Gå til innhold

Venninnes utdrikningsslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt; Jeg er invitert til et utdrikningsslag som skal være om ca. 8 måneder. Igår var jeg på besøk hos den fremtidige bruden og vi begynte å diskutere hvordan hun ønsket at ting skulle foregå. Hun fortalte meg en rekke aktiviteter hun ønsket skulle skje den dagen, og hadde grovt regnet ut at hver deltaker måtte ut med 4- 5 000 kroner for at ting skulle gå opp i opp.. (min reaksjon var :sjokkert:). Nå har jeg ikke snakket med forloveren siden jeg ikke har møtt henne så mange ganger før, men jeg fikk inntrykk av at hun var enig i brudens mening etter det bruden sa.

For meg er dette sinnsykt dyrt å måtte punge ut for et utdrikningslag. Vi er også rundt 8-10 stk som skal delta på dette. Når jeg har vært i utdrikningslag tidligere, så har jeg maks lagt ut 1000- 1500 kr inkludert mat(ikke drikke), sponset middag på bruden og noen gøyale aktiviteter den dagen. Jeg studerer for tiden(har ikke jobb ved siden av), så for meg så vil dette svi rimelig i lommeboka. Ved siden av dette så vil det jo også komme kostnader som reise, overnatting(bor ikke i samme by), gave og eventuelt kjole. Siden bryllupet er rett etter utdrikningslaget, så vil det komme mange utgifter på en gang. 

Jeg prøvde å lufte forsiktig at "er det kanskje ikke litt mye å forvente av per deltaker? med tanke på at flere studerer osv", og da fikk jeg til svar at siden det er så lenge til, så har jeg og de andre mulighet til å spare.. :dry: Ja, jeg har mulighet til å spare, men likevel, da går flere tusen kroner til noe jeg egentlig har behov for å bruke på annet (som når lånekassen ikke gir stipend ut i juni og juli).

Hva mener dere jeg burde gjøre? Droppe å delta eller å se på det som en investering til henne som brud og venn? 

Anonymkode: acc1d...af7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde droppet det. Dessverre. Det hadde blitt for mye penger for meg, spesielt som student.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok ikke dratt om jeg hadde råd en gang. Prinsippsak. Syns det er ufint å forvente at folk vil punge ut så mye penger på noe sånt. Men mulig jeg er kjip ;)

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruden tror hun er en prinsesse og er ikke realistisk overhodet!   Vi fikk til skyting, burleskdans, fotografering, 8 flasker cava, kjolekjøp, bytur med alkohol til bruden ++.  Mat hadde vi med til festen etterpå selv..Dette kom på 550 kr pr stykk.  Jeg hadde bare ledd rått om noen hadde bedt meg betale 5000 kr for et utr.lag!!   Og hvorfor skal bruden selv bestemme hva hun skal?  Er ikke hele vitsen borte da?   Kjenner eg blir provosert!!   Dropp det!

Endret av DreamOn
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.. 

Jeg er faktisk enig med dere at det er altfor dyrt og ja.. en smule ufint? Likevel, dette er noe jeg har sett frem til en stund nå, og jeg har jo kjent jenta i noen år. Vil det være frekt av meg å ikke delta? Virker bare som at hun ikke helt greier å se hvor fort man blir begrenset økonomisk som student. 

TS

Anonymkode: acc1d...af7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, DreamOn skrev:

Bruden tror hun er en prinsesse og er ikke realistisk overhodet!   Vi fikk til skyting, burleskdans, fotografering, 8 flasker cava, kjolekjøp, bytur med alkohol til bruden ++.  Mat hadde vi med til festen etterpå selv..Dette kom på 550 kr pr stykk.  Jeg hadde bare ledd rått om noen hadde bedt meg betale 5000 kr for et utr.lag!!   Og hvorfor skal bruden selv bestemme hva hun skal?  Er ikke hele vitsen borte da?   Kjenner eg blir provosert!!   Dropp det!

Oi, dere fikk til mye bra da:) Hørtes ut som en bra kveld!! Nå var jo en av aktivitetene som hun ønsket seg sånn spa pakke.. slike som inkluderer massasje, manikyr, pedikyr og gudene vet hva.. koster ikke dette enormt mye? Og tar gjerne flere timer å gjennomføre? Hvor skal liksom vi stå og vente? utenfor? :fnise:

Anonymkode: acc1d...af7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for raskt svar.. 

Jeg er faktisk enig med dere at det er altfor dyrt og ja.. en smule ufint? Likevel, dette er noe jeg har sett frem til en stund nå, og jeg har jo kjent jenta i noen år. Vil det være frekt av meg å ikke delta? Virker bare som at hun ikke helt greier å se hvor fort man blir begrenset økonomisk som student. 

TS

Anonymkode: acc1d...af7

Ja,det er ufint. Skjønner ikke hvordan noen kan forvente at andre vil bruke slike summer på en selv. Hadde aldri gått. Om enn bare av prinsipp. Dette var drøyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi som gifta seg i fjor vet enda ikke hva gildet hennes kostet....eller hvor mye jobb og hvor mange stimer som lå bak. ..syns heller ikke bruden ska befatte seg med dette da de ikke er HUN som skal arrangere festen.  Dagen og festen er jo en gest til bruden fra forlovere og venner, ikke noe hun selv skal ha så mye med å gjøre.  Det er jo ikke frekt å ikke delta hvis man ikke har råd til å kaste 5000 kr ut vinduet på en fest!  Hun bør jo bare være glad for oppmerksomheten. Det skal i hovedsak drikkes og festes med noen morsomme innslag.  Hun ikke ikke en Kardashian!

Endret av DreamOn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig nysgjerrig på hva dere skal gjøre. 4-5 tusen er en veldig høy pris. Spesielt hvis folk som er invitert er studenter. Skal du leve trangt i flere måneder for et utdrikningslag? I den prisen er det også mat, drikke og at dere legger ut for bruden? Bruden skal vel ikke lage sitt eget utdrikningslag så snakk heller med forloveden. Si det rett ut at du vil gjerne komme og har gledet deg til dette, men det blir for dyrt. Du har allerede utgifter med bryllupet, og studenter har ikke veldig mange penger. For å få 4-5 tusen er ikke å bare droppe en øl på byen. For noen er det husleien for en hel måned. Det er ekstremt frekt syns jeg av bruden og nesten oppfordre/kreve at folk skal spare penger til hennes utdrikningslag. Jeg hadde blitt flau. Hele vitsen er å ha det fint med venner før man skal gifte seg, og det blir borte hvis folk må droppe hele greia.

Anonymkode: 6ad72...e17

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, dere fikk til mye bra da:) Hørtes ut som en bra kveld!! Nå var jo en av aktivitetene som hun ønsket seg sånn spa pakke.. slike som inkluderer massasje, manikyr, pedikyr og gudene vet hva.. koster ikke dette enormt mye? Og tar gjerne flere timer å gjennomføre? Hvor skal liksom vi stå og vente? utenfor? :fnise:

Anonymkode: acc1d...af7

Eller bli med... Ønsker er ikke det samme som at hun skal få det da.. Prøv å snakk med forloveden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg aldri giddet, og jeg er i full jobb! 

Jeg kan tenke meg at det er flere som ikke kommer til å delta til denne prisen, og da blir nok sluttsummen langt høyere enn 5000,- siden det blir færre å dele utgiftene på. 

Takk nei med god samvittighet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal dere? Spise russisk kaviar og drikke en flaske Dom hver?  Kjøre limousin hele dagen?  Helikoptertur? Har dere kanskje leid Jan Thomas til å style alle ti?   Unnskyld, klarer ikke la vær..   Hva er det som koster 50 000 kr??

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i full jobb og har god inntekt, jeg hadde helt fint hatt økonomi til dette, men jeg hadde ikke deltatt. Ikke fordi jeg ikke hadde ønsket å delta i en venninnes utdrikningslag, men fordi jeg rett og slett synes det er horribelt å kreve at noen skal betale så mye for ett utdrikningslag. Og det er jo det hun gjør, hun krever det. Sier at dere som er studenter fint kan spare til dette, og lytter ikke når noen forsøker å si at dette blir for dyrt. Det går an å ha litt innsikt, og forsøke å skjønne at ikke alle har råd til dette. Dessuten mener jeg at utdrikningslaget skal være en overraskelse for bruden. Her høres det jo ut som om bruden selv har bestemt alt. Det er greit at man sjekker litt med bruden hva hun ønsker/absolutt ikke ønsker, men til syvende og sist bør det jo være en dag full av overraskelser, en dag man har det gøy med venninner, uansett pris.

Anonymkode: a6550...934

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri gått i et sånt utdrikningslag, ikke engang til min bestevenninne. Synes det blir frekt å forvente så mye.

Anonymkode: 46819...7e8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde takket nei, uansett om jeg hadde råd til det eller ikke. Med god samvittighet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg aner ikke hva som skal koste så innmari mye.. det hun nevnte til meg var eventuelt hotellovernatting, leie av lokale eller VIP rom til fest og mat, noe underholdning og spa. TS 

Anonymkode: acc1d...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis dere kunne funnet et billig lokale eller vært hos en av de andre deltakerne kunne dere sikkert spart 3000 kr bare der. Kjøpe inn drikke og lage mat sammen. Det noe de fleste syns er koselig å gjøre sammen og det burde ikke bli så dyrt. Utdrikningslag bruker å være et spleiselag. I de jeg har vært har folk sittet på med andre hvis man må kjøre bil, og folk har fått overnattet. Syns det høres ut som mange av utgiftene er unødvendige. 

Anonymkode: 6ad72...e17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg kom til å tenke på er at mye av det dere skal gjøre blir bindende betaling.. Jeg har ikke opplevd det, men en venninne av meg var med i et utdrikningslag midt i influensasesongen. Mange av de inviterte kom ikke pga sykdom, og det ble derfor dyrere for de som kom. Man kan derfor ende opp med å betale mer enn man hadde tenkt, eller betale for noe man ikke deltar på. 

Anonymkode: 6ad72...e17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke dratt om jeg var i full jobb engang! Hadde det vært en helg til et annet land, kaanskje, men ikke ellers. 

Jeg var i utdrikningslag nå i helga og betalte ca 500 kr. Da fikk bruden holde kveleslange og vi fikk sett oss rundt i reptilparken, vi lagde champagnefrokost, lunsj og tapasmiddag hjemme hos noen, var på en time bollywood dansekurs, karaoke i privat rom og byen. Bruden drakk svært lite alkohol da. Bruden er student selv, og det var også alle deltakerene. Hun var strålende fornøyd! 

Anonymkode: 37a87...a33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde advare venninna de om at de fleste kommer til å droppe det, siden hun ikke skjønner det selv. Advar sånn at dagen hennes ikke bare blir en fiasko. Si det er vanlig å betale rundt 500-1000. 

Den hotellovernattingen kan du jo foreslå å droppe. går vel 1500 ca per person der. 

Endret av Evilposelos
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...