Gå til innhold

Far nekter å skrive under papir ang pass til barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! søteren min har to barn med en mann hun ikke lenger er sammen med. barna er henholdsvis små 2 og 4 år. Faren til barna vil ikke skrive under papirene slik hun kan skaffe barna pass, da de skal på ferie i sommer. Noen som har vært borti lignende? Noen tips, råd? Vet hun har advokat på saken, men hadde satt pris på andres erfaringer også:-) 

Anonymkode: c36d1...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun har satt advokat på saken og han har brukt mer enn 45 sekunder på å gi henne riktig svar så bør hun skifte advokat.

Faren til mine barn har også nektet dette i alle år og hver gang en av barna har trengt pass så har jeg først rettet en forespørsel til han. Når han ikke vil signere så er det bare å gå på passkontoret også sender de en henvendelse til ham og hvis han ikke signerer innen 14 dager så har de utstedt pass uten hans samtykke. 

Anonymkode: af929...4e7

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med politiet. 

De vil sende far et brev hvor de ber han dokumentere at han har reist sak for domstolen om forbud mot utenlandsreise. 

Hvis det ikke er det, vil pass kunne utstedes. Men med kortere gyldighet enn normalt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, stan skrev:

Ta kontakt med politiet. 

De vil sende far et brev hvor de ber han dokumentere at han har reist sak for domstolen om forbud mot utenlandsreise. 

Hvis det ikke er det, vil pass kunne utstedes. Men med kortere gyldighet enn normalt. 

Tusen takk for svar! :)

Anonymkode: c36d1...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun har satt advokat på saken og han har brukt mer enn 45 sekunder på å gi henne riktig svar så bør hun skifte advokat.

Faren til mine barn har også nektet dette i alle år og hver gang en av barna har trengt pass så har jeg først rettet en forespørsel til han. Når han ikke vil signere så er det bare å gå på passkontoret også sender de en henvendelse til ham og hvis han ikke signerer innen 14 dager så har de utstedt pass uten hans samtykke. 

Anonymkode: af929...4e7

Tusen takk for svar! Dette visste verken jeg eller henne, kanskje på tide å bytte advokat ja..:P

Anonymkode: c36d1...e24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks gjorde det samme som i HI. Da gikk jeg til politiet og de sendte brev til han. Han svarte ikke ig politiet utstedte pass til barna da de ikke så på det som noen risiko at jeg ville kidnappe barna ut av landet.

Det ordner seg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er vitsen med krav om begge foreldres sign. dersom det så lett lar seg overkjøre? 

Ingen kan presses til å signere - det er jo hele vitsen med en signatur: at man godtar det man signerer på..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KG deltager skrev:

Hva er vitsen med krav om begge foreldres sign. dersom det så lett lar seg overkjøre? 

Ingen kan presses til å signere - det er jo hele vitsen med en signatur: at man godtar det man signerer på..

Vitsen er å hindre at barn blir kidnappet til utlandet, ikke å forhindre at barna får dra på ferie med mor eller far. Derfor er det mulig å overstyre urimelig vanskelige foreldre der det ikke foreligger fare for kidnapping. 

Anonymkode: f5bc1...26e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, KG deltager skrev:

Hva er vitsen med krav om begge foreldres sign. dersom det så lett lar seg overkjøre? 

Ingen kan presses til å signere - det er jo hele vitsen med en signatur: at man godtar det man signerer på..

Kanskje fordi som i HI hvor far er vrang og ikke skriver under?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
10 minutter siden, KG deltager skrev:

Hva er vitsen med krav om begge foreldres sign. dersom det så lett lar seg overkjøre? 

Ingen kan presses til å signere - det er jo hele vitsen med en signatur: at man godtar det man signerer på..

Lar seg ikke lett overkjøre.

Hvis du ikke vil at forelder skal få ta barna til utlande ordner du rettslige papirer på det, og da vil ikke pass bli utdelt. Skulle det bli mer frem og tilbake regner jeg med saken havner i retten og man får forklart problemet om eventuell kindnapping.

Pappa hadde meg når jeg var liten og mamma hadde så store problemer at hun ikke hadde tid å bry seg om slikt som pass. Så henne sjeldent. Da fikk selvfølgelig pappa pass til meg så jeg kunne reise utenlands. Det skulle ikke bli vanskeligere for pappa bare fordi mamma var alkoholiker.

En veninne av meg måtte gå i retten for å få forklart at faren ikke kunne ha pass på barnet ettersom han var fra lifsfarlig utendlansk familie.Var heller ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kommer dersom man ikke har gyldig dokumentasjon på at man kan reise med barna, signert av den andre forelderen eller at man kan dokumentere at man har eneansvar etter nye regler;

https://www.regjeringen.no/no/sub/barnebortforing/flytting-og-reiser/foreldreansvar-og-utenlandsreiser-med-ba/id733013/

Anonymkode: b922e...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politiet, ja:)

Ofte løses slikt med en telefon fra de. Barn skal ikke hindres ferie, det er kidnapping som skal forhindres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem med ordningen er at en eks kan uten noen reell grunn gjennom hele oppveksten forvanske utenlandsreiser. 

Det savnes en ordning hvor feks etter tredje ugrunnede nekting av pass at ordinære pass med normal varighet kan utstedes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Latterlig at politiet kan bestemme sannsynligheten for kidnapping.  

Jeg ville ikke ønsket at mine barn i en alder av 2 og 4 år skulle reise til et fremmed land uten mitt samtykke. Kanskje ikke av frykt for kidnapping fra mor, men av frykt for mine barns liv og at de er for små. Begge foreldre buede være enige i et pass til barnet innen de er en viss alder. 

At mødre eller fedre skulle nekte samtykke på grunn av trass, vel... sånn går det når man får barn med hvem som helst. Lev med det og godta at en slik regel vil ramme slike som dere. 

Anonymkode: 88442...9dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Latterlig at politiet kan bestemme sannsynligheten for kidnapping.  

Jeg ville ikke ønsket at mine barn i en alder av 2 og 4 år skulle reise til et fremmed land uten mitt samtykke. Kanskje ikke av frykt for kidnapping fra mor, men av frykt for mine barns liv og at de er for små. Begge foreldre buede være enige i et pass til barnet innen de er en viss alder. 

At mødre eller fedre skulle nekte samtykke på grunn av trass, vel... sånn går det når man får barn med hvem som helst. Lev med det og godta at en slik regel vil ramme slike som dere. 

Anonymkode: 88442...9dd

Eh, hæ??? Hvem skulle gjort det da? Dette er for å beskytte barna mot kidnapping ut av landet. Så lenge foreldrene har samvær med barna er de skikket til å ta avgjørelser selv om barnet skal på utenlandsferie eller ikke. Hvis mor til dine barn ikke er kompetent til en slik vurdering bør du melde henne til barnevernet og skaffe deg full omsorg i dette sekund! Ellers er det bare kontrollbehov fra din side. 

Anonymkode: 63f99...ba2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, hæ??? Hvem skulle gjort det da? Dette er for å beskytte barna mot kidnapping ut av landet. Så lenge foreldrene har samvær med barna er de skikket til å ta avgjørelser selv om barnet skal på utenlandsferie eller ikke. Hvis mor til dine barn ikke er kompetent til en slik vurdering bør du melde henne til barnevernet og skaffe deg full omsorg i dette sekund! Ellers er det bare kontrollbehov fra din side. 

Anonymkode: 63f99...ba2

En mor/far kan fint stikke av med barna, og ingen, selv ikke politi kan beskytte mot det. Uansett hvor tilsynelatende egnet de skulle være. 

Når man er forelder for et barn, vil man alltid være bekymret når barnet ikke er der. Om den andre parten ønsker å ta med barna til utlandet og jeg ikke skulle være enig, skal en forelder alene bestemme over noe slikt?? 

Og i denne situasjonen hvor barna er så små, så er det ikke ok å reise av gårde uten samtykke fra den andre, nettopp fordi man er to om slike valg. Mener jeg hvertfall. Hadde fått panikk om den andre parten tok med toåringen til utlandet uten at jeg hadde noe jeg skulle sagt. 

Anonymkode: 88442...9dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Latterlig at politiet kan bestemme sannsynligheten for kidnapping.  

Jeg ville ikke ønsket at mine barn i en alder av 2 og 4 år skulle reise til et fremmed land uten mitt samtykke. Kanskje ikke av frykt for kidnapping fra mor, men av frykt for mine barns liv og at de er for små. Begge foreldre buede være enige i et pass til barnet innen de er en viss alder. 

At mødre eller fedre skulle nekte samtykke på grunn av trass, vel... sånn går det når man får barn med hvem som helst. Lev med det og godta at en slik regel vil ramme slike som dere. 

Anonymkode: 88442...9dd

Hvis du ikke kan stole på at mor klarer å ta vare på barna i utlandet har du kanskje fått barn med "hvem som helst" selv.

Hvis man er så uheldig å ha en uskikket forelder til barna sine, er det bra det finnes ordninger som gjør at barna ikke bare kan tas ut av landet uten videre, men noen må jo vurdere om bekymringen er begrunnet. Ellers begrenser man unødig friheten til foreldre og barn.

Endret av Hactar
Tilføyd noe.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

En mor/far kan fint stikke av med barna, og ingen, selv ikke politi kan beskytte mot det. Uansett hvor tilsynelatende egnet de skulle være. 

Når man er forelder for et barn, vil man alltid være bekymret når barnet ikke er der. Om den andre parten ønsker å ta med barna til utlandet og jeg ikke skulle være enig, skal en forelder alene bestemme over noe slikt?? 

Og i denne situasjonen hvor barna er så små, så er det ikke ok å reise av gårde uten samtykke fra den andre, nettopp fordi man er to om slike valg. Mener jeg hvertfall. Hadde fått panikk om den andre parten tok med toåringen til utlandet uten at jeg hadde noe jeg skulle sagt. 

Anonymkode: 88442...9dd

Sjansen for at en norsk person bosatt i Norge skal kidnappe barna til utlandet er selvfølgelig ikke-eksisterende. Det skjønner alle som ikke er fullstendig idiot.

Dersom du har en gyldig grunn til å nekte ag pass skal utstedes, så forteller du det til politiet. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 2cad4...77a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panikk om mor tar ungene med til Legoland, ja... Herregud.

Anonymkode: 10813...558

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4. februar 2016 at 12.32, AnonymBruker skrev:

Sjansen for at en norsk person bosatt i Norge skal kidnappe barna til utlandet er selvfølgelig ikke-eksisterende. Det skjønner alle som ikke er fullstendig idiot.

Dersom du har en gyldig grunn til å nekte ag pass skal utstedes, så forteller du det til politiet. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 2cad4...77a

At du ikke ønsker at ungen skal ut av landet burde vært god nok grunn.. 

kanskje det bare er for å være vrang - men hvis regelverket krever begge foreldres samtykke så skal man ikke måtte begrunne det.. 

Dersom jeg ikke ønsker et billån -fordi jeg ikke ønske bil så signerer jeg ikke en kontrakt - jeg kan enkelt bare si nei- du får ikke underskriften min her punktum .. Og det samme burde gjelde for pass -signatur ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...