Gå til innhold

Greit at typen ruser seg på hasj?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, debattanten skrev:

 

Men alkoholikere har dere sikkert ikke noe imot ifølge deres logikk om jeg ike tar feil.

 

Nei alkoholikere er jeg heller ikke interessert i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert

Alle som bruker rus,gjør det av en årsak,og det er å oppnå noe. Får en vite hva de vil oppnå,så får en forståelse av hvor skummelt det eventuellt er for brukeren.

Så kan en diskutere opp og i mente de ulike rusmidlene og hva som er farligst og minst farlig. For mennesker som sliter psykisk burde alle rusmidler vært tabu. 

Og en ting til. Alle rusbrukere har en liste av unnskyldninger for hvorfor de vil ruse seg. Eller forklaringer.

Så er det opp til deg om du syns det er en akseptabel grunn. Det er ikke verre enn det. Blir så mye svada i slike tråder. Husk også at rusmidler virker ulikt på ulike mennesker. Da vet en det en bør vite. Kort og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange unge brukere her, og ikke greit at all denne forherligelsen av ulovlige narkotiske stoffer får stå.

 

 

Anonymkode: 1eac0...980

Endret av Bond
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Den 14.2.2016 at 6.20, AnonymBruker skrev:

Det er mange unge brukere her, og ikke greit at all denne forherligelsen av ulovlige narkotiske stoffer får stå.

 

 

Anonymkode: 1eac0...980

Like bra det kommer fram. Så kan en jo argumentere mot,Eller debattere det. Mye latterlig her. Vi som har sett og opplevd ser det tragikomiske ved mye av dette.

Ikke undervurder unge mennesker. Unge bruker mindre rus nå enn tidligere: -) 

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.2.2016 at 6.20, AnonymBruker skrev:

Det er mange unge brukere her, og ikke greit at all denne forherligelsen av ulovlige narkotiske stoffer får stå.

 

 

Anonymkode: 1eac0...980

Kg ønsker ikke å ta tak i dette. 

Enten synes de det er greit at folk utsettes for pro-narkotisk propaganda, eller så velger de bevisst å lukke øynene for det. De er blitt gjort oppmerksom på problemet mange ganger, men de snakker seg bare vekk, og vil ikke innse at dette kan være særdeles uheldig for unge eller folk i vanskelige livssituasjoner.

Anonymkode: 7852c...cb1

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at man bagatelliserer både lovbrudd og skadevirkninger, og det gir en farlig påvirkningskraft. Ingen ber om sensur, men om at brukere skal slippe å bli utsatt for farlige usannheter som kan gi negative konsekvenser.

Debatten er helt ok, og jeg har ingen ting imot at den taes opp. Tvert i mot. Det som ER et problem er den aggressive skråsikkerheten som ledsager svært mange av dere som er for legalisering og avkriminalisering. Her ER det stor kunnskapsløshet, og dere blir ofte ufine. En del av debatten er preget av småparanoide konspirasjonstanker.

 

De færreste av dere kan så mye som dere hevder. Det er et problem, og særlig når dere blir påståelige og tidvis ufine.

Anonymkode: 7852c...cb1

Endret av Bond
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme holdninger til dette som deg TS. Jeg ville aldri hatt barn med en person som bruker narkotika. Hasj er narkotika. Mange klarer å balansere rusmisbruk og skole/jobb helt fint og de fleste røyker lite/ingenting som voksne. Men det er også mange som sliter med sitt avhengighetsforhold til cannabis og eventuelt andre substanser. 

Jeg er mann og har jobbet i et prosjekt for å få unge voksne inn i jobb eller skole. Hos dem gikk psykiske problemer og rus hånd i hånd. Hva som utløser hva er ikke lett å vite, men at mye ikke er bra for kroppen er det ikke tvil om. Var på et tre dagers kurs som heter "tegn og symptomer". Det var en virkelig vekker. Jeg har aldri prøvd annet enn alkohol selv, og kommer heller aldri til å gjøre det i framtiden. Spesielt etter det kurset.

Flere unge voksne ønsket å skrive ruskontrakter for å kunne dokumentere at de ikke brukte cannabis lenger. De sa at dette klarte de fint. De brukte det jo kun for kos, avslapning og lignende. Men når dagen kom og de skulle avlegge prøve hos fastlegen forsvant de fra kurset. De maktet ikke å slutte. Ikke en av de!

Mitt personlige standpunkt, basert på det jeg bare selv har erfart er at de jeg vet har brukt andre farligere stoffer, ALLTID har har/hatt et liberalt og positivt syn på cannabis. 

Jeg er skilt og er nå sammen med en mor som har prøvd mye før. Hun er en flott dame med veldig mange positive egenskaper. Hun har et romantisk forhold til rus, men sier også at det har mange negative sider, spesielt i forhold til psyken. Men hun vet at jeg går første dag hvis hun røyker hasj/noe annet en eneste gang til. Vil ikke at hun skal være i nærheten av mine barn hvis hun prøver noen narkotiske stoffer. Mener også at det er svært uheldig for hennes barn hvis hun gjør det. Men pappaen til hennes barn er også svært liberal i forhold til dette og har ikke sluttet, men gjør det visstnok kun når han har barnefri. 

Jeg drikker selv. Kan ta meg en fest, men det kan være lenge i mellom. Har absolutt ikke noe avhengighetsforhold til alkohol. Ville ikke vært sammen med alkoholiker heller. 

Syntetiske midler er mye sterkere enn naturlige jointer som foreldregenerasjonen prøvde på 60-70-tallet. Det er så mye dritt en kan bestille på nettet. 

Mitt klare råd. Få deg en ny kjæreste. De finnes plenty av bra menn med lik holdning til rus som deg. Sjansen for at han fortsetter å røyke selv etter dere har fått barn er ganske stor hvis han ikke viser tegn til å forstå hvor viktig dette er for deg.

Du har sikkert ikke tenkt å få barn før det har gått noen år. Sett et ultimatum! Et halvt år for å slutte helt og to år totalt uten. Gå fra han den aller første gangen han bruker etter at det har gått et halvt år. Hvis han da bruker, setter han faktisk hasjen over deg. Ikke gi han nye sjanser. Det skal han jo regulere inn i løpet av de første seks månedene. Så enkelt er det egentlig. Han kan få et fint liv selv om, men verdiene hans kolliderer for mye med dine. 

Anonymkode: af583...e5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi vær så snill å la kallenavnene ligge? Å stemtle alle meningsmotstandere som "hasjprofeter" eller "narkomane" gir en usunn debattkultur. Minner også om at det ikke er lov med brukerdebatt.

Anonymkode: 1ffb1...4e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samme holdninger til dette som deg TS. Jeg ville aldri hatt barn med en person som bruker narkotika. Hasj er narkotika. Mange klarer å balansere rusmisbruk og skole/jobb helt fint og de fleste røyker lite/ingenting som voksne. Men det er også mange som sliter med sitt avhengighetsforhold til cannabis og eventuelt andre substanser. 

Jeg er mann og har jobbet i et prosjekt for å få unge voksne inn i jobb eller skole. Hos dem gikk psykiske problemer og rus hånd i hånd. Hva som utløser hva er ikke lett å vite, men at mye ikke er bra for kroppen er det ikke tvil om. Var på et tre dagers kurs som heter "tegn og symptomer". Det var en virkelig vekker. Jeg har aldri prøvd annet enn alkohol selv, og kommer heller aldri til å gjøre det i framtiden. Spesielt etter det kurset.

Anonymkode: af583...e5d

Ja, hasj går under betegnelsen narkotika. Fra et farmakologisk synspunkt er begrepet meget upresist, da det omfatter stoffer med svært ulike effekt.

Det er forsket mye på at mennesker med psykiske problemer har en tendens til å søke mer rus enn friske mennesker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vi vær så snill å la kallenavnene ligge? Å stemtle alle meningsmotstandere som "hasjprofeter" eller "narkomane" gir en usunn debattkultur. Minner også om at det ikke er lov med brukerdebatt.

Anonymkode: 1ffb1...4e7

Dette. Også interessant at forbudstilhengerene er de som kommer med hersketeknikene og sykeliggjøring av meningsmotstandere. Argumentene deres er også ikke-eksisterende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Blomsterert skrev:

Alle som bruker rus,gjør det av en årsak,og det er å oppnå noe. Får en vite hva de vil oppnå,så får en forståelse av hvor skummelt det eventuellt er for brukeren.

Så kan en diskutere opp og i mente de ulike rusmidlene og hva som er farligst og minst farlig. For mennesker som sliter psykisk burde alle rusmidler vært tabu. 

Og en ting til. Alle rusbrukere har en liste av unnskyldninger for hvorfor de vil ruse seg. Eller forklaringer.

Så er det opp til deg om du syns det er en akseptabel grunn. Det er ikke verre enn det. Blir så mye svada i slike tråder. Husk også at rusmidler virker ulikt på ulike mennesker. Da vet en det en bør vite. Kort og godt.

Hva om han faktisk har smerter og bruker det av og til pga det? Er dette og en unnskyldning for å ruse seg? Det kan jeg ikke forstå da jeg har sett syke barn og voksne få livet forandret pga cannabis. Å ruse seg er jo også det man gjør får man drikker alkohol. Så om man røyker hasj eller drikker utgjør da ingen stor forskjell da man kan bli avhengig av begge typer rus hvis man ikke kan moderere bruken. 

Anonymkode: 7f995...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om han faktisk har smerter og bruker det av og til pga det? Er dette og en unnskyldning for å ruse seg? Det kan jeg ikke forstå da jeg har sett syke barn og voksne få livet forandret pga cannabis. Å ruse seg er jo også det man gjør får man drikker alkohol. Så om man røyker hasj eller drikker utgjør da ingen stor forskjell da man kan bli avhengig av begge typer rus hvis man ikke kan moderere bruken. 

Anonymkode: 7f995...680

Hvorfor vil man ikke gå gjennom en ordentlig medisinsk utredning og prøve medisiner med solid dokumentasjon før man prøver en ulovlig substans med sviktende dokumentasjonsgrunnlag? Kan det være at det finnes visse bivirkninger som gjør at man foretrekker dette fremfor alternativer som er bedre dokumentert og sannsynligvis mer effektive?

 

Se følgende artikkel fra tidsskriftet:

http://tidsskriftet.no/article/3289375

 

Prof. Bramness tar mange forbehold, og er kanskje langt mer progressiv enn han burde være - men dette er da i hvert fall et talende eksempel på at det er kunnskap, og ikke moral som styrer den faglige diskursen om dette.

Anonymkode: 7852c...cb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at man bagatelliserer både lovbrudd og skadevirkninger, og det gir en farlig påvirkningskraft. Ingen ber om sensur, men om at brukere skal slippe å bli utsatt for farlige usannheter som kan gi negative konsekvenser.

Debatten er helt ok, og jeg har ingen ting imot at den taes opp. Tvert i mot. Det som ER et problem er den aggressive skråsikkerheten som ledsager svært mange av dere som er for legalisering og avkriminalisering. Her ER det stor kunnskapsløshet, og dere blir ofte ufine. En del av debatten er preget av småparanoide konspirasjonstanker.

 

De færreste av dere kan så mye som dere hevder. Det er et problem, og særlig når dere blir påståelige og tidvis ufine.

Anonymkode: 7852c...cb1

Veldig godt skrevet.

Anonymkode: b2172...116

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til de som romantiserer bruken av ulovlige rusmidler! Trenger ikke søke lenge akkurat for å finne forskningsartikler på skader det gir ved bruk av slike narkotiske stoffer. 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6397&MainContent_6263=6464:0:25,6414&List_6212=6218:0:25,6418:1:0:0:::0:0

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/02/160210135334.htm

 https://www.sciencedaily.com/releases/2015/12/151203082207.htm

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.1.2016 at 9.54, AnonymBruker skrev:

Jeg har et veldig anstrengt forhold til dop. Vet ikke helt hvorfor, men jeg syns det er veldig ekkelt når folk ikke er helt tilregnelige og rusa. Mener, jeg drikker jo selv, men har også problemer med folk som skikkelig drita full og ikke har kontroll over seg selv lenger. Jeg syns bare det er fryktelig ubehagelig.

Typen fortalte i går at han har prøvd hasj og virka nesten sjokka da jeg sa at jeg ikke har. Han sa det var lenge siden sist han prøvde, men kunne ikke si at han aldri kom til å gjøre det igjen. Og det syns jeg er skikkelig ekkelt å vite.

Nå vet ikke jeg så fryktelig mye om hasj og cannabis, men har googlet det. Ser at det blandt annet kan føre til psykiske lidelser hvilket er kjempe skummelt spør du meg.

Tenker at det er en grunn til at hasj er ulovlig i norge, selv om det er lovlig i andre land.

Vi kranglet over dette og han gikk i sinne. Sinne over at jeg kunne være så trangsynt når det helt tydelig var så ufarlig som han mente det var. Men dette er jo mannen jeg ønsker å få barn med, og å vite at han kanskje kan ruse seg i fremtiden, selv om det bare er hasj, liker jeg ikke tanken på.

Forutenom dette er han en helt fantastisk fyr og vi har det utrolig fint sammen. Han ble med på byen fremfor å bli igjen på festen med kompisene eller reise hjem fordi han ville være med meg, og han sto i baren hele kvelden (som riktignok bare ble 1 time lang) og ventet mens jeg danset med venninner.

Er jeg veldig hard mot han? Bør jeg bare akseptere at han kanskje muligens tar seg en joint en gang i fremtiden? Er jo ikke sikkert han gjør det heller, men som sagt kunne han ikke love meg at han ikke kom til å gjøre det. Jeg syns bare det er fryktelig ekkelt, men så har jeg en liten ikke fullt så grei historie fra barndommen med en godt voksen alkoholisert mann. Mye mulig derfor jeg sliter med rus og utilregnlighet...

Anonymkode: eaece...ae8

Jeg ville senka skuldrene på den der. Ikke la mannen i livet ditt slippe unna pga liberalt forhold til hasj. At han har prøvd betyr jo heller ikke at han vil gjøre det igjen. Men uansett. 

Selv er jeg gift med en som røyker hasj i ny og ne, og vi venter snart barn nr 2. For meg er det ikke aktuelt å røyke, men jeg aksepterer at han gjør det så lenge det ikke er mye og så lenge det foregår etter gitte avtaler som vi har inngått. (ikke oppbevaring i huset f.eks) 

Lykke til med valget ditt. Håper du klarer å senke skuldrene litt :)

Anonymkode: edf96...d6c

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger selv om jeg vil være sammen med en som bruker hasj.

Jeg velger også selv om jeg vil være sammen med en som drikker sprit som han har kjøpt illegalt av fremmende folk på gaten i plastkanner.

Jeg har ikke brukt hasj selv og vet ikke hvor skadelig lovlig hasj er. Vet dere hvor skadelig ulovlig hasj er? Tror dere blindt på de som dere har fått hasjen av at dette er "trygg" hasj?

Jeg har hatt venner som har begynt med hasj. Med hasjen kom gi-faen-holdningen, og en gang hun var invitert på fest hit, så kom også et par nye venner som da ikke kom for å sosialisere seg med oss andre, men å få et sted til å bruke hasj så foreldrene ikke skulle oppdage dem, og så raide barskapet. Han jeg var sammen med oppdaget dette - og fortalte det dagen derpå... Grunnen var at han fikk også, og da ville han ikke risikere at jeg kastet dem ut. Har aldri møtt noen hasjbrukere som tenker på andre enn seg selv, og som ikke gjør hva som helst og tråkker på andre for å få lov til å fortsette med bruket sitt. Nei, misbruk av alkohol er også ille.

Anonymkode: ec2cf...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for innlegg som forherligser og oppfordrer til lovbrudd, avsporinger, persondebatt, samt en mengde innlegg som svar til disse innlegg. Minner om forumreglene som sier at man ikke kan poste innlegg som: 

Noe som tilrettelegger for, forherliger eller oppfordrer til brudd av norsk lov. Man kan diskutere eksisterende lovverk, men debatt rundt bruk av rusmidler som er ulovlige i Norge vil bli slettet.

Minner også at dette ikke er en tråd om ruspolitikk, men om TS sitt forhold til typen. Ta generell debatt om lovverket i en ny generell tråd. 

Bond, forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

Det er ikke greit i det hele tatt :(

En ting er at det er ulovlig og kan få konsekvenser for fremtiden en annen er at man må ferdes i miljøer hvor det finnes mye annet en bare hasj.Det er også i varierende grad forskjellige styrker på hasjen og er man uheldig så kan man få psykiske problemer ved bruk av hasj,det er beskrevet mange plasser og er skummelt nok i seg selv til å la være.

Holdinger til loverket er også et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe mot det sålenge det er moderat bruk ukentlig eller kveldslig og ikke fra morgen til kveld hele dagen hver dag

 

Anonymkode: c7423...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...