Gå til innhold

Hvor går grensa mellom å være ivrig og slitsom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor går grensa mellom å være ivrig/vise stor interesse og motivasjon, og å være slitsom og too much, når det gjelder å skaffe seg jobb..?

Jeg har en tidligere jobb jeg ønsker meg tilbake til, og har kontaktet arbeidsgiver pr e-post. Som svar fikk jeg noe ala som at de er interessert i meg og min kompetanse, men har ingen stilling nå der jeg kan bruke akkurat min utdannelse, men at de virkelig kunne trengt det. Men det ble ikke sagt noe mer om at det var planer om å utlyse noen stillinger eller noe sånn.

Skal være sagt at den jobben de kunne ha trengt meg, er veldig nærme det jeg vil kalle en drømmejobb. Om vi også legger til trangt arbeidsmarked for tida og at jeg bor på en liten plass hvor det ikke akkurat er flust med enten relevante jobber, enda mindre drømmejobber, føler jeg at jeg ikke bare kan la dette fare så lett. Føler jeg har ytterste leddet på lillefingeren innafor......

Tenker jeg MÅ prøve litt mer, men er redd for å krysse grensa mellom meget motivert til slitsom. Tenker å sende en ny mail, men er redd for å dra det for langt. Skjønner at egentlig er ballen på arbeidsgivers side nå, men føler at dette er en av gangene jeg bare må prøve litt mer.

Tenker å spørre om de tenker på å lyse ut stilling/satse på dette fagområdet, som jeg ser på som et "umasete" spørsmål. Men ønsker også å skrive litt ting som at jeg er veldig motivert for arbeidsområdet, at jeg også er interessert i andre ikke nødvendigvis så relevante arbeidsoppgaver for ei stund, at jeg også er interessert i deltid (er ganske sikker på at det da bare er et tidsspørsmål for det blir heltid - vet dette fra erfaring fra bedriften).

Dog skal det sies at det med stor motivasjon skrev jeg i forrige mail (for et par måneder siden), og er redd for at det med å også skrive interessert i ikke så relevante arbeidsoppgaver (enn så lenge)/deltid, får meg til å virke desperat (er litt desperat etter jobb, men vil prøve å unngå å la det skinne igjennom i altfor stor grad...).

Er engasjement på denne måten positivt og vitner om stor motivasjon og arbeidslyst eller despo? Liker arbeidsgivere denne form for "pågåenhet"? Hva bør jeg skrive/ikke skrive?

Kan også nevne at dette er ei lita bedrift, så sjefen vet veldig godt hvem jeg er (ikke slik forsvinne-i-massen-sted).

Anonymkode: f97aa...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jobbet der før, sjefen vet godt hvem du er og du har fått svar. Ingen ledige jobber, selv om de vet om din kompetanse. Jeg tror jeg hadde skrevet noe a la "takk for svar...håper dere vil ha meg i bakhodet om det skulle dukke opp noe (...i din kategori, med bruk for dine evner...). Og så evt at du kan være interessert i mindre/andre stillinger for å komme tilbake i miljøet igjen. Skriv gjerne også at du skal følge med på om de lyser ut noe. Håper å høre fra dere..."

Jeg tror ikke du kommer lengre med mas, all den tid de vet hvem du er. For alt vi vet får du det svaret du får fordi du tidligere har vært en maser. Jeg ville sagt at jeg var interrssert om det skulle dukke opp noe, men ikke kommet med forslag til en "drømmestilling". Vet du om bedriften går godt og om den drømmestillingen er noe de har reell mulighet til å få til/behov for? Er du overbevist om at det du skisserer vil gjøre bedriften bedre kan du jo kjøre på. Se an (nedgangs)tiden og sjefen.

Anonymkode: d5a55...1f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du er en mann eller dame, men tror sterkt du er en dame/jente.

For menn er mye mer "på" i arbeidsmarkedet, og har generelt (altfor) høy selvtillit og stå-på holdning.

Jeg synes du virker veldig reflektert og smart - og selvsagt skal du stå på videre. Synes du har mange gode punkter du kan ta opp i ny mail. Ikke gi deg med det første. Man MÅ tørre å stikke seg ut litt i arbeidsmarkedet nå. Så lenge det er gjennomtenkt, reflektert og godt argumentert  så kan det godt hende du "kommer igjennom" og faktisk får et tilbud!?

Jeg heier på deg - kjør på! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cessa74 skrev:

Nå vet ikke jeg om du er en mann eller dame, men tror sterkt du er en dame/jente.

For menn er mye mer "på" i arbeidsmarkedet, og har generelt (altfor) høy selvtillit og stå-på holdning.

Jeg synes du virker veldig reflektert og smart - og selvsagt skal du stå på videre. Synes du har mange gode punkter du kan ta opp i ny mail. Ikke gi deg med det første. Man MÅ tørre å stikke seg ut litt i arbeidsmarkedet nå. Så lenge det er gjennomtenkt, reflektert og godt argumentert  så kan det godt hende du "kommer igjennom" og faktisk får et tilbud!?

Jeg heier på deg - kjør på! 

Tusen takk - så godt med litt ren optimisme og pushing!:) Vet man må bare stå på, men får en slik ubehagelig magefølelse av å stikke seg fram.. Men skal skrive mail nuh! Så får det briste eller bære. Kan ikke sende flere mailer etter denne, da BLIR det too much, så før prøve å skrive noe vettugt nå. Og er kvinne, ja...;) 

 

ts

Anonymkode: f97aa...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Vi damer er altfor beskjedne og redde for å skryte av oss selv og selge oss selv inn i en bedrift. Dette har jeg tenkt mye på i det siste. Du har ingenting å tape  -i beste fall får du jobb, i verste fall får du ikke, men mulighet for ansettelse senere når de har mulighet til å utlyse en stilling. Da vil du garantert huskes for din stå på vilje og motivasjon. 

Vinn - vinn der altså!:)

Hold meg oppdatert da!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh. Sendte mail på mandag, hovedsaklig med spørsmål om han skulle lyse ut stilling på dette området, at jeg syntes det var et svært spennende fagfelt, at jeg også var interessert  evt andre arbeidsoppgaver de kunne trenge folk til, og også interessert i deltid. La også med en pdf av en semesteroppgave jeg skrev om fagområdet i studiet mitt. Som jeg kjenner sjefen, er han bla. kort, konsis og interessert i motiverte folk.

Fikk igjen svar i dag. For det første fikk jeg spørsmål om jeg kunne innhente informasjon om fagfeltet i et prosjekt. Jeg ble altså engasjert inn i arbeidet. For det andre hadde han kontaktet en bekjent hos de overordnet ansvarlige på fagfeltet i regionen, og stilte spørsmålet om det kunne være interessant for dem at hans bedrift bygde opp kompetanse på dette fagfeltet, med henvisning til meg og at jeg var interessert i dette og at jeg ønsket større utfordringer.

Akkurat nå er jeg bare så perpleks overrasket og glad, at jeg er bare litt matt. Jeg er blitt involvert inn i et prosjekt (som bare er steg1 på veien, helt sikkert), og ballen begynner å rulle i forhold til drømmejobben, som nesten blir opprettet bare pga meg.

Ja, folkens, gå for det dere vil ha, ikke ta til takke med mindre. Gå på og gå for det. Se alternative veier og følg hjertet. Det er ikke første gangen jeg har scoret på grunnlag av vilje og alternativ tenkning, men av de større.

Og takk, Cessa74; vinn - vinn! :D

 

TS

Anonymkode: f97aa...9a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heh. Sendte mail på mandag, hovedsaklig med spørsmål om han skulle lyse ut stilling på dette området, at jeg syntes det var et svært spennende fagfelt, at jeg også var interessert  evt andre arbeidsoppgaver de kunne trenge folk til, og også interessert i deltid. La også med en pdf av en semesteroppgave jeg skrev om fagområdet i studiet mitt. Som jeg kjenner sjefen, er han bla. kort, konsis og interessert i motiverte folk.

Fikk igjen svar i dag. For det første fikk jeg spørsmål om jeg kunne innhente informasjon om fagfeltet i et prosjekt. Jeg ble altså engasjert inn i arbeidet. For det andre hadde han kontaktet en bekjent hos de overordnet ansvarlige på fagfeltet i regionen, og stilte spørsmålet om det kunne være interessant for dem at hans bedrift bygde opp kompetanse på dette fagfeltet, med henvisning til meg og at jeg var interessert i dette og at jeg ønsket større utfordringer.

Akkurat nå er jeg bare så perpleks overrasket og glad, at jeg er bare litt matt. Jeg er blitt involvert inn i et prosjekt (som bare er steg1 på veien, helt sikkert), og ballen begynner å rulle i forhold til drømmejobben, som nesten blir opprettet bare pga meg.

Ja, folkens, gå for det dere vil ha, ikke ta til takke med mindre. Gå på og gå for det. Se alternative veier og følg hjertet. Det er ikke første gangen jeg har scoret på grunnlag av vilje og alternativ tenkning, men av de større.

Og takk, Cessa74; vinn - vinn! :D

 

TS

Anonymkode: f97aa...9a3

Gratulerer! 

Det var meg som var litt negativ over her og jeg biter ordene i meg. Personlig har jeg en lav toleranse for "mas", et nei er et nei fra meg. Men som det viser seg her, det lønner seg å stå på! 

Lykke til i jobben!

Anonymkode: d5a55...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer! 

Det var meg som var litt negativ over her og jeg biter ordene i meg. Personlig har jeg en lav toleranse for "mas", et nei er et nei fra meg. Men som det viser seg her, det lønner seg å stå på! 

Lykke til i jobben!

Anonymkode: d5a55...1f4

Takk;) Og i dag kom oppdrag nummer 2!:)

Ts

Anonymkode: f97aa...9a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heh. Sendte mail på mandag, hovedsaklig med spørsmål om han skulle lyse ut stilling på dette området, at jeg syntes det var et svært spennende fagfelt, at jeg også var interessert  evt andre arbeidsoppgaver de kunne trenge folk til, og også interessert i deltid. La også med en pdf av en semesteroppgave jeg skrev om fagområdet i studiet mitt. Som jeg kjenner sjefen, er han bla. kort, konsis og interessert i motiverte folk.

Fikk igjen svar i dag. For det første fikk jeg spørsmål om jeg kunne innhente informasjon om fagfeltet i et prosjekt. Jeg ble altså engasjert inn i arbeidet. For det andre hadde han kontaktet en bekjent hos de overordnet ansvarlige på fagfeltet i regionen, og stilte spørsmålet om det kunne være interessant for dem at hans bedrift bygde opp kompetanse på dette fagfeltet, med henvisning til meg og at jeg var interessert i dette og at jeg ønsket større utfordringer.

Akkurat nå er jeg bare så perpleks overrasket og glad, at jeg er bare litt matt. Jeg er blitt involvert inn i et prosjekt (som bare er steg1 på veien, helt sikkert), og ballen begynner å rulle i forhold til drømmejobben, som nesten blir opprettet bare pga meg.

Ja, folkens, gå for det dere vil ha, ikke ta til takke med mindre. Gå på og gå for det. Se alternative veier og følg hjertet. Det er ikke første gangen jeg har scoret på grunnlag av vilje og alternativ tenkning, men av de større.

Og takk, Cessa74; vinn - vinn! :D

 

TS

Anonymkode: f97aa...9a3

Herregud så jæ... bra!! NÅ ble jeg superglad på dine vegne! Og NOK et bevis på at vi kvinner må slutte å sammenligne pågangsmot og evne til å selge seg selv med mas. Dette var dritbra og veldig motiverende! Heia deg altså!!!!

:danser::danser::danser:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cessa74 skrev:

Herregud så jæ... bra!! NÅ ble jeg superglad på dine vegne! Og NOK et bevis på at vi kvinner må slutte å sammenligne pågangsmot og evne til å selge seg selv med mas. Dette var dritbra og veldig motiverende! Heia deg altså!!!!

:danser::danser::danser:

:D

Anonymkode: f97aa...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tenkte å følge opp denne tråden.

Dette er helt crazy - men sjefen besluttet å opprette en ny avdeling i firmaet som skulle jobbe med det nye fagområdet (altså et område/jobb jeg vil betegne som mitt drømmeområde/drømmejobb). Dette på bakgrunn av min henvendelse og iver. Han ønsker nå å ansette meg pluss en person til, som skal begynne i denne avdelingen, og ha ansvar for den. 

Jeg ønsker å dele dette fordi det flommer over av tråder++ med folk som sliter veldig med å få seg jobb, det dårlige jobbmarkedet osv. Jeg skjønner fortvilelsen, har vært der selv tidligere. Tenkte med dette å kanskje gi et puff til det å tenke alternativt, bare kjøre på og ha litt "the world's my oyster"-tankegang. Samme hvor sjanseløst det kan føles. Det KAN nemlig komme helt crazy muligheter ut av det blå.

ts

Anonymkode: f97aa...9a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott stå-på-ånd! For en godfølelse det må være! 

Anonymkode: d5a55...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte å følge opp denne tråden.

Dette er helt crazy - men sjefen besluttet å opprette en ny avdeling i firmaet som skulle jobbe med det nye fagområdet (altså et område/jobb jeg vil betegne som mitt drømmeområde/drømmejobb). Dette på bakgrunn av min henvendelse og iver. Han ønsker nå å ansette meg pluss en person til, som skal begynne i denne avdelingen, og ha ansvar for den. 

Jeg ønsker å dele dette fordi det flommer over av tråder++ med folk som sliter veldig med å få seg jobb, det dårlige jobbmarkedet osv. Jeg skjønner fortvilelsen, har vært der selv tidligere. Tenkte med dette å kanskje gi et puff til det å tenke alternativt, bare kjøre på og ha litt "the world's my oyster"-tankegang. Samme hvor sjanseløst det kan føles. Det KAN nemlig komme helt crazy muligheter ut av det blå.

ts

Anonymkode: f97aa...9a3

Helt rått!! Veldig gøy og motiverende! Skal jammen ha dette i bakhodet - man vet aldri!.. Og ikke gi opp selv om får nei i utgangspunktet! (Litt nysjerrig på hvilken bransje dette er i altså - og hvordan du presenterte deg - bare for å lære! Leter selv etter "drømmejobben" - men finner ikke en dritt innen mitt fagfelt som virker spennende - kun sykehus, sykehjem og hjemmesykepleie - og jeg vil bort fra syke folk, uniform og turnus..

Supermisunnelig på deg - gratulerer (igjen!)

:hoppendeglad::hoppendeglad::hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk:)

Dette er innenfor geoteknikk/geologi/byggeteknikk. 

Hm, hvordan jeg presenterte meg... Det er mulig jeg skiller meg litt ut der noen ganger, men ikke sikker. Jeg bare føler ofte (i forhold til hvordan jeg selv ser/tenker på det, iallefall) at mange virker så lunkne. Eller er en av massen. At mange er redde for å bare gønne på og vise entusiasme og ekte interesse (hvis man har det, that is..;)), men samtidig ikke bli rævsleikende. Alle ålreite folk synes bare det er kvalmt uansett. Så måten jeg presenterer meg på føler jeg noen ganger går litt utenfor "malen". Jeg føler at ting ofte er veldig stivt og høytidlig, at folk diskuterer hvilket antrekk man bør ha og alt man bør planlegge å si taktisk sett osv. Jeg har vel alltid i stor grad droppet å tenke på slike ting. Litt fordi jeg ikke bryr meg om det, og tenker at om det er en slik person de vil ha, er det ikke meg uansett. Føler at jeg flere ganger har vunnet på å bare droppe alt det formelle, og bare gå mine egne veier - henvende meg om jobb der det ikke er utlyste stillinger, vise meg selv istf å være så formell og stiv og strebende. Være ekte, rett og slett. Tror det blir lagt merke til. Ikke være en desperat jobbsøker der man framstår som om det eneste som har noen verdi i livet hans/hennes er akkurat DEN jobben. Driter litt i skal og bør. Har litt holdninga at "jeg er heldig som får jobb der, men de er jaggu heldig som får meg som arbeidstaker også". Altså ikke på en hovmodig måte, men mer ha naturlig stolthet i seg selv. Er det noe jeg vil ha, går jeg for det. Funker det ikke, funker det ikke, men det er heller ikke verdens undergang, for det er så mye annet som er moro og så mange andre muligheter:)

Fikk faktisk også oppringning fra et av de største firmaene på området i stad, om jeg ville komme på intervju over helga...o_O Hmm, skal jeg få et luksusproblem nå..?? Enten er det Saharatørke eller så er det det motsatte...

ts

Anonymkode: f97aa...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 0.15, Cessa74 skrev:

Helt rått!! Veldig gøy og motiverende! Skal jammen ha dette i bakhodet - man vet aldri!.. Og ikke gi opp selv om får nei i utgangspunktet! (Litt nysjerrig på hvilken bransje dette er i altså - og hvordan du presenterte deg - bare for å lære! Leter selv etter "drømmejobben" - men finner ikke en dritt innen mitt fagfelt som virker spennende - kun sykehus, sykehjem og hjemmesykepleie - og jeg vil bort fra syke folk, uniform og turnus..

Supermisunnelig på deg - gratulerer (igjen!)

:hoppendeglad::hoppendeglad::hoppendeglad:

Hva med ting som Leger uten grenser, kriserammede områder, helsepersonell på asylmottak osv osv? 

Anonymkode: f97aa...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. februar 2016 at 19.01, AnonymBruker skrev:

Tenkte å følge opp denne tråden.

Dette er helt crazy - men sjefen besluttet å opprette en ny avdeling i firmaet som skulle jobbe med det nye fagområdet (altså et område/jobb jeg vil betegne som mitt drømmeområde/drømmejobb). Dette på bakgrunn av min henvendelse og iver. Han ønsker nå å ansette meg pluss en person til, som skal begynne i denne avdelingen, og ha ansvar for den. 

Jeg ønsker å dele dette fordi det flommer over av tråder++ med folk som sliter veldig med å få seg jobb, det dårlige jobbmarkedet osv. Jeg skjønner fortvilelsen, har vært der selv tidligere. Tenkte med dette å kanskje gi et puff til det å tenke alternativt, bare kjøre på og ha litt "the world's my oyster"-tankegang. Samme hvor sjanseløst det kan føles. Det KAN nemlig komme helt crazy muligheter ut av det blå.

ts

Anonymkode: f97aa...9a3

Dette var hyggelig lesning, TS! Kjempeflott! Her har du all grunn til å klappe deg selv på skulderen!

Anonymkode: 664b7...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...