Gå til innhold

Snotras dagbok.


Snotra

Anbefalte innlegg

Hei!

Da har jeg bestemt meg for å opprette bruker her på KG og ikke minst lage meg ei prøverdagbok. Forhåpentligvis får jeg da muligheten til å kommentere hos andre og ikke minst få feedback på ting jeg selv lurer på. :-) Jeg tør nemlig ikke å snakke med noen om dette, da jeg er redd folk skal syns jeg er litt rar. Er neeesten litt flau over å ha plutselig blitt veldig opptatt av dette med eggløsning, slim og så videre. Skjønner også at det skal finnes lure tips og triks som grapfruktjuice og så videre. Så jeg har mye og lære og mye jeg lurer på.

Men nok om det, dette ble en veldig bablete start. 

Litt fakta: Jeg er 33 år og ble i fjor gift med en fantastisk mann på 38. Vi har ingen barn fra før, kun ei rar katt. Ingen av oss har tidligere hatt noe hast med å få barn, vi ville vente på den rette. Nå som den biten er ordnet, føler vi at alderen tynger litt for oss begge. Egentlig skulle vi gjerne ha ventet noen år til, men vi tør vel egentlig ikke gjøre det heller.. Og for å være ærlige er vi også litt redde for hvor hardt det vil bli å få barn. Jeg syns nesten jeg kun leser artikler som sier at de neste fem årene vil alt være unntakstillstand, krangling, søvnmangel osv. osv. Og enn om vi skulle få et barn som ikke er friskt? Mange tanker som spinner og går. 

Så vi er på en måte litt skeptiske. Men vi vil det jo også veldig gjerne! Og det blir mer og mer tydelig for hver måned som går uten hell. 

Jeg babler på her, så litt flere fakta:

Jeg sluttet på pillen i september. Da har jeg vel gått mer eller mindre konstant på pillen siden jeg var seksten. Var derfor veldig spent på når jeg skulle få en stabil syklus. Dette har vel ikke skjedd enda. *åpner mobil-appen* I følge mine notater hadde jeg min første ordentlige mens etter 32 dager, i oktober, da varte den i ni dager. Så gikk det 32 dager før neste runde, som var på åtte dager. Deretter gikk det 43 dager før jeg fikk min siste mens i slutten av desember, også den varte i åtte dager.

Så nå går jeg rundt og venter på mensen her. Er litt usikker på når den skal komme.

Prøvde el-tester for første gang nå i januar. Testet fra 12.01-26.01. Kanskje jeg hadde el 24.01, da fikk jeg ganske så sterkt utslag på testen, men er ikke helt sikker på om den var sterkere enn kontrollstreken. Hadde hele tiden svært svake streker på testene, med unntak av 23.01 da den var litt sterkere, 24.01 da den var svært sterk, og 25.01 da den var litt sterk. Svært svak strek igjen 26.01. Jeg merket ingenting selv på kroppen, altså ikke noe slim eller noe annet. 

HVIS dette betyr at jeg hadde EL 24.01 ca, så skal jeg altså få mensen rundt 7. februar?? Hvis jeg ikke er gravid da. Vi jobbet selvsagt med saken rundt den 24de. :-)

 

Så, det får være nok akkurat nå. Litt langt og detaljert kanskje, men velkommen skal du være - hvis du har orket å lese igjennom! :-)

 

 

 

Endret av Snotra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Crap! Mensen kom snikende i går kveld. Det var jo bare enda mer forvirrende. Dvs. at det var kanskje åtte dager mellom EL og mensen. Er ikke det alt for kort tid? 

Sukk, jaja får vel kjøre på med en skikkelig runde med el-tester etter hvert, og prøve med grapejuice. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så kjedelig med ustabil syklus! Det gjør alt vanskeligere. I hvert fall over tid hvis dere skal drive å ha dere i hytt og pine i månedsvis :fnise: Nei, huff. Egentlig ikke morsomt, det blir kjedelig når sexen er et ork.

Åtte dager hørtes veldig kort ut! Hvis det stemmer så får jo ikke egget tid til å feste seg før mensen kommer og ødelegger alt. Nå er det en stund siden jeg googlet hvor lang en lutealfase bør være, men det "vanlige" er i hvert fall 14 dager. 

Lykke til i denne perioden. Pøs på med grapefruktjuice! Jeg har ikke merket noe effekt selv, men drikker det religiøst likevel ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Weebs skrev:

Hei! Så kjedelig med ustabil syklus! Det gjør alt vanskeligere. I hvert fall over tid hvis dere skal drive å ha dere i hytt og pine i månedsvis :fnise: Nei, huff. Egentlig ikke morsomt, det blir kjedelig når sexen er et ork.

Åtte dager hørtes veldig kort ut! Hvis det stemmer så får jo ikke egget tid til å feste seg før mensen kommer og ødelegger alt. Nå er det en stund siden jeg googlet hvor lang en lutealfase bør være, men det "vanlige" er i hvert fall 14 dager. 

Lykke til i denne perioden. Pøs på med grapefruktjuice! Jeg har ikke merket noe effekt selv, men drikker det religiøst likevel ;) 

Takk for lykkeønskninger! :-)

Jepp, det kan se ut til at det blir en del på meg framover. :fnise:

Men arrgh, håper virkelig ikke at dette er tilfelle altså: nei takk til kort lutealfase! Håper det er bare syklusen som er helt på bærtur enda. Har ihvertfall fått en stor ladning med el-tester i posten nå. (Aldri opplevd maken til kjapp levering!) Så skal jeg virkelig teste ivei og samtidig krysse fingrene for at neste fase blir "korrekt": At jeg får visshet om når eggløsning finner sted og at lutealfasen blir lang nok. Evt. at det ender med to blå! *håper-håper*

I mellomtiden får jeg skrive ned tanker og bekymringer her, samtidig som jeg leser meg opp på temaet. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Vil gjerne følge med her :) Kjenner meg igjen i mye av det du skriver når det gjelder tankene rundt barn. Jeg har erfart at man kan bli litt småsprø av prøvingen, så for meg har ønsket om å bli mor blitt så sterkt at bekymringene rundt hvor slitsomt og altoppslukende det det er har forsvunnet. Men jeg har hatt hatt dem, og samboeren har dem i stor grad enda. Jeg er overbevist når det kommer til grapefruktjuicens fruktbarhetsfremmende egenskaper! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Illy skrev:

Heihei! Vil gjerne følge med her :) Kjenner meg igjen i mye av det du skriver når det gjelder tankene rundt barn. Jeg har erfart at man kan bli litt småsprø av prøvingen, så for meg har ønsket om å bli mor blitt så sterkt at bekymringene rundt hvor slitsomt og altoppslukende det det er har forsvunnet. Men jeg har hatt hatt dem, og samboeren har dem i stor grad enda. Jeg er overbevist når det kommer til grapefruktjuicens fruktbarhetsfremmende egenskaper! 

Heisann! Så trivelig med besøk. :) Jeg skjønner veldig godt hva du mener med at man kan bli litt sprø av alt som har med prøving å gjøre. Jeg hadde aldri trodd at dette var noe jeg skulle bli opphengt i, men det er merkelig med det - særlig når ting ikke klaffer med det første. Eller når man ikke har stabil syklus en gang. Kan godt se for meg at alle bekymringer og stress rundt dette overskygger dette skumle som ligger inn i framtiden: nemlig det å faktisk bli foreldre! 

Jeg håper jo at dette skal ende med svangerskap og etter hvert et frisk barn, men jeg er av natur veldig pessimistisk/skeptisk. (Liker å kalle meg selv realist. :fnise: ) Så jeg tar ingenting for gitt. Heldigvis er jeg gift med en mann som er superfantastisk og som jeg tror vil bli en fantastisk far. Jeg har faktisk mer tro på han som far enn meg selv som mor. :laugh:

Du har ei prøvedagbok selv, ikke sant Illy? Tror jeg må snike meg inn der og lese etterpå, høres jo ut som at vi har flere ting til felles. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, søndager kan være tunge. Særlig når man sitter her og er litt sliten etter ei feiring i går som resulterte i for mye drikke og for lite søvn. Det er da man føler seg heldig som kun har ei katt som mjauer etter oppmerksomhet på morgenen. 

Ellers venter jeg utålmodig på at mensen skal bli ferdig. Tror den skal være overstått på onsdag (bruker vanligvis å vare rundt åtte dager). Da starter vi på PP 5. Skal kjøpe meg grapefruktjuice, og ikke minst starte med el-tester. Litt usikker på hvor kjapt jeg skal starte med testene, men siden jeg har veldig mange liggende blir det vel til at jeg starter på fredag eller noe sånt. Har lest at man skal starte å teste på syklusdag 9-10. Åh... håper dette blir en syklus som er som den skal! 

Jaja, da var det å prøve å reise seg fra sofaen og røre litt på seg. Fysisk aktivitet er tingen! :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal begynne å teste kommer an på hvor lang syklus du har. Clearblue sa dag 8 til meg når jeg hadde en syklus på 28 dager. Billigtestene ville jeg skulle begynne litt senere, hvis jeg husker rett. Du får lese på pakken :) Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Weebs skrev:

Når du skal begynne å teste kommer an på hvor lang syklus du har. Clearblue sa dag 8 til meg når jeg hadde en syklus på 28 dager. Billigtestene ville jeg skulle begynne litt senere, hvis jeg husker rett. Du får lese på pakken :) Lykke til! 

Takk for lykkeønskninger! :-)

Du bruker nå Clearblue fertilitetsmonitor? Bruker du også sånne billigtester i tillegg? Syns å huske å ha lest at du også hadde utfordringer med å identifisere EL. Har du noen lure tips til meg på området? :)

Jeg har jo bare brukt EL-tester én syklus, og da var det kun én test som kanskje var positiv, resten var alle veldig tydelig negative. Får vurdere om jeg skal gå over til en sånn Clearblue-variant jeg også, hvis det ikke blir tydelige resultater denne perioden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg prøvde med billigtester fikk jeg ingen positive. Så foreslo kjæresten Clearblue eggløsningstest med dobbel hormonindikator, så vi prøvde det denne perioden. Den dagen jeg fikk maks fertilitet så testet jeg med billigtest etterpå bare for å se om de virkelig ble positive! Og det var den :)  Har dessverre ingen tips, men det var betryggende å se at jeg virkelig kunne få positiv, på en måte. Litt dyrt da, så vet ikke om jeg kjøper det på nytt med en gang ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Weebs skrev:

Første gang jeg prøvde med billigtester fikk jeg ingen positive. Så foreslo kjæresten Clearblue eggløsningstest med dobbel hormonindikator, så vi prøvde det denne perioden. Den dagen jeg fikk maks fertilitet så testet jeg med billigtest etterpå bare for å se om de virkelig ble positive! Og det var den :)  Har dessverre ingen tips, men det var betryggende å se at jeg virkelig kunne få positiv, på en måte. Litt dyrt da, så vet ikke om jeg kjøper det på nytt med en gang ;) 

Tusen takk for svar! Skal vurdere det samme etter hvert. Man blir jo litt fokusert på dette her, så da får det være så som så med pengene. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Her vil jeg gjerne følge med videre. Lykke til med oppstart av EL-testene! Jeg er helt enig i at disse dagbøkene er gull verdt til å få ut alt man tenker på, og lurer på, spesielt hvis man føler på det at man ikke har noen man kan prate med om akkurat det med prøving. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Marimba skrev:

Hei! 

Her vil jeg gjerne følge med videre. Lykke til med oppstart av EL-testene! Jeg er helt enig i at disse dagbøkene er gull verdt til å få ut alt man tenker på, og lurer på, spesielt hvis man føler på det at man ikke har noen man kan prate med om akkurat det med prøving. 

Heisann og velkommen skal du være! Veldig hyggelig å få besøk. 

Dagbøkene er virkelig stedet når man er prøver, det er helt sikkert. :) 

Jeg tør jo knapt nevne alle tankene jeg har om saken til mannen min, og ihvertfall ikke til noen venninner. Jeg har noen venninner som vet at vi på en måte prøver, men ikke mer om saken enn at jeg har sluttet på p-piller. Og det er ekstremt lite "meg" å være opptatt av barn og babyer og graviditet i det hele tatt. Derfor tør jeg heller ikke nevne dette til dem. Og haha, skulle likt å sett ansiktet på dem når de hørte utrykk som DPO og IKM og EL etc. etc. Jeg føler vel egentlig at jeg ikke har noen å snakke om dette med prøving nei. Har mange venninner som har barn, men alle unntatt ei har fått barna ganske raskt uten større utfordringer. Og jeg har også et par venninner som ikke skal ha barn, og de er jeg vel mer sikre på at ikke kommer til å ha interesse for sånne detaljer som jeg skriver om her. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tror jeg at jeg sier at mensen er ferdig for denne gang. Veldig irriterende at jeg skal ha sånne lange runder altså. Åtte-ni dager, det er unødvendig lenge syns jeg. Grrr..

Og dobbelt-grr! Jeg gikk på nærbutikken min i går for å handle inn grapefruktjuice. Tror du skjære meg ikke at de ikke hadde det?? Sukk... Så nå må jeg på jakt rundt omkring i butikker for å finne det. *sukk* Ikke bor jeg helt ute i gokk heller, men litt utenfor en middels stor by - skulle tro juiceutvalget var større enn eple- og appelsin. :dry: 

Litt småsur i dag merker jeg. Heldigvis halvveis til helg! :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal dele et lite eventyr... Da jeg gikk på skole i Oslo, så sluttet jeg på pillen etter mange mange år, fordi jeg ville over på p-stav eller sprøyter. Ikke for å prøve, altså. Da jeg sluttet, bestemte jeg meg for at kroppen skulle få puste litt. Tror jeg hadde lest i et blad eller noe at det var å anbefale. Så jeg ville la kroppen få noen normale sykluser først. Og det var litt som deg og din erfaring. lang syklus og langvarig mens. Jeg var helt uregelmessig, syklusene varierte mellom 4 uker og 7 uker. Til lengre syklus, til lenge blødning. Trodde jeg, men når jeg begynte å skrive ned så var det liten sammenheng. legen i oslo hjalp meg lite, for da jeg sa at jeg ikke var prøver så ble jeg avfeid med at det sikkert går seg til. Men livskvaliteten min var ikke på topp når ting var så totalt uforutsigbart. Det klikka litt for meg etter nesten ett år når jeg fikk mens som varte i over to uker. Da dro jeg til legen, denne gangen min ordentlige fastlege og ikke bare legen på studiestedet. Jeg blødde mye og typisk "første dag av mensen" blødning.. hver dag. Her snakker vi ny tampong hver 3. time, og bind mellom i tilfelle lekkasje.

Da fikk jeg (jeg skorter på hukommelsen) det jeg mener å huske var Primolut. Legen mente at hormonene mine kunne være litt på styr. De hadde tatt en blodprøve (jeg husker ikke helt rekkefølgen) som viste at jeg hadde antydning til adrogynitet - altså for lite kvinnelig kjønnshormon og for mye mannlig. Litt ubalanse. Legen trodde at det kunne lage ubalanse i mensen og at hormonet som styrer at mensen skal slutte ikke gjorde jobben sin. Så en runde med primolut (eller så var det en måned med en spesiell type p-piller.. NOE var det.. men hormoner i) for å sette startkabel på hormonene mine.

Og det funket. Etter 3-4 mnd var jeg regelmessig og nye blodprøver viste at jeg hadde riktig balanse i hormonene.... 

 

Om dette er likt ditt problem, det aner jeg ikke. Men jeg ville gått til legen. Be om en blodprøve. Og be om hjelp. Ikke hjelp til å bli gravid, men hjelp til å få en forutsigbar syklus. For det trenger du ikke vente i ett helt år på! :)

Endret av Havrekjeksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Snotra skrev:

Da tror jeg at jeg sier at mensen er ferdig for denne gang. Veldig irriterende at jeg skal ha sånne lange runder altså. Åtte-ni dager, det er unødvendig lenge syns jeg. Grrr..

Og dobbelt-grr! Jeg gikk på nærbutikken min i går for å handle inn grapefruktjuice. Tror du skjære meg ikke at de ikke hadde det?? Sukk... Så nå må jeg på jakt rundt omkring i butikker for å finne det. *sukk* Ikke bor jeg helt ute i gokk heller, men litt utenfor en middels stor by - skulle tro juiceutvalget var større enn eple- og appelsin. :dry: 

Litt småsur i dag merker jeg. Heldigvis halvveis til helg! :) 

 

Jeg lette meg også grønn etter grapefuitjuice! Helt til jeg innså at det kanskje var lurt å lete blant kjøleskapsjuicen og ikke blant pappkartongene. Der har jeg funnet det alle steder, til og med på det lille knøttstedet hvor jeg bor. Men samtidig så kan jeg jo tenke meg at det går så fryktelig mye sånn juice, så kanskje de ikke prioriterer å ta den inn, den smaker jo ikke akkurat sååå godt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Snotra skrev:

Da tror jeg at jeg sier at mensen er ferdig for denne gang. Veldig irriterende at jeg skal ha sånne lange runder altså. Åtte-ni dager, det er unødvendig lenge syns jeg. Grrr..

Og dobbelt-grr! Jeg gikk på nærbutikken min i går for å handle inn grapefruktjuice. Tror du skjære meg ikke at de ikke hadde det?? Sukk... Så nå må jeg på jakt rundt omkring i butikker for å finne det. *sukk* Ikke bor jeg helt ute i gokk heller, men litt utenfor en middels stor by - skulle tro juiceutvalget var større enn eple- og appelsin. :dry: 

Litt småsur i dag merker jeg. Heldigvis halvveis til helg! :) 

 

Den juicen er dessverre litt vanskelig å finne i blant. Men jeg bor helt ute i gokk for tida da, så det er kanskje ikke så rart at jeg sliter. Jeg har begynt å hamstre når jeg er innom urbane strøk og litt større butikker, for de har i hvert fall lang holdbarhet. Men kjøp bare en første gangen i tilfelle du syns den er grusom, for da kan du like gjerne gå for hostesaft! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette også blant kartongene før jeg fant ut at den stod i kjøleskapet. Både Kiwi og Rema selger den i min lille by. Kiwi har plassert den i "kjøleskapet" sammen med salater i grønnsaksavdelingen. Det samme har Rema, men de har den i tillegg sammen med melka...? Prøv å kikk blant salatene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for juiceplasseringstips, Marimba, Illy og Weebs! :) Dessverre hadde de ikke den i det hele tatt på min lokale Rema. Dumminger. Men det er da heldigvis flere butikker i byen. Får ta sjansen på å hamstre litt hvis det er lang holdbarhet.  

Men et spørsmål: Gjør hostesaft og grapefruktjuice det samme? Altså trenger man egentlig kun en av delene? :)

Endret av Snotra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 12.07, Havrekjeksen skrev:

Hei!

Skal dele et lite eventyr... Da jeg gikk på skole i Oslo, så sluttet jeg på pillen etter mange mange år, fordi jeg ville over på p-stav eller sprøyter. Ikke for å prøve, altså. Da jeg sluttet, bestemte jeg meg for at kroppen skulle få puste litt. Tror jeg hadde lest i et blad eller noe at det var å anbefale. Så jeg ville la kroppen få noen normale sykluser først. Og det var litt som deg og din erfaring. lang syklus og langvarig mens. Jeg var helt uregelmessig, syklusene varierte mellom 4 uker og 7 uker. Til lengre syklus, til lenge blødning. Trodde jeg, men når jeg begynte å skrive ned så var det liten sammenheng. legen i oslo hjalp meg lite, for da jeg sa at jeg ikke var prøver så ble jeg avfeid med at det sikkert går seg til. Men livskvaliteten min var ikke på topp når ting var så totalt uforutsigbart. Det klikka litt for meg etter nesten ett år når jeg fikk mens som varte i over to uker. Da dro jeg til legen, denne gangen min ordentlige fastlege og ikke bare legen på studiestedet. Jeg blødde mye og typisk "første dag av mensen" blødning.. hver dag. Her snakker vi ny tampong hver 3. time, og bind mellom i tilfelle lekkasje.

Da fikk jeg (jeg skorter på hukommelsen) det jeg mener å huske var Primolut. Legen mente at hormonene mine kunne være litt på styr. De hadde tatt en blodprøve (jeg husker ikke helt rekkefølgen) som viste at jeg hadde antydning til adrogynitet - altså for lite kvinnelig kjønnshormon og for mye mannlig. Litt ubalanse. Legen trodde at det kunne lage ubalanse i mensen og at hormonet som styrer at mensen skal slutte ikke gjorde jobben sin. Så en runde med primolut (eller så var det en måned med en spesiell type p-piller.. NOE var det.. men hormoner i) for å sette startkabel på hormonene mine.

Og det funket. Etter 3-4 mnd var jeg regelmessig og nye blodprøver viste at jeg hadde riktig balanse i hormonene.... 

 

Om dette er likt ditt problem, det aner jeg ikke. Men jeg ville gått til legen. Be om en blodprøve. Og be om hjelp. Ikke hjelp til å bli gravid, men hjelp til å få en forutsigbar syklus. For det trenger du ikke vente i ett helt år på! :)

Heisann Havrekjeksen! 

Tusen, tusen takk for at du tok deg tid til å dele så grundig av dine egne erfaringer. Dette gjorde meg virkelig tankefull. Jeg har jo på en måte fryktet at 16 år på p-piller skulle sørge for at systemet var litt skakk-kjørt... Og det er jo vitterlig flere fellestrekk mellom din opplevelse her og min egen. 

Virkelig et godt råd du kommer med her, det med å oppsøke lege og få tatt en blodprøve. Jeg har liksom ikke en gang tenkt tanken om at det er mulig å få hjelp til å få en forutsigbar syklus! Jeg trodde at dette var noe som måtte ventes på, at man bare måtte holde ut og vente med å be om hjelp til det var gått et år. 

Så nå tror jeg faktisk at jeg skal bestille meg en time til fastlegen. Er jo så redd for å virke hysterisk eller noe sånt, siden jeg sluttet på p-pillen først i september. Men jeg bør kanskje bare hoppe i det. :) 

Tusen takk igjen, Havrekjeks! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...