Gå til innhold

Mus i vegger - klage til forje eier


Susanne82

Anbefalte innlegg

For et år siden kjøpte vi et hus fra midten av 70-tallet. Godt vedlikeholdt pluss at vi har gjort litt etter at vi flyttet inn. Huset er stort og vi har først i høst tatt i bruk det ene soverommet (i andre enden av huset av der vi har hivedsoveromnet). Tanken var å bruke det til gjesterom. Men gjestene klager på "bråk" fra vegger og rar lukt til tross for lufting døgnet rundt. Mannen har satt opp musefelle på kaldloftet rett over det nevnte soverommet (han observerte da også musedrit). Vi har på kort tid tatt åtte mus i felene, men nå har vi ikke tatt flere siden starten av desember til tross for at det enda er aktivitet i veggene. Vi har flyttet gjestesengen ned i kjellerstuen midlertidig, men nå har vi altså oppdaget at det også befinner seg mus i veggene der. Huskatten har på et tidspunkt fanget en mus innendørs!!! Men vi klarer ikke å finne ut hvor den er kommet inn og ser ikke spor av mus innvendig. 

Vi har fått hørt fra en nabo som er snekker at han ble betalt for å sette opp musesperre rundt hele nybygget (det er i nybygget det nevnte soverommet ligger, men ikke kjellerstuen). Fordi tidligere eier hadde mye museaktivitet i veggene. Likevel har han krysset nei på om han kjenner til problemer med mus!! Vi hadde ikke kjøpt huset om vi hadde vist om dette! Klart man må forstå at en og annen mus kan komme seg inn i ny og ne i et så gammelt hus, siden vi bor så nært skogen. Men ikke et museproblem av en slik omfang! Naboene som har hus fra samme årstall sier de aldri har hatt mus. 

Vi har reklamert på boligen, men forsikringsselskapet til tidligere eier sier bare at tidligere eier ikke ser sånn på saken og at vi må legge frem dokumentasjon på problemet og hva det vil koste å rette det opp. Vi har hatt et skadedyrsfirma her som konstaterer at det er en del musedrit på loftet, og at de kjenner en lukt som minner om død mus, men de kan selvsagt ikke si noe om hvor lenge det har vært mus her. Heller ikke noe om omfanget, før vi eventuelt åpner veggene. Føler vi stiller veldig dårlig i en eventuell rettsak, og om vi åpner opp veggene må de stå slik til saken er over! Vi får ikke gjøre utbedringer før saken er avklart fikk vi beskjed om av tidligere eiers forsikringsselskap. Ikke at vi har råd til å gjøre utbedringer og betale fra egen lomme 😞 det hele tar nattesøvnen fra meg og vet ikke helt hvordan vi skal fortsette det hele. Vi var selvfølgelig så naive og blåøyde at vi ikke tok forsikring da vi kjøpte, men selger har, og har dermed rettshjelp tilgjengelig og trenger ikke gruble over økonomien i det hele. I verste fall sitt vi igjen med opprevne vegger og ubrukelige rom uten å få igjen noe. Allerede brukt 4000,- på befaringen fra skadedyrsfirma bare for å få skriftlig det vi allerede vet!

noen tanker, ideer?? 

Endret av Susanne82
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Susanne82 skrev:

 

noen tanker, ideer?? 

Snakk med en advokat.

Er dere medlem i Huseiernes landsforbund? Der får man rimelig hjelp og gode råd.

Er dere ikke medlem, er det lurt å melde seg inn.

Anonymkode: fb55a...ae6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Huseiernes Landsforbund yter juridisk, teknisk og økonomisk rådgivning til medlemmene.

Gjennom verdifulle rabattavtaler sparer medlemmene betydelig mer enn kontingenten på forsikring, byggevarerer, boliglån, fyringsolje, parafin, strøm, telefoni og bredbånd, taksering, bruk av rørlegger og elektriker."

http://www.huseierne.no/om-oss/medlemskap/medlemsfordeler/

 

Anonymkode: fb55a...ae6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med en advokat.

Er dere medlem i Huseiernes landsforbund? Der får man rimelig hjelp og gode råd.

Er dere ikke medlem, er det lurt å melde seg inn.

Anonymkode: fb55a...ae6

Ja det er vi 😄👍 da ringer jeg de i morgen 😄👍 håper de kan hjelpe 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Susanne82 skrev:

Ja det er vi 😄👍 da ringer jeg de i morgen 😄👍 håper de kan hjelpe 😄

Flott! Jeg ønsker dere lykke til! :hjerte:

Anonymkode: fb55a...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott! Jeg ønsker dere lykke til! :hjerte:

Anonymkode: fb55a...ae6

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott! Jeg ønsker dere lykke til! :hjerte:

Anonymkode: fb55a...ae6

Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får som oftest advokat hjelp via forsikringen, skjekk dette ut. Vi får iallfall det via DNB villa best.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmus er da helt vanlig!

TS: FORRIGE ;) 

Anonymkode: 3b0ee...bd5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig og vanlig. At de kan dukke opp fra tid til annen er da ikke uvanlig, spesielt i eldre hus og med en slik beliggenhet som hos oss. Men ikke i slike mengder at det lukter slik at man ikke får brukt deler av boligen. Og når tidligere huseier har gjort forbedringer og likevell har krysse nei på kjennskap om skadedyr (som mus, rotter e.l.) så har han unnlatt å opplyse om mangler på bolig som han tydeligvis vet om. Et direkte lovbrudd. Og det fins utanllige rettkjennelser de siste årene som viser at vi har retten på vår side. Er bare vanskelig å vite hvordan man best går frem.... 

Endret av Susanne82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husmus er da helt vanlig!

TS: FORRIGE ;) 

Anonymkode: 3b0ee...bd5

Takk for korrekturlesingen, ikke alltid like greit for en dyslektiger. 

Du finner sikkert flere.

Endret av Susanne82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryss fingrene for at de dere ikke kjøpte av har forsikring i Protector :)

Anonymkode: 6ea9c...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå inn på facebook siden STOPP boligsvindel, så får du nok tips og innspill. Det er en facebook gruppe for folk som har kjøpt hus som ikke tilsvarer den standen som er oppgitt, og som har vært/er oppe eller skal opp mot eierskifteselskapene.

 

Under vår tvist fant jeg gode tips og støtte i den gruppen der. 

 

Ønsker deg lykke lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min tante flyttet inni et hus med mus i gulvene og forrige eier krysset også av på at hun ikke var kjent med at det var mus/skadedyr i huset. Det ble opprettet en sak på det og tanta mi fikk nye gulv, tak og vegger på forsikringen i tillegg til erstatning fra forrige eier i form av tibakebetaling av en del av prisen hun betalte for huset.

Snakk med forsikringsselskap og advokat som har erfaring med eiendom.

Anonymkode: d9c04...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra 😄 så vi må kanskje bare ha is i magen og ikke gi oss selv om det kan koste litt i starten 😳 ser jo at de fleste vinner frem ved slike saker der det er ganske tydelig at forje eier viste om problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, prilleprolle skrev:

gå inn på facebook siden STOPP boligsvindel, så får du nok tips og innspill. Det er en facebook gruppe for folk som har kjøpt hus som ikke tilsvarer den standen som er oppgitt, og som har vært/er oppe eller skal opp mot eierskifteselskapene.

 

Under vår tvist fant jeg gode tips og støtte i den gruppen der. 

 

Ønsker deg lykke lykke til!

Takk 😊 skal melde meg inn der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I et hus fra 70-tallet må man nesten regne med at det kommer mus innunder kledningen som beveger seg i veggene. Det var ikke standard prosedyre å bruke musesperre den gangen, sånn som det er nå. Jeg kan tenke meg at forrige eier har krysset av på "nei", fordi de ikke har merket mus inne i huset. Det er det jo heller ikke sikkert de faktisk har, så det trenger ikke være svindel av noen art.

Vi kjøpte et hus fra 1904, og der hadde også eier krysset av på "nei" mtp skadedyr. Vi er jo ikke dummere enn at vi skjønner at det faktisk kan skje, i det minste i veggene, når huset står på gråsteinsmur, det er krypkjeller under deler av huset, og all utvendig panel er fra byggeår. De fortalte da også at de hadde hatt mus i to av rommene ved et par anledninger, for lenge siden. At de hadde katt og hunder virket nok preventivt, slik at de ikke hadde et problem med det. I et såpass gammel hus synes jeg det kvalifiserer godt nok for et "nei".

Den første vinteren vi bodde her hørte vi mus i veggene, men hadde ingen inne. Verre var det med rotta som romsterte under gulvet på soverommet vårt, som lå rett over krypkjelleren. Den forsvant heldigvis, og etter at vi anskaffet to katter, og satte opp åtestasjoner med gift rundt huset, så har vi ikke hørt mer til den.

I fjor vinter var det museår, og da kravlet det som bare det i veggene her. Ved én anledning hadde vi også mus som kom inn via en bod og inn på kjøkkenet. Det ble skremt av kattene, og forsvant heldigvis ut igjen der den kom inn. Vi tettet det vi mente var sannsynlige innganger, og siden har vi ikke hatt noe. Man kan ikke regne med at eldre hus er musefrie for alltid. Det kan dukke opp, og da er det bare å gjøre tiltak. Er det derimot et kjempeproblem, som ødelagt isolasjon, istykkergnagde ledninger, stadig mus inne, osv, er det åpenbart at tidligere eier har visst, og holdt tilbake informasjon. Jeg tenker jeg ikke hadde laget noen sak av det om jeg hadde vært i deres sko.

Anonymkode: 191f7...05d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen for å få rettet det opp (skadedyrfirma + lukking av hullene musene kommer inn) vil neppe være stor nok kostnad ift kjøpspris til at dere vil få igjen noe fra selger v/Protector. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjoråret var et ekstremår med tanke på mus. Vi tok over 30 stk i feller bare på boden vår. I normalår tar vi rundt 5 stk over vinteren.

Ut fra informasjonen du legger ut i første post tror jeg neppe du vil komme langt en en evt sak da mus er noe man må regne med i hus fra denne aldersperioden, samt det at vi hadde ekstremår med mus i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ulven skrev:

Fjoråret var et ekstremår med tanke på mus. Vi tok over 30 stk i feller bare på boden vår. I normalår tar vi rundt 5 stk over vinteren.

Ut fra informasjonen du legger ut i første post tror jeg neppe du vil komme langt en en evt sak da mus er noe man må regne med i hus fra denne aldersperioden, samt det at vi hadde ekstremår med mus i fjor. 

Takk for synspunkt. Er jo selvsagt akkurat det vi vil unngå, å endte opp i en eventuell rettsak hvor vi bruker mye tid, krefter og penger og likevell ikke vinner frem. Men har lest om flere like saker der kjøper har fått medhold. Selv om de ikke hadde så klare bevis på at tidligere eier viste om problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...