Gå til innhold

forsikre hund eller ikke... hjelp meg å ta et valg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Hymy skrev:

IF forsikrer også hunder, så der har du enda et selskap å sjekke ut. 

Takk for tipset! de tenkte jeg ikke på. skal ta en skikkelig runde å sammenligne priser og hva de dekker, for å finne den som er best for meg og hunden, og vårt behov :D 

ts

Anonymkode: 1790b...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min blanding er forsikret i DnB til sånn 120 kroner i mnd med maks egenandel på 1000 kroner. Vel verdt pengene!

Anonymkode: 6728e...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min blanding er forsikret i DnB til sånn 120 kroner i mnd med maks egenandel på 1000 kroner. Vel verdt pengene!

Anonymkode: 6728e...3ee

Hva er maks grensen? På hvor mye de dekker? 

Anonymkode: 1790b...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt logikken bak resonnementet om at dersom man har mulighet til å betale utgiftene selv så trenger man ikke forsikring? Det er vel allikevel ikke sånn at 50.000,- ikke betyr noe om man må legge ut, selv om man har råd til det. Det er sure penger uansett. Og hvis jeg forsto deg rett så er det jo evt et lån fra dine foreldre, så du må jo betale det selv til syvende og sist.

 

Vår 3 år gamle hund fikk lymfekreft og ble behandlet i et halvt år, én behandling i uken som kostet mellom 2 og 4 tusen per gang. Var ganske glad vi hadde forsikring da ja..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LadyBlaBla skrev:

Skjønner ikke helt logikken bak resonnementet om at dersom man har mulighet til å betale utgiftene selv så trenger man ikke forsikring? Det er vel allikevel ikke sånn at 50.000,- ikke betyr noe om man må legge ut, selv om man har råd til det. Det er sure penger uansett. Og hvis jeg forsto deg rett så er det jo evt et lån fra dine foreldre, så du må jo betale det selv til syvende og sist.

 

Vår 3 år gamle hund fikk lymfekreft og ble behandlet i et halvt år, én behandling i uken som kostet mellom 2 og 4 tusen per gang. Var ganske glad vi hadde forsikring da ja..

Største problemet mitt er at jeg kjenner mamma og pappa. De kommer til å nekte å motta mine tilbake betalinger som er over 10 000 kr. Derfor jeg heller så mye imot forsikring. 

De vil så gjerne hjelpe meg økonomisk. Flott det, men jeg vil ikke "få" penger i hytt og pine. Om jeg trenger hjelp til mat, 500 kr fire dager før utbetaling så spør jeg. Heller låne fra mamma og pappa enn venner, selv om at jeg vet at de også stiller opp. De får så klart vær ei krone tilbake 4 dager senere når jeg får penger. Jeg bruker ikke penger jeg ikke har, men noen ganger går det bare ikke opp. 
Noen måneder er trangere enn andre. Spesielt starten av året. For da har jeg høyere strømregning (avrunding 2 ganger i året etter forbruk) også har jeg ikke frikort enda. 
Må legge ut for psykolog, fastlege og sykehus-timer, og flere typer medisiner hvis jeg er uheldig. Så starten av året er alltid tøft, med eller uten hund så hadde jeg gått i minus. Faktisk så har jeg spart flere tusen kroner på å kjøpe hundmat på tilbud i Oktober. Det holder meg til ihvertfall Mars/April før jeg må fylle på igjen. Så med eller uten hund så hadde denne tiden av året vært tøft økonomisk. 

Denne måneden har jeg vært maks uheldig selv. Vært hos legen 2 ganger, sykehuset 2 og skal neste uke også. Det er mye på en måned. Men sånn er det å være kronisk-syk. Jeg vet jo at NAV har slike nødløsninger, mat kupponger. Men har ikke turt å benyttet meg av dette. For jeg føler jeg diskvalifiseres på grunn av hunden. Jeg kaster penger ut vinduet pga luksus som hund, selv om at NAV var enige og gikk over økonomien sammen med meg, før jeg skaffet meg hund. 

Men, jeg har kontaktet Canal Digital, fra 1. Februar så blir jeg nedgradert til gratis versjonen. Skal se om regningen kommer 5. Februar eller ei, den skal være stoppet. Hvis den ikke kommer ved en feiltagelse så bestiller jeg opp forsikring til hunden. Jeg sparer jo 20-50kr kanskje på det, så penger spart er alltid bra :biggrin:

Takk for at dere har hjulpet meg å samle tankene. Har vinglet så mye frem og tilbake. Jeg vet at mamma og pappa vil hjelpe. Jeg vet også at de kommer til å nekte meg å betale tilbake etter en viss tid eller sum, samme hvor hardt jeg prøver. Så jeg får heller skaffe meg forsikring, også får jeg ta regningene helt selv og gå utav det med hodet hevet. Selv om at jeg må låne 200-500kr nå og da av mamma og pappa på forskudd. Men alt i alt så klarer jeg meg, jeg klarer å spare ca 200-300kr i måneden når jeg har fått frikort igjen. Skal nok skje ganske fort, så mye jeg løper fra spesialist til spesialist :fnise:
Har grublet på dette i hele dag og natt. Nå er valget tatt. Hunden min skal ha forsikring, jeg skal bli så å si helt selvstendig økonomisk. Nå må jeg bare sammenligne priser og avtaler så er alt i boks. 

Bare kom med flere tips om hvor jeg kan sjekke ut hundeforsikring! All tips og råd mottas med stor takk. 
DNB, Sparebank 1, IF og Agria vet jeg om. Rop ut hvis du vet om flere som har en god hundeforsikring. 
God natt. 

ts

Anonymkode: 1790b...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjensidige. Beste stedet jeg har forsikret mine dyr. Mener det var billigere enn Agria som jeg byttet fra, og de er mye enklere å forholde seg til enn hva Agria var

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, daemonia skrev:

For det første er ikke blandinger friskere enn renraset.  Det er en myte som helst skulle vært død og begravet for årevis siden :murvegg:

På en så gammel hund som du har er det svært lite forsikringsselskapene dekker. Alle arvelige sykdommer og defekter er utelukket hvis den ikke har vært forsikret sammenhengende fra den er max 4 mnd gammel. 

Sparekonto vil være et bedre alternativ med mindre du har valgt ut en rase som er kjent for sykdommer. 

Joda,  mutts de er oftere friskere med mindre problemer en rene  raser.   Det er klinkende klart for meg.   Men jeg hadde ventet til hunden til TS blir 4/5 år med forsikring.  Er det virkelig slik at hund m  være forsikret fra 4 mnd  I Norge for dekkes div?  Herregud,  elendig hundforsikring I Norge. Hadde aldri blitt godtatt I mange andre land.  Når det er sagt er det lurt å studere I detalj alle små unntak forsikringsselskapene har.  

Anonymkode: d89b3...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, LadyBlaBla skrev:

Skjønner ikke helt logikken bak resonnementet om at dersom man har mulighet til å betale utgiftene selv så trenger man ikke forsikring? Det er vel allikevel ikke sånn at 50.000,- ikke betyr noe om man må legge ut, selv om man har råd til det. Det er sure penger uansett. Og hvis jeg forsto deg rett så er det jo evt et lån fra dine foreldre, så du må jo betale det selv til syvende og sist.

 

Vår 3 år gamle hund fikk lymfekreft og ble behandlet i et halvt år, én behandling i uken som kostet mellom 2 og 4 tusen per gang. Var ganske glad vi hadde forsikring da ja..

Fordi i alle mine år som hundeeier, har jeg aldri betalt 50 000, - kr for en operasjon. Antagelig er jeg ekstremt heldig i forhold til mange andre når det gjelder helsa til hundene jeg har eid. Med min fartstid innen hund hører jeg også om ganske mye, som hva folk betaler for diverse hos veterinæren, og slike summer er ikke det hundeeiere flest kommer ut for.
Når man snakker summer på 50 000- 70 000,- snakker man som oftest om ganske omfattende operasjoner eller behandling med lang rekonvalesens og ganske alvorlig sykdom. For min del er det utelukket å holde en hund i ro i flere måneder, det ville vært mishandling for de individene jeg har eid, samt at de antagelig aldri vil være i stand til å tåle den aktiviteten de fortjener etter noe slikt. Så altså, om jeg skulle kommet ut for en slik sum, er det stor sjanse for at jeg ville valgt å ikke behandle med tanke på hundens livskvalitet etterpå.

De to hundene jeg har nå ville kostet meg over 7000,- i året å forsikre. På de årene jeg har hatt nåværende hunder, har jeg bare hatt en operasjon på usle 5000,- kr jeg ville fått dekt, alt annet av behandling og prøver har ikke kostet nok til at jeg ville få dekt noe av det. Det betyr at om jeg hadde hatt hundene forsikret fra valp til nå, er det snakk om godt over 50 000, - kr rett til forsikringsselskapet som jeg antagelig aldri vil få noe igjen for. Det er virkelig sure penger.

Jeg er økonomisk og praktisk anlagt, for min del er det billigere å ikke ha hundene forsikret, derfor har jeg ikke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Skywise skrev:

Fordi i alle mine år som hundeeier, har jeg aldri betalt 50 000, - kr for en operasjon. Antagelig er jeg ekstremt heldig i forhold til mange andre når det gjelder helsa til hundene jeg har eid. Med min fartstid innen hund hører jeg også om ganske mye, som hva folk betaler for diverse hos veterinæren, og slike summer er ikke det hundeeiere flest kommer ut for.
Når man snakker summer på 50 000- 70 000,- snakker man som oftest om ganske omfattende operasjoner eller behandling med lang rekonvalesens og ganske alvorlig sykdom. For min del er det utelukket å holde en hund i ro i flere måneder, det ville vært mishandling for de individene jeg har eid, samt at de antagelig aldri vil være i stand til å tåle den aktiviteten de fortjener etter noe slikt. Så altså, om jeg skulle kommet ut for en slik sum, er det stor sjanse for at jeg ville valgt å ikke behandle med tanke på hundens livskvalitet etterpå.

De to hundene jeg har nå ville kostet meg over 7000,- i året å forsikre. På de årene jeg har hatt nåværende hunder, har jeg bare hatt en operasjon på usle 5000,- kr jeg ville fått dekt, alt annet av behandling og prøver har ikke kostet nok til at jeg ville få dekt noe av det. Det betyr at om jeg hadde hatt hundene forsikret fra valp til nå, er det snakk om godt over 50 000, - kr rett til forsikringsselskapet som jeg antagelig aldri vil få noe igjen for. Det er virkelig sure penger.

Jeg er økonomisk og praktisk anlagt, for min del er det billigere å ikke ha hundene forsikret, derfor har jeg ikke det.

Men det er jo to forskjellige ting.. Hvis det ikke er aktuelt for deg å behandle dyret hvis det blir alvorlig sykt så er det jo selvsagt ikke lønnsomt med forsikring. Men å resonnere med at alle dyrene du har hatt hittil har vært friske, derfor trengs ikke forsikring er jo litt risikabelt spør du meg. Dersom man har en hund som man ønsker behandle hvis den skulle bli skadet eller alvorlig syk så kan det bli dyrt uten forsikring. Og at tidligere dyr har vært friskt og uskadet gir ingen garanti for at du er like heldig i fremtiden.

 

TS: hvis du knapt har råd til mat så må du jo enten akseptere at dine foreldre betaler evt. veterinærregninger eller forsikre dyret (dersom du ønsker å behandle hvis noe skulle skje). Hadde jeg vært deg ville jeg spurt om mor og far kunne dekket forsikringen. Hvis de nekter så ville jeg sagt at du ønsker å forsikre fordi du ikke har penger til å betale dem tilbake hvis noe skulle skje. Så får de velge om de vil satse på at alt går bra og evt sponse regninga hvis noe skulle skje eller hjelpe deg meg forsikringen. Ellers så ville jeg betalt forsikring selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om man aldri har opplevd å ha en syk/skadet hund, så betyr det ikke at man ikke opplever det i fremtiden. Det samme gjelder innboforsikring, boligforsikring, forsikring på bilen osv. Om man dropper forsikring på hunden sin så kan man like gjerne droppe alle andre forsikringer :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, det trenger ikke bety lang rehabilitering hvor hunden må ligge rolig i mange mnd når det er snakk om høye utgifter hos veterinær. Tusenlappene går ganske fort for mindre ting også 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda,  mutts de er oftere friskere med mindre problemer en rene  raser.   Det er klinkende klart for meg. 

Anonymkode: d89b3...10b

Hadde du sjekket for HD og AD, øyelyst,  sjekket PL, og alt annet man gjør med renraset hadde du nok fått sjokk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, daemonia skrev:

Hadde du sjekket for HD og AD, øyelyst,  sjekket PL, og alt annet man gjør med renraset hadde du nok fått sjokk. 

Det trenger jeg ikke. Jeg er omringet av mixes + enkelte renrasete og ser hva jeg ser. Ingenting kan forandre på det. 

Anonymkode: d89b3...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger jeg ikke. Jeg er omringet av mixes + enkelte renrasete og ser hva jeg ser. Ingenting kan forandre på det. 

Anonymkode: d89b3...10b

Du får fortsette å leve i troen, men det meste ser man ikke på hunden. 

Folk som ikke kan mer enn det burde ikke hatt lov å ha hund en gang.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LadyBlaBla skrev:

Men det er jo to forskjellige ting.. Hvis det ikke er aktuelt for deg å behandle dyret hvis det blir alvorlig sykt så er det jo selvsagt ikke lønnsomt med forsikring. Men å resonnere med at alle dyrene du har hatt hittil har vært friske, derfor trengs ikke forsikring er jo litt risikabelt spør du meg. Dersom man har en hund som man ønsker behandle hvis den skulle bli skadet eller alvorlig syk så kan det bli dyrt uten forsikring. Og at tidligere dyr har vært friskt og uskadet gir ingen garanti for at du er like heldig i fremtiden.

Beklager, andre her argumenterte med at deres hun hadde blitt syk, derfor hadde de forsikring. Mente det var ok for meg da å argumentere mot forsikring med samme argument. Og jeg argumenterer ikke egentlig mot forsikring, fortalte bare hvorfor jeg ikke har det. 
Dyrene mine har vært så pass friske så langt at det er billigere å ikke ha dem forsikret. Det betyr ikke at jeg mener de ikke vil bli syke, derfor har jeg oppsparte penger i stede for forsikring.

2 timer siden, Wenda skrev:

Men selv om man aldri har opplevd å ha en syk/skadet hund, så betyr det ikke at man ikke opplever det i fremtiden. Det samme gjelder innboforsikring, boligforsikring, forsikring på bilen osv. Om man dropper forsikring på hunden sin så kan man like gjerne droppe alle andre forsikringer :P 
Og nei, det trenger ikke bety lang rehabilitering hvor hunden må ligge rolig i mange mnd når det er snakk om høye utgifter hos veterinær. Tusenlappene går ganske fort for mindre ting også 

Å joda, jeg har hatt syke hunder. Har både operert og behandlet hunder, tror ikke jeg har hatt ene eneste som ikke har vært syk/skadet på et tidspunkt. Har til og med måtte hasteoperere etter stengetid, - sluttsummen var ikke i nærheten av 50 000.
Tusenlappene flyr med eller uten forsikring, og skal man regne med medisiner, rehabilitering, undersøkelser osv. er det klart sluttsummen blir høyre enn det man betaler for selve operasjon. Men så er det en gang sånn at ikke alt dette dekkes av forsikringen, egenandelen gjør at en må ut med en del penger uansett.
De andre forsikringene du nevner blir ikke helt sammenlignbart, bilforsikring er man pålagt å ha, og de andre risikerer man utgifter på flere hundre tusen. Har jeg ikke forsikring på hundene, risikerer jeg ikke i nærheten av det samme som å droppe de andre forsikringene.

I TS sitt tilfelle, som ikke har mye å rutte med men har foreldre i bakhånd om noe skulle skje, ville jeg personlig ikke valgt å ha forsikring i samme situasjon. Genetiske defekter vil hun ikke få dekket uansett (patella-operasjon f.eks), og oddsen for at hunden skal få ytre skader som krever operasjon er ganske liten. OM den skulle bli svært syk, tviler jeg også på at det vil komme opp i så store summer at hun vil bli gjeldsslave for alltid (hun ser jo for seg å få en normal inntekt etterhvert og kan dermed betale tilbake, i verste fall kan de ta av litt på arven). Snakker man summer på over 50 000 uansett, så må man jo hente penger andre steder fordi det er maks av hva de fleste forsikringsselskap dekker i året.
Men, dette er TS sitt valg. Om hun ikke vil ta i mot store summer fra foreldrene, så velger hun en forsikring. Det er fordeler og ulemper med begge deler.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Skywise skrev:

Beklager, andre her argumenterte med at deres hun hadde blitt syk, derfor hadde de forsikring. Mente det var ok for meg da å argumentere mot forsikring med samme argument. Og jeg argumenterer ikke egentlig mot forsikring, fortalte bare hvorfor jeg ikke har det. 
Dyrene mine har vært så pass friske så langt at det er billigere å ikke ha dem forsikret. Det betyr ikke at jeg mener de ikke vil bli syke, derfor har jeg oppsparte penger i stede for forsikring.

Å joda, jeg har hatt syke hunder. Har både operert og behandlet hunder, tror ikke jeg har hatt ene eneste som ikke har vært syk/skadet på et tidspunkt. Har til og med måtte hasteoperere etter stengetid, - sluttsummen var ikke i nærheten av 50 000.
Tusenlappene flyr med eller uten forsikring, og skal man regne med medisiner, rehabilitering, undersøkelser osv. er det klart sluttsummen blir høyre enn det man betaler for selve operasjon. Men så er det en gang sånn at ikke alt dette dekkes av forsikringen, egenandelen gjør at en må ut med en del penger uansett.
De andre forsikringene du nevner blir ikke helt sammenlignbart, bilforsikring er man pålagt å ha, og de andre risikerer man utgifter på flere hundre tusen. Har jeg ikke forsikring på hundene, risikerer jeg ikke i nærheten av det samme som å droppe de andre forsikringene.

I TS sitt tilfelle, som ikke har mye å rutte med men har foreldre i bakhånd om noe skulle skje, ville jeg personlig ikke valgt å ha forsikring i samme situasjon. Genetiske defekter vil hun ikke få dekket uansett (patella-operasjon f.eks), og oddsen for at hunden skal få ytre skader som krever operasjon er ganske liten. OM den skulle bli svært syk, tviler jeg også på at det vil komme opp i så store summer at hun vil bli gjeldsslave for alltid (hun ser jo for seg å få en normal inntekt etterhvert og kan dermed betale tilbake, i verste fall kan de ta av litt på arven). Snakker man summer på over 50 000 uansett, så må man jo hente penger andre steder fordi det er maks av hva de fleste forsikringsselskap dekker i året.
Men, dette er TS sitt valg. Om hun ikke vil ta i mot store summer fra foreldrene, så velger hun en forsikring. Det er fordeler og ulemper med begge deler.
 

Det er jo klart at du har spart penger hittil hvis du ikke har forsikret hundene dine og de har kostet mindre i vet. utgifter enn det forsikring ville kostet. Men det betyr allikevel ikke at du ikke vil tjene på å ha forsikring den dagen noe evt. skulle skje hvis du forsikrer nå. :) Blir litt som å snike på trikken hver dag og betale boten som kommer innimellom fremfor å betale hver dag. Er jo på en måte som gambling - hvor lenge tør man å sjanse på at det lønner seg?

En annen ting er jo at dyreforsikring også gir utbetaling dersom dyret dør eller må avlives. Det betyr jo at selv om man ikke kan behandle hunden så vil man få kompensasjon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skrev et laaaaaaaaaangt svar....men så klikket KG. orker ikke å skrive alt om igjen.

Kort fortalt;
Mamma og pappa betaler. Punktum.
1 år med forsikring, så en stor undersøkelse for å sjekke om det er noe underliggende, noe som kan komme i nærmeste fremtid. Hvis så; Forsikring. Hvis ikke; ikke forsikring. 
Mamma og pappa vil heller betale 10 000 kr én gang for et uhell, enn at jeg betaler forsikring år etter år. 

Han skal da altså undersøkes grundig før jeg avbestiller forsikring. Så den tid, den sorg. 

Grunnen til vår tankegang er 30 år med 5 hunder, 2 katter, 6 kaniner og Marsvin - kun betalt 4000kr i veterinærutgifter pga ei tann som vi viste om på forhånd. Jeg sparte opp 5000 kr selv i tilfelle min hund også måtte fjerne ei tann eller to, men alle falt ut av seg selv, flaks. 
Så klart, rutinesjekk, tannpuss, kastrering, vaskiner etc er jo standard utgifter som jeg også er forberedt på. Jeg har en "liten" buffer på 15 000 kr. Men disse er forbeholdt slike rutine-besøk hos veterinær. Disse skal ikke brukes til store regninger, det må jeg da spare opp til på siden. Så jeg regner ikke med disse pengene til uhell og slikt. 

Mamma og pappa er ikke imot forsikring. Bare unødvendig forsikring. 
Broren min og samboeren hans f.eks, de har chihuahua. Deres hund er forsikret, fordi ett hopp fra sofa og foten kan brekke. De har en slik tecup chihuahua, mini-mini-chihuahua. Bena er svake og et benbrudd er så reelt som du får det. Har hatt et lite brudd en gang allerede, men ikke brudd rett igjennom. 
Min hund har blitt sjekket øst og vest. Sterkt skjellett, ingen plager, arvelige sykdommer (så langt). Så om 1 år skal han ta en stor undersøkelse, se om veterinæren finner noe. F.eks hvis veterinæren sier "sjansen for xxx (sykdm/plage/diagnose) om 5-10 år er sannsynlig, han har genene til det eller viser tegn på det. Da beholder jeg forsikring så klart, jeg er ikke dum! 
Men hvis de finner ingenting, ingen hjertefeil eller tegn på ting som kan komme i nærmeste fremtid, og forsikringen kun er brukbar på grunn av uhell som kan skje alle. Så avbestiller jeg forsikring, også tar mamma og pappa det. 

Om jeg får en regning på 4000kr så har jeg ikke penger til å legge ut det på flekken. Jeg må ha hjelp fra mamma og pappa. Jeg har 180 000 kr i året, leie på 8000 kr, buss, medisiner, behandling ++ 
Ja, jeg har tenkt på alt på forhånd. Hadde jeg ikke hatt mamma og pappa så hadde jeg aldri kunne hatt hund per dags dato. Men dette har jeg gått grundig igjennom på forhånd. Snakket med behandlere for psyken og fysiske sykdommen, nav, ja alt. Veid for og imot, opp og ned i mente. Jeg har råd til hundmat selv, hundegodteri, rutinesjekk hos veterinær, vaksiner etc. Men store regninger, nei. På grunn av min økonomi. Jeg har dårlig økonomi, jeg må spare der jeg kan, men jeg har råd til å ha hund men når store ting skjer så sliter jeg. Da er det godt å ha mamma og pappa i ryggen og det er jeg evig takknemlig for. 

Den dagen jeg har normal lønn så skaffer jeg meg så klart forsikring. For da har jeg 1: penger mer enn nok til det, det blir som en fjert i vinden i min måneds-økonomi. Og 2: Jeg har råd til å betale egenandel uten å tenke stort over det. 

Har diskutert med mamma og pappa i dag. Vist de denne tråden. Så vi kom frem til, 1 år med forsikring, så en grundig undersøkelse hos veterinær og hør hva han sier. Så tar jeg det derifra. 
Nå venter jeg bare på svar fra forskjellige forsikringselskap. Får vell svar i uken som kommer. Jeg har pengene til forsikring nå, fordi jeg har avlyst oppgraderingen på internetten. Men som skrevet tidligere, dette var også planen før jeg skaffet meg hund. Nedgrader internetten og bruk de 300 kr på forsikring, men så ble det bestemt mellom meg og foreldrene mine at internetten ble og forsikringen uteble. Nå går jeg forsikring i 1 år, også tar jeg det derifra. 

Vet at folk kommer til å skrive "du har jo ikke råd til hund når du ikke kan legge 50 000 kr på flekken!!"
Drit i det, bare glem å skrive det. Jeg orker ikke å forklare meg selv om å om igjen. Alt har blitt tenkt igjennom på forhånd. Hadde jeg ikke hatt penger til mat eller rutine sjekk hos veterinær, DA hadde dere fått lov til å angripe meg. Men det er ikke dilemmaet her. 

Vet jeg høres streng ut nå, men jeg kjenner KG alt for godt. Vet hva folk kommer her for å spy utav seg, og jeg orker ikke å må legge ut alt om meg og min situasjon for å gjøre folk blid. Jeg har gitt dere den informasjonen dere trenger, og det er det :P 

Tips til gode forsikringen mottas med stor takk! 
Undersøker alle muligheter, vilkår og priser. 

Ts
 

 

Anonymkode: 1790b...3ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Friday, January 29, 2016 at 16.11, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt på kanten ang det å skaffe meg forsikring til hunden min på 11 måneder. 

Jeg er vokst opp med hunder, alle blandingshunder. Har hatt 4 og eier nå nummer 5 helt alene. 
Samtlige har aldri vært syk et døgn i sitt liv. Aldri. Kan være ren flaks. Til sammenligning så har 2 av mine nærmeste venner hatt høye veterinær regninger på sine renraset hunder. Vet om flere som har slitt med helserelaterte problemer med hundene, inn og ut av behandling. Alle renraset hunder. Flere tusen spart på forsikring. Vi hadde forsikring på våre to første hunder. Men de levde sine dager, begge ble avlivet på grunn av alderdom. Aldri vært hos veterinær på grunn av noe som helst. Annet enn vaksiner og rutinesjekk, og tannpuss. Aldri krise, aldri noen sykdommer eller plager. De to andre er nå 2 år og 8 år, ingen plager så langt, ingen behandling. Yngstemann måtte operere ut ei tann som ikke datt ut under tannfellingen, men det var mamma og pappa klar over på forhånd. For små raser har lett for å må operere ut ei tann eller to. 4000kr, greit nok det. Eldste ble kastrert fordi vi hadde ei gammel tipse da han var ung yr :P Ellers så har han aldri hatt behov for medisinsk-behandling. 

Jeg har et dilemma. 
Jeg har en valp, vil forsikre men pengene strekker ikke til. Men så klart, må jeg så må jeg. 300 kr i måneden er enkelt å spare opp, null problem. 
Hvis jeg sitter her med en akutt-syk hund så vet jeg at mamma og pappa hjelper meg. Jeg må ikke ty til kredittkort, jeg må ikke avlive i stede for å behandle. Dette ble klargjort før jeg skaffet meg hund. Jeg lever av arbeidsavklingspenger på ubestemt tid, så det sier seg selv at hund ikke er det smarteste, økonomisk. Men nå har det seg sånn at hund er bra for helsen min og både fastlege, NAV og psykolog er enig i at hunden er det beste som har hendt meg. For han hjelper meg til å mestre hverdagen og bli "friskere" fortere. 
Så det er sagt! Jeg skaffer meg ikke hund hvis jeg ikke vet at jeg har råd til å ta vare på han. Jeg har mamma og pappa i bakhånd, og det viste jeg fra dag 1. Hvis ikke så hadde jeg aldri skaffet meg dyr per dags dato. 

Men, forsikring eller ikke forsikring. Mamma og pappa sier nei. De hjelper meg hvis noe skjer, punktum. 
Etter min erfaring så får man dårlig deal på blandingshunder, de er ikke verdt nok. Så summen av det jeg betaler i forsikring i 5-10 år, minus den ene gangen jeg faktisk trenger det fordi hunden er syk... jeg går i minus. Mamma og pappa mener jeg bør legge saken dø og heller godta hjelp fra dem hvis noe skjer. Så klart, den dagen jeg tjener normal lønn så skal jeg ha forsikring, for da er det en såpass ubetydelig sum i måneden. 
Mamma og pappa har nok til å hjelpe meg økonomisk HVIS noe skjer. Joda det er litt nedverdigende å må ta imot hjelp fra foreldrene mine. Men må jeg så må jeg. vet jo at jeg kommer til å betale de tilbake så fort jeg kan. Det vet de også. 

Når du leser dette, hva tenker du da? Forsikring, eller ikke forsikring. 
Det at mamma og pappa hjelper meg er ikke en gave, det er et lån de skriver ned i en bok også betaler jeg tilbake det jeg kan, så lenge det krever. Lånte 10 000 da jeg flyttet ut for første gang, det var tilbakebetalt i løpet av 2 år. All halvskatt i desember og sommer gikk rett til mamma og pappa. Jeg vil ikke få penger av dem, jeg låner og betale tilbake, slik blir det også med hunden. Samme hvor høy regningen er. Jeg nekter å ta imot julegaver og bursdagsgaver også. Mamma bruker å kjøpe julegaver til 1000 kr eller en identisk sum til alle oss barna. Jeg sier nei takk til gavene for jeg har alt jeg trenger, også stryker hun det fra lånet mitt. Jeg er streng på dette, for jeg er voksen og jeg betaler opp for meg. Før brukte mamma å låne meg 1000 kr til busskort til skolen f.eks, også ga hun 1000 kr til søsknene mine for at det skulle bli rettferdig. Det ønsker jeg ikke nå. Jeg låner, og betaler tilbake, punktum. Hun har strøket lån på 100kr og slikt og betalt mat til broren min som også bor alene f.eks. Lagt igjen 100 kr og sagt "gå å kjøp deg pizza, jeg spanderer", fordi jeg lånte 100 kr dagen før fordi jeg får penger om 2 dager f.eks. Men jeg er streng på det at alt over 500 kr er ikke en gave, men et lån. 

Kan fort nevne at tante har helsøsteren til hunden min, og hun er frisk og rask. Samme foreldre, tre kull fra hverandre. 
Hun har valp fra en av de første, jeg har fra den siste. Har vært på valpetreff og helse var et tema, ingen av de valpene fra samme foreldrene har noen gang vært syk. Så det er gode gener hunden min har. Ingen arvelige sykdommer. Alle vaksiner er tatt, og han fikk full undersøkelse før han kom til meg, jeg har fått papirer på det. Altså arvelige feil, underliggende feil. Han er "forsikret" av oppdretterne i ett år til, for skjulte feil.

Er så usikker på om forsikring bare er en bortkastet luksus eller om det er noe jeg MÅ ha per dags dato! 

Anonymkode: 1790b...3ff

Mamma og pappa. Bli selvstendig. Nei, våre hunder var heller ikke syk. Eneste utgifter var kontroll og vaksine fra de var små. Så skjedde det....fra tanken til forsikring ble ordnet. 30.000 ble det. Måtte ta opp lån. På veien hjem ble den angrepet og måtte inn igjen. Samtidig ble det tatt en blodprøve som viste sykdom. Der var løpet kjørt. Vi hadde kr å betale for alle utgiftene. Har du ikke råd til forsikring.....ikke skaff deg hund. Ved uhell kan den bli påkjørt. 100.000 er mye penger.

Anonymkode: c9ebb...dfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting kan dukke opp etter at den er ett år også. Eksempelvis har min katt vært frisk og fin i to år helt til den ble syk denne uka. Takket være forsikringen kom jeg unna med å betale 2500 kr hos veterinæren og ikke nærmere 10 000. Heldigvis ble han syk i klinikkens åpningstid.

Tidligere hadde jeg et annet dyr som ble sykt, også han var over ett år. I løpet av 2 uker ble det 30 000 i veterinærutgifter.

Anonymkode: 84e58...95f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ting kan dukke opp etter at den er ett år også. Eksempelvis har min katt vært frisk og fin i to år helt til den ble syk denne uka. Takket være forsikringen kom jeg unna med å betale 2500 kr hos veterinæren og ikke nærmere 10 000. Heldigvis ble han syk i klinikkens åpningstid.

Tidligere hadde jeg et annet dyr som ble sykt, også han var over ett år. I løpet av 2 uker ble det 30 000 i veterinærutgifter.

Anonymkode: 84e58...95f

Ja min ene hund ble syk når hun var 5 år. Hadde vært helt frisk frem til da, og hun ble HD/ad-røngtet, øyelyst og tok en hel masse tester jeg ikke kan navnet på før hun hadde blitt 2 år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...