Gå til innhold

Far nekter å skrive under papir ang pass til barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, KG deltager skrev:

At du ikke ønsker at ungen skal ut av landet burde vært god nok grunn.. 

kanskje det bare er for å være vrang - men hvis regelverket krever begge foreldres samtykke så skal man ikke måtte begrunne det.. 

Dersom jeg ikke ønsker et billån -fordi jeg ikke ønske bil så signerer jeg ikke en kontrakt - jeg kan enkelt bare si nei- du får ikke underskriften min her punktum .. Og det samme burde gjelde for pass -signatur ..

Jeg må si jeg synes det er rimelig sært å nekte den andre forelderen å ta med barna på ferie til utlandet, med mindre det er snakk om et farlig reisemål. Har man skilt lag lever man videre to forskjellige liv, dette inkluderer også at barna har ferie og reiser med hver av forelderene. At du ikke liker det er ikke spesielt relevant med mindre det er gode grunner til at den andre forelderen ikke bør ta barna utenlands. 

Hva er det egentlig du ikke liker ved det, sånn helt konkret? Det er ikke mer sannsynlig at det skal skje noe med barna på charterreise enn på Norgesferie så lenge den andre forelderen er oppegående. 

Anonymkode: 413fd...6e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, KG deltager skrev:

At du ikke ønsker at ungen skal ut av landet burde vært god nok grunn.. 

kanskje det bare er for å være vrang - men hvis regelverket krever begge foreldres samtykke så skal man ikke måtte begrunne det.. 

Dersom jeg ikke ønsker et billån -fordi jeg ikke ønske bil så signerer jeg ikke en kontrakt - jeg kan enkelt bare si nei- du får ikke underskriften min her punktum .. Og det samme burde gjelde for pass -signatur ..

Nei. Det blir ikke det samme... Fordi det er to helt forskjellige ting :himle:

Selvfølgelig må man begrunne det. Det ligger jo også i regelverket. Når regelverket er der for å hindre at barn ikke blir kidnappet til utlandet, er ikke "vil ikke" en god nok grunn.

Det er nettopp fordi det sitter folk rundt i landet og ønsker å detaljstyre eksen sin at det er en åpning i regelverket, der politiet kan skrive ut pass om den andre forelderen ikke kan vise til en reell risiko for kidnapping.

Anonymkode: eb9d5...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si jeg synes det er rimelig sært å nekte den andre forelderen å ta med barna på ferie til utlandet, med mindre det er snakk om et farlig reisemål. Har man skilt lag lever man videre to forskjellige liv, dette inkluderer også at barna har ferie og reiser med hver av forelderene. At du ikke liker det er ikke spesielt relevant med mindre det er gode grunner til at den andre forelderen ikke bør ta barna utenlands. 

Hva er det egentlig du ikke liker ved det, sånn helt konkret? Det er ikke mer sannsynlig at det skal skje noe med barna på charterreise enn på Norgesferie så lenge den andre forelderen er oppegående. 

Anonymkode: 413fd...6e1

Hva jeg ikke liker? At det er krav om signatur fra begge- men hvis den ene ikke vil skrive under så gjelder ikke fravær av signaturen .. 

Når man splitter lag så begrenses man - man er prisgitt en annen part men gjerne ikke lengre er bestevenn med.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. februar 2016 at 18.05, EvaLena skrev:

Kanskje fordi som i HI hvor far er vrang og ikke skriver under?

Hva er fars motiv for å være vrang? Unner han ikke barna utenlandsferie? 

Anonymkode: fda4c...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er fars motiv for å være vrang? Unner han ikke barna utenlandsferie? 

Anonymkode: fda4c...0cb

Min eks var/er bare vrang. Kunne skrevet en bok om alt han har sagt/gjort/ikke gjort mot våre barn og meg etter skilsmissen. Da var det godt at politiet kunne hjelpe oss med pass, så vi kunne reise på ferie til utlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, KG deltager skrev:

At du ikke ønsker at ungen skal ut av landet burde vært god nok grunn.. 

kanskje det bare er for å være vrang - men hvis regelverket krever begge foreldres samtykke så skal man ikke måtte begrunne det.. 

Dersom jeg ikke ønsker et billån -fordi jeg ikke ønske bil så signerer jeg ikke en kontrakt - jeg kan enkelt bare si nei- du får ikke underskriften min her punktum .. Og det samme burde gjelde for pass -signatur ..

Men man må jo ha en gyldig grunn til å nekte barnet utenlandsreise. At man ikke liker det er jo ingen grunn.

Det er mange som har familie i utlandet. Det er urimelig at en ene forelderen skal kunne hindre besøk. 

 

Sammenligningen med et billån viser bare at du ikke skjønner hva dette dreier seg om. Om du kjøper deg en bil eller ikke angår bare deg.

Om du nekter din eks å reise utenlands med felles barn angår det andre enn deg. Ofte er det ikke utenlandsreisen som er tingen, men at det er et ønske om å utøve makt og kontroll over eksen som ligger bak,

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke noe stort problem for TS.Etter 14 dg. får barna ordinært  pass uansett . Det er riktig nok for kort varighet, men reisen kan gjennomføres. De gir den andre forelder 14.dg.for bringe saken inn for retten. Skjer ikke dette så utstedes pass for barna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, KG deltager skrev:

At du ikke ønsker at ungen skal ut av landet burde vært god nok grunn.. 

kanskje det bare er for å være vrang - men hvis regelverket krever begge foreldres samtykke så skal man ikke måtte begrunne det.. 

Dersom jeg ikke ønsker et billån -fordi jeg ikke ønske bil så signerer jeg ikke en kontrakt - jeg kan enkelt bare si nei- du får ikke underskriften min her punktum .. Og det samme burde gjelde for pass -signatur ..

OK, takk for ditt innspill. Ingen er enig med deg. 

Anonymkode: 2cad4...77a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Men man må jo ha en gyldig grunn til å nekte barnet utenlandsreise. At man ikke liker det er jo ingen grunn.

Det er mange som har familie i utlandet. Det er urimelig at en ene forelderen skal kunne hindre besøk. 

 

Sammenligningen med et billån viser bare at du ikke skjønner hva dette dreier seg om. Om du kjøper deg en bil eller ikke angår bare deg.

Om du nekter din eks å reise utenlands med felles barn angår det andre enn deg. Ofte er det ikke utenlandsreisen som er tingen, men at det er et ønske om å utøve makt og kontroll over eksen som ligger bak,

Jeg er ikke personen du siterte, men er enig med vedkommende. Dersom man ikke ønsker at barna skal reise utenlands, SKAL det være god nok grunn. Man kan gjerne forklare hvorfor. 

Min far tok meg med til Frankrike i en uke, til Disneyworld. For all del, flott sted å reise for en 7-åring. Men vi tok bilen dit, overnattet på lugubre steder og jeg var veldig utrygg. Jeg var mye redd og det eneste jeg husker av turen er ukjente steder, skumle mennesker og jeg hadde aldri godtatt at far til mitt barn skulle få pass for å reise. Jeg vil ikke at vårt barn skal ut av landet før det er stort nok til reisemålene og at man som foreldre er trygge på at den andre parten kan passe godt på barnet. 

Et barn på 2 og 4 kan fort bli borte om man snur seg i ett sekund. Hvorfor skal man ta med så små barn utenlands?

Når man er små, er det godt nok å reise til land i Norden. Legoland er et godt rwisested for barn, og beregnet for barnefamilier. Mexico, Spania, Kreta, Kypros etc har barn ingen glede av, og er egoistiske reisemål for foreldre. 

Nei, en underskrift skal være av betydning og det omhandler ikke kidnapping, men utrygghet på at barna er langt unna og at noe kan skje. Alle foreldre burde ha det i seg å bli engstelig om noen tar med barnet til noe som for den ene parten virker utrygt. 

At noen foreldre gjør det for å være vrange, for all del. Men det er bedre at de som har valgt vrange foreldre til barn skal lide med ikke å få pass, enn at foreldre som er redd for at barna sine skal være utrygge skal lide fordi en signatur ikke har noen betydning. 

Anonymkode: 88442...9dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/3/2016 at 14.15, AnonymBruker skrev:

Hvis hun har satt advokat på saken og han har brukt mer enn 45 sekunder på å gi henne riktig svar så bør hun skifte advokat.

Faren til mine barn har også nektet dette i alle år og hver gang en av barna har trengt pass så har jeg først rettet en forespørsel til han. Når han ikke vil signere så er det bare å gå på passkontoret også sender de en henvendelse til ham og hvis han ikke signerer innen 14 dager så har de utstedt pass uten hans samtykke. 

Anonymkode: af929...4e7

Så kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke personen du siterte, men er enig med vedkommende. Dersom man ikke ønsker at barna skal reise utenlands, SKAL det være god nok grunn. Man kan gjerne forklare hvorfor. 

Min far tok meg med til Frankrike i en uke, til Disneyworld. For all del, flott sted å reise for en 7-åring. Men vi tok bilen dit, overnattet på lugubre steder og jeg var veldig utrygg. Jeg var mye redd og det eneste jeg husker av turen er ukjente steder, skumle mennesker og jeg hadde aldri godtatt at far til mitt barn skulle få pass for å reise. Jeg vil ikke at vårt barn skal ut av landet før det er stort nok til reisemålene og at man som foreldre er trygge på at den andre parten kan passe godt på barnet. 

Et barn på 2 og 4 kan fort bli borte om man snur seg i ett sekund. Hvorfor skal man ta med så små barn utenlands?

Når man er små, er det godt nok å reise til land i Norden. Legoland er et godt rwisested for barn, og beregnet for barnefamilier. Mexico, Spania, Kreta, Kypros etc har barn ingen glede av, og er egoistiske reisemål for foreldre. 

Nei, en underskrift skal være av betydning og det omhandler ikke kidnapping, men utrygghet på at barna er langt unna og at noe kan skje. Alle foreldre burde ha det i seg å bli engstelig om noen tar med barnet til noe som for den ene parten virker utrygt. 

At noen foreldre gjør det for å være vrange, for all del. Men det er bedre at de som har valgt vrange foreldre til barn skal lide med ikke å få pass, enn at foreldre som er redd for at barna sine skal være utrygge skal lide fordi en signatur ikke har noen betydning. 

Anonymkode: 88442...9dd

Det var vel ikke at reisen gikk utenlands som var det store problemet her, men en far som ikke evnet å skape trygghet for sine barn. Tror du en reise i Norge ville artet seg så anderledes?

Barn kan da oppleve like mye utrygghet på en reise i Norge som i utlandet. Det er ikke stedet som bestemmer dette, men menneskene. 

Du glemmer også at de fjerne reisemålene er hjemmet for mange, med små barn som lever og har det fint der. Så om man reiser med noen som er nettopp fra dette stedet er man ikke på en fjern, skummel fremmed plass. Tvert i mot, man har kommet hjem til familie og venner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.2.2016 at 19.10, AnonymBruker skrev:

Problemet kommer dersom man ikke har gyldig dokumentasjon på at man kan reise med barna, signert av den andre forelderen eller at man kan dokumentere at man har eneansvar etter nye regler;

https://www.regjeringen.no/no/sub/barnebortforing/flytting-og-reiser/foreldreansvar-og-utenlandsreiser-med-ba/id733013/

Anonymkode: b922e...c17

Her står det jo helt konkret at man ikke trenger godkjennelse for å reise på korte utenlandsturer.  Jeg har aldri hatt med meg noen form for dokumentasjon for at jeg får lov til å reise med barna mine, ei heller noe konkret på at de er mine barn.  Til å begynne med hadde jeg pass i gammelt navn, og hadde ikke en gang samme etternavn og statborgerskap som barna, noe jeg forøvrig antar er relativt vanlig idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stan skrev:

Det var vel ikke at reisen gikk utenlands som var det store problemet her, men en far som ikke evnet å skape trygghet for sine barn. Tror du en reise i Norge ville artet seg så anderledes?

Barn kan da oppleve like mye utrygghet på en reise i Norge som i utlandet. Det er ikke stedet som bestemmer dette, men menneskene. 

Du glemmer også at de fjerne reisemålene er hjemmet for mange, med små barn som lever og har det fint der. Så om man reiser med noen som er nettopp fra dette stedet er man ikke på en fjern, skummel fremmed plass. Tvert i mot, man har kommet hjem til familie og venner.

Tror flere barn overlevder barndommen i Norge enn i mange av "ferielanda" .. Dessuten er bakteriefloraren og sykdomsbildet helt anderleses.. Diaré kan være livstruende i varme land - særlig for barn .. 

Personlig ville jeg nok ikke nektet for at mitt barn å reist til utlandet , men man må respektere at den andre ikke er enig og når det kreves underskrift av begge så burde ikke dette kunne overprøves... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, KG deltager skrev:

Tror flere barn overlevder barndommen i Norge enn i mange av "ferielanda" .. Dessuten er bakteriefloraren og sykdomsbildet helt anderleses.. Diaré kan være livstruende i varme land - særlig for barn .. 

Personlig ville jeg nok ikke nektet for at mitt barn å reist til utlandet , men man må respektere at den andre ikke er enig og når det kreves underskrift av begge så burde ikke dette kunne overprøves... 

Jeg syns det er bra at det kan overprøves. Det er jo tydelig at mange er villig til å misbruke systemet for å nekte eksen å dra til utlandet, uten annen grunn enn fordommer og generell negativitet. Systemet er som nevnt etablert for å hindre kidnapping og ikke for å gi maktkåte ekser en mulighet til å forsure eksens liv.

Man blir jo bare nødt til å ta konsekvensen av å få barn med noen som er troende til å feriere med barna i utlandet, eller hva? ;)

Anonymkode: eb9d5...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Peter007 skrev:

Jeg ser ikke noe stort problem for TS.Etter 14 dg. får barna ordinært  pass uansett . Det er riktig nok for kort varighet, men reisen kan gjennomføres. De gir den andre forelder 14.dg.for bringe saken inn for retten. Skjer ikke dette så utstedes pass for barna. 

Hvor ofte skjer det? Skal mye til for å bringe dette inn for retten:

 

-Dommeren: "hvorfor vil du ikke signere for barnets pass?"

-Forelderen: "Jeg mener det er fare for barnets liv å bli med mor på reise til Gran Canaria/London/NYC/Stockholm/København/Bern i Sveits" (velg ett).

 

😱☀️☀️☀️🍾☕️👍🏻

Anonymkode: fda4c...0cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte skjer det? Skal mye til for å bringe dette inn for retten:

 

-Dommeren: "hvorfor vil du ikke signere for barnets pass?"

-Forelderen: "Jeg mener det er fare for barnets liv å bli med mor på reise til Gran Canaria/London/NYC/Stockholm/København/Bern i Sveits" (velg ett).

 

😱☀️☀️☀️🍾☕️👍🏻

Anonymkode: fda4c...0cb

Igjen, frykten for sykdom, kidnapping (av fremmede), død i andre land står sterkt hos meg som grunn til ikke å ønske at barnet skal reise med den andre parten. Det er på lik linje som at JEG ikke ville tatt med barnet før de er store nok til reisemålet og at man vet at barna går noe ut av reisemålet. 

At noen velger å unnlate signatur, kun for å være vanskelig, burde heller være en uheldig effekt av å kunne utnytte systemet. Ikke være et påskudd for hvorfor signaturen ikke skal ha noen betydning. 

Jeg ble tvunget til å signere ut barnet for en tur til USA når barnet var 4. Alt for lang reise for en slik alder, ingen familierelasjoner, kun ferie. For min del var det utrolig ekkelt å sende barnet dit, uten å ha noe man skulle sagt. For den andre parten virker det selvsagt som at man finner på en grunn til ikke å signere, men for en redd andre part, er det ikke for å være vrang, men for å beskytte barnet! 

Anonymkode: 88442...9dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, frykten for sykdom, kidnapping (av fremmede), død i andre land står sterkt hos meg som grunn til ikke å ønske at barnet skal reise med den andre parten. Det er på lik linje som at JEG ikke ville tatt med barnet før de er store nok til reisemålet og at man vet at barna går noe ut av reisemålet. 

At noen velger å unnlate signatur, kun for å være vanskelig, burde heller være en uheldig effekt av å kunne utnytte systemet. Ikke være et påskudd for hvorfor signaturen ikke skal ha noen betydning. 

Jeg ble tvunget til å signere ut barnet for en tur til USA når barnet var 4. Alt for lang reise for en slik alder, ingen familierelasjoner, kun ferie. For min del var det utrolig ekkelt å sende barnet dit, uten å ha noe man skulle sagt. For den andre parten virker det selvsagt som at man finner på en grunn til ikke å signere, men for en redd andre part, er det ikke for å være vrang, men for å beskytte barnet! 

Anonymkode: 88442...9dd

Du er hysterisk. Det er selvfølgelig ikke en rasjonell grunn til å nekte å skrive under på passøknad for barna dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde også meg men siden naboen jobbet på akkurat den politistasjonen, så ville bf ikke bli satt i dårlig lys for det var jo selvfølgelig jeg som var den urimelige i forholdet.

Underskrifter uansett hva det gjaldt har stort sett vært vanskelig, og bf var den som ikke gadd familie lenger men vi skulle likevel ikke få det bra for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Mythic skrev:

Du er hysterisk. Det er selvfølgelig ikke en rasjonell grunn til å nekte å skrive under på passøknad for barna dine. 

Nei, det er ikke en rasjonell grunn for de som ikke opplever frykten på samme måte. For meg er det en stor frykt, når barna er såpass små at det ikke er greit at de drar såpass langt bort. Hadde ikke hatt noe problem med Legoland og slike reiser, som faktisk er ment for barn, men å ta med seg små barn til andre siden av verden, bare fordi, det er ikke greit. 

Jeg kan sammenligne det på den andre måten:  Far tar med seg barnet til USA kun fordi han vet at jeg får panikk og vil få en grusom uke, fordi jeg vet at det ikke er noe jeg får stoppet. Han kunne hatt barnet en annen uke i ferien, men ønsket på pure F å få pass til en slik reise for å være vrang mot mor. 

Det vil for meg aldri handle om å være uenig, for alle del, barnet kan ha pass, men lange reiser i liten alder gjør vondt. Klart de skal få oppleve ferie og en eks skal ikke stoppes av en som er vrang. Likevel burde det være enighet om reisemål og en signatur skal da gjelde. 

Anonymkode: 88442...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte skjer det? Skal mye til for å bringe dette inn for retten:

 

-Dommeren: "hvorfor vil du ikke signere for barnets pass?"

-Forelderen: "Jeg mener det er fare for barnets liv å bli med mor på reise til Gran Canaria/London/NYC/Stockholm/København/Bern i Sveits" (velg ett).

 

😱☀️☀️☀️🍾☕️👍🏻

Anonymkode: fda4c...0cb

Du skjønner ikke. Den som nekter må bringe for retten innen 14 dg.forå få stoppet pass. Om ikke utstedes pass av passkontor for planlagt reise. 

Les I instruks for dette lenger frem I tråden. Lenke lagt til. 

Det er ikke ulovlig å nekte skive på passsøknad av den ene forelder. Grensen setter en selv. Når er du trygg. 

. Til eksempel : Forulempet, når du er dette bestemmer du selv. 

Noen reisemål er skummelt for noen. Andre synes ikke. 

Slik er det her med. Dette prinsippet er vanskelig og endre I lovverket genrelt. Endrer en dette er en inne på hvem som har vetorett og ikke. 

Du trenger ikke være enig. Jeg prøver fortelle prinsippet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...