Gå til innhold

forsikre hund eller ikke... hjelp meg å ta et valg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personlig synes jeg det er veldig dumt å sitte og betale tilbake på et lån til 50.000 til foreldrene dine, om hunden allikevel ikke greide seg på tross av den dyre operasjonen.....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er liten, men robust blanding. Papillon, Jack russel og Tibetansk Spaniel. Mest TB og Papillon, kun en bestemor som er halvt jack russel og papillon. Ellers så er det kun TB og Papillon i nærmeste familie. 

Har som sagt blitt sjekket for alt. 
Eneste problemet jeg var forberedt på var tenner som ikke falt ut. Dette er ekstremt vanlig blant små raser. Men han mistet alle og ingen måtte opereres ut, flaks. Han er på størrelse med Papillon og blir ofte tatt for å være renraset papillon, for han har ganske mye Papillon i seg. Kun fargen fra TB. 

Jeg har som sagt mamma og pappa. De har god økonomi, og de ønsker å hjelpe meg hvis et benbrudd skjer. I stedet for at jeg må spare inn 300-400 kr ekstra i måneden for den billigste forsikringen som er så å si ubrukelig til "ekte" sykdommer. 

For som du sier. Han er blanding og er lite verdt for forsikringsselskapet. 
Han har en forsikring i oppdretternes navn som går ut om 1 år. Det er for skjulte, arvelige feil. Altså sykdommer som har vært der fra fødselen av, men ikke blitt oppdaget enda. Ikke hatt bruk for det enda, og tviler sterkt på at jeg trenger det. For han har blitt sjekket øst og vest for alt som kan sjekkes. Alt som er kjent hos de rasene han er blanding av har blitt sjekket før han kom til meg. De er såpass nøye fordi de fokuserer på helse og gemytt. De avler ikke på utstillingshunder med riktig lengde på nese eller føtter. Har møtt kullsøsken og helsøsken med samme foreldre, og andre blandinger de har. Ingen av de har hatt noen form for sykdommer eller rase-sykdommer. Altså en sykdom eller plage som er et kjent problem for en rase. F.eks hjertefeil hos Cavalier King Charles Spaniel. 

Så når du da ser helheten. Både arv og familiesykdom, blanding, hva jeg får igjen på forsikring... så er det så å si bortkastet. Når jeg heller kan ta opp et privat lån hos mamma og pappa hvis han brekker en fot f.eks. De har mer enn nok til å legge ut på dagen, hvis noe skjer. De har spart opp på en konto i snart 20 år. En konto som er forbeholdt dyrene. Mamma og pappa er hva skal man si.. typisk hundefolk :fnise: De har spart ufattelig mye i løpet av disse årene, og kun brukt kontoen til kastrering av en hund, avliving pga alderdom og vaksiner. Ikke noe annet, aldri. 

Så klart, den dagen jeg tjener normal lønn så kommer jeg til å fokusere på en buffer konto. For hunden, det først, og forsikring. Men nå har jeg 180 000 i året, det er ikke mye å skryte av. 
Har gått frem og tilbake i flere måneder nå. Er så vanskelig. Hadde han vært renraset så hadde jeg forsikret han fra dag 1. Så klart, spesielt hvis det er en rase med kjente sykdommer og plager! 

ts

 

 

Anonymkode: 1790b...3ff

Typisk for de rasene hunden din er blanding av er patalla problemer. Er hunden undersøkt for det? 

De hsr vel også en del øyensykdommee tror jeg. 

Hvis hunden din har patella og må rehabiliteres etterpå så er 70 000 fort borte

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 hunder i løpet av hvor lang tid?
Er snart 30 og har også vokst opp med hund, men har bare hatt to (på den andre nå og den første døde av alderdom) og ser ikke hvordan man kan ha hatt så mange i løpet av et kort liv om de alle døde av alderdom og ingen av dem var syke.

Anonymkode: 0c654...f0e

Jeg er 24. Har hatt hund siden jeg ble født. Mamma og pappa hadde en hund før jeg ble født. Pappa vokste også opp med hund, men det er en annen historie og rekke med hunder. 
Mamma og pappa møttes, ble samboere, skaffet seg to hunder sammen og ble gravid med meg på 4 år.
Den første hunden døde like etter jeg ble født. Voksen omplasseringshund. Den andre døde da jeg var 1 år eller noe, husker han ikke så jeg regner ikke han med som min. 

- Så ble jeg født og samme året fikk de en hund til. - han døde da jeg var 11, og han var 11. Stor rase og levde lenge for størrelsen. 
- Da jeg var 7 år fikk vi en hund til. - Hun døde da hun var 12 år. 

Dette er de to som døde av alderdom og måtte bli avlivet pga alder. 

Så fikk vi en gutt til - han er nå 8 år. Fyller 9 i år tror jeg.. eller har fylt 8 år, husker ikke, så mange bursdager å årstall å huske på! - han levde da hun eldste døde, hun døde da han var 4-5 år. Så var han alene i noen år og han sturet og var ifra seg, han savnet en kompis. Mamma og pappa planla og vente til han døde av alderdom før de skaffet seg en hund til, for mamma er som sagt ufør og pappa pensjonerer seg. Men den gang ei. 
Rett før jeg flyttet hjemme ifra så skaffet vi oss en hund til, han er nå 2 år. Planen var å bo hjemme i minst 2 år til på grunn av studie, men så ble jeg dårligere og flyttet ut for å bo nærmere behandling, slik at jeg kan spare penger på gå i stedet for å være avhengig av buss og bil. Pluss en haug med irrelevant, private ting. 

Jeg flyttet ut rett før han fylte 1 år. Så ser på han som min for det. 
Så like etterpå skaffet jeg meg min egen, og han fyller 1 år i Mars. 

Så jo det er mulig å ha 5 hunder, men vi har ikke bare hatt 1 hund om gangen. :fnise:
Har også hatt to katter, ene døde av sykdom (steiner i urinblæren) andre ble påkjørt. 

Jeg elsker dyr, og kommer nok alltid til å ha dyr rundt meg til den dagen jeg dør. Klarer ikke å se for meg en hverdag uten hund eller katt. 

Ts

Anonymkode: 1790b...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ærlig talt ikke at du tviler på hva du skal gjøre.

Så lenge du låner de eventuelle utgiftene av foreldrene dine, så blir det sure penger å betale tilbake den dagen du får råd til det. 

Mer det ikke greit å bruke feriepenger og halv skatt på noe annet enn p betale ned på lån til foreldrene dine HVIS det store uhellet skulle skje en dag??

Forsikre hunden din du, selv om den er frisk må så er su ikke garantert det i neste uke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt flere hunder (alle renraset) og har aldri hatt en syk hund. Min gamle hund derimot var en ulykkesfugl uten like, så takk gud for forsikring! Jeg har også foreldre som gladelig stiller opp for "barnebarnet", men det er klart, de har ikke ubegrenset med penger de heller så det å kunne sende regningen direkte til forsikringen dersom uhellet er ute er veldig, veldig greit!

Min gamle ulykkesfugl klarte i løpet av en uke å spise noe den ikke tålte på tur i skogen og ble forgiftet. Tilbragte nesten to døgn på klinikken. Noen dager etterpå knakk den en klo og måtte operere. For å toppe det hele klarte den å skjære seg på et av de andre beina og måtte sy syv sting noen dager senere. Ikke engang spør, jeg aner ikke hvordan den fikk det til. Samlet regning: Nesten 30,000kr innkl oppfølging av veterinær i etterkant osv. Det er mye penger på en uke! Mine dyr er forsikret - ALLTID!

En av hestene mine klarte også å snuble i en hinderbom - regning: 10,000kr. Forsikringen dekket 8500kr av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg har hatt flere hunder (alle renraset) og har aldri hatt en syk hund. Min gamle hund derimot var en ulykkesfugl uten like, så takk gud for forsikring! Jeg har også foreldre som gladelig stiller opp for "barnebarnet", men det er klart, de har ikke ubegrenset med penger de heller så det å kunne sende regningen direkte til forsikringen dersom uhellet er ute er veldig, veldig greit!

Min gamle ulykkesfugl klarte i løpet av en uke å spise noe den ikke tålte på tur i skogen og ble forgiftet. Tilbragte nesten to døgn på klinikken. Noen dager etterpå knakk den en klo og måtte operere. For å toppe det hele klarte den å skjære seg på et av de andre beina og måtte sy syv sting noen dager senere. Ikke engang spør, jeg aner ikke hvordan den fikk det til. Samlet regning: Nesten 30,000kr innkl oppfølging av veterinær i etterkant osv. Det er mye penger på en uke! Mine dyr er forsikret - ALLTID!

En av hestene mine klarte også å snuble i en hinderbom - regning: 10,000kr. Forsikringen dekket 8500kr av dem...

oy, snakk om ulykkesfugl. :fnise:

Vurderer forsikring ja. Men er så usikker, mamma og pappa sier nei. Fornuften sier ja. 
Vet nå hva agria tar, underkant av 300kr. Venter på svar fra sparebank 1 så skal jeg drinke DNB og hør om deres vilkår og priser også får jeg bare prøve ut i et år å ta det derifra. 

ts

Anonymkode: 1790b...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh the long messages... Leser ikke alt. 

Jeg forsikret min blandingshund. Den var dessverre over 4 måneder innen jeg forsikret, så jeg fikk ikke igjen på forsikringen da de oppdaget medfødt "utviklingslidelse" eller hva det var de så pent kalte det.

Men jeg ville definitivt forsikret hunden uansett. Det er verdt det. Ingen tvil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Oh the long messages... Leser ikke alt. 

Jeg forsikret min blandingshund. Den var dessverre over 4 måneder innen jeg forsikret, så jeg fikk ikke igjen på forsikringen da de oppdaget medfødt "utviklingslidelse" eller hva det var de så pent kalte det.

Men jeg ville definitivt forsikret hunden uansett. Det er verdt det. Ingen tvil. 

Hos hvem har du forsikring hos?

Er på utgikk etter veterinær-forsikring. Altså skader og uhell, ikke medfødte feil og sykdommer, for det er jo for seint. 

ts

Anonymkode: 1790b...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos hvem har du forsikring hos?

Er på utgikk etter veterinær-forsikring. Altså skader og uhell, ikke medfødte feil og sykdommer, for det er jo for seint. 

ts

Anonymkode: 1790b...3ff

Jeg har Agria. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du risikerer å sette deg opp en enorm gjeld til dine foreldre om du ikke forsikrer deg. 

Husker min gamle hund gikk kutt i poten på tur (glasskår, det var mørkt så vi så ingenting). Det ble flere tusen - vi hadde heldigvis forsikring. Samme gjelder den gangen han klarte å sette kloa fast i et rullebånd som valp, og vi måtte til dyrlegen og klippe kloa helt innerst ved roten. Ikke billig, for å si det mildt.

Nå er det vel også kjent at mange blandingshunder er friskere enn renrasede, da mange renrasede "avles ihjel". Det betyr ikke at en ulykke ikke kan skje, eller at sykdom likevel kan oppstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, lunamuna skrev:

Du risikerer å sette deg opp en enorm gjeld til dine foreldre om du ikke forsikrer deg. 

Husker min gamle hund gikk kutt i poten på tur (glasskår, det var mørkt så vi så ingenting). Det ble flere tusen - vi hadde heldigvis forsikring. Samme gjelder den gangen han klarte å sette kloa fast i et rullebånd som valp, og vi måtte til dyrlegen og klippe kloa helt innerst ved roten. Ikke billig, for å si det mildt.

Nå er det vel også kjent at mange blandingshunder er friskere enn renrasede, da mange renrasede "avles ihjel". Det betyr ikke at en ulykke ikke kan skje, eller at sykdom likevel kan oppstå.

Det er siste delen jeg ønsker å forsikre. Men er usikker på hvilken forsikring jeg skal velge. Agria har en grei pris på "veterinærforsikring" står det, det er vell slike skader og sånt, ikke avl-sykdommer. 

Dersom jeg finner en grei forsikring som har best utbytte når det kommer til skader og ulykker så går jeg for den. For det er det jeg trenger. Også helst under 300kr, agria har til litt under 300, venter på telefon fra sparebank 1 og skal ringe DNB etter det for å høre om deres forsikring. Vet du om noen andre? Jeg har kun hørt om disse tre. Agria er favoritten hos de fleste, de som har renraset kommer best utav det. Men det er jo bedre enn ingenting. 


ts

Anonymkode: 1790b...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er siste delen jeg ønsker å forsikre. Men er usikker på hvilken forsikring jeg skal velge. Agria har en grei pris på "veterinærforsikring" står det, det er vell slike skader og sånt, ikke avl-sykdommer. 

Dersom jeg finner en grei forsikring som har best utbytte når det kommer til skader og ulykker så går jeg for den. For det er det jeg trenger. Også helst under 300kr, agria har til litt under 300, venter på telefon fra sparebank 1 og skal ringe DNB etter det for å høre om deres forsikring. Vet du om noen andre? Jeg har kun hørt om disse tre. Agria er favoritten hos de fleste, de som har renraset kommer best utav det. Men det er jo bedre enn ingenting. 


ts

Anonymkode: 1790b...3ff

Vi hadde Agria, og jeg husker ikke hvilke alternativer vi sto overfor den gang. Det er mange år siden nå. Vi var veldig fornøyde med Agria da. Vi hadde renraset hund, men ikke papirer på den (den var et resultat av mor-sønn forhold, så kullet ble ikke registrert). Så for Agria var den blandingshund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke noe annet enn å forsikre. Selv om dine foreldre sier de hjelper til så tror jeg faktisk at pipa får en annen lyd om summene bikker 100.000 kr...samme hva de sier nå

 

Jeg har hatt mange hunder, blandinger og renrasede hunder. Det er en myte at blandingshunden er friskere. Og uansett rase så blir de like skadet dersom de havner i en ulykke

Jeg vurderte faktisk å droppe forsikringen på min forrige hund. Hadde hatt hund i over 15 år uten å få bruk av forsikringene, annet enn til småting. Heldigvis beholdt jeg forsikringen for hun ble syk med komplikasjoner etter operasjoner og behandling. Sluttsummen kom på langt over 80.000 kr. Altså MER enn hva jeg har betalt i forsikring til sammen de 15 årene!

 

 

Jeg anbefaler forresten Gjensidige. Jeg byttet til dem fra Agria og fikk kjempegod hjelp og trengte ikke bekymre meg for noe når jeg trengte dem. Alt kommunikasjon gikk mellom dem og veterinæren, mens jeg fokuserte på hunden min. Det ble billigere enn i Agria også, men uten at jeg husker helt hundre prosent, så kan dette ha noe med at alle andre forsikringer i Gjensidige. Når det er sagt så fikk jeg utbetalt et årlig utbytte i Gjensidige på ca 1200 kr og de kronene gikk til å betale forsikringen igjen :P

Endret av Wenda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Wenda skrev:

Jeg tør ikke noe annet enn å forsikre. Selv om dine foreldre sier de hjelper til så tror jeg faktisk at pipa får en annen lyd om summene bikker 100.000 kr...samme hva de sier nå

 

Jeg har hatt mange hunder, blandinger og renrasede hunder. Det er en myte at blandingshunden er friskere. Og uansett rase så blir de like skadet dersom de havner i en ulykke

Jeg vurderte faktisk å droppe forsikringen på min forrige hund. Hadde hatt hund i over 15 år uten å få bruk av forsikringene, annet enn til småting. Heldigvis beholdt jeg forsikringen for hun ble syk med komplikasjoner etter operasjoner og behandling. Sluttsummen kom på langt over 80.000 kr. Altså MER enn hva jeg har betalt i forsikring til sammen de 15 årene!

oy. sykt hvor mye man faktisk sparer. 

Jeg tror det blir forsikring, ihvertfall til jeg klarer meg selv økonomisk uten forsikring. Men tror nok jeg bare får fortsette å ha det. Jeg har jo mamma og pappa, men vil helst klare meg selv økonomisk. Dessuten så er det bare tull å ha oppgradert Internett, for jeg får jo ei litt dårlig linje gratis via husleien. Så jeg får nedgradere til gratisversjonen og bruke pengene på forsikring i stedet. 

 

ts

Anonymkode: 1790b...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke råd til forsikring, har du slett ikke råd til veterinær, og da har du strengt tatt ikke råd til å ha hund. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri våget å ha hund uten forsikring. Nei, ikke tale om. Jeg har selv hund, en fem år gammel tispe, og hun har *bank i bordet* heldigvis vært frisk så langt. Jeg har hatt hunden forsikret i Agria siden jeg fikk henne som åtte uker gammel valp. Merk at hvis du avbryter en forsikring og bytter selskap, får du ikke lenger dekning for f.eks. medfødte sykdommer. Hunden må ha hatt uavbrutt forsikring samme sted for at det skal gjelde.

En venninne av meg fikk i fjor smertelig erfare hvor viktig det er å ha forsikringen i orden. Hunden hennes brakk et bein, og det ble et komplisert brudd helt oppved albuen. Måttte to operasjoner til, og det kostet 25.000,- kr. Det kunne fort ha kostet enda mer, kanskje 30-40.000 for operasjoner.

Vil du virkelig sette deg i gjeld til foreldrene dine i årevis pga du ikke hadde forsikring?

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...