Gå til innhold

Snotras dagbok.


Snotra

Anbefalte innlegg

Jeg gikk opp over 20 kg :fnise: Men kroppen er magisk - kiloene forsvant og nå ser jeg akkurat lik ut som før. Eller, litt tynnere, men det tror jeg er fordi jeg fremdeles ammer så mye :tongue:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Under 100 dager! Det må være en rar følelse! Jeg lurer på om det går an å føle seg forberedt :klo: Skal dere gå på svangerskapskurs/fødselsforberedende kurs?

Jeg innbiller meg at man legger på seg det man er ment å legge på seg, så lenge man ikke går helt amok i godteskapet. Og så skal man visst gjerne gå opp mer hvis man er slank i utgangspunktet. Jeg har bare gått ned pga. kvalmen foreløpig, men jeg har skiftet fasong, så klærne mine passer ikke likevel. Og det er ikke bare magen, jeg må ha blitt bedrere over baken. Fascinerende greier, men det er litt skummelt også, at det skal skje så mye med kroppen! Jeg tror nok vekta di er helt fin, og det høres ut som du lever sunt. Og det bekrefter jo de andre her, som har eksperterfaringer, også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med oppdateringer (på tross av treig respons her). Det med vekten må vi bare legge fra oss. Så lenge man spiser passe sunt og variert så får det bare gå som det går tenker jeg. Og av å lese erfaringene til andre her, så ser det jo ut som at de fleste går tilbake til normalen på kort tid :)  @Illy har sikkert rett i at kroppen legger på seg det som er meningen. Ellers er det jo greit å være obs på væske i kroppen, og at det ikke er det som fører til økning. Men 9 kg i uke 27 høres jo bare bra ut, det går gjerne litt i rykk og napp? 

Ble inspirert av innkjøp og soveromplanene deres, og må ta meg en tur på butikken for å se på britaxvognen skjønner jeg:fnise: Hvilken farge skal dere ha på barnerommet? Jeg har en liste med ti forskjellige fargeprøver, og den bare vokser og vokser. Jeg var skikkelig lesejente som liten, og har lyst til å innrede rommet som en lun og koselig eventyrverden full av bøker. Men det er jo en del år til han kan lese stakkars! :sjenert: Tipper det ender opp med spiderman eller noe annet guttetull når han selv får velge :( 

Deler forøvrig bekymringene dine angående amming og barseltid. Mye fødselsdepresjon og ammeproblematikk i familien gir meg ikke stort håp for at det skal fungere knirkefritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill rundt det med vektøkning. Jeg er ikke like negativ i tankene i dag som jeg var i forrige uke. Og det til tross for at jeg har gått opp 700 gram den siste uka også. Det er liksom jevnlig økning hver eneste uke, men man får vel bare se hvor det ender. Så lenge jeg ikke tar av med spisinga så.  :) Men det er uvant å legge på seg uten at jeg føler noe som helst kontroll. Og jeg har hele livet vært tynn, så jeg frykter jo at jeg aldri mer skal bli slik jeg har vært fram til jeg ble gravid. Men jeg skal ikke ta sorgene på forskudd. :) 

Nå på tirsdag skal jeg ha den fryktede glukosebelastningstesten. Den ser jeg virkelig ikke fram til altså. Er jo helt avhengig av mat fra jeg står opp om morgenen. Og ikke minst er jeg spent på hva resultatet skal bli. 

Ellers går det bare bra. Har slitt en del med det jeg tror er ligamentsmerter de siste dagene. Særlig natt til lørdag våknet jeg av sterke smerter. Det kjentes ut som at noen stakk i magen med en kniv. Det var ganske jævlig. Men det roet seg utover morgenen. Og i går på dagen var det ikke vondt i det hele tatt. Ut i fra hva jeg klarer å google meg til så er smertene tilknyttet ligamentene ihvertfall. 

I dag er jeg 27+3, og nå er det ti uker igjen til jeg går ut i permisjon. Holy hell - det er galskap! :hakeslepp:

På 14.11.2017 den 13.49, LoveTrain skrev:

Så gøy med oppdateringer (på tross av treig respons her). Det med vekten må vi bare legge fra oss. Så lenge man spiser passe sunt og variert så får det bare gå som det går tenker jeg. Og av å lese erfaringene til andre her, så ser det jo ut som at de fleste går tilbake til normalen på kort tid :)  @Illy har sikkert rett i at kroppen legger på seg det som er meningen. Ellers er det jo greit å være obs på væske i kroppen, og at det ikke er det som fører til økning. Men 9 kg i uke 27 høres jo bare bra ut, det går gjerne litt i rykk og napp? 

Ble inspirert av innkjøp og soveromplanene deres, og må ta meg en tur på butikken for å se på britaxvognen skjønner jeg:fnise: Hvilken farge skal dere ha på barnerommet? Jeg har en liste med ti forskjellige fargeprøver, og den bare vokser og vokser. Jeg var skikkelig lesejente som liten, og har lyst til å innrede rommet som en lun og koselig eventyrverden full av bøker. Men det er jo en del år til han kan lese stakkars! :sjenert: Tipper det ender opp med spiderman eller noe annet guttetull når han selv får velge :( 

Deler forøvrig bekymringene dine angående amming og barseltid. Mye fødselsdepresjon og ammeproblematikk i familien gir meg ikke stort håp for at det skal fungere knirkefritt. 

Jeg tror det kan være verdt å ta en titt på Britax-vogn ihvertfall. Uten at jeg er noen som helst ekspert på temaet. Jeg tror uansett at man velger ut fra magefølelse og smak og behag. Ihvertfall første gangen. Så kanskje man velger noe annet en annen gang, når man har litt erfaring å gå ut fra. :fnise:

Barnerommet skal vi faktisk ikke male, det skal forbli hvitt. Men vi bor i et ganske så nytt hus, så vi syns rommet er fint nok som det er. Men vi holder på å montere opp nytt skap as we speak. Og ikke minst diverse IKEA-møbler. Så jeg tenker at fargene kommer med tilbehøret og gardinene osv. :) Jeg syns det høres utrolig koselig ut med en eventyrverden full av bøker. Bøker er jo så viktig! Jeg håper jeg får en bokorm, siden jeg var det selv i barndommen. Favorittbøkene mine sitter fortsatt sterkt i minnet. :) I tillegg til bøker, satser jeg på at rommet skal bli fylt opp av dyr. Dyre-bamser og dyre-bilder osv. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2017 den 22.02, Illy skrev:

Under 100 dager! Det må være en rar følelse! Jeg lurer på om det går an å føle seg forberedt :klo: Skal dere gå på svangerskapskurs/fødselsforberedende kurs?

Jeg innbiller meg at man legger på seg det man er ment å legge på seg, så lenge man ikke går helt amok i godteskapet. Og så skal man visst gjerne gå opp mer hvis man er slank i utgangspunktet. Jeg har bare gått ned pga. kvalmen foreløpig, men jeg har skiftet fasong, så klærne mine passer ikke likevel. Og det er ikke bare magen, jeg må ha blitt bedrere over baken. Fascinerende greier, men det er litt skummelt også, at det skal skje så mye med kroppen! Jeg tror nok vekta di er helt fin, og det høres ut som du lever sunt. Og det bekrefter jo de andre her, som har eksperterfaringer, også :)

Jeg tror ikke det er mulig å føle seg forberedt i det hele tatt som førstegangsfødende ihvertfall. :fnise: Vi skal på fødselsforberedende kurs i januar. Det er det eneste tilbudet de har her i nærområdet. Det er et totimers "kurs", så jeg er spent på hvor mye vi faktisk får vite. Men det er ingen tvil om at vi skal delta. :) Har dere tenkt noe på det? Der dere bor i sør er det kanskje litt mer å velge i også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare skrive det ned mens jeg husker det. På fredag var jeg til fastlegen min, på en sånn "hastetime". Jeg fryktet nemlig urinveisinfeksjon igjen, og det skal man jo være veldig obs på under svangerskapet. Jeg tok derfor en urinprøve på torsdag som ble sendt til dyrkning. På fredag kom jeg inn til legen, og han er altså så dårlig på det med svangerskap. Han spør meg bare bittelitt generelt om symptomene jeg har, også sier han bittelitt om UVI generelt. Han spør ikke noe om jeg har kjent liv i magen de siste dagene, om hvordan typer smerter jeg har eller noe som helst. Han ser ikke på magen eller noe. Sitter kun bak pc`n. Heldigvis viste urinprøven at det kun var forhøyede verdier, men ikke så mye at det kvalifiserte til UVI. Men jeg må si jeg stusser veldig over at legen ikke spør om jeg kjenner noe til ungen en gang. 

Jaja, det blir interessant å se hvordan svangerskapskontrolltimen går på tirsdag. Jeg skal nemlig ha fjerde svangerskapskontroll samtidig som jeg tar den glukosebelastningstesten. Håper han viser litt mer interesse da. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Snotra skrev:

Jeg tror ikke det er mulig å føle seg forberedt i det hele tatt som førstegangsfødende ihvertfall. :fnise: Vi skal på fødselsforberedende kurs i januar. Det er det eneste tilbudet de har her i nærområdet. Det er et totimers "kurs", så jeg er spent på hvor mye vi faktisk får vite. Men det er ingen tvil om at vi skal delta. :) Har dere tenkt noe på det? Der dere bor i sør er det kanskje litt mer å velge i også? 

Forhåpentligvis har de klart å velge ut det viktigste på kurset, selv om det føles som det er mye mer å vite om dette enn det man rekker å si på to timer! Jeg tror det er en del kursalternativer rundt her, ja. Vi har tenkt å melde oss på et på sykehuset vi tilhører, da får vi med omvisning også. Jeg er veldig interessert i en innføring i hvor man parkerer og går når det gjelder. Sånn "inn til venstre, så til høyre og til høyre igjen og så inn andre dør til venstre" fungerer ikke på meg, jeg må ha testet det i praksis :fnise:

 

6 timer siden, Snotra skrev:

Jeg må bare skrive det ned mens jeg husker det. På fredag var jeg til fastlegen min, på en sånn "hastetime". Jeg fryktet nemlig urinveisinfeksjon igjen, og det skal man jo være veldig obs på under svangerskapet. Jeg tok derfor en urinprøve på torsdag som ble sendt til dyrkning. På fredag kom jeg inn til legen, og han er altså så dårlig på det med svangerskap. Han spør meg bare bittelitt generelt om symptomene jeg har, også sier han bittelitt om UVI generelt. Han spør ikke noe om jeg har kjent liv i magen de siste dagene, om hvordan typer smerter jeg har eller noe som helst. Han ser ikke på magen eller noe. Sitter kun bak pc`n. Heldigvis viste urinprøven at det kun var forhøyede verdier, men ikke så mye at det kvalifiserte til UVI. Men jeg må si jeg stusser veldig over at legen ikke spør om jeg kjenner noe til ungen en gang. 

Jaja, det blir interessant å se hvordan svangerskapskontrolltimen går på tirsdag. Jeg skal nemlig ha fjerde svangerskapskontroll samtidig som jeg tar den glukosebelastningstesten. Håper han viser litt mer interesse da. :eeeh:

Den legen hørtes lite grundig og interessert ut, ja! Har han vært sånn på andre kontroller også? Jeg har hatt mye rart med urinen til nå, slik at det har blitt en del samtaler med legen, og hun spør i hvetfall veldig grundig om eventuelle smerter i mage og rygg og formen generelt. Liv i magen er jo ikke så aktuelt enda. Nå høres det jo ut som du følger bedre med enn legen din, og det blir slitsomt i lengden!

Den glukosebelastingstesten høres ikke behagelig ut! Jeg slipper visst. Jeg tror fastlegen min er blant de som mener at de nye kriteriene for hvem som bør ta den er for omfattende, for jeg er jo veldig langt over 25. Men jeg må levere urinprøver ukentlig, så det er vel en viss sannsynlighet for at svangerskapsdiabetes hadde blitt fanget opp der. Det kan hende du har skrevet det tidligere, men er det et alternativ å gå til jordmor i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da sitter jeg på legekontoret og venter på at jeg skal bli ferdig med glukosebelastningstesten. Kun et kvarter igjen nå. Hurra! Så langt har det gått bedre enn fryktet, det var verst det første kvarteret etter jeg hadde drukket gugga. Men gleeeeder meg til mat. :)

 

@Illy Jeg går annenhver gang til lege og jordmor når jeg har svangerskapskontroll. De ønsker det sånn her i kommunen jeg bor. Så dette er andre gang jeg er på kontroll hos fastlegen. :) I dag gikk det heldigvis mye bedre. Han tok seg bra med tid, pluss at han fortalte meg mye om resultat fra tidligere blodprøver og sånn. Det var veldig nyttig. I tillegg funket ikke doppleren hans, så han brukte ultralydapparatet sitt til å sjekke opp hjertelyd og sånn. Det var veldig koselig å få sett ungen igjen. Hun lå og småbokset, uten at jeg kjenner noe som helst. :fnise:

 

Åh, ti minutter igjen til jeg kan hive i meg mat! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner deg ikke. Den gugga smakte jo helt forferdelig! 

Men må være godt med å få det overstått! Fikk du vite resultatet med en gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du har kommet deg gjennom det nå! Håper og regner med at maten smakte fantastisk etterpå :)

Og så bra det var noe annet på kontrollen i dag. Kanskje mangelen på grundighet sist skyldes at det var en hastetime? Det hjelper sikkert på helhetsinntrykket av timen at doppleren var i ustand så du fikk se babyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oi! Nesten en måned siden jeg har skrevet her inne. Jeg har vel knapt vært inne på KG den siste tida i det hele tatt. Ikke noe bevisst valg, det har bare blitt sånn. 

I dag er jeg 31+2. Hjelpes hvor tida flyr. :) 

Og @Illy og @Marimba: Glukosetesten gikk bare supert. Det var nesten ikke forskjell på før og etter testen. Hurra! :) 

De siste ukene har vært preget av en del smerter dessverre. Det startet med vondt i ryggen på høyre side midt på, som av og til strålet framover på forsida. Og dette fikk jeg kun når jeg satt. Etter hvert ble det så ille at jeg ikke klarte å sitte i det hele tatt. Dvs. jeg må jo sitte på bussen og i møter og sånn, men det er helt jævlig. Nå for tida er det aller mest vondt på høyre forside, ved ribbeina under brystet. Heldigvis går det bedre å stå og å ligge, men jeg blir fryktelig sliten etter å ha stått nesten hele dagen på kontoret. Jeg har vært flere ganger til fastlegen, men han aner ikke hva det kan være. Jeg fikk til slutt henvisning til fysioterapeut, og selv om hun også måtte klø seg i hodet og be om en "second opinion" til en kollega, så tror hun det kan være brist i muskelfestet og ribbeinsbrusken. Siden det har kommet såpass gradvis på. Jeg skal tilbake igjen for behandling i neste uke. Håper det kan hjelpe på, fordi det er veldig trasig å ikke kunne sitte uten å ha det jævlig. 

Neste uke skal jeg også til jordmor, og jeg er spent på om hun skjønner noe mer av dette. :)

Jeg skal også på sykehuset for å ta ny ultralyd for å sjekke om morkaka fortsatt ligger i front eller om den har hevet seg. Det er jeg meget spent på. :)

 

Endret av Snotra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, jeg kjenner nøyaktig samme smerten som du beskriver, på akkurat samme plass. Du ligger ikke så langt bak meg heller, så føler det er ganske sannsynlig at vi kanskje opplever det samme? Jordmor mener det er livmor og baby som presser på, så jeg har bare tenkt at jeg må leve med det.. Men det er helt jævlig, ja! Paracet på de verste dagene, en varm dusj eller varm rispose har hjulpet meg i alle fall. Her må jeg enten stå, gå eller ligge på siden med puter både her og der for å holde ut... og ikke spise meg helt mett 🙈 Merker du at det blir verre når du har spist eller drukket? Spent på å høre om de finner ut noe neste gang. Kanskje jeg skal ta det opp med fysioterapeuten min også. 

Det er heldigvis ikke sååå lenge igjen for noen av oss! Veldig spennende med ultralyd igjen også. Alltid gøy å hilse på ❤️ Også får vi håpe morkake ligger en uproblematisk plass 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

November og desember har vært ekstremt hektiske måneder, så nå er målet at den siste tida fram til termin skal bli myyye roligere. I dag er jeg faktisk 33+6! :sjokkert:

Tror jeg like så godt oppdaterer skikkelig: 

 

Termin:  18. februar

På vei: 33+6

Igjen til termin: 46 dager 

Kjønn: Jente. UL før jul tilsa også jente, selv om de ikke klarte med sikkerhet å si noe om hvor morkaka lå. 

Neste kontroll: Svangerskapskontroll i uke 36. 

Ultralyd:  Ny UL på sykehuset for å sjekke morkaka, men det har jeg ikke fått innkalling til enda. Tror det var meningen at det skulle bli i uke 35. 

Liv i magen: Masse liv, faktisk slik at det er på grensa til plagsomt av og til. Heldigvis ikke så ofte da, men hvis jeg ikke får sove på kvelden eller blir vekket midt på natten av romsteringen. Prøver å ikke bli oppgitt da, men søvn er jo så viktig. Først og fremst er jeg bare veldig glad for alle bevegelsene. :) 

Vektøkning: Drøye 13 kg. Jula har ikke hjulpet på.  :plystre:

Plager: Siden slutten av november har jeg vært plaget med smerter på høyresiden, i ribbeinshøyde. Dette skjer stort sett når jeg sitter, og gjør det nesten umulig for meg å sitte i det hele tatt. Har vært til fysioterapeut, som tror det er ribbeinsbrusken som har fått seg en brist. Jeg aner ikke, og syns ikke behandlingen har hjulpet, så jeg vurderer å bare droppe det, siden ukene går... Heldigvis kan jeg stå og jobbe, men jeg merker at det begynner å bli tyngre og at føttene blir helt utkjørte på kveldene. 

Cravings: Tja, vil fortsatt ikke påstå at jeg har cravings, men jeg elsker fortsatt melk og melkeprodukter. Og sjokolade! Men hvem gjør ikke det. 

Søvn: Sover greit, men våkner tidlig av bevegelser. Av og til vanskelig å få sove på grunn av bevegelser.  

Humør: Lar det stå som sist: Stort sett bra fremdeles, og er så lettrørt som jeg aldri før har vært i hele mitt liv. 

Utålmodig: Ikke egentlig, tida går fort. Men jeg ser faktisk fram til å starte på permisjonen, da jeg merker at det er tyngre å være på jobb og jeg er veldig ukonsentrert. Målet er fortsatt å stå i full jobb fram til permisjon om tre og en halv uke, men det er mulig jeg må se på muligheten på gradert sykemelding... 

Innkjøp: Ikke så veldig mange nye innkjøp siden sist, men det vil bli en del mer nå i januar. Det er jo salg! :) 

Barnerom: Vi har fått ordnet klart veldig mye: nye skap er på plass, sprinkelseng og stellebord montert, nye gardiner hengt opp. Men det mangler vel litt møbler, men hvor mye trenger man egentlig den første tida. 

Sykehusbagen: Jeg fikk ny bag til jul av mannen, akkurat til formålet. Og den siste tida har flere i februar-gruppa jeg er medlem av på facebook født, så mannen sier at nå må vi pakke den bagen. Jeg har kommet så langt at jeg har googlet "hva pakker man i fødebagen", og kommet til den konklusjonen at jeg må handle inn diverse. Jeg har f.eks ingen ammebh, innlegg eller pyjamas. :P

Tanker om fødselen: I morgen skal jeg og mannen på fødselsforberedende kurs. Dette er jeg veldig spent på. Jeg har også begynt å lese diverse litteratur om saken. Men det hele virker så uvirkelig, og jeg må jo innrømme at jeg er skremt. Hvor vondt vil det egentlig bli? Målet er at jeg skal føde på huk uten epidural mens alle lydene jeg lager er i form av "aaaah" som den perfekte fødemaskin, men jeg tror jeg er litt vel optimistisk nå. :fnise: Så ja, jeg fortrenger vel saken ganske så bra fremdeles, og frykter fortsatt barseltida mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også mye vondt under høyre ribben. Det viste seg å være baby som lå og presset opp der med hodet. 

Spennende med fødselsforberedende kurs i morgen da :nigo: 

Lykke til med fødselsdagen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det går fremover da! Nesten litt skummelt, tenk om permisjonen er like raskt overstått? :(

Hvordan gikk det på kurset? Jeg syntes ikke det var noe særlig, men mannen følte han fikk noe igjen for det så det er jo en god ting. Var det sånn kombokurs med innslag om amming? Jeg holdt på å le meg i hjel da jordmoren på 60+ superentusiastisk viste hvordan man skulle amme en baby - lenge - på seg selv! Fikk et strengt blikk av mannen da:fnise:

Imponerende med full jobbing enda, særlig når du har så mye vondt i ribbeina. Husker du støttestrømper når du står på jobb? Tenk at det bare er 3 små uker igjen :) Har dere handlet noe mer siden onsdag? Jeg har blitt fortalt av "alle" at Lindex sine klær er de beste på å holde fasong og farge etter utallige vask, og at de er de mykeste, så får vi se om de har rett. 

Når det gjelder fødebag har jeg ingen erfaring selv. Men har jobbet mine år på sykehus, og hatt mange barselkvinner som pasienter i forbindelse med brystbetennelser. Det jeg har lært er at pysjamas trenger du ikke. Bruk sykehusklærne for alt det er verdt, særlig skjortene, for det er digg å slippe å vaske selv! Særlig hvis du blir liggende på sykehus i noen dager og dine egne klær får godgjøre seg i div.kroppsvæsker før du får vasket dem. Det kan bli mye gris med melk, og mange kvinner lukter vondt etter fødsel selv om det dusjes aldri så mye, så det er mulig du må skifte klær mye oftere enn du tror. Ikke kjøp for mange ammebh'er i forkant, mest sannsynlig må du opp i størrelse(r) etter fødsel, og ammeinnlegg i ull er gull (mulig du kan bruke sykehuset sine hvis de har). 

Nå rabler jeg i vei her, sorry hvis det er plagsomt :P Men litt generelle sykehusråd er alltids greit eller? Sykehus er ekle bakteriebomber, og du er prisgitt personalets innsats når det gjelder renhold og hygiene, som dessverre ikke alltid er så veldig bra. Hold området rundt seng og på nattbord ryddig, slik at det enkelt kan vaskes. Sprit gjerne av nattbord og såkalte kontaktpunkter (sengerammer og div.håndtak) selv et par ganger for dagen - just in case. Alt som rører gulvet må kokes/vaskes/kastes. Så aldri tråkk på gulvet uten slippers/crocs (ikke tøfler). Skulle du gjøre det bør du ta av deg sokkene/vaske bena før du går oppi sengen. Ikke legg bagen på gulvet for så å ta den i sengen, har den vært i bakken så er den skitten, bare tenk at gulvet er et stort basseng med urin og avføring. Det høres kanskje hysterisk ut, men du skulle bare visst hvor mye ekkelt som spres rundt på rommene. Aldri håndter bryst/amming og tilhørende utstyr, eller baby, uten å sprite hendene i forkant, og hvis ikke du ser at pleierne har spritet hendene før de tar på deg, så lar du dem ikke gjøre det. *pheew* Det var dagens belærende preken! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, så lagt du har kommet 😳 Det må være rart når andre i samme termingruppe begynner å føde, da er det sikkert på tide å begynne å putte ting i den bag'en. Mannen her har allerede sagt at den skal være pakket og stå klar i gangen minst to måneder før termin :fnise:

Jeg kan virkelig tenke meg at det er en utfordring å sove med alle bevegelsene, samme hvor koselig det er. Bolla her er ikke så sterk enda, men jeg ser med frykt for søvnen fram til 33 hvor all den turningen skal kjennes mye bedre.  Merkelig det der at babyene vil være våkne om natta, satser på at det ikke betyr at de fortsetter sånn!

Så bra at det er kort tid igjen til permisjon nå, det høres ikke godt ut å ikke kunne sitte på jobb. Det må jo bli fryktelig slitsomt å stå hele tiden også!

Og iiik @LoveTrain, du knuser illusjonen min om at alt er sterilt på sykehus 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.1.2018 den 14.25, Marimba skrev:

Jeg hadde også mye vondt under høyre ribben. Det viste seg å være baby som lå og presset opp der med hodet. 

Spennende med fødselsforberedende kurs i morgen da :nigo: 

Lykke til med fødselsdagen! 

Takk og takk! Dette blir alt for spennende. :laugh:

På 7.1.2018 den 12.42, LoveTrain skrev:

Som det går fremover da! Nesten litt skummelt, tenk om permisjonen er like raskt overstått? :(

Hvordan gikk det på kurset? Jeg syntes ikke det var noe særlig, men mannen følte han fikk noe igjen for det så det er jo en god ting. Var det sånn kombokurs med innslag om amming? Jeg holdt på å le meg i hjel da jordmoren på 60+ superentusiastisk viste hvordan man skulle amme en baby - lenge - på seg selv! Fikk et strengt blikk av mannen da:fnise:

Imponerende med full jobbing enda, særlig når du har så mye vondt i ribbeina. Husker du støttestrømper når du står på jobb? Tenk at det bare er 3 små uker igjen :) Har dere handlet noe mer siden onsdag? Jeg har blitt fortalt av "alle" at Lindex sine klær er de beste på å holde fasong og farge etter utallige vask, og at de er de mykeste, så får vi se om de har rett. 

Når det gjelder fødebag har jeg ingen erfaring selv. Men har jobbet mine år på sykehus, og hatt mange barselkvinner som pasienter i forbindelse med brystbetennelser. Det jeg har lært er at pysjamas trenger du ikke. Bruk sykehusklærne for alt det er verdt, særlig skjortene, for det er digg å slippe å vaske selv! Særlig hvis du blir liggende på sykehus i noen dager og dine egne klær får godgjøre seg i div.kroppsvæsker før du får vasket dem. Det kan bli mye gris med melk, og mange kvinner lukter vondt etter fødsel selv om det dusjes aldri så mye, så det er mulig du må skifte klær mye oftere enn du tror. Ikke kjøp for mange ammebh'er i forkant, mest sannsynlig må du opp i størrelse(r) etter fødsel, og ammeinnlegg i ull er gull (mulig du kan bruke sykehuset sine hvis de har). 

Nå rabler jeg i vei her, sorry hvis det er plagsomt :P Men litt generelle sykehusråd er alltids greit eller? Sykehus er ekle bakteriebomber, og du er prisgitt personalets innsats når det gjelder renhold og hygiene, som dessverre ikke alltid er så veldig bra. Hold området rundt seng og på nattbord ryddig, slik at det enkelt kan vaskes. Sprit gjerne av nattbord og såkalte kontaktpunkter (sengerammer og div.håndtak) selv et par ganger for dagen - just in case. Alt som rører gulvet må kokes/vaskes/kastes. Så aldri tråkk på gulvet uten slippers/crocs (ikke tøfler). Skulle du gjøre det bør du ta av deg sokkene/vaske bena før du går oppi sengen. Ikke legg bagen på gulvet for så å ta den i sengen, har den vært i bakken så er den skitten, bare tenk at gulvet er et stort basseng med urin og avføring. Det høres kanskje hysterisk ut, men du skulle bare visst hvor mye ekkelt som spres rundt på rommene. Aldri håndter bryst/amming og tilhørende utstyr, eller baby, uten å sprite hendene i forkant, og hvis ikke du ser at pleierne har spritet hendene før de tar på deg, så lar du dem ikke gjøre det. *pheew* Det var dagens belærende preken! 

Permisjonstida kan bare glemme å gå like fort altså. Det framstår her og nå som en liten "evighet" å skulle ha permisjon i 11 mnd, men jeg frykter jo at det blir det motsatte. :jolie:

Kurset var helt ok. Det var ingenting om amming der, men en avsluttende del om shaken-baby-syndrome og still face. Veldig ok med sånne påminnelser syns jeg. Selve kurset var veldig fakta-basert om de tre stadiene av fødselsforløpet. Som i ditt tilfelle var det mannen som hadde mest utbytte, men det er jo fordi jeg har lest myyyye mer om temaet enn han. Mannen var storfornøyd, og da er jeg fornøyd også. :) Det som var teit, syns jeg, var at de hang igjen i bildebruk og formidlingsopplegg: type gamle flipovers med stiliserte tegninger. Vis meg et bilde av tang og sugekopp sier nå jeg, ikke bare en rar tegning. Men det er kanskje for å skåne de med frykt?  

Alle sykehusråd mottas med takk! Jeg kjøpte en pyjamas på salg nå i helga, men jeg tar med meg tipset om å bruke sykehusklærne. Og antibac tilføyes pakkelista umiddelbart! Så kommer du på mer lure råd, er det bare å komme med dem. :mrgreen: 

 

22 timer siden, Illy skrev:

Åj, så lagt du har kommet 😳 Det må være rart når andre i samme termingruppe begynner å føde, da er det sikkert på tide å begynne å putte ting i den bag'en. Mannen her har allerede sagt at den skal være pakket og stå klar i gangen minst to måneder før termin :fnise:

Jeg kan virkelig tenke meg at det er en utfordring å sove med alle bevegelsene, samme hvor koselig det er. Bolla her er ikke så sterk enda, men jeg ser med frykt for søvnen fram til 33 hvor all den turningen skal kjennes mye bedre.  Merkelig det der at babyene vil være våkne om natta, satser på at det ikke betyr at de fortsetter sånn!

Så bra at det er kort tid igjen til permisjon nå, det høres ikke godt ut å ikke kunne sitte på jobb. Det må jo bli fryktelig slitsomt å stå hele tiden også!

Og iiik @LoveTrain, du knuser illusjonen min om at alt er sterilt på sykehus 😳

Ja, av og til er soving/avslapping utfordrende. Men i helga ble jeg litt skremt, for på lørdag kjente jeg veldig lite bevegelser. Jeg ble faktisk skikkelig bekymra og lå lenge og slappet av og drakk kaldt sukkervann, for å se om hun våknet til. Jeg klarte å telle nok bevegelser til at jeg ikke ringte til føden, men det var en skikkelig ekkel følelse. Heldigvis har hun vært tilbake til normalen både i går og i dag (var veldig forstyrrende under mandagsmøtet f.eks :fnise:), men det var en ekkel følelse. 

Slitsomt på jobb ja, og effektiviteten daler for hver dag. Men jeg skal virkelig ikke klage altså. Det er jo du, @Illy som har hatt det utfordrende, ikke meg. Men det telles ned for hver dag som går for oss begge to. :):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34+6

I dag måtte jeg holde meg hjemme fra jobb. Ekstremt lite med søvn og en generell merkelig form gjorde til at jeg ble hjemme. I tillegg har jeg veldig vondt under føttene etter all ståinga. Det føles ut som at jeg konstant har puter under føttene, at det er noe rart jeg står på. Usj. 

Til tross for dårlig form har jeg vært "slem" og bakt ei sjokoladekake i dag. Håper mannen blir happy når han kommer hjem, da det visstnok skal være favoritten hans fra barndommen. Selv gleder jeg meg enormt til å smake. Sjokolade altså, blir aldri lei. :)

Ellers driver jeg og river meg i håret om man skal gå til innkjøp av stelleveske eller ikke. Ønsker i så fall ei som jeg kan henge på vogna. Men trenger man egentlig det?? :klo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt stelleveska en haug. Greit å alltid ha det nødvendige liggende klart, så vi bare drar den med oss når vi skal på besøk osv :) 

Jeg har ikke hatt den hengende på vogna såå ofte, men det har hendt. Når jeg skal noen sted, være der lenge, og tilfeldigvis føler for å spasere bort med vogna :Nikke: Så det kommer vel an på hva du liker å gjøre. Noe som er kjempelett å si på forhånd ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har og brukt stellebag masse. Kjøpte en og fikk en gratis på Kiwi, og sistnevnte har vært mest i bruk ;) 

Er dessuten mulig å kjøpe kroker sånn at de fleste stellebager kan henges på de fleste vogner. Bare pass på at den ikke er så tung at vogna tipper ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...