Gå til innhold

Hjelp - bollene mine hever ikke :(


Gjest Carly-Chardonnay

Anbefalte innlegg

Gjest Carly-Chardonnay

Jeg får aldri til å bake, skjønner ikke hva jeg gjør feil. Har laget en bolledeig, fulgt oppskriften, men bolledeigen hever seg ikke. Det er bare kliss :( 

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du drept gjæren? 

Dekket til deigen med plast og kjøkkenhåndkle? 

Står deigen lunt? 

Anonymkode: ac5f8...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carly-Chardonnay
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du drept gjæren? 

Dekket til deigen med plast og kjøkkenhåndkle? 

Står deigen lunt? 

Anonymkode: ac5f8...693

Hva betyr å drepe gjæren? Det stod at jeg skulle smuldre opp gjæren i smørmelk som er ca 37 grader varmt. Det har jeg gjort. Har dekket til bollen, og den står på et lunt sted ja :) Får jo aldri til å bake, hverken kaker eller andre ting.. håpløst! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips kan være å bytte ut melk med vann :-) Da blir ikke deigen så tung, og den hever bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde forresten boller i går, men jeg baker som regel bolledeig på slump, men kan prøve å skrive ned en ca. Oppskrift til deg:

ca 5 dl lunkent vann helles i en bolle. Tilsett 50g fersk gjær og ca 1 dl sukker. Dette blandes sammen til gjæren er løst opp (jeg bruker kjøkkenmaskin, så jeg slenger det bare oppi og setter på maskinen på lav hastighet) 

Deretter tilsetter jeg ca. 1 ts kardemomme og så mye hvetemel som trengs for at deigen skal bli fin og smidig. Deigen må ikke bli for tørr, da hever den dårlig. Til slutt tilsetter jeg ca 75g romtemperert smør og elter deigen godt sammen i ca 5 min. 

Deigen etterheves i ca 30 min, deretter ruller jeg ut boller, pensler med egg og hever i nye 30 min. 

Bollene stekes på 225 grader i ca 12-15 minutter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ingride skrev:

Et lite tips kan være å bytte ut melk med vann :-) Da blir ikke deigen så tung, og den hever bra:-)

Men smaken forandrer seg også...

Må ha en deig med mye smør for at dette tipset skal fungere. Ellers smaker det fort litt tamt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carly-Chardonnay
Et øyeblikk siden, Ennasus skrev:

Bruk tørrgjær istedet:P 

Prøvde det en annen gang, men bollene hevet seg ikke da heller.. Lovte å ta med boller på jobb i morgen, men det spørs nå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis deigen din er veldig "våt" kan det være det som er problemet. 

Elt inn mel til deigen er passe tørr. 

Er det mulig at gjæren du bruker er ødelagt? Selv baker jeg kun med tørrgjær, blander tørrgjær med melet og det andre tørre, har ca 37 graders veske som røres i, elter til ting er passe og lar det hvile. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev:

Prøvde det en annen gang, men bollene hevet seg ikke da heller.. Lovte å ta med boller på jobb i morgen, men det spørs nå :fnise:

Her er mange tips: http://www.krem.no/hjem/12-tips-for-a-lykkes-med-gjaerdeig

Håper at du finner ut av det :)

Er det kaldt i rommet der du har bollene til heving?

Har du forsøkt å sette stekebrettet over oppvaskkummen fylt med varmt vann, og et bakeklede (kjøkkenhåndduk eller plast) over bollene?

Er deigen veldig fast (hard)? Deig hever lettere om deigen er våtere (mer klissete)

Salt i kontakt med gjæren dreper gjæren

Aldri over 37 grader på væske i gjærbakst da det dreper gjæren. Det er bedre å ha kald væske enn for varm væske

 

Anonymkode: 53b08...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carly-Chardonnay
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er mange tips: http://www.krem.no/hjem/12-tips-for-a-lykkes-med-gjaerdeig

Håper at du finner ut av det :)

Er det kaldt i rommet der du har bollene til heving?

Har du forsøkt å sette stekebrettet over oppvaskkummen fylt med varmt vann, og et bakeklede (kjøkkenhåndduk eller plast) over bollene?

Er deigen veldig fast (hard)? Deig hever lettere om deigen er våtere (mer klissete)

Salt i kontakt med gjæren dreper gjæren

Aldri over 37 grader på væske i gjærbakst da det dreper gjæren. Det er bedre å ha kald væske enn for varm væske

 

Anonymkode: 53b08...766

Takk for tips :) Det er varmt på kjøkkenet der deigen står til heving, og deigen er bare klissete. Kanskje det hjelper med mer mel oppi, skal prøve det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har drept gjæren med for varmt vann så skal den jo heve om den får stå tiden sin. Kjennes deigen kald ut når den er eltet ferdig? Viktig å elte masse om du bruker normal mengde væske i forhold til mel, som er ca 60% væske. Om deigen er kald når du er ferdig så vil heving naturligvis ta lenger tid da denne prosessen går tregere ved lavere temperatur. 

Så om du har eltet og blandet sammen greit så er det bare å sette deigen tildekket med håndkle f.eks på en lun plass, vent en time og se. Har de ikke hevet noe særlig så venter du bare. Det kan ta alt i fra 1 til 3 timer avhengig av elteresultat og temperatur er min erfaring. Står deigen å hever i veldig kaldt rom kan det ta veldig lang tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev:

Takk for tips :) Det er varmt på kjøkkenet der deigen står til heving, og deigen er bare klissete. Kanskje det hjelper med mer mel oppi, skal prøve det.  

Takk for svar

Det er bra at deigen er klissete :)

 

Anonymkode: 53b08...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev:

Hva betyr å drepe gjæren? Det stod at jeg skulle smuldre opp gjæren i smørmelk som er ca 37 grader varmt. Det har jeg gjort. Har dekket til bollen, og den står på et lunt sted ja :) Får jo aldri til å bake, hverken kaker eller andre ting.. håpløst! 

Dersom det blir for varmt, vil gjæren bli drept og baksten vil ikke heve seg. Tørrgjær er sikrere å bruke, siden den tåler mer varme. 

Hvilken oppskrift har du brukt? 

Anonymkode: ac5f8...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha med bollene på jobb i morgen, så har du tid til å la deigen heve i noen timer? 

Ellers så er et veldig godt tips å ikke bruke varmere væske enn 25-30 gr. 

Har god erfaring med bolleoppskriftene til trines matblogg og lise finckenhagen. Mammas gamle bolleoppskrift får jeg ikke så luftige og fine, selv om hun får det fint til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev:

Takk for tips :) Det er varmt på kjøkkenet der deigen står til heving, og deigen er bare klissete. Kanskje det hjelper med mer mel oppi, skal prøve det.  

Det er bra at det er varmt på kjøkkenet

Står deigen til heving på benken, og hvilken temperatur er det på benkoverflaten (eller overflaten der den står dersom det ikke er på benken)?

Hvor lenge har den stått nå? Har du dekket til deigen med plast eller et bakeklede?

Knadde du deigen lenge, før du satte den til heving?

Å bruke god tid på knaing av deigen, gir best resultat :)

 

Anonymkode: 53b08...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke bruk iskaldt mel når du skal bake. Sett frem alle ingredienser i god tid så de får romtemperatur før du begynner. Jeg bruker alltid tørrgjær, synes det er enkelt og greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få fres på hevinga hender det jeg detter stekeovnen på varmluft, ca 30 grader. Deigen setter jeg i en bolle med lokk og setter på rist i ovnen. Jeg bruker steketermometer for å passe på at det ikke blir noe særlig mer enn 37 grader. Hvis du passer godt på så skal det gå fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll vasken med kokvarmt vann, sett en rist over og sett bollen på risten, dekk med plastpose! :) funker alltid her. Og jeg er heller ikke særlig flink med gjærbakst :P 

Anonymkode: 48236...ab2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...