Gå til innhold

Greit at typen ruser seg på hasj?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et veldig anstrengt forhold til dop. Vet ikke helt hvorfor, men jeg syns det er veldig ekkelt når folk ikke er helt tilregnelige og rusa. Mener, jeg drikker jo selv, men har også problemer med folk som skikkelig drita full og ikke har kontroll over seg selv lenger. Jeg syns bare det er fryktelig ubehagelig.

Typen fortalte i går at han har prøvd hasj og virka nesten sjokka da jeg sa at jeg ikke har. Han sa det var lenge siden sist han prøvde, men kunne ikke si at han aldri kom til å gjøre det igjen. Og det syns jeg er skikkelig ekkelt å vite.

Nå vet ikke jeg så fryktelig mye om hasj og cannabis, men har googlet det. Ser at det blandt annet kan føre til psykiske lidelser hvilket er kjempe skummelt spør du meg.

Tenker at det er en grunn til at hasj er ulovlig i norge, selv om det er lovlig i andre land.

Vi kranglet over dette og han gikk i sinne. Sinne over at jeg kunne være så trangsynt når det helt tydelig var så ufarlig som han mente det var. Men dette er jo mannen jeg ønsker å få barn med, og å vite at han kanskje kan ruse seg i fremtiden, selv om det bare er hasj, liker jeg ikke tanken på.

Forutenom dette er han en helt fantastisk fyr og vi har det utrolig fint sammen. Han ble med på byen fremfor å bli igjen på festen med kompisene eller reise hjem fordi han ville være med meg, og han sto i baren hele kvelden (som riktignok bare ble 1 time lang) og ventet mens jeg danset med venninner.

Er jeg veldig hard mot han? Bør jeg bare akseptere at han kanskje muligens tar seg en joint en gang i fremtiden? Er jo ikke sikkert han gjør det heller, men som sagt kunne han ikke love meg at han ikke kom til å gjøre det. Jeg syns bare det er fryktelig ekkelt, men så har jeg en liten ikke fullt så grei historie fra barndommen med en godt voksen alkoholisert mann. Mye mulig derfor jeg sliter med rus og utilregnlighet...

Anonymkode: eaece...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Psykiske lidelser og cannabis er litt som med psykiske lidelser og alkohol. Om man har en lidelse, så kan dette slå ut om man er rusa på en eller annen måte. Man kan ikke utvikle sånt av cannabis.

Endret av Bond
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han fortsatt mener det er greit å ruse seg på illegale rusmidler når dere etterhvert får barn, hadde det vært over og ut for meg. Kanskje like greit å få avklart allerede nå hvordan han ser på kombinasjonen barn og illegal rus. Så vet du hva du har å forholde deg til. For meg hadde det vært et klart nei. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært AKKURAT sånn som deg, og var i starten helt anti hasj for jeg var vokst opp med en slik "all dop er farlig og du blir narkoman" holdning, både hjemmefra og fra samfunnet generelt. Første gangen kjæresten fortalte meg det, helt lik situasjon som det du forteller i HI, jeg klikka og han ble helt sjokkert over at jeg aldri hadde prøvd og at jeg hadde et slikt syn på det. For meg var dop helt forferdigelig, uavhengig om det var hasj eller heroin.

Etterhvert som jeg ble mer "eksponert" til røyking, fikk vite at kjæresten en sjelden gang tok seg en joint så ble ting annerledes. Jeg lærte mer om hva røyking går ut på, jeg fikk oppleve hvordan han var når han røyka (han var egentlig helt samme fyren) så lærte jeg å "akseptere" det. Har aldri gjort det selv da jeg ikke har følt et behov for det, men å ta seg ein joint er faktisk så vanlig at det skulle man nesten ikke tro. Står du på Grunerløkka i Oslo kjenner du at det lukter weed midt på fortauet.

MEN - jeg aksepterer det da det foregår i små mengder. Han kan ta en-to kvelder i måneden når han har guttekveld der de sitter i sofan og spiller fifa mens de tar en joint og det skader ingen. Det blir som å ta seg litt vin. Hadde han begynt å røyke flere ganger i uka, hadde jeg satt ned foten for det er da man kan oppleve ulike typer av paranoia, og det er da man kan merke at en person forandrer seg. Og en slik person nekter jeg å være sammen med.

Det viktigste er uansett at du og kjæresten alltid er ærlige med hverandre, det er bedre at han forteller deg det slik at du kan ta et standpunkt. La han være åpen om saken, så vil du etterhvert finne ut hva du syns. Hvis du fortsetter å tenke slik i fremtiden, så kan du vurdere om denne ene tingen er nok for at du ikke ønsker å være i et forhold med han.

Anonymkode: 81209...a13

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at jeg ikke røyker lengre og er imot at vennene mine gjør det er fordi det er ulovlig i Norge og det gir store konsekvenser for fremtiden hvis man blir tatt. 

Anonymkode: 841c1...c24

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke greit. Det burde ikke være et tema engang. 

Anonymkode: 6e058...c8b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31/01/2016 at 10.18, Inocybe skrev:

Hvis han fortsatt mener det er greit å ruse seg på illegale rusmidler når dere etterhvert får barn, hadde det vært over og ut for meg. Kanskje like greit å få avklart allerede nå hvordan han ser på kombinasjonen barn og illegal rus. Så vet du hva du har å forholde deg til. For meg hadde det vært et klart nei. 

TS her.

Nå vet jeg ikke om han mener det. Vi har snakket så vidt om barn, men alt vi er kommer frem til er at vi ikke er helt klare for det enda. Vi var ikke inne på temaet "barn" når vi snakket om hasjen.

 

Den 31/01/2016 at 10.22, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært AKKURAT sånn som deg, og var i starten helt anti hasj for jeg var vokst opp med en slik "all dop er farlig og du blir narkoman" holdning, både hjemmefra og fra samfunnet generelt. Første gangen kjæresten fortalte meg det, helt lik situasjon som det du forteller i HI, jeg klikka og han ble helt sjokkert over at jeg aldri hadde prøvd og at jeg hadde et slikt syn på det. For meg var dop helt forferdigelig, uavhengig om det var hasj eller heroin.

Etterhvert som jeg ble mer "eksponert" til røyking, fikk vite at kjæresten en sjelden gang tok seg en joint så ble ting annerledes. Jeg lærte mer om hva røyking går ut på, jeg fikk oppleve hvordan han var når han røyka (han var egentlig helt samme fyren) så lærte jeg å "akseptere" det. Har aldri gjort det selv da jeg ikke har følt et behov for det, men å ta seg ein joint er faktisk så vanlig at det skulle man nesten ikke tro. Står du på Grunerløkka i Oslo kjenner du at det lukter weed midt på fortauet.

MEN - jeg aksepterer det da det foregår i små mengder. Han kan ta en-to kvelder i måneden når han har guttekveld der de sitter i sofan og spiller fifa mens de tar en joint og det skader ingen. Det blir som å ta seg litt vin. Hadde han begynt å røyke flere ganger i uka, hadde jeg satt ned foten for det er da man kan oppleve ulike typer av paranoia, og det er da man kan merke at en person forandrer seg. Og en slik person nekter jeg å være sammen med.

Det viktigste er uansett at du og kjæresten alltid er ærlige med hverandre, det er bedre at han forteller deg det slik at du kan ta et standpunkt. La han være åpen om saken, så vil du etterhvert finne ut hva du syns. Hvis du fortsetter å tenke slik i fremtiden, så kan du vurdere om denne ene tingen er nok for at du ikke ønsker å være i et forhold med han.

Anonymkode: 81209...a13

Vet ikke om det er godt at du aksepterer det eller ikke, men bra for deg at du klarer det ihvertfall. Syns jo det er utrolig kjipt at noe som kanskje aldri blir aktuelt engang skal kanskje ødelegge et så ellers fint forhold vi har sammen, men merker at jeg sliter med å akseptere det, selv om det hadde vært i det små.

Men ja, ærligheten er jo viktigst. Setter veldig pris på at han kunne si det til meg, og kanskje jeg reagerte helt feil. Ble nok kanskje litt sint og irritert, men kun fordi jeg har dårlig erfaring med rus og jeg er jo så glad i ham. Hvis han ikke er avhengig forstår jeg heller ikke behovet for å fortsette med det, særlig ikke hvis han ser / vet hvor mye det sliter på meg. Men er kanskje veldig egoistisk av meg. Det bare... Uff nei, jeg sliter med den tanken. :/ Men vil jo selvsagt ikke at det skal ødelegge for et forhold som ellers er helt fantastisk. Takk for svar :)

Anonymkode: eaece...ae8

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort utvikle seg til andre rusmidler/farligere rusmilder/sterkere rusmidler. Så hadde min samboer begynt hadde jeg satt et krav om at det skulle slutte, ellerså har jeg gått. Er bare nittenår, men har sett så mange egne tilfeller om folk som "bare" røyker hasj, men som har endt opp med det ene og det andre rusmidlet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du synes ikke dette er greit, og du skal heller ikke finne deg i det da. Hør på deg selv og dine følelser! Det kommer aldri til å komme noe godt ut av det å ha så forskjellig syn på hasj. Du har et fornuftig syn på det som verken liker rusa eller dritings folk. Bra! :) 

Anonymkode: 6e058...c8b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er litt tidlig for dere å snakke seriøst om barn :) Samtidig mener jeg det er viktig å avklare hvilke forventninger og holdninger man har før barnet "plutselig" der. Da er det gjerne for sent. Det gjelder for så vidt ikke bare rus. 

Personlig hadde jeg ikke ønsket å bruke mye tid og krefter på en fyr som hadde så ulike holdninger til rus som meg. For det første ønsker jeg ikke å ha rusede personer rundt barna mine. For det andre har jeg veldig lite lyst til å få barnevernet på døren den dagen barnefaren blir tatt med noe i lommen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært sammen med en som benytter seg av ulovlige rusmidler, ingen unntak. Kunne ikke vært sammen med en som hadde behov for rusmidler i det hele tatt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ulike holdninger ang. rus er jo selvsagt et problem, selv om det er noe så "ufarlig" som hasj. Alkohol er jo et rusmiddel det også og jeg koser meg jo med det selv! Men liker ikke når jeg blir så full at jeg føler jeg ikke har kontroll over meg selv, og da pleier jeg dra meg unna og komme meg i seng. Så er jo ikke bare med andre mennesker som ikke har kontroll jeg har et problem med, gjelder jo meg selv også. Ekkelt å miste kontrollen syns jeg, uavhengig av hvem det gjelder.

- TS

Anonymkode: eaece...ae8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, princessbubblegum skrev:

Hva med dine kilder da? Psykiske lidelser og cannabis er litt som med psykiske lidelser og alkohol. Om man har en lidelse, så kan dette slå ut om man er rusa på en eller annen måte. Man kan ikke utvikle sånt av cannabis.

Det gir en psykisk avhengighet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må passe på å ikke gi feil opplysninger her.  Man kan bli psykisk syk av hasj. Mange som er under psykiatrien som sliter med angst og psykoser grunnet hasjrøyking. Det er gjerne de som har noe underliggende sykdom som kan bli syke, men det er ikke alle som vet at de har underliggende psykisk sykdom når de prøver. Man må være veldig forsiktig med det. 

Anonymkode: bbd53...e0b

Endret av Bond
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en juledram og han røyker en julejoint, er det du som virkelig er i risikosonen for å ende opp som rusmisbruker. Den største grunnen for at cannabis ble illegalt, er at bommullsindustriens lobbyister i USA ville kvitte seg med sin nest største konkurrent etter ullprodusentene, nemlig de som lagde hampefiber. Derfor ble all form for hamp forbudt over there.

Han er nok mer opprørt over at du allerede så tidlig i forholdet skal overstyre hans frie vilje og valgfrihet i små og banale saker, enn at han synes hasjrus er noe viktig - annet enn prinsippielt.

Uheldigvis er cannabis illegalt i Norge. En risikerer bot om en blir tatt med små mengder - og utestengelse fra visse yrker. En kan mene hva man vil, blant annet at det burde legaliseres, for å fjerne salget fra langere som samtidig pusher tunge farlige stoffer og som ellers driver med organisert og uorganisert kriminalitet. Men å risikere å bli tatt for cannabisrøyking når en har små barn, vitner om stor uforstand i forhold til den byråkratiske hengemyra en setter seg i, med barnevern og andre profesjonelt bekymrede byråkrater med mye utdanning og lite reell livserfaring. Det er å spille tombola med eget barns liv. Det kan gå bra. Men, det kan også bli en helvetes mye pes for et par ellers uskyldige magadrag.

Endret av Kamikatze
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det var greit, men jeg er ganske liberal i forhold til dette da. Så lenge han ikke misbruker det eller blander deg inn i det burde det ikke være noe problem for deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31/01/2016 at 12.52, Hvem er dette? skrev:

Det gir en psykisk avhengighet

Psykisk og fysisk avhengighet er to vidt forskjellige ting. 

 

Den 31/01/2016 at 13.08, AnonymBruker skrev:

Du må passe på å ikke gi feil opplysninger her.  Man kan bli psykisk syk av hasj. Mange som er under psykiatrien som sliter med angst og psykoser grunnet hasjrøyking. Det er gjerne de som har noe underliggende sykdom som kan bli syke, men det er ikke alle som vet at de har underliggende psykisk sykdom når de prøver. Man må være veldig forsiktig med det. 

Anonymkode: bbd53...e0b

Som jeg skrev i innlegget, det skal godt gjøres å bli psykisk syk når man røyker hasj. Det er noe helt annet om man allerede har en sykdom. Om man blir klar over denne før eller etter man prøver cannabis, så ligger det fortsatt en sykdom i grunn. Rart med det at de bruker cannabis som medisin mange plasser, men dropper det andre plasser nettopp fordi man tjener mye på legemiddelindustrien slik den er nå. Det som også er sjukt å tenke på er at den eneste måten cannabis kan ta livet av deg på, er om et fly dropper en 10 kg blokk i huet på deg. Bare tenk på hva Paracet og lignende kan gjøre om du tar litt for mye. 

For å nevne det, så har jeg aldri prøvd cannabis eller noen rusmidler selv (annet enn alkohol), men mener at det finns mange grunner til å legalisere det.

Endret av Bond
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...