Gå til innhold

Navn


Elefantenirommet

Anbefalte innlegg

Hvordan gjorde dere det med navn?

Byttet du navn eller han? Eller ingen av dere?

(Evnt. hva er planen, hvis dere ikke har kommet så langt ennå?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok hans etternavn i tillegg til mitt eget.

Litt tungvint med 2 fornavn, mellomnamn og nå også etternavn. Men gjorde det pga jobb, alle kjenner meg uten det ekstra navnet. 

Anonymkode: 3e30e...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av oss bytter selvfølgelig navn. Alle de jeg kjenner som har gjort det er dypt religiøse med et tradisjonelt syn på ting (ikke bodd sammen før de giftet seg etc).  Gammeldags tradisjon som stammer fra tiden kvinnen var lovpålagt å bytte navn eller ha mannens tillatelse til å beholde sitt eget navn. Mange land i verden med det man kan kalle et patriarkalsk syn på familie og hjem hvor det faktisk er normen at kvinnen beholder sitt navn. At kvinner i Norge anno 2016 derfor velger å bytte navn er helt ufattelig og et steg tilbake for likestillingen.

Anonymkode: dd47a...091

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (og han tror jeg) synes det er veldig hyggelig å ha samme etternavn, så vi har snakket om å ta en forkortelse av hans navn (fryktelig langt og tungvindt navn) i tillegg til mitt mellomnavn (sjeldent navn). Har ikke bestemt noe enda, men jeg håper/tror det blir slik. Evt barn skal ha det samme.

Anonymkode: 642ad...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok hverandres. Kombinerte dem med bindestrek :) har begge sjeldne navn, og det er en fin måte å bevare begge på. 

Anonymkode: bad24...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god stund før vi giftet oss tok han mitt navn . :)

Anonymkode: 014c5...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi synes begge det er koselig at hele familien har samme navn, så jeg valgte å ta hans, men beholdt mitt pikenavn i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er hyggelig at familien har samme etternavn. Men her er det mer komplisert.

Her er det mine og dine barn, og vi begge har veldig sjeldne etternavn. 

Jeg føler jeg må og vil hete det samme som barnet mitt, så kanskje må både barnet mitt og jeg bytte. For hvis mannen skal bytte til mitt, ville ikke han lenger delt navn med sine barn. De har navnet til faren sin. De er store ungdommer og er nok ikke interessert i å bytte navn til mitt, pluss at moren deres nok ikke ville likt det. Da blir tanken heller å ha begge navnene, men de er så vanskelige begge to at det frister lite. :ler2:

Vet ikke helt, jeg ... Synes det er mest hyggelig å hete det samme som mannen min. Men rart å bytte navn og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi kommer til å ta hverandres. Begge har en sterk tilknytning til det navnet vi har fra før, samtidig vil vi uttrykke at vi hører sammen.  Så det blir begge med bindestrek mellom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kombinerer dem med bindestrek. Et uvanlig og et vanlig navn. Men i jobb-sammenheng kommer vi nok fremdeles bare til å bruke våre gamle "enkelt"-navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...