Gå til innhold

Cannabisrøykende ressurssterke foreldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner flere som tar seg en røyk nå og da i stedet for en drink eller ett glass vin.

Og som er ressurssterke selvsagt (i den tradisjonelle bruken av ordet, for de som skal krangle på det) - veldig høy utdannelse, gode jobber, god økonomi, godt nettverk, sosialt liv, i god form osv.

Nå er jeg også for legalisering. Dersom det var lovlig ville det jo vært som ett glass rødvin men slik det er nå må man holde det skjult og folk flest vet ikke hvor vanlig det er. 

Anonymkode: 18cbf...eaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har et ansvar for å holde seg frisk når man har barn. En mor eller far med psykose er ikke frisk.

Anonymkode: 207b3...fe2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har et ansvar for å holde seg frisk når man har barn. En mor eller far med psykose er ikke frisk.

Anonymkode: 207b3...fe2

Hvem er disse med psykose du snakker om? Man blir ikke psykotisk av en joint eller tre.

Endret av King in the North
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg går ut ifra at du ikke drikker noe som helst alkohol?

 0g i tillegg til at du holder deg veldig  langt unna alle andre, som drikker alkohol?

Anonymkode: df751...811

Alkohol under 60 prosent anses ikke som narkotika i Norge, og er ikke ulovlig å inneha eller konsumere. Jeg vet hva du prøver på, men det går ikke helt når innlegget du siterer bevisst bruker uttrykket "narkoman".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, King in the North skrev:

Hvem er disse med psykose du snakker om? Man blir ikke psykotisk av en joint eller tre.

Premisset i åpningsinnlegget var jevnlig cannabisbruk, og cannabis kan føre til psykoser over tid.

Jeg forstår ikke at foreldre tør å gjøre det, for det første på grunn av risikoen for psykose og for det andre i forhold til hvilke holdninger man overfører til barna, som kan tenkes å ville prøve litt selv. 

Anonymkode: eb2ad...bb1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Premisset i åpningsinnlegget var jevnlig cannabisbruk, og cannabis kan føre til psykoser over tid.

Jeg forstår ikke at foreldre tør å gjøre det, for det første på grunn av risikoen for psykose og for det andre i forhold til hvilke holdninger man overfører til barna, som kan tenkes å ville prøve litt selv. 

Anonymkode: eb2ad...bb1

Det samme gjelder alkohol. Tilnærmet 100% av barn til alkoholbrukende foreldre driver med alkoholrusing på jevnlig basis. 

Hva sier dette deg om holdninger man overfører til barna? Lovene som rammer cannabisbruk er aldeles arbitrære, og det må være lov å tenke litt selv. På nesten alle punkter er alkohol et tyngre, og mer skadelig rusmiddel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Premisset i åpningsinnlegget var jevnlig cannabisbruk, og cannabis kan føre til psykoser over tid.

Jeg forstår ikke at foreldre tør å gjøre det, for det første på grunn av risikoen for psykose og for det andre i forhold til hvilke holdninger man overfører til barna, som kan tenkes å ville prøve litt selv. 

Anonymkode: eb2ad...bb1

Definer "jevnlig cannabisbruk". Hvor mye skal til for å utvikle psykoser?

Anonymkode: fa7ee...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, daemonia skrev:

Denne overskriften er noe av det mest selvmotsigende jeg har lest noen gang.

Nei. Foreldre kan både røyke og være ressurssterke. Det er ikke slik at de to er gjensidig ekskluderende. 

Anonymkode: c3404...983

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. hvorfor ikke?

Hvis man skal basere dette på barnas behov så tror jeg ganske bestemt at barna har mindre vondt av at mamma og pappa er fjerne og i godt humør et par timer på fredagskvelden mens de selv sover, enn at foreldrene sitter fjerne med hver sin mobiltelefon de få timene ungene er våkne og våkner på fredagskvelden av at mamma og pappa krangler i fylla..

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Foreldre kan både røyke og være ressurssterke. Det er ikke slik at de to er gjensidig ekskluderende. 

Anonymkode: c3404...983

Jo med de konsekvensene det kan ha og man blir påvirket og sløv/fjollete på en helt annen måte enn etter ett glass vin som enkelte tullinger sammenlikner med så er man jammen ikke mye ressurssterk mentalt sett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er enig i at det å røyke ikke er mer skadelig enn alkohol dersom man holder seg til å bare gjøre det en gang i blandt, så er det fortsatt ulovlig, og har man valgt å sette barn til verden er det rett og slett egoistisk å gjøre. Tenk om noen får snusen i det og melder det til barnevernet? Det er ikke sikkert at de mister barna, men å velge å risikere dette vitner vel ikke akkurat om at de er ressursterke? 

Anonymkode: fe48d...f31

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Larsern skrev:

Tja. hvorfor ikke?

Hvis man skal basere dette på barnas behov så tror jeg ganske bestemt at barna har mindre vondt av at mamma og pappa er fjerne og i godt humør et par timer på fredagskvelden mens de selv sover, enn at foreldrene sitter fjerne med hver sin mobiltelefon de få timene ungene er våkne og våkner på fredagskvelden av at mamma og pappa krangler i fylla..

 

Ja, for det finnes ikke noe i mellom her? 

Anonymkode: fe48d...f31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke interessert i å ha en relasjon til mennesker som driver med narkotika og ihvertfall ikke foreldre som er så ansvarsløse at de tar narkotika når de har barn. Dette er foreldre som virkelig burde ha mistet foreldreretten for lenge siden. Hvis jeg får vite om slike tilfeller er både jeg og mannen i jobber som forplikter oss til å melde fra til barnevernet. 

Anonymkode: 2c27c...043

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh.... Kjenner noen av disse såkalte oppegående som røyker jevnlig. De tror jo selv at de er helt normale, men det er ikke så vanskelig å merke på dem altså. 

Anonymkode: 65bb3...3a1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google "hasj og psykiske lidelser" og ta en ny vurdering om det er verdt å risikere noe av dette. Noen er predisponert for psykiske lidelser, men ingen vet hvem som er det før skaden er skjedd. Da er det for sent.

Det er egoistisk eksperimentere med dette uansett om man er single og barnløs. Jeg vil ikke ha en nabo eller sidemann på bussen med en psykose I full blomst. Håper at barna slipper å forholde seg til slike foreldre. De andre diagnosene er heller ikke noen dans på roser.

 

Anonymkode: 207b3...fe2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Google "hasj og psykiske lidelser" og ta en ny vurdering om det er verdt å risikere noe av dette. Noen er predisponert for psykiske lidelser, men ingen vet hvem som er det før skaden er skjedd. Da er det for sent.

Det er egoistisk eksperimentere med dette uansett om man er single og barnløs. Jeg vil ikke ha en nabo eller sidemann på bussen med en psykose I full blomst. Håper at barna slipper å forholde seg til slike foreldre. De andre diagnosene er heller ikke noen dans på roser.

 

Anonymkode: 207b3...fe2

Det samme kan man si om alkohol og avhengighet

Anonymkode: fa7ee...657

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med alle her "merker" og ser på folk som går på Benzo og liknende preparater? Som faktisk kan være svært skadelige, og meget avhengighetsdannede.  

Nå røyker ikke jeg selv, men folk høres jo helt maniske ut her inne. De som roper høyest om cannabis er typisk de som aldri har prøvd det selv, og spiser skremselspropaganda rått. Sikkert de samme folka som ikke har noen problem med å drikke seg fra sans og samling når det er julebord og sommerferie. 

Gleder meg til det blir legalisert. Ikke for at jeg selv blir å bruke det, men slik at vi kan slutte å bruke resurser på sånt ubetydelig piss.

Anonymkode: c3404...983

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med alle her "merker" og ser på folk som går på Benzo og liknende preparater? Som faktisk kan være svært skadelige, og meget avhengighetsdannede.  

Nå røyker ikke jeg selv, men folk høres jo helt maniske ut her inne. De som roper høyest om cannabis er typisk de som aldri har prøvd det selv, og spiser skremselspropaganda rått. Sikkert de samme folka som ikke har noen problem med å drikke seg fra sans og samling når det er julebord og sommerferie. 

Gleder meg til det blir legalisert. Ikke for at jeg selv blir å bruke det, men slik at vi kan slutte å bruke resurser på sånt ubetydelig piss.

Anonymkode: c3404...983

Selvsagt har jeg aldri prøvd det selv. Jeg er ikke helt idiot heller :) 
Forskjellen på alkohol og cannabis er at førstnevnte er lovlig. Du har lov til å drikke et glass vin mens du har barn uten at du blir fratatt barna. Alkohol er ikke narkotika, og du blir ikke helt borte vekk av ett glass vin. Du blir helt borte vekk av å røyke cannabis. 

Men som foreldre å drikke seg full når man har barna er faktisk omsorgssvikt og absolutt ikke greit. Du antar at folk som er i mot narkotika drikker seg fra sans og samling. Jeg var full 1 gang da jeg var 18 år og har aldri vært det siden og kunne heller ikke tenke meg det. Hvis jeg og mannen skal kose oss skikkelig deler vi en halvliter med øl på en lørdagskveld. Vi har til informasjon ikke barn. Hadde vi hatt barn hadde ene forelderen alltid kunne være i stand til å kjøre f.eks hvis noe skulle skje. Jeg drikker som regel alltid brus i stedet for alkohol, så jeg hadde ikke akkurat hatt noe problem med å ha en promille under 0,2 :) 

Så da vet du det.

Og du vet tydeligvis ikke hva det er å være manisk. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på det og ikke misbruke det ordet. Det er ikke pent gjort ovenfor de menneskene som faktisk har bipolar lidelse. 

Anonymkode: 2c27c...043

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid er kjernen måtehold. Og det gjelder spesielt når man har ansvaret for andre mennesker eller dyr. 

Ved måtehold ser jeg ikke problemet, og det gjelder både alkohol og andre ting.

Problemet er at ofte så drikker og røyker folk for mye, for ofte, gjerne siden det er andre ting de ikke har på stell i sitt eget liv eller hode.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...