Gå til innhold

Hvordan er denne jobbsøknaden på barista?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har faktisk ingen kunnskaper innenfor baristayrket, annet at jeg selv liker kaffe. Jeg har med kundeservice. Jeg føler grunnen egentlig er noe.. som ikke helt egner seg å skrive i en jobbsøknad. Det er rett og slett fordi jeg for 4 år siden, bodde i utlandet. Jeg var innom lokale cafèer hver eneste dag; noen ganger kun for kaffe andre for lesing. Det ga meg en så utrolig god følelse og minner; og den følelsen kommer fram enda, når jeg er innom små cafèer.

Det har ikke vært cafèer i nærheten av hvor jeg har bodd tidligere, men det er det nå (har akkura flyttet). Jeg ser på det som en mulighet til å møte mange nye mennesker (ikke som i en datingplass, altså..), bli bedre kjent med "samfunnet", og jeg ønsker virkelig å lære mer om kaffe og den bransjen, som jeg føler det er noe spesielt ved og som tiltrekker meg. Det er den hyggelige stemningen og atmosfæren, som er noe helt annet enn i en butikk. Jeg har faktisk også nær familie som importerer kaffe fra Kenya, fra deres egne "fabrikk".

 

Så jeg kan ikke stille med et kurs eller basiskunnskaper, men jeg kan lærer kjapt; spesielt om det er noe jeg virkelig ønsker. Det stresser meg jo også, når jeg ser alt de skal kunne. Og på rams. Hvor finner man disse baristakursene? Det vil jeg mer enn gjerne prøve ut!

 

Anonymkode: 8c559...cff

Dette er jo kjempeflott, TS! Dette bør du ha med i søknaden din (med noen omformuleringer). Dette får deg til å virke spennende, og man får et lite innblikk i hvorfor du søker en jobb som dette. 

Anonymkode: e2f8b...1e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest cheshirecat
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo kjempeflott, TS! Dette bør du ha med i søknaden din (med noen omformuleringer). Dette får deg til å virke spennende, og man får et lite innblikk i hvorfor du søker en jobb som dette. 

Anonymkode: e2f8b...1e3

Enig! Det du skriver "off the record" her er jo det som gjør deg aktuell til jobben! Så er jo "arbeidserfaring med mellommenneskelige forhold" bare en bonus! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er fantastiske. Takk. Tror aldri jeg har blitt så kvalm av en person (MEG), som jeg har blitt i dag..

Anonymkode: 8c559...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er fantastiske. Takk. Tror aldri jeg har blitt så kvalm av en person (MEG), som jeg har blitt i dag..

Anonymkode: 8c559...cff

Nå er det heldigvis ikke deg som person det er noe galt med, da. Det er bare måten du har valgt å beskrive deg selv på i søknaden ;) Alt annet du har skrevet i tråden, samt måten du svarer på, viser at du er langt mer oppegående og sympatisk enn søknaden din gir inntrykk av. Språket er også bedre og mer avslappet.

Det er som regel enklere å hjelpe andre med å skrive søknad enn å skrive sin egen, så du er ikke alene om å knote det til. Du må nok kladde litt før du finner en fin balanse. Skryt av deg selv, uten at det høres ut som om du skryter av deg selv - det må bakes veldig forsiktig inn i teksten. Litt falskt blir det jo uansett, men det er greit å i det minste kjenne igjen personen du skriver om :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk #2 like på jordet? Hehe..

 

Med dette søker jeg på deltidsstillingen funnet på Finn.no, som barista. Jeg er en 20årig jente, med mye positiv energi og fire års erfaring innenfor kundeservice.

 

For meg, er det ingen bedre måte å starte dagen på, enn med en kopp kaffe. Kjærligheten min for kaffe starter for flere år siden, etter et år i Spania. Her ble mye av tiden tilbrunget ved de lokale cafeene, som ga meg en spesiell følelse. Denne følelsen får jeg i dag, i det jeg treer inn på XXX.

Jeg har alltid likt å arbeide med hendene og være k reativ, og for meg er det noe spesielt ved å være barista. Jeg har alltid hatt et drøm å det, men som aldri har vært en realitet på grunn av bosted. Det er noe spesielt med atmosfæren, og jeg ønsker å lære mer om kaffe samtidig som jeg er en del av ”fellesskapet” og møte nye mennesker.

Jeg føler at å jobbe som barista, krever et øye for detaljer, å være effektiv og sosial. Jeg har lang erfaring med kundeservice fra mine tidligee jobber og har lett for å tilpasse meg omgivelsene. Jeg trives også ved å jobbe under press, lærer fort og ser på meg selv som en person som klarer å holde hode kaldt under stressende situasjoner. I 2015 ble jeg utnevn som den mest energifulle kollegaen i teamet, og det har alltid vært viktig for meg at alle forlater med et smil.

 

Jeg har dessverre ingen kurs i barista eller kaffe, men jeg er ivrig etter å lære. (denne må nesten et annet sted, eller ikke stå alene..)

 

Ser fram til en hyggelig samtale (...)

 

 


Det er fremdeles en del som skurrer for meg i den, og selv føler jeg a jeg "mister interessen" allerede halvveis i søknaden..

Anonymkode: 8c559...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! 
 

Tok meg friheten til å komme med et par forslag på formuleringer til deg her, du trenger ikke bruke dem hvis du ikke vil.. Prøver bare å gjøre setningene dine litt lettere å lese og hele greia litt mer sammenhengende. 

Vil også anbefale deg å se igjennom CVn din, passe på at den er ryddig og fin, gjerne også med bilde, da det er enklere å huske deg om det er med. Obs, obs, ikke fest bilder eller duckface! 

Hilsen en som tar imot slike søknader på jevnlig basis! ;)



Med dette søker jeg på deltidsstillingen funnet på Finn.no, som barista. Jeg er en 20årig jente, med mye positiv energi og fire års erfaring innenfor kundeservice.

Jeg ønsker med dette å søke på deltidsstilling som barista, jeg fant annonsen på finn.no. Jeg er en positiv og utadvent jente på 20år, med flere års erfaring innen kundeservice. 

 

For meg, er det ingen bedre måte å starte dagen på, enn med en kopp kaffe. Kjærligheten min for kaffe starter for flere år siden, etter et år i Spania. Her ble mye av tiden tilbrunget ved de lokale cafeene, som ga meg en spesiell følelse. Denne følelsen får jeg i dag, i det jeg treer inn på XXX.

Den aller beste måten å starte dagen på, er med en god kopp kaffe. Min kjærlighet for kaffe og cafe-livet startet for flere å siden da jeg studerte i Spania. Store deler av dagen tilbragte jeg i de lokale cafeene, der fant jeg ro og trygghet, en god atmosfære og det gav meg en spesiell følelse. Den samme følelsen får jeg når jeg entrer XXX i dag, og det er nettopp derfor jeg ønsker å søke jobb hos dere. Jeg vil være en del av teamet som sørger for slike følelser hos andre. 

Jeg har alltid likt å arbeide med hendene og være k reativ, og for meg er det noe spesielt ved å være barista. Jeg har alltid hatt et drøm å det, men som aldri har vært en realitet på grunn av bosted. Det er noe spesielt med atmosfæren, og jeg ønsker å lære mer om kaffe samtidig som jeg er en del av ”fellesskapet” og møte nye mennesker.

Jeg føler at å jobbe som barista, krever et øye for detaljer, å være effektiv og sosial. Jeg har lang erfaring med kundeservice fra mine tidligee jobber og har lett for å tilpasse meg omgivelsene. Jeg trives også ved å jobbe under press, lærer fort og ser på meg selv som en person som klarer å holde hode kaldt under stressende situasjoner. I 2015 ble jeg utnevn som den mest energifulle kollegaen i teamet, og det har alltid vært viktig for meg at alle forlater med et smil.

 

Jeg har dessverre ingen kurs i barista eller kaffe, men jeg er ivrig etter å lære. (denne må nesten et annet sted, eller ikke stå alene..)

Jeg liker å jobbe med hendene og være kreativ, noe jeg ser på som gode egenskaper hos en barista. Jeg har god kjennskap til kaffe som kunde, dessverre ingen kurs, men jeg lærer fort og er innstill på at dette er jobben for meg! Som du kan se på vedlagt CV så har jeg lang erfaring med kundeservice, og det at jeg tidligere har jobbet innen flere ulike områder vitner om at jeg har lett for å tilpasse meg omgivelsene. Jeg trives godt med å jobbe under press og liker en litt hektisk hverdag. Jeg ble blant annet utnevnt som den mest energifulle kollegaen i min forrige jobb, og du finner meg alltid med et smil om munnen. 
 

Jeg vet at dette er riktig jobb for meg og håper dere ser at jeg er riktig person for jobben! 

 

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker mer informasjon, jeg stiller gjerne til intervju eller prøvejobb på kort varsel. 
Håper på positivt svar og ønsker deg en god dag/helg! 

Mvh Annonym Bruker 
Mobil: 99 99 99 99 

 

Ser fram til en hyggelig samtale (...)

Anonymkode: fba58...99b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra det siste veiledende innlegget der! ^

NB: Du trenger ikke ha så mye komma! Blir litt anpusten av å lese teksten din :) 

Endret av globalagogo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2016 at 15.26, AnonymBruker skrev:

Hei!! 
 

Tok meg friheten til å komme med et par forslag på formuleringer til deg her, du trenger ikke bruke dem hvis du ikke vil.. Prøver bare å gjøre setningene dine litt lettere å lese og hele greia litt mer sammenhengende. 

Vil også anbefale deg å se igjennom CVn din, passe på at den er ryddig og fin, gjerne også med bilde, da det er enklere å huske deg om det er med. Obs, obs, ikke fest bilder eller duckface! 

Hilsen en som tar imot slike søknader på jevnlig basis! ;)



Med dette søker jeg på deltidsstillingen funnet på Finn.no, som barista. Jeg er en 20årig jente, med mye positiv energi og fire års erfaring innenfor kundeservice.

Jeg ønsker med dette å søke på deltidsstilling som barista, jeg fant annonsen på finn.no. Jeg er en positiv og utadvent jente på 20år, med flere års erfaring innen kundeservice. 

 

For meg, er det ingen bedre måte å starte dagen på, enn med en kopp kaffe. Kjærligheten min for kaffe starter for flere år siden, etter et år i Spania. Her ble mye av tiden tilbrunget ved de lokale cafeene, som ga meg en spesiell følelse. Denne følelsen får jeg i dag, i det jeg treer inn på XXX.

Den aller beste måten å starte dagen på, er med en god kopp kaffe. Min kjærlighet for kaffe og cafe-livet startet for flere å siden da jeg studerte i Spania. Store deler av dagen tilbragte jeg i de lokale cafeene, der fant jeg ro og trygghet, en god atmosfære og det gav meg en spesiell følelse. Den samme følelsen får jeg når jeg entrer XXX i dag, og det er nettopp derfor jeg ønsker å søke jobb hos dere. Jeg vil være en del av teamet som sørger for slike følelser hos andre. 

Jeg har alltid likt å arbeide med hendene og være k reativ, og for meg er det noe spesielt ved å være barista. Jeg har alltid hatt et drøm å det, men som aldri har vært en realitet på grunn av bosted. Det er noe spesielt med atmosfæren, og jeg ønsker å lære mer om kaffe samtidig som jeg er en del av ”fellesskapet” og møte nye mennesker.

Jeg føler at å jobbe som barista, krever et øye for detaljer, å være effektiv og sosial. Jeg har lang erfaring med kundeservice fra mine tidligee jobber og har lett for å tilpasse meg omgivelsene. Jeg trives også ved å jobbe under press, lærer fort og ser på meg selv som en person som klarer å holde hode kaldt under stressende situasjoner. I 2015 ble jeg utnevn som den mest energifulle kollegaen i teamet, og det har alltid vært viktig for meg at alle forlater med et smil.

 

Jeg har dessverre ingen kurs i barista eller kaffe, men jeg er ivrig etter å lære. (denne må nesten et annet sted, eller ikke stå alene..)

Jeg liker å jobbe med hendene og være kreativ, noe jeg ser på som gode egenskaper hos en barista. Jeg har god kjennskap til kaffe som kunde, dessverre ingen kurs, men jeg lærer fort og er innstill på at dette er jobben for meg! Som du kan se på vedlagt CV så har jeg lang erfaring med kundeservice, og det at jeg tidligere har jobbet innen flere ulike områder vitner om at jeg har lett for å tilpasse meg omgivelsene. Jeg trives godt med å jobbe under press og liker en litt hektisk hverdag. Jeg ble blant annet utnevnt som den mest energifulle kollegaen i min forrige jobb, og du finner meg alltid med et smil om munnen. 
 

Jeg vet at dette er riktig jobb for meg og håper dere ser at jeg er riktig person for jobben! 

 

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker mer informasjon, jeg stiller gjerne til intervju eller prøvejobb på kort varsel. 
Håper på positivt svar og ønsker deg en god dag/helg! 

Mvh Annonym Bruker 
Mobil: 99 99 99 99 

 

Ser fram til en hyggelig samtale (...)

Anonymkode: fba58...99b

ÅÅÅ, du er en engel!!!!!

Tusen takk! Det var ekstremt greit å se!

Anonymkode: 8c559...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin den som ble skrevet over her :) 

Men jeg ville ikke hatt med "dessverre ingen kurs". Jeg mener at "negative" ting som det kan man bare droppe. Fordi man da fokuser nettopp på noe som faktisk kan sette deg lenger bak i køen enn andre. 

Du kan jo allerede bare se litt på YouTube videoer eller spørre en barista-venn om du har en, om hvordan disse kaffemaskinene fungerer osv. Så har du litt kjennskap til det på evt intervju. Husker jeg selv søkte på jobb som servitør, og ikke sa noe om at jeg ikke visste hvordan man bar tre tallerkner osv samtidig. Så jeg øvde meg bare hjemme via YouTube så jeg i hvertfall kunne litt om det om jeg fikk tilbud om jobben. Ja, litt lureri men, jeg lærte meg det jo faktisk på egenhånd da. Så da jeg fikk jobben og kom på opplæring så kunne jeg alle disse triksene :P Hvis du setter deg litt inn i teknikker en barista krever, og føler at du skjønner det litt, så kan du jo bare si at du hadde en venn en gang som viste deg litt. Også kan du pugge litt forskjellige oppskrifter og sånn.

Anonymkode: 492df...c62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig fin den som ble skrevet over her :) 

Men jeg ville ikke hatt med "dessverre ingen kurs". Jeg mener at "negative" ting som det kan man bare droppe. Fordi man da fokuser nettopp på noe som faktisk kan sette deg lenger bak i køen enn andre. 

Anonymkode: 492df...c62

Enig. Det kommer uansett frem av CV hva man har og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pretensiøst og "oppblåst" stil, men ellers bra. Bytt ut noen ord, som "adapterer"... Slik hadde vært nok til å satt deg i "i tvil"-bunken, for meg. Blir liksom litt slitsomt. Men det positive er at det virker som du har omløp i hodet og vet hva du snakker om, og har reflektert over det. Ikke prøv å vinn arbeidsgiver med pretensiøsitet, men legg vekt på det andre. Dét kunne jeg godt ansatt deg på!:) Lykke til:)

Anonymkode: df465...b7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.2.2016 at 9.50, AnonymBruker skrev:

Veldig fin den som ble skrevet over her :) 

Men jeg ville ikke hatt med "dessverre ingen kurs". Jeg mener at "negative" ting som det kan man bare droppe. Fordi man da fokuser nettopp på noe som faktisk kan sette deg lenger bak i køen enn andre. 

Du kan jo allerede bare se litt på YouTube videoer eller spørre en barista-venn om du har en, om hvordan disse kaffemaskinene fungerer osv. Så har du litt kjennskap til det på evt intervju. Husker jeg selv søkte på jobb som servitør, og ikke sa noe om at jeg ikke visste hvordan man bar tre tallerkner osv samtidig. Så jeg øvde meg bare hjemme via YouTube så jeg i hvertfall kunne litt om det om jeg fikk tilbud om jobben. Ja, litt lureri men, jeg lærte meg det jo faktisk på egenhånd da. Så da jeg fikk jobben og kom på opplæring så kunne jeg alle disse triksene :P Hvis du setter deg litt inn i teknikker en barista krever, og føler at du skjønner det litt, så kan du jo bare si at du hadde en venn en gang som viste deg litt. Også kan du pugge litt forskjellige oppskrifter og sånn.

Anonymkode: 492df...c62

Det er faktisk akkurat  det jeg driver på med nå! Og etter 10 (minst) nye, så tror jeg kanskje også jeg fjerner den. For nå VET jeg faktisk hvordan kaffemaskinene funker generelt rundt, har pugget de "vanligste" drinkene på ingredienser og prøvd meg på hjemmekjøkken. Det er faktisk et skikkelig bra triks, du kommer med der!
Takk, jeg hopper over den setningen
:D

 

Og tusen takk til ALLE altså! Så utrolig fint med alle tilbakemeldingene, så godt å ta med seg videre!

Anonymkode: 8c559...cff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...