Gå til innhold

Fløyel eller lin gardiner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har et gammelt sørlandshus som vi renoverer. Og nå er turen kommet til gardiner. Stilen vår er blanding av rustikk og herskapelig, i spedd litt fransk landstil. Lurer så veldig på hva slags gardiner vi bør gå for. Står pr nå mellom lingardiner eller fløyelsgardiner. Noen av dere som har enten eller og kan uttale dere om det hele? Fløyel syns jeg kan være utrolig elegant, men kanskje litt "tungt"? Lin er jo også fint og jeg syns begge deler kan matche stilen vår.

 

Innspill? :)

Anonymkode: 57833...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Umulig å svare seriøstmpå, uten å ha vært i huset og sett. 

Men det første spørsmålet er hva skal gardinene fungere som? Pynt, dekorasjon eller skjerme for innsyn? Pyntegardiner er lin best til, skjerme for innsyn og lune på kalde vinterkvelder egner velur seg best til. (Velur /fløyel)

Sommerstid bør du tenke på hva lyset bleker eller misfarger, skal gardinene skjerme for noe da? Skal du ha persienner eller solavskjermingni tillegg? 

Dernest kommer mengde gardiner og rengjøring. Lingardiner tåler lite vask, de krøller som fy, støver enda mer og en gang lingardiner aldri mer lingardiner av denne grunnen her. 

Anonymkode: 41993...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er noe problem å svare på dette selv om jeg ikke har sett hjemmet ditt. Det handler jo om hva man syns høres fint ut til en slik stil du beskriver, og jeg vil si, dersom det er mye vinduer og mye lys: gå for fløyelsgardiner. Det hever utrykket på en hver stue.

Så sier jeg som vedkommende over. Lin krøller, blekes og er ikke så praktisk på sikt. Fløyel ruler.

Anonymkode: 57833...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...