Gå til innhold

Bruk kontanter!


Gjest lisemm

Anbefalte innlegg

Nazi-Norge

Eliten forsøker å tvinge oss over til et kontantfritt samfunn gjennom å redusere antall minibanker og tilrettelegge for økt kortbruk. De sier at de gjør dette for å bla. forebygge kriminalitet. Sannheten er en helt annen. I relaliteten er fysiske penger langt tryggere enn digitale penger. I tillegg vil det være dumdristig, for å ikke si idiotisk, å ha et aktivt analogt backup-system som fungerer til enhver tid. Strømbruk og systemfeil skjer månedlig, og solstormer kan slå ut digitale systemer i månedvis. 

Årsakene:

- Kortbruk stimulerer til forbruk. Psykologisk fenomen.

- Bankene vil innføre transaksjonsgebyrer ved bruk av kort, noe som i dag er mulig fordi det er ikke transaksjonsgebyrer ved bruk av kontanter.

- Legge til rette for minusrente. Minusrente vil i praksis si at du har null kontroll over din økonomi. 

- Kontrollere befolkningen. Ta kontroll over dine kjøpevarer. F.eks. finne ut hvilke varer du kjøper mye av uavhengig av pris.

- Befolkningskontroll. Ved å fjerne kontantene fjerner man muligheten for sivil ulydighet (eks. frysingen av kontoene til WikiLeaks). 

Er dette riktig vei å gå? Tror dere kontantene vil forsvinne helt? 

Jeg tror ikke folk er klar over hva som i ferd med å skje. Vi beveger oss inn overvåkningssamfunn hvor alt man blir overvåket døgnet rundt. 

Bruk kontanter, og spar masse penger! 

Endret av lisemm
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleier alltid å ta ut kontanter når jeg f.eks. skal på shopping, for da tar jeg ut det jeg skal bruke og har bedre kontroll på hvor mye jeg bruker :) ellers er det for lett å dra kortet en gang for mye ;) syns også at kontanter er bedre måte å lære barn å holde styr på økonomien sin, for eksempel gjennom at de får en 20kroning som ukelønn, så kjenner de glede over å tjene penger selv og samle dem opp. Det blir ikke det samme når alt skjer digitalt, for da er det jo alltid bare et kort, mens når det er mynter og lapper så føles det mer virkelig :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minusrenter er bra for oss som har lån!

Anonymkode: 5698e...7bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av , det kommer ikke til å skje med det første. Er bare DNB og de ansatte som lyver både på kg, i avisa og rundt ellers om at ingen bruker kontanter lenger. 60% foregår fortsatt kontant, Norges bank lager nye sedler og ingenting annet enn truslene til DNB tyder på at det kommer til å skje. 

Skulle gjerne gitt DNB ansatte som holder på sån en dask med en dau fisk. :ler:

Endret av Evilposelos
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, lisemm skrev:

- Kontrollere befolkningen. Ta kontroll over dine kjøpevarer. F.eks. finne ut hvilke varer du kjøper mye av uavhengig av pris.

- Befolkningskontroll. Ved å fjerne kontantene fjerner man muligheten for økonomisk sivil ulydighet (eks. frysingen av kontoene til WikiLeaks). 

 

Vil ikke dette bare øke sjansen for at flere begynner å bruke bitcoins e.l? Det er det jeg hadde gjort om jeg skulle kjøpe eller lange hasj, for eks.

Anonymkode: c007c...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke dette bare øke sjansen for at flere begynner å bruke bitcoins e.l? Det er det jeg hadde gjort om jeg skulle kjøpe eller lange hasj, for eks.

Anonymkode: c007c...791

BitCoin og tilsvarende valutaer vil eksplodere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 2.2.2016 at 17.56, AnonymBruker skrev:

Minusrenter er bra for oss som har lån!

Anonymkode: 5698e...7bf

Det er helt og holdent avhengig av inflasjonen. Dersom inflasjonen er positiv er minusrenter for de som har lån. Flere steder i Europa ser man deflasjon, noe som betyr at minusrenter ikke nødvendigvis er positivt. 

Minusrenter gjør det umulig å spare. Det er et stort inngrep i folks privatliv, og jeg synes det er skremmende at ikke flere reagerer på DNBs uttalelser.

Jeg oppfordrer alle til å bruke mer kontanter til alle formål. 

Endret av lisemm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.2.2016 at 17.59, Evilposelos skrev:

Slapp av , det kommer ikke til å skje med det første. Er bare DNB og de ansatte som lyver både på kg, i avisa og rundt ellers om at ingen bruker kontanter lenger. 60% foregår fortsatt kontant, Norges bank lager nye sedler og ingenting annet enn truslene til DNB tyder på at det kommer til å skje. 

Skulle gjerne gitt DNB ansatte som holder på sån en dask med en dau fisk. :ler:

"60% foregår fortsatt kontant." Har du kilder?

DNB, og da særlig finansnæringen, forsøker å kapre til seg enda mer makt enn de allerede har. Noe som er direkte destruktivt for samfunnet forøvrig. Vi er i ferd med å bli styrt av private banksters.

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hvor mange mynter og sedler som var i omløp i Norges bank sin årsrapport. I 2013 var det ca 50 milliarder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, lisemm skrev:

"60% fortgår fortsatt kontant." Har du kilder?

DNB, og da særlig finansnæringen, forsøker å kapre til seg enda mer makt enn de allerede har. Noe som er direkte destruktivt for samfunnet forøvrig. Vi er i ferd med å bli styrt av private banksters.

Kanskje du skal begynne med kilder for påstandene dine i HI?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mange år siden jeg brukte kontanter og kommer ikke til å bruke det heller. Ser frem til at hele kontant-ordningen forsvinner

Anonymkode: 6178e...b22

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig provosert da jeg forleden hørte at bare folk som jobber svart/dealer dop bruker kontanter når de er ute og drikker. Seriøst det stemmer ikke. Jeg tar alltid ut pengene jeg har å bruke ute og etterlater kortet mitt hjemme i tilfelle vesken min blir stjålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stringfellow1
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange mange år siden jeg brukte kontanter og kommer ikke til å bruke det heller. Ser frem til at hele kontant-ordningen forsvinner

Anonymkode: 6178e...b22

så bare fordi du ikke føler noe behov / interesse av å bruke kontanter, så skal ingen andre få muligheten til å bruke kontanter de heller?

 :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, O.G. skrev:

Ble veldig provosert da jeg forleden hørte at bare folk som jobber svart/dealer dop bruker kontanter når de er ute og drikker. Seriøst det stemmer ikke. Jeg tar alltid ut pengene jeg har å bruke ute og etterlater kortet mitt hjemme i tilfelle vesken min blir stjålet.

Det er genialt med kontanter hvis man drikker. Da slipper man å bruke uhorvelig mye penger på drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange mange år siden jeg brukte kontanter og kommer ikke til å bruke det heller. Ser frem til at hele kontant-ordningen forsvinner

Anonymkode: 6178e...b22

Kontantordningen handler ikke om å bruke eller ikke bruke kontanter. Det handler om noe mye større. Det handler om frihet.

Sannheten er at det er mer kriminalitet forbudt med digitale penger enn fysiske penger. Den har bare endret form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke dette bare øke sjansen for at flere begynner å bruke bitcoins e.l? Det er det jeg hadde gjort om jeg skulle kjøpe eller lange hasj, for eks.

Anonymkode: c007c...791

Du peker på det STORE hullet i argumentasjonen rundt fjerning av kontanter. 

Personlig er jeg STOR tilhenger av å fjerne kontanter og har vært det i mange år. Men det handler ikke om tanketomme ting som kriminalitet, men rent praktisk. 

Kriminelle VIL ALLTID få inn verdiene sine. Uansett hvordan man bygger om pengesystemer , kriminelle vil klare seg. Menneskers fantasi langt overgår samfunnets evne til struktur. 

Det er litt derfor jeg er motstander av utviklingen der man ikke forstår verdien av anonyme penger. Den orginale Buypass ordningen som Norsk tipping brukte , var slike anonyme penger, altså ett kort der pengene lå på kortet og transaksjonene gikk til og fra kortet. Denne typen løsning trenger vi tilbake, og vil få tilbake om kontanter forsvinner,  helt uavhengig av alle som motarbeider det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Jeg synes det er veldig praktisk med kontanter.

 Samme her!    :tommelopp:

Anonymkode: af85b...880

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, O.G. skrev:

Ble veldig provosert da jeg forleden hørte at bare folk som jobber svart/dealer dop bruker kontanter når de er ute og drikker. Seriøst det stemmer ikke. Jeg tar alltid ut pengene jeg har å bruke ute og etterlater kortet mitt hjemme i tilfelle vesken min blir stjålet.

Ok, i Norge høres det faktisk litt teit ut.

Sorry.

Det er vanskelig å komme unna en utekveld på mindre enn 500 kr. Så mellom 500 -1000 kr må du ta ut. Mister du veska, taper du mellom 500-1000 kr, mister jeg kortet taper jeg en time av fritiden min på å stoppe kortet og sikre at det som er debitert er mitt.

har jeg vært så teit å bruke bankkortet mitt koster det 100 kr i erstatningskort, kredittkortet mitt tar alt på seg.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...