Gå til innhold

Jeg og de hundene


Lanista1984

Anbefalte innlegg

Jeg må ha blitt tildelt en altfor stor empati for de firbente som lusker rundt i utkanten av der hvor menneskene er. Jeg ser dem hele tiden. Blikkene våre møtes hele tiden. I krigssoner er de skabbete og tynne. Noen har brukket et ben uten at noen mennesker har prøvd å hjelpe. De er som ulver og prøver å klare seg selv.

Men når jeg ser en som lider voldsomt, og de ikke har aning selv om hvordan han eller hun kan stoppe det, så gjør jeg det for dem. Jeg dreper hunder. Den siste var når jeg sist var i Afghanistan. En tispe. Blikket hennes viste bare smerte. Hun kunne ikke gå. Hun skled bortover og var delvis lam. Jeg fant noe tørket kjøtt og la henne i fanget mitt. Hun må ha vært 12-13 år. Men blikket var som om hun ble en valp igjen. Hun spite det tørre kjøttet med stor innlevelse og slikket seg rundt munnen flere ganger før hun fikk mer. Jeg kunne svakt kjenne halen hennes bevege seg der hun lå på ryggen i fanget mitt.

Hun hadde aldri møtt meg før. Allikevel ga hun seg over til meg. Og stolte på meg. Hun prøvde å si så mye med øynene. Kanskje var hun skutt. Jeg fikk aldri sjekket nøye nok. Eller hun hadde vært for nær en eksplosjon. Eller hun var bare gammel og ryggen ga etter. Jeg tror en av de to første fordi pelsen var seig. Hun hadde blødd ut for en stund siden. Men fortsatt i live.

Jeg holdt potene hennes og masserte de. Mens hun slikket seg om munnen og så på meg. Hun hadde grå pels. Allikevel minnet hun meg om en slags Golden Retriever. Rundt henne levde folk fra hånd til munn. Ingen hadde tid til ei bikkje.

Jeg elsker hunder. De er så ekte og snille. Etter en stund slappet hun mer av og øynene lukket seg mer og mer. Hun koste seg. Der hun lå som en valp i fanget mitt. Hun var diger så det var ikke lett å få henne til å føle seg som en valp. Men hun hadde store smerter. Og jeg hadde en kniv.

Jeg hadde bestemt meg for å vente til hun sov. Når jeg er der borte er jeg aldri trygg. Jeg kan bli siktet inn av en skarpskytter. Jeg ville ha vært en fin pris. Men jeg satt under et tre og følte meg nokså trygg. Den eneste lyden vi hørte var noen mygg og litt vind.

Hun sovnet på en måte hun trolig ikke har gjort på noen år. Så tilfreds. Så trygg. Jeg brukte kniven og jeg hørte ikke en eneste lyd. Smertene var borte. All den tiden hun hadde krøpet rundt var borte. I fanget mitt så hun fortsatt ut som en valp.

Jeg la henne forsiktig ned og begynte å grave. Jeg la henne ned og lagde et kors for femte gang. Et kristen kors. For å vise at her lå det noen som betydde noe.

Med kniven skrev jeg "Bella." Jeg hadde ingen årstall så det ble bare det. Hennes siste dag var forhåpentligvis en av hennes beste.

Jeg hater å se hunder lide. Uansett forhold og konflikter de måtte befinne seg i der de lusker rundt folk som har mat.

Det var noen timer hun lå i fanget mitt som var fine. Jeg kjente ikke Bella og livet hennes. Men jeg i det minste gitt henne en verdig avslutning.

Kvelden kom og en gekko og jeg valgte å stirre på hverandre hele natten. Så startet en ny dag.

 

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var ikke ment som " å så flink jeg er som hjelper stakkars hunder, osv" Jeg forstår hvis folk ikke vil lese sånt. For meg er det en gang i blant ok å få ting ut av hodet. Og da skriver jeg. Mente ikke å gjøre noen opprørt eller fremstå som en som tror han er noe.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, visp skrev:

Jeg gråt en skvett.

Jeg mente ikke å gjøre deg trist. Men bare å fortelle om ting jeg har opplevd:)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Jeg mente ikke å gjøre deg trist. Men bare å fortelle om ting jeg har opplevd:)

 

 

Siden du var litt redd for at folk skulle mistolke innlegget ville jeg bare gi en respons på effekten den hadde på meg:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte å hylgrine og hulke..så alle hudprodukter rant ned i havregrøten min.. Det var den frokosten.

Det er ingenting på denne planeten som treffer meg hardere i hjertet enn dyr som lider... Jeg blir fysisk dårlig av det. 

Jeg skulle ønske jeg kunne hjulpet alle sammen. Men når ikke det er mulig så skjønner jeg at døden er et bedre sted. Jeg forstår godt at du dreper hunder som lider, jeg hadde sikkert gjort det selv om jeg var i din situasjon. De slipper ihvertfall lidelsen. 

Stakkars,vakre skapningene. Selv når de opplever så mye lidelse så er de taknemmelige og gode

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fem kristne kors i Afghanistan. Jeg er ikke voldsomt kristen, men jeg liker å ære noen med den troen. Gi noen ære. I islamistenes høyborg står det fem kors. Alle er for hunder jeg møtte på min vei. Det er ikke gøy å drepe. Ikke noen i det hele tatt. Men disse fine skapningene ga meg noen av de beste stundene jeg hadde der borte. Og jeg håper de tenker det samme. Hvor de nå enn er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/31/2016 at 11.57, Mortem skrev:

Noe så grusomt :( 

Hva var grusomt? 

Anonymkode: 307a0...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAN DU IKKE LAGE DIN EGEN DAGBOK OG SKRIVE DER.

Anonymkode: 68175...5b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/31/2016 at 15.22, Lanista1984 skrev:

Det er fem kristne kors i Afghanistan. Jeg er ikke voldsomt kristen, men jeg liker å ære noen med den troen. Gi noen ære. I islamistenes høyborg står det fem kors. Alle er for hunder jeg møtte på min vei. Det er ikke gøy å drepe. Ikke noen i det hele tatt. Men disse fine skapningene ga meg noen av de beste stundene jeg hadde der borte. Og jeg håper de tenker det samme. Hvor de nå enn er.

Er det deg på bildet? Hvilken etnisitet har du? Er du født og oppvokst i Norge? 

Anonymkode: 307a0...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎04‎.‎02‎.‎2016 at 22.17, AnonymBruker skrev:

Er det deg på bildet? Hvilken etnisitet har du? Er du født og oppvokst i Norge? 

Anonymkode: 307a0...916

Hei. Jeg er oppvokst i Norge. Faren min var italiensk med bosatt i USA. Moren min 100% norsk.

Hvorfor spør du? Ser jeg ut som en degos:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4. februar 2016 at 4.37, AnonymBruker skrev:

KAN DU IKKE LAGE DIN EGEN DAGBOK OG SKRIVE DER.

Anonymkode: 68175...5b0

KAN DU IKKE LA HAM SKRIVE HVOR F**N HAN VIL? 

Anonymkode: 5c2f6...b2b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lanista1984 skrev:

Hei. Jeg er oppvokst i Norge. Faren min var italiensk med bosatt i USA. Moren min 100% norsk.

Hvorfor spør du? Ser jeg ut som en degos:) 

   -----------

Skjedde noe galt med siteringen, får ikke svart utenfor sitatet ditt. Du er kjekk :)

Anonymkode: 307a0...916

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den ‎07‎.‎02‎.‎2016 at 0.19, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 307a0...916

Takk for det:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Takk for det:)

 

Kan jeg spørre deg om en ting? Angrer du på at du ble med i militæret? Du skriver om helt forferdelige ting, og det virker som du sliter med dette nå. Men du valgte det jo selv? 

Anonymkode: 307a0...916

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre deg om en ting? Angrer du på at du ble med i militæret? Du skriver om helt forferdelige ting, og det virker som du sliter med dette nå. Men du valgte det jo selv? 

Anonymkode: 307a0...916

Jeg angrer å ikke følge "the love" og bare dra. Jeg bare drar. Uansett situasjon. Det er det eneste jeg angrer.

Jeg har opplevd fantastiske ting. Men hvis jeg skriver mer, så får jeg høre at jeg må holde meg til dagbok-delen av forumet;)

De norske forholdene i Kunar og ørkenen i Helmand.

Så jeg angrer ikke, men har et litt tungt hjerte. Det er bare det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...