Gå til innhold

Cannabisrøykende ressurssterke foreldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg og samboern tar oss en blås på fredagskveldene. vi har barn, hus, faste jobber, god inntekt osv.

gjør det etter at barna har lagt seg, SELVFØLGELIG. 

føler selv vi er oppegående folk, med barn som har det godt. 

personlig foretrekker jeg å røyke foran å drikke alkohol, da alkohol ikke gjør meg særlig godt; nedsatt evne til å fatte at klokka er sent og at jeg burde gå å legge meg, dårlig søvn, hodepine, osv. 

 

 

Anonymkode: 4112d...bac

En blir skada av å røyke cannabis. Bare les innlegget over. Punktum brukes, men ikke store bokstaver!

Anonymkode: 1ab16...b7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lipgloss

:) blir bare så lei meg når jeg hører foreldre ruser seg enten det er på det ene eller andre måten,en annen ting er jo at canabis er ulovlig og slike holdninger smitter over  på barna.Visst det skulle skje noe at barna blir syke og så sitter foreldrene rusa på narkotiske stoffer,syns jeg er direkte kvalmt og uansvarlig,kan ikke forstå at det i det heletatt er mulig å gjøre slikt.Jeg kjenner et slikt par selv og jeg får vondt i magen og hjerte mitt blør for de barna

Endret av lipgloss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er 100% sikkert, vi må bare være enige om å være uenige i denne tråden. Det er bare svar fra folk som enten støtter/er likegyldige til bruk, eller helt på den andre siden av spektrumet. 

(Men det faktum at cannabis begynner å bli legalisert, burde være en sterk pekepinne på hvilken vei det går). 

 

Anonymkode: c3404...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, King in the North skrev:

Det samme gjelder alkohol. Tilnærmet 100% av barn til alkoholbrukende foreldre driver med alkoholrusing på jevnlig basis. 

Hva sier dette deg om holdninger man overfører til barna? Lovene som rammer cannabisbruk er aldeles arbitrære, og det må være lov å tenke litt selv. På nesten alle punkter er alkohol et tyngre, og mer skadelig rusmiddel. 

Men nå er det varig cannabisbruk som er mest knyttet opp mot psykose. At et rusmiddel er tillatt betyr ikke at det er lurt å innføre flere for foreldre som faktisk har ansvar for barn.

Det er mange som får problemer med cannabis etterhvert. Det er det riktignok med alkohol også, men så er det da også langt flere alkoholbrukere enn de som benytter cannabis, så da ser du jo hvilken risiko man tar.

 

Anonymkode: eb2ad...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også nevnes at det er størst fare for psykose senere i livet dersom man begynner å røyke (og røyker OFTE) i ung alder. Type alder 15 til 25 år.

Det må også tas i betraktning at de som slet med psyken FØR de begynte å røyke, ofte started med cannabis som form av selvbehandling. Og slik bruk kunne vel fordoble risikoen for psykose, sammenliknet med ikke-røykere. 

Psykose er ofte arvelig, der barn av foreldre med det har 10% sjanse for å utvikle det selv, selv om de aldri har brukt Cannabis. Vanebruk fordobler denne risikoen, altså til 20%. Det legges stor vekt på at dette er relevant for folk opp til midten av 20-åra, da hjernen er under utvikling. 

Men for en person i 30-åra som tar seg et blås eller to i året, og som i tillegg ikke har hatt noen problemer med psyken tidligere, eller har familie med historie av psykisk lidelse? Vil si at faren er neglisjerbar. 

Anonymkode: c3404...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns verken cannabis eller alkohol er o.k når man har ansvar for barn jeg da. Er veldig glad for at familien min og har den holdningen så det er trygt og godt for barna under jul og andre høytider. Selv kan jeg ta meg et glass vin o.l når jeg har BARNEFRI. Aldri når jeg har ansvar for barn :)

Cannabis er enda mindre o.k siden det er ulovlig, da løper man en enda større risikio, og som andre nevner holdninger o.l overføres til barna. Syns forøvrig heller ikke "vanlig" røyk er o.k jeg da men der har jeg desverre en familie som røyker rullings og sigg over en lav sko, veldig uting synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tro det er litt mer risikabelt å drive med cannabis når man har barn, dersom det skjer noe og politi finner ut at man har røykt er det verre enn om de finner ut at de har drukket to glass vin pga loven. Kanskje det er noe som ville blandet inn barnevernet

Anonymkode: fa7ee...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive med hallusinogener når man har barn er ikke ansvarsfult. Selv om man befinner seg i en lav risikogruppe forsvarer det ikke det faktum at hvis man skullel få utløst en psykose kunne det ha vært traumatiserende for barna og hvis man skulle oppleve langvarige skader så vil dette påvirke barna i negativ grad. Du kan være ressurssterk og røyke, men går det skeis som det faktisk gjør med mange så vil du miste denne egenskapen. Du står heller ikke like sterkt for å ta deg av barna dine hvis du skulle få en angstlidelse. Noe som er vanligere enn en psykosetilfellene.

Moderat bruk av alkohol er tryggere en moderat bruk av cannabis. Du skal være ansvarsløs hvis du går rundt og skylder på staten for at du har dårlig selvkontroll, drikker deg drita på byen og havner i trøbbel. 

Anonymkode: 301c4...45a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, King in the North skrev:

Hvem er disse med psykose du snakker om? Man blir ikke psykotisk av en joint eller tre.

De fleste jeg har lest om eller kjenner som har fått utløst psykose eller panikkangst fikk det etter sin første til tredje joint.  Hvis du tar deg en tur på en mentalinstitusjon kommer du til å bli sjokkert over hvor stor andel av pasientene som har cannabisutløste psykoser. 

Anonymkode: 301c4...45a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere. Dette er riktignok ikke mennesker som røyker hver dag. Barna til det ene paret har vokst opp til ressurssterke flotte voksne, som faktisk ikke røyker. Dette er en debatt hvor man aldri blir enige, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er jævlig merkelig at "alle" her inne kjenner flere personer som har opplevd psykose, selv om statistikken tilsier alt annet. Er det slik at alle her bare kjenner folk som er i faregruppen? Drar du på mentalsykehus så skal jeg vedde alle sparepengene mine at de fleste narkomane med psykose har vært på mange andre ting, samkjørt med cannabis. 

Vi snakker om 1 til 10 av 1000 personer.  

Lukter bullshit. 

Anonymkode: c3404...983

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg går ut ifra at du ikke drikker noe som helst alkohol?

 0g i tillegg til at du holder deg veldig  langt unna alle andre, som drikker alkohol?

Anonymkode: df751...811

Du kan gå ut i frå at jeg ikke setter mine barns framtid på spill ved å bryte narkotikaloven. Jeg ønsker ikke at mine barn skal vokse opp med foreldre som blir straffet, eller hvor det er fare for at barnevernet kan komme på banen. 

Anonymkode: bd3d8...8e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er jævlig merkelig at "alle" her inne kjenner flere personer som har opplevd psykose, selv om statistikken tilsier alt annet. Er det slik at alle her bare kjenner folk som er i faregruppen? Drar du på mentalsykehus så skal jeg vedde alle sparepengene mine at de fleste narkomane med psykose har vært på mange andre ting, samkjørt med cannabis. 

Vi snakker om 1 til 10 av 1000 personer.  

Lukter bullshit. 

Anonymkode: c3404...983

Hvilken statestikk?

Hvilke stoffer skulle liksom vært samskjørt med cannabis? 

Vedde alle sparepengene sine som anonym? :klo:  

Har du egentlig vært på et mentalsykehus?

 

Anonymkode: 301c4...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har folk fra Harvard Medical School å si: 

http://www.schres-journal.com/article/S0920-9964(13)00610-5/abstract

 

Conclusions

The results of the current study suggest that having an increased familial morbid risk for schizophrenia may be the underlying basis for schizophrenia in cannabis users and not cannabis use by itself.

Anonymkode: c3404...983

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kalle foreldre som røyker cannabis ressurssterke uansett hvordan du snur og vender på det. 

Anonymkode: 5331f...0c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uting å ruse seg når det er barn i huset en har ansvar for, selv om de sover.

 

Men hasjrøyking og alkohol gjør ingen forskjell for meg generelt. Personlig valg. Når en har barne-fri. Prøvd begge. Alkohol syns jeg gjør meg mest utilregnelig i grunn. Men det er hos meg. Noen blir helt vekk av å røyke vet jeg. Cannabis er helt ok for mange. 

Utenom at det fordrer en ulovlighet å røyke, og en må forholde seg til det ulovlige i det, i forhold til det med offentligheten/offentlig instanser, som bla barnevernet.  ( Har ikke barn. Så ikke tenkt så nøye på den delen. Om jeg ville tatt den sjansen. Jeg mener... en rus er vel ikke verdt å  miste ett barn til barnevernet over. Men ville det kunne skje om en blir rapportert ? osv)

Anonymkode: 96b8d...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lipgloss
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting er 100% sikkert, vi må bare være enige om å være uenige i denne tråden. Det er bare svar fra folk som enten støtter/er likegyldige til bruk, eller helt på den andre siden av spektrumet. 

(Men det faktum at cannabis begynner å bli legalisert, burde være en sterk pekepinne på hvilken vei det går). 

 

Anonymkode: c3404...983

hmm begynner å bli legalisert,enten er det legalisert eller så er det ikke,finnes ingen mellomting,vet at de som driver med dette har en drøm om at det en dag skal bli lovlig,noe jeg aldrig kan tenke meg det blir da vanlig tobakk er en ting som prøves å forbys😀noe jeg også syns er flott,hvorfor skal vi ha disse farlige tingene i omløp når vi vet det fører så mye tragisk med seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når USA og andre vestlige land holder på med avkriminalisering og legalisering, så blir Norge å komme etter. Før eller siden. 

Jeg synes forsåvidt at voksne folk selv skal få avgjøre hva de vil gjøre med kroppene sine. 

Anonymkode: c3404...983

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lipgloss skrev:

hmm begynner å bli legalisert,enten er det legalisert eller så er det ikke,finnes ingen mellomting,vet at de som driver med dette har en drøm om at det en dag skal bli lovlig,noe jeg aldrig kan tenke meg det blir da vanlig tobakk er en ting som prøves å forbys😀noe jeg også syns er flott,hvorfor skal vi ha disse farlige tingene i omløp når vi vet det fører så mye tragisk med seg

veldig enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke noe om å gjøre det når unger er hjemme, føler det samme om alkohol, selv om det bare er noen glass vin. Både fordi om noe akutt skulle skje så kan du ikke kjøre, og fordi unger merker på foreldrene når de er påvirket. Syns ikke noe om foreldre som åpenlyst røyker sigaretter med barna i nærheten heller.

Men om foreldrene tar seg en joint i ny og ne når ungene er hos besteforeldrene i sommerferien så ser jeg ikke problemet. Bare de ikke kjører og oppbevarer hasjen hjemme når ungene er der.

Anonymkode: 9a90d...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...