Gå til innhold

Når fikk du vite om ABB-terroren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg tok det seks dager. Jeg var på jobb i et afrikansk land, og kjæresten hadde en periode hvor hun ga meg silent treatment, så jeg hadde ikke noe kontakt med nordmenn (eller knapt europeere). 

Anonymkode: 9d9d6...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske tidlig vil jeg tro. Hvis jeg husker riktig så jeg det på facebook først. Var et familiemedlem som la ut status om hva som skjedde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brimi skrev:

Ganske tidlig vil jeg tro. Hvis jeg husker riktig så jeg det på facebook først. Var et familiemedlem som la ut status om hva som skjedde. 

Jeg har hørt at mange gjorde det. Mange skyldte på muslimene. 

Anonymkode: 9d9d6...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte smellet, og kort  tid etterpå kom saken i media.

Anonymkode: 7cda8...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Familie-medlemmer skulle se på Home & Away, og så var det nyhetssendinger på det som skjedde i Oslo sentrum...

Anonymkode: 9bc67...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det på Twitter nesten umiddelbart etter at bomben gikk av, ved at flere jeg kjenner spurte om noen visste hva det smellet var. Skytingen fikk jeg også vite om innen kort tid på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helicase

Var på jobb, tante ringte meg, spurte om alt var bra, hun hadde hørt smellet. Snart begynte kunder å spørre hva som hadde skjedd, vi leste på nettet. Da jeg kom hjem var nyhetene på i stua, fra utøya. Glemmer aldri den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Spania med nesten hele familien, vi hadde en pause fra solen og hadde tven på, satt på pc. Også så vi det da og skjønte ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, fotosyntesen skrev:

Det var da mange "kloke" folk som trodde det. En muslimsk gruppe påtok seg også ansvaret, for så å trekke den tilbake.

http://www.nrk.no/norge/tror-al-qaida-star-bak-1.7723020

Det var jo stor sannsynlighet, ikke rart mange trodde det!   Ikke lenge før det er en realitet i  Norge....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme, og tilfeldigvis pålogget et nettforum. Det var der jeg fikk vite om det, altså om eksplosjonen i regjeringskvartalet.

Det ble en dag av den typen man kan forestille seg. Utpå ettermiddagen kom meldinger om skyting på Utøya. Diskusjonen gikk først fra om det kunne være en gasslekkasje, og så over til hvilke gjerningsmenn det kunne være.

Til slutt forbarmet en venn seg over meg, og tvang meg til å se et maraton med Simpsons-episoder hjemme hos ham.

Da klokka begynte å bli sen tok jeg frem telefonen for å oppdatere meg på siste nytt. Da sa offisielle meldinger at det var 88 døde - bare på Utøya. Det viste seg jo senere å være et feilaktig tall. Jeg husker at det gikk litt svar da jeg så det tallet. Det demret over meg hvor alvorlig dette var. Jeg forsto at vi aldri kom til å være helt det samme Norge som jeg vokste opp i. Den øyeblikkelige reaksjonen min var at vi ikke kunne la Norge endres av dette. Det hadde vi ikke lov til.

Natten til 23. juli ble det jo etter hvert kjent hvem terroristen var (tror jeg?), og det var også et sjokk. Til tross for at jeg hadde hatt en frykt for noe slikt på forhånd.

Den uken fungerte jeg ikke på et menneskelig nivå. Det var en tung uke. Og en forferdelig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte det på radioen, så antar at det var kort tid etter at det hadde skjedd. Angrepet på Utøya fikk jeg med meg via nettavisene, samt bekjente som postet meldinger på Twitter og ba om hjelp. 

Anonymkode: 8e9c6...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte smellet fra Oslo S, og masse støv fra taket falt ned på meg. Trodde det var en vegg som braste ned pga byggarbeid. På vei hjem tyvlyttet jeg på tlf samtalen til en dame om at vinduer hadde knust osv. 

Anonymkode: 604d9...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at mange gjorde det. Mange skyldte på muslimene. 

Anonymkode: 9d9d6...9eb

Ja, det så jeg også. Jeg hørte dog om Utøya først, så om bomben. Ser jeg glemte å presisere at at personen hadde et familiemedlem som var på Utøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At det var terror fikk jeg også vite om gjennom media utover på kveldstid, men selve bomben fikk jeg med meg på nært hold. Satt på i en bil som nettopp hadde kjørt forbi bombebilen (!), svingt rundt regjeringskvartalet og oppover Akersgata til Ullevålsveien, så jeg var like i nærheten og slapp unna med svært liten margin. Det smalt voldsomt og bilen ristet såpass at bagasjelokket spratt opp (begynte å pipe på dashbordet, men vi kjørte heller de siste meterne hjem enn å kikke på det akkurat der og da), og jeg skjønte med en gang at det måtte ha vært en veldig kraftig eksplosjon. Tanken om bombe og terrorangrep streifet meg selvfølgelig, men der og da visste man jo ingenting. Kjørte som sagt bare det korte stykket hjem, men jeg hørte rushet av nødetater på vei nedover til sentrum fra bl.a. Ullevål sykehus. Da innså jeg at det nok hadde gått like ille som det jeg fryktet ut fra smellet.

Så bomben fikk jeg vite om umiddelbart. Utøya fikk jeg vite om gjennom nettaviser, eventuelt TV. Jeg satt klistret utover ettermiddagen, kvelden og natten. Husker godt da det antatte dødstallet på Utøya plutselig ble justert opp fra rundt 10 (?) til over 80 midt på natten en gang, før det ble nedjustert igjen til 69 etter en dag eller to.

Anonymkode: 53174...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vel vite det omtrent med en gang rundt kl 16.. Satt hele kvelden og natta og fulgte med på nyhetene.. Huff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i bursdagen til min Bestemor og fikk vite det når meldingene fra utøya tikket inn med bekreftelse på at vennene mine var trygge eller i dekning. Så ringte telefonen til en slektning konstant da de bodde i samme blokk som ABB og mediekanaler fra overalt drev å ringte og skulle ha informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...