Gå til innhold

Mus i vegger - klage til forje eier


Susanne82

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, Rosalie skrev:

Prisen for å få rettet det opp (skadedyrfirma + lukking av hullene musene kommer inn) vil neppe være stor nok kostnad ift kjøpspris til at dere vil få igjen noe fra selger v/Protector. 

Hvor ligger grensen for å skulle få noe sånnt dekket? Boligen er jo på langt nært verdt det samme med disse problemen på kjøpet, det bør vell også spille inn på et eventuell prisavslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 I et hus fra 70-tallet må man nesten regne med at det kommer mus innunder kledningen som beveger seg i veggene. Det var ikke standard prosedyre å bruke musesperre den gangen, sånn som det er nå. Jeg kan tenke meg at forrige eier har krysset av på "nei", fordi de ikke har merket mus inne i huset. Det er det jo heller ikke sikkert de faktisk har, så det trenger ikke være svindel av noen art.

Vi kjøpte et hus fra 1904, og der hadde også eier krysset av på "nei" mtp skadedyr. Vi er jo ikke dummere enn at vi skjønner at det faktisk kan skje, i det minste i veggene, når huset står på gråsteinsmur, det er krypkjeller under deler av huset, og all utvendig panel er fra byggeår. De fortalte da også at de hadde hatt mus i to av rommene ved et par anledninger, for lenge siden. At de hadde katt og hunder virket nok preventivt, slik at de ikke hadde et problem med det. I et såpass gammel hus synes jeg det kvalifiserer godt nok for et "nei".

Den første vinteren vi bodde her hørte vi mus i veggene, men hadde ingen inne. Verre var det med rotta som romsterte under gulvet på soverommet vårt, som lå rett over krypkjelleren. Den forsvant heldigvis, og etter at vi anskaffet to katter, og satte opp åtestasjoner med gift rundt huset, så har vi ikke hørt mer til den.

I fjor vinter var det museår, og da kravlet det som bare det i veggene her. Ved én anledning hadde vi også mus som kom inn via en bod og inn på kjøkkenet. Det ble skremt av kattene, og forsvant heldigvis ut igjen der den kom inn. Vi tettet det vi mente var sannsynlige innganger, og siden har vi ikke hatt noe. Man kan ikke regne med at eldre hus er musefrie for alltid. Det kan dukke opp, og da er det bare å gjøre tiltak. Er det derimot et kjempeproblem, som ødelagt isolasjon, istykkergnagde ledninger, stadig mus inne, osv, er det åpenbart at tidligere eier har visst, og holdt tilbake informasjon. Jeg tenker jeg ikke hadde laget noen sak av det om jeg hadde vært i deres sko.

Anonymkode: 191f7...05d

Jo skjønner at noe må man regne med, men ingen av naboene som har samme type hus fra samme år har et slikt problem, men de har heller ikke et tilbygg som vi har (satt opp på 80-tallet). Er tydeligvis der problemet ligger. En av naboene fikk på et tidspunkt en mus inn på kaldloftet, men det antar de var fordi de hadde stablet veden for høyt langs veggen, slik at musen bare kunne spasere rett inn.

Han som satt inn musesperrene er villig til å vitne på at han satte inn sperrene fordi eier sa de hadde hatt mye museaktivitet i veggene og at det hadde blitt noe bedre etter sperrene kom opp. Men det kan virke som om musene har funnet nye veier inn og ut nå. At rommene to av rommene lukter så ille at de ikke kan brukes vil jeg tro kan kvalifiseres til en ganske stor reduksjon i pris. 

 

Men vi har blitt enig om at vi uannsett må åpne veggene (får likevell ikke brukt rommene nå), og da ser vi jo litt mer av omfanget av problemt og kan ta bilder å sende til forsikringsselskapet. 

Setter pris på alle synspunkt. Det siste vi ønsker er å ende opp i en eventuelt rettsak som vi bruker mye tid, krefter og penger på, og så vi ender opp med å tape. Dette har alerede ført til mange våkennetter for min del. 

Men ser også av et raskt Google søk at veldig mange vinner frem med slike saker bare de står løpe ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Susanne82 skrev:

Takk for synspunkt. Er jo selvsagt akkurat det vi vil unngå, å endte opp i en eventuell rettsak hvor vi bruker mye tid, krefter og penger og likevell ikke vinner frem. Men har lest om flere like saker der kjøper har fått medhold. Selv om de ikke hadde så klare bevis på at tidligere eier viste om problemet. 

Jusshjelpen i huseiernes landaforbund mente vi hadde en veldig god sak utifra der fortalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Susanne82 skrev:

Jo skjønner at noe må man regne med, men ingen av naboene som har samme type hus fra samme år har et slikt problem, men de har heller ikke et tilbygg som vi har (satt opp på 80-tallet). Er tydeligvis der problemet ligger. En av naboene fikk på et tidspunkt en mus inn på kaldloftet, men det antar de var fordi de hadde stablet veden for høyt langs veggen, slik at musen bare kunne spasere rett inn.

Han som satt inn musesperrene er villig til å vitne på at han satte inn sperrene fordi eier sa de hadde hatt mye museaktivitet i veggene og at det hadde blitt noe bedre etter sperrene kom opp. Men det kan virke som om musene har funnet nye veier inn og ut nå. At rommene to av rommene lukter så ille at de ikke kan brukes vil jeg tro kan kvalifiseres til en ganske stor reduksjon i pris. 

 

Men vi har blitt enig om at vi uannsett må åpne veggene (får likevell ikke brukt rommene nå), og da ser vi jo litt mer av omfanget av problemt og kan ta bilder å sende til forsikringsselskapet. 

Setter pris på alle synspunkt. Det siste vi ønsker er å ende opp i en eventuelt rettsak som vi bruker mye tid, krefter og penger på, og så vi ender opp med å tape. Dette har alerede ført til mange våkennetter for min del. 

Men ser også av et raskt Google søk at veldig mange vinner frem med slike saker bare de står løpe ut. 

Jusshjelpen i huseiernes landaforbund mente vi hadde en god sak 😳 

huff det er så vanskelig og frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. februar 2016 at 11.28, Susanne82 skrev:

😕 jo det har de 😞 er det vanskelig å vinne frem mot de?? 😞

Tilnærmet umulig :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forhør deg på Facebook gruppen stopp boligsvindelen, der er det MANGE i samme situasjon

Anonymkode: 6ea9c...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...