Gå til innhold

Jeg er redd for sjefen min - truer med skriftlig advarsel - hvilke konsekvenser vil dette eventuelt få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber deltid i en dagligvarebutikk. En dag tidligere i uken gikk jeg på en alderskontrollsmell. Jeg sjekket ikke legitimasjon og solgte øl til en som var 17. Heldigvis var dette kjedens kontrollselskap som tok en stikkprøve, så det får ikke følger for butikkens alkoholsalg foruten at vi nå vil bli kontrollert hyppigere. 

Jeg er klar over at jeg gjorde en grov feil, det var slapt av meg og fryktelig bittert ettersom jeg pleier å være så god på dette. Kontrolløren var opptatt av at de ikke var ute etter å ta verken meg eller butikken, men at det rett og slett var en kontroll av rutine. Fair enough. Sjefen har for tiden ferie, men jeg følte at det stod "respekt" av å informere han om dette personlig. Sendte derfor en melding til både han og assisterende butikksjef.

Den assisterende butikksjefen svarte tilbake at han også hadde gjort en slik bommert, at han ikke trodde det ville få konsekvenser for jobben min og at jeg bare måtte ringe han om jeg ville snakke om hendelsen. 

Sjefen min derimot, la ut i det vide og det brede om hvilke konsekvenser dette vil få for butikken (hyppigere kontroller og dermed økte utgifter (dette har jeg blitt fortalt av en erfaren kollega at allerede ligger i budsjettet) og at jeg må påregne skriftlig advarsel. Dette ødela meg totalt. Har snakket en del med et par erfarne kolleger. De er begge opptatt av at jeg ikke må grave meg ned og bry meg om krassheten og kjeftingen til sjefen. Det hører med til historien at han er veldig humørsyk og kan la dette gå utover oss ansatte. Kollegene mine tviler også på at jeg kommer til å få denne skriftlige advarselen. Forstod det slik at assisterende butikksjef ikke fikk dette da han gikk på smellen, så da er det vil i såfall forskjellsbehandling? 

Håper noen kan komme med noen synspunkt, råd og tips. Er helt knust.

Anonymkode: d8253...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du, i en sånn situasjon tror jeg bare at jeg ville ha tenkt med meg selv at her gjorde jeg en skikkelig bommert, og så ville jeg vært ekstra nøye på å ikke gå i samme fella framover. 

En skriftelig advarsel er kjipt, men ikke verdens undergang, og en gang du skal søke ny jobb så høres den assisterende butikksjefen uansett ut som en mye bedre referanse enn butikkskjefen. 

Men, jeg synes nå det bør være likt for alle på arbeidsplassen i henhold til regler og skriftlige advarsler. Jeg ville tatt det opp med tillitsvalgt dersom folk blir behandla forskjellig alt etter humøret til sjefen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av alvorlighetsgrad trodde jeg det var vanlig med en muntlig advarsel først. Syns det var profesjonelt av deg å varsle både sjef og ass.leder. Synes det var veldig uprofesjonelt av lederen din å diskuter konsekvenser og mulig skriftlig advarsel  pr SMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve

Sjefen ble sikkert bare irritert og trengte å kjefte litt der og da. Ville ikke tatt det så tungt. Neste gang du ser han er det ikke sikkert det blir nevnt en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Marimba skrev:

Vet du, i en sånn situasjon tror jeg bare at jeg ville ha tenkt med meg selv at her gjorde jeg en skikkelig bommert, og så ville jeg vært ekstra nøye på å ikke gå i samme fella framover. 

En skriftelig advarsel er kjipt, men ikke verdens undergang, og en gang du skal søke ny jobb så høres den assisterende butikksjefen uansett ut som en mye bedre referanse enn butikkskjefen. 

Men, jeg synes nå det bør være likt for alle på arbeidsplassen i henhold til regler og skriftlige advarsler. Jeg ville tatt det opp med tillitsvalgt dersom folk blir behandla forskjellig alt etter humøret til sjefen. 

 

21 minutter siden, lulle skrev:

Litt avhengig av alvorlighetsgrad trodde jeg det var vanlig med en muntlig advarsel først. Syns det var profesjonelt av deg å varsle både sjef og ass.leder. Synes det var veldig uprofesjonelt av lederen din å diskuter konsekvenser og mulig skriftlig advarsel  pr SMS.

Så godt å høre, ble litt beroliget av svarene deres. 

Føler vel selv at det at jeg valgte å varsle på egenhånd gir inntrykk av at jeg forstår alvoret og at jeg står for at jeg har gjort en feil. Jeg er ikke en person som tar lett på feil jeg gjør, og det VET jeg sjefen er klar over. Fikk vel også bevist dette overfor den ene kollegaen min i går da jeg mot min vilje begynte å gråte da hun tok opp dette (sjefen hadde sendt melding til henne slik at hun kunne varsle de andre om å være ekstra påpasselig).

Vil en skriftlig advarsel henge ved meg på noe vis? Er dette noe som vil være naturlig for sjefen å nevne? Søker jeg ny jobb, er det forhåpentligvis noe studierelevant og ikke ny butikkjobb. 

Har lenge tenkt å snakke med tillitsvalgt om humøret på sjefen og oppførselen hans, men nå har jeg kanskje en ekstra grunn. Det er menneskelig å feile tenker jeg (men bruker absolutt ikke dette som en hvilepute), og man skal ikke være redd for å møte sjefen når man går på jobb.

Anonymkode: d8253...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve

Du virker som en ganske seriøs person. Alle gjør feil vet du :)  

Sjefen din kjefter kanskje for å sette seg i respekt også. Noen er bare sånn at de må kjefte litt også er de ferdige med det. Det er ubehagelig der og da. Du er kanskje en sånn som ikke har fått så mye kjeft før? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke noe problem TS :) Alle gjør feil i jobben sin.

En skriftlig advarsel vil gjøre det lettere for bedriften å si deg opp hvis du i fremtiden skulle gjøre samme feil ved gjentatte anledninger, men vil ellers ikke ha noen konsekvenser. Hvis du ellers har et godt forhold til sjefen og har vist deg som en dyktig arbeider (og ikke ender opp med å bli sagt opp) vil ikke advarselen ha noen konsekvenser for deg ved ny jobb :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Genevieve skrev:

Sjefen ble sikkert bare irritert og trengte å kjefte litt der og da. Ville ikke tatt det så tungt. Neste gang du ser han er det ikke sikkert det blir nevnt en gang. 

Det er godt mulig, men en sjef skal opptre profesjonelt ovenfor ansatte til enhver tid. Hvis en ansatt gjør noe galt, så tar man det opp ansikt til ansikt på en rolig måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve
8 minutter siden, The Kitten skrev:

Det er godt mulig, men en sjef skal opptre profesjonelt ovenfor ansatte til enhver tid. Hvis en ansatt gjør noe galt, så tar man det opp ansikt til ansikt på en rolig måte.

Enig i den, men ikke alltid slik det fungerer i virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber deltid i en dagligvarebutikk. En dag tidligere i uken gikk jeg på en alderskontrollsmell. Jeg sjekket ikke legitimasjon og solgte øl til en som var 17. Heldigvis var dette kjedens kontrollselskap som tok en stikkprøve, så det får ikke følger for butikkens alkoholsalg foruten at vi nå vil bli kontrollert hyppigere. 

Jeg er klar over at jeg gjorde en grov feil, det var slapt av meg og fryktelig bittert ettersom jeg pleier å være så god på dette. Kontrolløren var opptatt av at de ikke var ute etter å ta verken meg eller butikken, men at det rett og slett var en kontroll av rutine. Fair enough. Sjefen har for tiden ferie, men jeg følte at det stod "respekt" av å informere han om dette personlig. Sendte derfor en melding til både han og assisterende butikksjef.

Den assisterende butikksjefen svarte tilbake at han også hadde gjort en slik bommert, at han ikke trodde det ville få konsekvenser for jobben min og at jeg bare måtte ringe han om jeg ville snakke om hendelsen. 

Sjefen min derimot, la ut i det vide og det brede om hvilke konsekvenser dette vil få for butikken (hyppigere kontroller og dermed økte utgifter (dette har jeg blitt fortalt av en erfaren kollega at allerede ligger i budsjettet) og at jeg må påregne skriftlig advarsel. Dette ødela meg totalt. Har snakket en del med et par erfarne kolleger. De er begge opptatt av at jeg ikke må grave meg ned og bry meg om krassheten og kjeftingen til sjefen. Det hører med til historien at han er veldig humørsyk og kan la dette gå utover oss ansatte. Kollegene mine tviler også på at jeg kommer til å få denne skriftlige advarselen. Forstod det slik at assisterende butikksjef ikke fikk dette da han gikk på smellen, så da er det vil i såfall forskjellsbehandling? 

Håper noen kan komme med noen synspunkt, råd og tips. Er helt knust.

Anonymkode: d8253...ffe

Ta det helt med ro og lytt til kollegaene dine. Støtt deg til ass butikksjef om du trenger det. Sjefen din er nok bare en som hisser seg voldsomt fort opp, før han faller tilbake til sitt vandte jeg. Ikke stress deg opp for noe som var en glipp og som du nå har lært leksen din av. Sjefen din skjønner nok selv hvor urimelig han har vært. 

Anonymkode: 01477...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i dagligvare (har jobbet der i over 7 år), og det er helt riktig at du skal få en skriftlig advarsel for dette. Men, det er ikke farlig. Jeg gikk selv på en slik kontroll da jeg var relativt ny, og fikk da en skriftlig advarsel som jeg selv måtte skrive under på at jeg hadde fått. Og det var alt. Eneste det vil ha noe å si for er hvis du gjør noe ulovlig på nytt, da vil det ha større konsekvenser for deg (kan miste jobben). 

Anonymkode: f07f5...e22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Genevieve skrev:

Du virker som en ganske seriøs person. Alle gjør feil vet du :)  

Sjefen din kjefter kanskje for å sette seg i respekt også. Noen er bare sånn at de må kjefte litt også er de ferdige med det. Det er ubehagelig der og da. Du er kanskje en sånn som ikke har fått så mye kjeft før? :) 

Lurer på hvor mange som hadde sagt det om det var en kvinnelig sjef det var snakk om..

Uansett. Noen sjefer er humørsyke, ja. Strålende blid når du gjør en bra innsats, og eitrende forbanna når du gjør en liten feil. Det er sannsynligvis ingenting du kan gjøre med det og jeg hadde prøvd å finne en annen jobb. Disse sjefene med sine store ego får dessverre ture frem fritt og det er ingenting noen kan gjøre. Jeg har jobbet for to slike og miljøet på arbeidsplassen var tilsvarende dårlig.

Nå jobber jeg et sted med en mer intelligent sjef som klarer å vurdere hvert individ. Han vet hvem som tar lett på feil og må snakkes litt ekstra til, og hvem som ikke trenger kjeft for å være mer påpasselig neste gang.

Anonymkode: 9f38c...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle beroligende kommentarer og ord. <3 Jeg er nok ganske "seriøs" ja, og tillater ikke meg selv å gjøre feil. Er vel en typisk "flink pike" som har unngått kjeft opp igjennom og dermed tar det ekstra hardt når det skjer. 

Var innom jobb i stad for å hente noe, og følte alle ugleså meg. Bortsett fra assisterende butikksjef da, han var strålende blid. Mulig det bare er noe jeg fikk for meg, men allikevel. Har det virkelig ikke godt med meg selv. Ekstra kjedelig at dette skjedde mens sjefen har ferie, vil bare få det ut av verden. 

Takk igjen, dere gjør det litt enklere å være meg. Også går det vel over etter hvert. 

Anonymkode: d8253...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på jobb nå. På kontoret (hvor alle har adgang og alle tar oppgjøret sitt) var butikkens mailboks åpen på den ene maskinen. Og der lå det en mail fra sjefen til assisterende om at han hadde tekstet med meg og at han hadde varslet om at han vil gi meg skriftlig advarsel. Dette synes jeg er utrolig krenkende da alle som sagt er innom kontoret i løpet av vakten og også har tilgang til mailen. Noen som vet om det er noe hjemmel for slikt? Jeg har vel krav på et slags vern selv om jeg har gjort en blemme? 

I mailen presiserte han at skriftlig advarsel vil bli gitt alle som gjør samme feil som meg _fra nå av_. Assisterende kunne bekrefte at han ikke ble gitt skriftlig advarsel og kunne også opplyse om at det samme gjaldt en godt voksen dame som jobber i butikken og også har gjort samme feil. 

Rammene for å gi skriftlig advarsel er vel ikke regulert ved lov, så butikksjef står vel relativt fritt. Jeg synes dette er på grensa til å være urimelig forskjellsbehandling. Hadde skjønt det om jeg hadde gjort slike blemmer før, men til tross for at han er stabilt ustabil, har han gitt uttrykk for at han er fornøyd med arbeidsinnsatsen min. Mulig jeg er vel selvmedlidende nå, men jeg synes det vil være mer riktig om han nå henger opp et skriv/sender ut beskjed om at det fra nå av vil bli gitt skriftlig advarsel. En kollega jeg snakket med var enig i dette. Hva tenker dere? Noen jeg kan kontakte for å få vurdert saken? 

Anonymkode: d8253...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom kanskje ikke så klart frem, men selv om jeg helst vil unngå skriftlig advarsel, er fokuset mitt minst like mye på likebehandling her.

Anonymkode: d8253...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte verneombud, tillitsvalgt, fagforbund, eller bedriftshelsetjenesten. Man er i Norge vernet av lovet mot å bli forskjellsbehandlet, trakassert, brudd av taushetsplikt osv. Disse (spesielt fagorganisasjon) vil gi deg gode råd, selv om dette er noe jeg ikke ville gått videre med. Men råd og rettigheter er alltid greit å få, så føler du deg kanskje mindre overkjørt av sjefen :) 

Anonymkode: eed5a...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er på jobb nå. På kontoret (hvor alle har adgang og alle tar oppgjøret sitt) var butikkens mailboks åpen på den ene maskinen. Og der lå det en mail fra sjefen til assisterende om at han hadde tekstet med meg og at han hadde varslet om at han vil gi meg skriftlig advarsel. Dette synes jeg er utrolig krenkende da alle som sagt er innom kontoret i løpet av vakten og også har tilgang til mailen. Noen som vet om det er noe hjemmel for slikt? Jeg har vel krav på et slags vern selv om jeg har gjort en blemme? 

I mailen presiserte han at skriftlig advarsel vil bli gitt alle som gjør samme feil som meg _fra nå av_. Assisterende kunne bekrefte at han ikke ble gitt skriftlig advarsel og kunne også opplyse om at det samme gjaldt en godt voksen dame som jobber i butikken og også har gjort samme feil. 

Rammene for å gi skriftlig advarsel er vel ikke regulert ved lov, så butikksjef står vel relativt fritt. Jeg synes dette er på grensa til å være urimelig forskjellsbehandling. Hadde skjønt det om jeg hadde gjort slike blemmer før, men til tross for at han er stabilt ustabil, har han gitt uttrykk for at han er fornøyd med arbeidsinnsatsen min. Mulig jeg er vel selvmedlidende nå, men jeg synes det vil være mer riktig om han nå henger opp et skriv/sender ut beskjed om at det fra nå av vil bli gitt skriftlig advarsel. En kollega jeg snakket med var enig i dette. Hva tenker dere? Noen jeg kan kontakte for å få vurdert saken? 

Anonymkode: d8253...ffe

Jeg synes det er uprofesjonelt å la mail stå åpne, det forstår jeg at du opplever som litt krenkende, men det er likevel IKKE ok at du leser mail som ikke er til deg. Når det er sagt så HAR du faktisk gjort en feil, som kunne få potensielt store og alvorlige konsekvenser. For meg høres det rart ut at det skal være forskjellsbehandling at det "fra nå av" skal gis skriftlig advarsel til alle som begår denne feilen. Dersom jeg var deg ville jeg ikke laget en stor sak ut av dette.

Anonymkode: 9c1fa...22f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er uprofesjonelt å la mail stå åpne, det forstår jeg at du opplever som litt krenkende, men det er likevel IKKE ok at du leser mail som ikke er til deg. Når det er sagt så HAR du faktisk gjort en feil, som kunne få potensielt store og alvorlige konsekvenser. For meg høres det rart ut at det skal være forskjellsbehandling at det "fra nå av" skal gis skriftlig advarsel til alle som begår denne feilen. Dersom jeg var deg ville jeg ikke laget en stor sak ut av dette.

Anonymkode: 9c1fa...22f

Jeg er som regel ansvarlig for butikken på eget skift, så jeg skal faktisk lese mail ettersom det kan dukke opp noe som er av betydning. Poenget er at sjefen vet at alle har tilgang til mailen, alle bruker pcen når de tar oppgjøret osv. Han burde vel da ha sendt en sms? 

Tenker ikke lage noen stor sak ut av dette, men det må vel gå an å spørre om hvorfor det innføres nye regler når jeg har gjort en feil mens andre som har gjort samme feilen slipper unna? 

Anonymkode: d8253...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de jobbet der lengre enn deg? Er de eldre enn deg? Det kan være svaret. Jeg har opplevd så mye rart i forbindelse med arbeid at ingenting overrasker meg lenger. 

Anonymkode: bac80...04e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har de jobbet der lengre enn deg? Er de eldre enn deg? Det kan være svaret. Jeg har opplevd så mye rart i forbindelse med arbeid at ingenting overrasker meg lenger. 

Anonymkode: bac80...04e

Ja og ja. Han ene er som sagt den assisterende butikksjefen. Jeg har nå gått fra å være stresset over å få skriftlig advarsel (har skjønt at dette egentlig ikke er noe å stresse med) til å være lei meg over følelsen av å bli forskjellsbehandlet av sjefen. Det kan da ikke være av betydning hvor gammel man er og hvor lenge man har jobbet i butikken?! 

Anonymkode: d8253...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...