Gå til innhold

Greit å kjøpe privatimportert Toyota som ikke fantes ny i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har startet egen forretning og reiser voldsomt mye rundt i landet. Min Volvo S80 er utslitt, den har gått over 800000km og bare for å holde den på veien sier verkstedet at jeg må investere nesten 50000kr. For mye for en ti år gammel bil!

Så nå ser jeg etter en nyere, stor, svært pålitelig sedan - har ikke tid til "downtime"! Og ifølge nettet kommer man da knapt utenom en Toyota Camry. Som Toyota var så grei å slutte å selge her til lands. Nå fant jeg denne:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66036934

Jeg synes det virker som et kupp! Men hvordan er det med en slik bil - vil jeg få tak i deler? Vil ethvert Toyota-verksted kunne utføre service? Hva mener dere bilfolka om et slikt valg? Bilen kjøres oppunder 90000km i året av tre sjåfører som bytter på vaktordninger. Vi har ikke råd til ny bil for tiden, og ikke råd til reparasjoner og avlyste avtaler.

Anonymkode: ce45d...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg er mest skeptisk til ved å kjøpe biler importert fra utlandet, er at de ikke nødvendigvis er tilpasset norske forhold. De «norske» utgavene av biler kan i mange tilfeller ha enkeltkomponenter/installasjoner som er tilpasset et kaldt klima osv. I dette tilfellet, hvor bilen ikke engang er importert fra et annet europeisk land, ville jeg vært ekstra skeptisk til kjøp. Dette skriver jeg på et generelt grunnlag, da jeg ikke har satt meg inn i Toyota spesielt. 

Hvorfor vurderer du ikke heller leasing av en passende bil? Du kommer unna med et lavere enkeltinnskudd, selv om du må ut med en viss sum per måned. Serviceavtaler og garantier er garantert enklere å håndtere på den måten. 

Anonymkode: ba992...c54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Leasing med så mye kjøring er ikke lønnsomt - har faktisk til gode å se en økonomisk fornuftig leasingavtale.

Norge er jo ikke det eneste kalde landet i verden - USA har mange områder med veldig tøft klima.

 

Anonymkode: ce45d...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :)

Leasing med så mye kjøring er ikke lønnsomt - har faktisk til gode å se en økonomisk fornuftig leasingavtale.

Norge er jo ikke det eneste kalde landet i verden - USA har mange områder med veldig tøft klima.

 

Anonymkode: ce45d...fc8

Ja, man skulle tro at biler fra andre kalde land også var tilpasset kulde, men det må du for all del ikke ta for gitt. 
Jeg kjenner til noen som kjøpte en bil som opprinnelig hadde gått i Canada, og den bilen hadde bl.a. dårligere startmotor enn det som er vanlig her i landet. Med tanke på at kanadisk vinterklima kan være vel så tøft som det norske, er det ganske utrolig. Derfor ville jeg i alle fall ikke uten videre stolt på at en bil fra USA er noe bedre.

Her har jeg funnet en artikkel til deg om dette, og den tar til og med utgangspunkt i Toyota, så da har du i alle fall noe du kan spørre selger om. 

Med tanke på at de Toyota Camryene som var på markedet her i landet nesten kan regnes som evighetsmaskiner, forstår jeg hvorfor du ser på nettopp denne :) En jobb du bør gjøre, er å søke opp omtaler av akkurat den bilen du ser på, for å se om den gir like godt inntrykk. Akkurat DET har jeg ikke googlet for deg ;-)  

Anonymkode: ba992...c54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avensis er den direkte etterfølgeren. Hvorfor ikke gå for denne?

Anonymkode: 938bc...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lexus da? 

Anonymkode: b9ae6...b22

Lexus er siste bl

Ilen jeg noen gang vil eie, problembil nummer en. 

Anonymkode: 4d56c...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lexus er siste bl

Ilen jeg noen gang vil eie, problembil nummer en. 

Anonymkode: 4d56c...419

Hvilken lexus er en problembil?

Anonymkode: 1ae86...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avensis er ikke noe etterfølger til Camry - har du prøvd de to bilene? Det er veldig store forskjeller på de når det kommer til interiørmål.

Volvo-forhandleren ringte meg og sa at jeg skulle komme innom. Han hadde fått inn en S80 jeg kunne like...får se.

Anonymkode: ce45d...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.2.2016 at 10.30, AnonymBruker skrev:

Jeg har startet egen forretning og reiser voldsomt mye rundt i landet. Min Volvo S80 er utslitt, den har gått over 800000km og bare for å holde den på veien sier verkstedet at jeg må investere nesten 50000kr. For mye for en ti år gammel bil!

Jeg synes det virker som et kupp! Men hvordan er det med en slik bil - vil jeg få tak i deler? Vil ethvert Toyota-verksted kunne utføre service? Hva mener dere bilfolka om et slikt valg? Bilen kjøres oppunder 90000km i året av tre sjåfører som bytter på vaktordninger. Vi har ikke råd til ny bil for tiden, og ikke råd til reparasjoner og avlyste avtaler.

Anonymkode: ce45d...fc8

Kjøre land og strand rundt med en bil som det bare finnes 1 eksemplar av i landet? Selv om dette er en Toyota så kan det godt hende det skjer noe som stopper bilen med slike kjørelengder i året dere har. Og når det skjer har du tid til å vente på en eller flere bildeler fra USA der du står 50 mil fra hjemmet ditt? For ligger ikke så mye USspek Camrydeler i hyllene til europeiske Toyotaverksteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Volvo på vei hjem fra butikken i dag, og mye tyder på at jeg får en god deal der. Har jo service der hele tiden, så Volvoforhandleren vil ikke se meg flytte til Toyota...pressa han litt og regner med å få et godt tilbud på brukt S80 på mandag. Blir en diesel, som jeg aldri har hatt før. :)

Anonymkode: ce45d...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...