Gå til innhold

forsikre hund eller ikke... hjelp meg å ta et valg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det informasjonsplikt når det kommer til hunder. Om den personen du kjøpte hunden av visste at det var innavl har den personen med full viten solgt deg en "feilvare" og det er ulovlig. Det er ikke lov å selge noe som en pomeranian også viser det seg senere at det du har fått er en gatemiks. 

Anonymkode: 15d25...19f

"Informasjonsplikt"..."når det kommer til hunder"? Det finnes ingen sånn ting, som heter "informasjonsplikt når det kommer til hunder". Vi kan jo synes at oppdretter BØR si det hvis det er noe vi burde få vite, men det er ingen lov som pålegger de å snakke sant eller å nevne det. De kan tie om feil, de kan tie om innavl, hvis de har lyst til det. Ingen politilov kan arrestere dem på det. Hvis du mener det; host opp en link til den loven, takk.

 

Anonymkode: c6d53...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Informasjonsplikt"..."når det kommer til hunder"? Det finnes ingen sånn ting, som heter "informasjonsplikt når det kommer til hunder". Vi kan jo synes at oppdretter BØR si det hvis det er noe vi burde få vite, men det er ingen lov som pålegger de å snakke sant eller å nevne det. De kan tie om feil, de kan tie om innavl, hvis de har lyst til det. Ingen politilov kan arrestere dem på det. Hvis du mener det; host opp en link til den loven, takk.

 

Anonymkode: c6d53...1db

Hunder er definert som en vare i følge lovverket. Da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Det er en grunn til at man gjennom den er beskyttet mot skjulte feil og mangler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvem sin feil det er å hele den pakken der. Det legger jeg meg heller ikke opp i. 

Jeg syns bare det må være kjipt for den nye eieren å få valget mellom en regning på 45.000 kroner eller avlivning. Og når eier i dette tilfellet har vært ansvarlig og forsikret hunden er det nok ekstra kjipt. Derfor har jeg for en gangs skyld gitt penger i kronerulling. 

Selvfølgelig er det informasjonsplikt når det kommer til hunder. Om den personen du kjøpte hunden av visste at det var innavl har den personen med full viten solgt deg en "feilvare" og det er ulovlig. Det er ikke lov å selge noe som en pomeranian også viser det seg senere at det du har fått er en gatemiks. 

Anonymkode: 15d25...19f

Ja hva med den bokser kronerullingen på facebook da? Må du jo nesten gi litt der også for saken har samme prinsipp. Eieren dreit på draget, uten egentlig å mene det. Så ja det er synn, og derfor følger jeg slike saker tett så man lærer å ikke gå i samme fellene selv. Saken går ut på at når eieren kom fra tyrkia med hundene, da ble hun stoppet på gardemoen og måtte forlate en hannhund og en gravid tispe i karanene. Hun hadde snakket med en vet i tyrika, som hadde sagt hun bare skulle reise om jeg husker rett. Man burde alltid ringe til landet man reiser inn i for å høre med sånt, og hun er norsk så det burde hun jo egentlig vite. At da tar man kontakt med mattilsynet eller vet i norge, ikke i tyrkia. Dette blir det heller ikke opplyst om ordentlig på gruppen med mindre du går grundig gjennom kommentarer, og derfor velger jeg å ikke gi i den spesifikke saken. Det blir litt svindler aktig å be om penger men ikke fortelle hele historien og innrømme at du kanskje gjorde en feil. Da får jeg større empati og lyst til å hjelpe. 

Ja hvis du selger og er seriøs er det sikkert det. Men hun har uansett oppgitt rett rase, så hun har ikke løyet heller. Det er en gatemix og det visste alle som kjøpte valp, men bare jeg som kjenner henne vet at de er innavl. Hun har bare unngått og fortelle hvem far er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5. februar 2016 at 13.22, AnonymBruker skrev:

"Informasjonsplikt"..."når det kommer til hunder"? Det finnes ingen sånn ting, som heter "informasjonsplikt når det kommer til hunder". Vi kan jo synes at oppdretter BØR si det hvis det er noe vi burde få vite, men det er ingen lov som pålegger de å snakke sant eller å nevne det. De kan tie om feil, de kan tie om innavl, hvis de har lyst til det. Ingen politilov kan arrestere dem på det. Hvis du mener det; host opp en link til den loven, takk.

 

Anonymkode: c6d53...1db

Jeg skal svare deg selv om du egentlig ikke fortjener et svar. Det kalles forburkerkjøpsloven som Daemonia skrev her over meg. Du kan google det og lese deg opp selv.

23 timer siden, førstedamen skrev:

Ja hva med den bokser kronerullingen på facebook da? Må du jo nesten gi litt der også for saken har samme prinsipp. Eieren dreit på draget, uten egentlig å mene det. Så ja det er synn, og derfor følger jeg slike saker tett så man lærer å ikke gå i samme fellene selv. Saken går ut på at når eieren kom fra tyrkia med hundene, da ble hun stoppet på gardemoen og måtte forlate en hannhund og en gravid tispe i karanene. Hun hadde snakket med en vet i tyrika, som hadde sagt hun bare skulle reise om jeg husker rett. Man burde alltid ringe til landet man reiser inn i for å høre med sånt, og hun er norsk så det burde hun jo egentlig vite. At da tar man kontakt med mattilsynet eller vet i norge, ikke i tyrkia. Dette blir det heller ikke opplyst om ordentlig på gruppen med mindre du går grundig gjennom kommentarer, og derfor velger jeg å ikke gi i den spesifikke saken. Det blir litt svindler aktig å be om penger men ikke fortelle hele historien og innrømme at du kanskje gjorde en feil. Da får jeg større empati og lyst til å hjelpe. 

Ja hvis du selger og er seriøs er det sikkert det. Men hun har uansett oppgitt rett rase, så hun har ikke løyet heller. Det er en gatemix og det visste alle som kjøpte valp, men bare jeg som kjenner henne vet at de er innavl. Hun har bare unngått og fortelle hvem far er.

Hvem er du som forteller meg hva jeg må bruke mine penger på? 

Det å dra med seg hunder fra Tyrkia og forvente at det ikke skal være karantene er dumskap.
Det å forsikre en omplasseringshund med en gang du får den er ikke dumskap spør du meg. Det var uflaks at hunden ble syk før forsikringen tredde i kraft. Nei, jeg ser ikke hva som gjør disse sakene like. Og du trenger hjelpe, det er da vel ingen som har bedd om dine penger her.

Du skrev at det ikke finnes noen informasjonsplikt, jo det gjør det faktisk. Forbrukerkjøpsloven. Uansett hvor seriøs eller ei oppdretteren er, så er en beskyttet av forbrukerkjøpsloven.

Anonymkode: 15d25...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, kun første side. Jeg syns det høres ut som galskap å ikke forsikre! Jeg ser for meg at du er en type som vil bruke all verdens av penger på hunden din istedenfor å avlive. Hva om foreldrene dine må legge ut 80 000 kr, hvordan skal du klare å betale tilbake dette da? Hvorfor kan ikke foreldrene dine heller betale forsikringen? Jeg kan lite om forsikringer, men hvis det er slik at du ikke får samme forsikring senere, som det du kan få nå, fordi hunden blir for gammel, ville jeg definitivt tegne den nå! Det hjelper ikke at foreldre og søsken er friske, det kan skje en ulykke med DIN hund allikevel! 

Anonymkode: 40d4b...6f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...