Gå til innhold

Honnør-/uførekort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har forsøkt å søke opp, men finner ikke svar og spør derfor her inne:

Får man utstedt honnør-/uførekort automatisk når man får innvilget varig ufør? Står evt uføregraden oppgitt i % på kortet? Hva med dere som er gradert uføre - har dere også fått et slikt kort (selv om uføregraden f.eks. er kun 40%)?

Anonymkode: 2fb71...137

Jeg er 100% ufør og fikk mitt honnørkort tilsendt i posten helt plutselig. Jeg ante ikke at slike kort fantes engang før jeg fikk det i posten. Honnørkortet gir meg halv pris på kommunale transportmidler som tog og buss og t-bane.

Det står ikke noe om uføregrad på selve kortet, nei.

Men jeg tror jeg har lest at man må være minst 50% ufør for å få det. Du kan altså ikke komme med 20-30% uførhet og kreve femti prosent rabatt på tog og buss.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir ganske provosert,for det virker som om du har planer om å sørge antall prosent uføregrad ut i fra om du får honnørrettigheter eller ikke.  

Anonymkode: 33283...525

Synd du lar deg provosere av at jeg ønsker å finne ut av hvorvidt man er rett på honnør-/uførekort dersom man "bare" er 40% ufør. Vær likevel glad du lar deg provosere, for det i seg selv vitner om svært liten kunnskap om hva det innebærer å bli ufør i det hele tatt. Føler du deg bedre av å vite at jeg har mangeårig høyere utdanning som resulterer i at jeg tjener akkurat over grensa for å få ettergitt noe som helst av en studiegjeld på flere hundretusener av kroner? At jeg har jobbet 100% +++ i mange år før jeg brått ble rammet av kreft og såvidt overlevde, men med svært redusert og varig livskvalitet? At jeg i et par års tid gradvis har forsøkt å karre meg tilbake til arbeidslivet fordi jeg VIL jobbe for alt det er verdt (til tross for at det ikke gir særlig økonomisk gevinst for meg å gå tilbake i jobb. Jeg er forsikret og får uansett dekket en del av inntektstapet. Ved å gå tilbake i jobb frasier jeg meg samtidig denne ekstra støtten, så økonomisk taper jeg faktisk på redusert inntekt). Føler du deg også bedre av at jeg i løpet av år med sykdom også opplevde samlivsbrudd og ble alenemor med enda dårligere økonomi enn det jeg i utgangspunktet ville hatt som ufør? Er det i grunn rart at jeg ønsker å vite hvorvidt jeg har rett på honnørrabatt eller ikke dersom det skulle gå mot en 40% gradert ufør? Jeg vet som sagt ikke selv hva jeg ender på enda, men jeg kan love deg at det ikke avhenger av retten til honnør-/uførekort eller ikke. Håper det ihvertfall betrygger deg noe. Be til høyere makter om at du får beholde helsa gjennom livet. DET er virkelig gull verdt!!!

Igjen; det eneste jeg ber om er altså om noen har erfaring med gradert uføre og retten til honnør-/uførekort...?

 

Anonymkode: 2fb71...137

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synd du lar deg provosere av at jeg ønsker å finne ut av hvorvidt man er rett på honnør-/uførekort dersom man "bare" er 40% ufør. Vær likevel glad du lar deg provosere, for det i seg selv vitner om svært liten kunnskap om hva det innebærer å bli ufør i det hele tatt. Føler du deg bedre av å vite at jeg har mangeårig høyere utdanning som resulterer i at jeg tjener akkurat over grensa for å få ettergitt noe som helst av en studiegjeld på flere hundretusener av kroner? At jeg har jobbet 100% +++ i mange år før jeg brått ble rammet av kreft og såvidt overlevde, men med svært redusert og varig livskvalitet? At jeg i et par års tid gradvis har forsøkt å karre meg tilbake til arbeidslivet fordi jeg VIL jobbe for alt det er verdt (til tross for at det ikke gir særlig økonomisk gevinst for meg å gå tilbake i jobb. Jeg er forsikret og får uansett dekket en del av inntektstapet. Ved å gå tilbake i jobb frasier jeg meg samtidig denne ekstra støtten, så økonomisk taper jeg faktisk på redusert inntekt). Føler du deg også bedre av at jeg i løpet av år med sykdom også opplevde samlivsbrudd og ble alenemor med enda dårligere økonomi enn det jeg i utgangspunktet ville hatt som ufør? Er det i grunn rart at jeg ønsker å vite hvorvidt jeg har rett på honnørrabatt eller ikke dersom det skulle gå mot en 40% gradert ufør? Jeg vet som sagt ikke selv hva jeg ender på enda, men jeg kan love deg at det ikke avhenger av retten til honnør-/uførekort eller ikke. Håper det ihvertfall betrygger deg noe. Be til høyere makter om at du får beholde helsa gjennom livet. DET er virkelig gull verdt!!!

Igjen; det eneste jeg ber om er altså om noen har erfaring med gradert uføre og retten til honnør-/uførekort...?

 

Anonymkode: 2fb71...137

Du leser jo ikke, eller velger å overse, svarene du får. MAN MÅ HA MINST 50% UFØREGRAD FOR Å FÅ HONNØRKORT!

Hilsen ei som har jobbet i NAV-forvaltning i mange år. 

Anonymkode: 5bb1b...229

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du leser jo ikke, eller velger å overse, svarene du får. MAN MÅ HA MINST 50% UFØREGRAD FOR Å FÅ HONNØRKORT!

Hilsen ei som har jobbet i NAV-forvaltning i mange år. 

Anonymkode: 5bb1b...229

Jo, jeg leser svarene og jeg overser heller ingenting. Jeg skrev selv dette til første som skrev dette om minstekrav om 50% vu:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Var dette jeg trodde selv også...

På den annen side trodde jeg at man måtte være 50% eller mer varig ufør for å få innvilget uføretrygd i utgangspunktet. Så har man altså enkelte som kvaliffiserer for gradert uføre og f.eks. jobber 60% og er 40% ufør. Hører så mye forskjellig om dette. Noen sier alle får et uførebevis samtidig med innvilgelse av ufør uavhengig av prosent.

Lurer derfor på: VET du dette sikkert eller tror du dette (i likhet med meg selv) på bakgrunn av oppgitt informasjon på nett rundt uføregrad generelt. Der står det jo også at for å få innvilget ufør må man være minst 50% ufør. Dette er jo regelen, men forstår nå at det finnes unntak. Noen som selv har innvilget ufør mindre enn 50%, evt kjenner noen, som vet sikkert hvordan dette fungerer? Og til alle som er mellom 50-100% uføre; står uføregraden opplyst på honnør-/uførekortet deres?

Anonymkode: 2fb71...137

Fortsatt har ingen svart som har innvilget gradert uføregrad < 50%.

Jeg må da få lov til å spørre om andres erfaring rundt dette? Det at du sier du jobber i NAV forvaltning tilsier jo at du vet praksisen i dette. Da er det helt i orden. Var bare det at jeg har fått motstridig info om dette - også fra ulike saksbehandlere hos NAV.

Synes det er trist at folk blir så provosert over at man ønsker å sjekke ut eventuelle rettigheter.

Anonymkode: 2fb71...137

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har vanskelig for å tro på svarene her som alle sier at du må være minst 50% ufør, så anbefaler jeg deg å ringe nav selv å høre hva som stemmer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, The Silence skrev:

Siden du har vanskelig for å tro på svarene her som alle sier at du må være minst 50% ufør, så anbefaler jeg deg å ringe nav selv å høre hva som stemmer. 

Har som sagt fått motstridende svar fra ulike saksbehandlere. Men er ikke så viktig, ville bare sjekke hvorvidt noen som selv var gradert uføre < 50% hadde fått dette kortet eller ikke.

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synd du lar deg provosere av at jeg ønsker å finne ut av hvorvidt man er rett på honnør-/uførekort dersom man "bare" er 40% ufør. Vær likevel glad du lar deg provosere, for det i seg selv vitner om svært liten kunnskap om hva det innebærer å bli ufør i det hele tatt. Føler du deg bedre av å vite at jeg har mangeårig høyere utdanning som resulterer i at jeg tjener akkurat over grensa for å få ettergitt noe som helst av en studiegjeld på flere hundretusener av kroner? At jeg har jobbet 100% +++ i mange år før jeg brått ble rammet av kreft og såvidt overlevde, men med svært redusert og varig livskvalitet? At jeg i et par års tid gradvis har forsøkt å karre meg tilbake til arbeidslivet fordi jeg VIL jobbe for alt det er verdt (til tross for at det ikke gir særlig økonomisk gevinst for meg å gå tilbake i jobb. Jeg er forsikret og får uansett dekket en del av inntektstapet. Ved å gå tilbake i jobb frasier jeg meg samtidig denne ekstra støtten, så økonomisk taper jeg faktisk på redusert inntekt). Føler du deg også bedre av at jeg i løpet av år med sykdom også opplevde samlivsbrudd og ble alenemor med enda dårligere økonomi enn det jeg i utgangspunktet ville hatt som ufør? Er det i grunn rart at jeg ønsker å vite hvorvidt jeg har rett på honnørrabatt eller ikke dersom det skulle gå mot en 40% gradert ufør? Jeg vet som sagt ikke selv hva jeg ender på enda, men jeg kan love deg at det ikke avhenger av retten til honnør-/uførekort eller ikke. Håper det ihvertfall betrygger deg noe. Be til høyere makter om at du får beholde helsa gjennom livet. DET er virkelig gull verdt!!!

Igjen; det eneste jeg ber om er altså om noen har erfaring med gradert uføre og retten til honnør-/uførekort...?

 

Anonymkode: 2fb71...137

Nå er jeg 100% ufør,men historien min skal jeg holde for meg selv for det er ikke relevant for temaet! Det jeg blir provosert over at  du kanskje er i stand til å jobbe 60%,men hvis det betyr at du ikke vil få honnørrettighter så vil du sørge for å få en høyre uføreprosent(det er sånn jeg tolker spørsmålet ditt) og nettopp fordi jeg selv er 100% ufør blir jeg provosert.

Anonymkode: 33283...525

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

......for det i seg selv vitner om svært liten kunnskap om hva det innebærer å bli ufør i det hele tatt. .

......................Igjen; det eneste jeg ber om er altså om noen har erfaring med gradert uføre og retten til honnør-/uførekort...?

 

Anonymkode: 2fb71...137

Du stiller det samme spørsmålet om og om igjen og du har fått svar her flere ganger, hver gang. Likevel fortsetter du å spørre på nytt og på nytt. Med din "mangeårige utdannelse" så regner jeg med at du skjønner såpass at det virker en smule bak mål. Du har fått svar. Så hvorfor spør du på nytt? Kan du ikke ta til deg svarene du allerede har fått? Jeg må si jeg blir forundret over at en som hevder å være så utdannet, skal forstå så lite at hun ikke engang greier å lese svarene hun har fått i en forumstråd!

Jeg ser også at du hopper på konklusjoner så til de grader her... ! Hva vet du om min livs- og helsesituasjon egentlig? Ingenting. Likevel presterer du å skrive at jeg har "svært liten kunnskap om hva det innebærer å bli ufør i det hele tatt. ." Og det sier du til en som har vært uføretrygdet i ti år!?

Du var mer opptatt av å liste opp hvor synd det er i deg som må gå ned i inntekt og har gjeld og hvor syk du har vært. Til din info så gjelder det flere enn deg, frue. Jeg er (som jeg allerede har skrevet) uføretrygdet, 100%, og har vært det de siste ti årene. Så joda, jeg har kjent det på kroppen og har mer enn bare "liten kunnskap" om emnet, faktisk. Jeg har hatt det honnørkortet du spør etter i mange år, så jeg vet hva som gjelder og kan svarene her i tråden.

LES tråden du har startet og se alle svarene du har fått, før du spør! Det virker bare bortkastet for folk å svare deg, når du så åpenbart bare hopper over svarene de har brukt tid på, og så spør du på nytt.

Endret av Million
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør ikke etter hvorvidt det er graderte priser. Jeg forsøker bare å finne ut av hvordan dette fungerer for andre med gradert uføre. Nettopp fordi det ikke står noe om uføregraden kan det jo være at enhver som får innvilget ufør får et slikt uføre-/honnørkort. Jeg forsøker ikke å krangle på noe, jeg bare stiller spørsmål i tilfelle noen som selv vet dette sikkert kan svare.

Anonymkode: 2fb71...137

Du har jo fått svar og klipp/lim fra NAV:n 14 ganger snart...

INNGANGSBILLETTEN for uføre er 50%. ALLTID. Selv om du mistenker noe annet.....

Gradering via pensjonskasser o.l teller ikke. Det regnes som privat ordning i sammenhengen her. Folk kan bli friskere med årene og så gradere NED uføretrygd.

Kjenner jeg blir provosert av holdningen din til at NAV er upålitelig. Ikke bare NAV, men alle som svarer deg her...

50% er 50%; ikke kanskje ca, omtrent rundt 40%...

Anonymkode: 305fc...779

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo fått svar og klipp/lim fra NAV:n 14 ganger snart...

INNGANGSBILLETTEN for uføre er 50%. ALLTID. Selv om du mistenker noe annet.....

Gradering via pensjonskasser o.l teller ikke. Det regnes som privat ordning i sammenhengen her. Folk kan bli friskere med årene og så gradere NED uføretrygd.

Kjenner jeg blir provosert av holdningen din til at NAV er upålitelig. Ikke bare NAV, men alle som svarer deg her...

50% er 50%; ikke kanskje ca, omtrent rundt 40%...

Anonymkode: 305fc...779

Du tar feil. Det er som sagt enkelte som kan få innvilget gradert uføre med lavere uføregrad enn 50% allerede fra begynnelsen av.

Anonymkode: 2fb71...137

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo fått svar og klipp/lim fra NAV:n 14 ganger snart...

INNGANGSBILLETTEN for uføre er 50%. ALLTID. Selv om du mistenker noe annet.....

Gradering via pensjonskasser o.l teller ikke. Det regnes som privat ordning i sammenhengen her. Folk kan bli friskere med årene og så gradere NED uføretrygd.

Kjenner jeg blir provosert av holdningen din til at NAV er upålitelig. Ikke bare NAV, men alle som svarer deg her...

50% er 50%; ikke kanskje ca, omtrent rundt 40%...

Anonymkode: 305fc...779

Eneste jeg har sagt er at det ikke alltid er alltid at det ikke alltid er slik at alt med NAV er helt konkret og 100% pålitelig, dessverre. I tillegg har jeg opplyst at NAV selv har gitt meg motstridende svar. Jeg har da ikke sagt noe nedlatende om NAV generelt? Jeg har fått svar jeg er takknemlig for fra en NAV-ansatt også her inne. Ville likevel blitt glad dersom noen som faktisk er f.eks. 40% ufør kunne svare hvordan deres sak er blitt behandlet.

 

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Million skrev:

Du stiller det samme spørsmålet om og om igjen og du har fått svar her flere ganger, hver gang. Likevel fortsetter du å spørre på nytt og på nytt. Med din "mangeårige utdannelse" så regner jeg med at du skjønner såpass at det virker en smule bak mål. Du har fått svar. Så hvorfor spør du på nytt? Kan du ikke ta til deg svarene du allerede har fått? Jeg må si jeg blir forundret over at en som hevder å være så utdannet, skal forstå så lite at hun ikke engang greier å lese svarene hun har fått i en forumstråd!

Jeg ser også at du hopper på konklusjoner så til de grader her... ! Hva vet du om min livs- og helsesituasjon egentlig? Ingenting. Likevel presterer du å skrive at jeg har "svært liten kunnskap om hva det innebærer å bli ufør i det hele tatt. ." Og det sier du til en som har vært uføretrygdet i ti år!?

Du var mer opptatt av å liste opp hvor synd det er i deg som må gå ned i inntekt og har gjeld og hvor syk du har vært. Til din info så gjelder det flere enn deg, frue. Jeg er (som jeg allerede har skrevet) uføretrygdet, 100%, og har vært det de siste ti årene. Så joda, jeg har kjent det på kroppen og har mer enn bare "liten kunnskap" om emnet, faktisk. Jeg har hatt det honnørkortet du spør etter i mange år, så jeg vet hva som gjelder og kan svarene her i tråden.

LES tråden du har startet og se alle svarene du har fått, før du spør! Det virker bare bortkastet for folk å svare deg, når du så åpenbart bare hopper over svarene de har brukt tid på, og så spør du på nytt.

Nei, jeg har enda ikke fått svar fra noen som selv er mindre enn 50% uføretrygdet. Til info tar jeg selvsagt til meg alle svarene. Jeg har da også selv bekreftet at jeg trodde det var slik at man ikke var berettiget, men når jeg får høre noe annet er det da naturlig å forhøre seg om det faktisk stemmer eller ikke?

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg 100% ufør,men historien min skal jeg holde for meg selv for det er ikke relevant for temaet! Det jeg blir provosert over at  du kanskje er i stand til å jobbe 60%,men hvis det betyr at du ikke vil få honnørrettighter så vil du sørge for å få en høyre uføreprosent(det er sånn jeg tolker spørsmålet ditt) og nettopp fordi jeg selv er 100% ufør blir jeg provosert.

Anonymkode: 33283...525

Vel, dette var innlegget mitt som du selv siterte;

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synd du lar deg provosere av at jeg ønsker å finne ut av hvorvidt man er rett på honnør-/uførekort dersom man "bare" er 40% ufør. Vær likevel glad du lar deg provosere, for det i seg selv vitner om svært liten kunnskap om hva det innebærer å bli ufør i det hele tatt. Føler du deg bedre av å vite at jeg har mangeårig høyere utdanning som resulterer i at jeg tjener akkurat over grensa for å få ettergitt noe som helst av en studiegjeld på flere hundretusener av kroner? At jeg har jobbet 100% +++ i mange år før jeg brått ble rammet av kreft og såvidt overlevde, men med svært redusert og varig livskvalitet? At jeg i et par års tid gradvis har forsøkt å karre meg tilbake til arbeidslivet fordi jeg VIL jobbe for alt det er verdt (til tross for at det ikke gir særlig økonomisk gevinst for meg å gå tilbake i jobb. Jeg er forsikret og får uansett dekket en del av inntektstapet. Ved å gå tilbake i jobb frasier jeg meg samtidig denne ekstra støtten, så økonomisk taper jeg faktisk på redusert inntekt). Føler du deg også bedre av at jeg i løpet av år med sykdom også opplevde samlivsbrudd og ble alenemor med enda dårligere økonomi enn det jeg i utgangspunktet ville hatt som ufør? Er det i grunn rart at jeg ønsker å vite hvorvidt jeg har rett på honnørrabatt eller ikke dersom det skulle gå mot en 40% gradert ufør? Jeg vet som sagt ikke selv hva jeg ender på enda, men jeg kan love deg at det ikke avhenger av retten til honnør-/uførekort eller ikke. Håper det ihvertfall betrygger deg noe. Be til høyere makter om at du får beholde helsa gjennom livet. DET er virkelig gull verdt!!!

Igjen; det eneste jeg ber om er altså om noen har erfaring med gradert uføre og retten til honnør-/uførekort...?

Anonymkode: 2fb71...137

Jeg vil selvfølgelig ikke justere uføregraden ut fra hvorvidt jeg er berettiget honnørkort eller ikke! Jeg lurer bare på hvordan dette i praksis fungerer for de som evt er mindre enn 50 % uføre. Er vel lov å spørre om det?

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.regjeringen.no/contentassets/8aee0331444d4bc4b248b193c1758e82/honnor_nynorsk_2012_red.pdf?id=2102323

 

Personar som har uførepensjon (etter folketrygdlova) med uføregrad 50 prosent eller meir og personar som er blinde – mot framvising av tilleggslegitimasjon frå NAV-kontora eller Norges Blindeforbund

Endret av Ulven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Honnørkort

Siden du mottar uføretrygd med uføregrad på 50 prosent eller mer, har du rett til honnørrabatt på innenlandsreiser på transportmidler som mottar offentlig støtte. Honnørkortet er lagt ved."

 

Dette er sakset fra brevet jeg fikk da jeg fikk innvilget uføretrygd for et par uker siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, The Silence skrev:

"Honnørkort

Siden du mottar uføretrygd med uføregrad på 50 prosent eller mer, har du rett til honnørrabatt på innenlandsreiser på transportmidler som mottar offentlig støtte. Honnørkortet er lagt ved."

Dette er sakset fra brevet jeg fikk da jeg fikk innvilget uføretrygd for et par uker siden.

Tusen takk :-)

Anonymkode: 2fb71...137

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. Det er som sagt enkelte som kan få innvilget gradert uføre med lavere uføregrad enn 50% allerede fra begynnelsen av.

Anonymkode: 2fb71...137

Nei. DU tar feil!! Folketrygden er soleklar på 50%.

Anonymkode: 305fc...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Det er kun ved særbestemmelser pga yrkesskade at den kan nedsettes til 30%. Hovedregelen er alltid 50%

Anonymkode: 305fc...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har forsøkt å søke opp, men finner ikke svar og spør derfor her inne:

Får man utstedt honnør-/uførekort automatisk når man får innvilget varig ufør? Står evt uføregraden oppgitt i % på kortet? Hva med dere som er gradert uføre - har dere også fått et slikt kort (selv om uføregraden f.eks. er kun 40%)?

Anonymkode: 2fb71...137

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser og forstår at folk sier det, da det oppgis slik på nettsidene til NAV. Samtidig sier NAV dette om å få innvilget varig uføretrygd:

"Hvem kan få uføretrygd?

For å ha rett til å få uføretrygd må du som hovedregel oppfylle disse vilkårene:

  • Du må være mellom 18 og 67 år.
  • Du må ha vært medlem av folketrygden i de siste tre årene før du ble syk.
  • Sykdom og/eller skade må være hovedårsaken til at inntektsevnen din er nedsatt.
  • Hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak må være gjennomført.
  • Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og/eller skade."

 

Likevel tilføyes det følgende:

"Mottar du arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent. Skyldes uførheten en godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 30 prosent."

Derfor lurer jeg på om også disse særtilfellene får utstedt honnør-/uførekort? NAV går alltid ut fra minimum 50% ufør som et minstekrav. Likevel har de altså unntaksregler. Jeg forstår godt hva alle her inne tenker om minimum 50% og har selv trodd det var sånn, men etter å ha fått høre litt motstridende info om dette ville jeg gjerne få en sikker avklaring. Hadde vært flott om noen med lavere uføregrad enn 50% kunne fortelle meg deres erfaring med dette.

Anonymkode: 2fb71...137

Et står ikke uførprosent på honnørkortenen. 

Dere må være klar over at dersom man har jobbet i stat eller kommune FØR man blir ufør så kan man få 10 %, 20, 30 og opp til 49 % uføretrygd fra pensjonskassen man automatisk er medlem av. Da får man kompensert lønnstapet man ville hatt som 100 % ufør med 66 % av lønnen. 

Derfor kan man være ufør men med lavere % enn om man er ufør fra Nav. Er man 50 % eller mer får man tilleggspensjon fra pensjonskassen. Denne typen Pensjonskasse uføretrygd gir ikke rett til Honnørkort fra Nav. 

Anonymkode: 252a2...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. DU tar feil!! Folketrygden er soleklar på 50%.

Anonymkode: 305fc...779

Det var da voldsomt så hissige folk skulle være i denne tråden da :-O

Må bare beklage og påpeke igjen at det faktisk er du som tar feil. Men er da ikke noe å krangle om akkurat det, synes jeg. Til info ( i tilfelle andre lurer):

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd#chapter-3

Les siste avsnitt om "Hvem kan få uføretrygd";

"Mottar du arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent. Skyldes uførheten en godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 30 prosent."

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

PS: Det er kun ved særbestemmelser pga yrkesskade at den kan nedsettes til 30%. Hovedregelen er alltid 50%

Anonymkode: 305fc...779

Ikke KUN ved yrkesskade at uføregrad kan være < 50%.

Anonymkode: 2fb71...137

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...