer. 

 

Barna våre slipper å oppleve mors eller fars kjæreste under samme tak som i BARNAS HJEM. Mannen og jeg er enige.

Slutt å fantasere og dikte fritt i vei om mennesker du ikke kjenner til. 

Anonymkode: e7657...b47

Jeg fantaserer? Det er vel heller du som bedriver sterk ønsketenkning her. Jeg har ikke diktet opp noe som helst, jeg svarte på det du skrev i ditt innlegg om påvirkning fra andre. Du må være en fryd å samarbeide med på alle måter, så fleksibel som du framstår. Eller ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...