Gå til innhold

Lubben baby, fikk beskjed om å passe på maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå står ikke verden til påske. Siden når skal man begynne å slanke 6 mnd gamle babyer?!?! 

Greit at samfunnet hr blitt ekstremt trenings og sunnhetshysteriske, men herremin skaper.. babyer trenger fett å gå på. Man blir ikke OVERVEKTIG som voksen fordi man er lubben som baby! 

Og til deg som tydeligvis går på VGs og nettopp har oppdaget forskningsrapporter - det er også no som heter kildekritikk. Les deg opp 

Anonymkode: 63f16...12e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må se individet og det store bildet. Her er eksempel på hva det store bildet kan fortelle oss: http://forskning.no/content/lubben-baby-kan-vaere-overvektig Hva naboen sin baby veier er irrelevant, det som er viktig er hva kvalitetssikret statistikk forteller. Ja, det er selvsagt rom for skjønn i hvert enkelt tilfelle, men man kan ikke la magefølelse overstyre empiriske bevis.

Jeg synes forøvrig det er ganske vanvittig at du eksplisitt sier "følg magefølelsen og sin egen sunne fornuft" fremfor å høre på en fagperson. 

Anonymkode: a4741...987

Fagpersoner er stadig uenige... Men de er stort sett enige om at det er lurt å være kritisk til sine kilder når man bruker og viser til forskning. Denne artikkelen omtaler forskning fra Amerika. Vi vet fra annen forskning at babyer ammes mye kortere i Amerika så forsking på amerikanske babyer er ikke nødvendigvis overførbar til norske babyers forhold. Jeg har ikke lest den amerikanske artikkelen, så jeg vet ikke om den sier noe om kostholdet til de 9 mndr gamle babyene som deltok i studien hadde. Men det går sikkert an å finne ut av det for den som er interessert. Spiser ditt eget barn noe annet, er det lov å bruke sunn fornuft...

Jeg synes TS skal be om en ny time til helsesøster når hun er tilbake. Så kan hun høre på råd fra den fagpersonen som skal ha mest greie på barns ernæring. Det er ikke å være hysterisk, det er bare å ønske det beste for sitt barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby veide 8,5 kg da han nærmet seg 4 mnd. Vår vanlige Hs hadde aldri sagt noe på det. Han fikk kun morsmelk. Fast føde startet jeg ikke med før flere mnd etterpå. Men min hs var syk da vi hadde time for at babyen skulle ta en ekstra vaksine før han ble 4 mnd. Hun Hs jeg fikk var sjef der og jeg fikk beskjed om at han var overvektig! 😳 og at det ikke gjorde noe at han skrek når han var sulten. Han klarte å vente i noen timer. Dro der i fra i all hast og sa at jeg kommer IKKE til å følge det hun sier. Nå er han 4,5 år og 16 kg. Mao, ikke så veldig stor. Han er ekstremt aktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Hadde snakket med helsesøster, og sagt hva legen sa til deg.

Jentungen min ble kaldt overvektig av ei ny helsesøster når hun var rett under 6 år gammel.

Hun mente at vekten lå feil, i forhold til høyden på denne vektkurven sin.. Endte med at jeg måtte dra opp genseren til jentungen for å vise ribbeina som stakk ut - uten at jentungen sugte magen inn - pipen fikk raskt en annen lyd da. Fra å ha ramset opp tusen spørsmål om matvaner og hvor mye snop vi gav til ungen vår, så gikk det da over til at alle er jo ikke like bygd, og det var ikke alle som fulgte denne vektkurven. Jentungen har arvet min fassong som er bred - brede skuldre og brede hofter, derfor kan jeg veie 63kg, på 172cm høyde, uten å være overvektig, men under 63kg så ser jeg skrapet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gjest- silje skrev:

Hadde snakket med helsesøster, og sagt hva legen sa til deg.

Jentungen min ble kaldt overvektig av ei ny helsesøster når hun var rett under 6 år gammel.

Hun mente at vekten lå feil, i forhold til høyden på denne vektkurven sin.. Endte med at jeg måtte dra opp genseren til jentungen for å vise ribbeina som stakk ut - uten at jentungen sugte magen inn - pipen fikk raskt en annen lyd da. Fra å ha ramset opp tusen spørsmål om matvaner og hvor mye snop vi gav til ungen vår, så gikk det da over til at alle er jo ikke like bygd, og det var ikke alle som fulgte denne vektkurven. Jentungen har arvet min fassong som er bred - brede skuldre og brede hofter, derfor kan jeg veie 63kg, på 172cm høyde, uten å være overvektig, men under 63kg så ser jeg skrapet ut.

Ingen på 172 som veier 63 kilo er da overvektig; selv ikke de uten brede skuldre og hofter...?

Men trådstarter - ta en prat med helsesøster. Hun kjenner babyen din sin utvikling langt bedre enn denne tilfeldige legen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en mulighet til å skrive et brev til lederen på helsestasjonen for å si din mening om ham.

Anonymkode: 7f687...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk også en streng beskjed om at baby var lubben og at vi skulle tynne ut melken. Til helvete med den legen, tenkte jeg da. Han er 74 cm og veier 9 kg. 

Anonymkode: b522b...0cb

:ohmy: Seriøst? Det må du rapportere inn - det er direkte helsefarlig for et barn....!

Anonymkode: c49b3...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det man skal være forsiktig med, er vel MME. Det skal man gi etter mål, ikke la baby drikke til hen ikke vil ha mer. For MME gir ikke samme metthetsfølelse som MM, og baby får lett i seg altfor mange kalorier dersom den får regulere inntaket selv.

Anonymkode: 1c097...c98

Det er fullstendig feil.

MMEbarn skal også regulere selv, og man har gått bort fra 1litersregelen. Den er fra gammelt av.

Forøvrig lå mitt barn alltid ca 1 måned over "veiledende" anbefalt mengde, og fulgte sin kurve(vektmessig midt på treet) helt perfekt. Spiste endel mer enn snittet, men vekten gikk ikke unormalt mye opp - derimot hadde han gått ned i vekt og fått for lite næring dersom jeg skulle nektet ham å spise seg mett.

Det flatet ut etterhvert, og som 2åring spiser han litt mindre enn de andre som er typisk matglade.

Anonymkode: c49b3...66a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Her må man bruke sunn fornuft og se på sin egen bakgrunn og evt søsken også.

Her er mini 6 mnd, 8.3 kg og 70.5 cm og er hakket over snittet på vekt, men også på høyde. Han var knapt 3 kg og 51 cm da han ble født og har skutt opp i vekt og høyde i rekordfart, akkurat som pappaen gjorde da han var baby. Fra å være en minibaby  han nå på størrelse med 8 mnd gamle babyer. Han er allerede atletisk anlagt og sterk som en okse, men med lange lemmer og ikke noe ekstra fett på magen. Hadde noen bedt meg "slanke" han hadde jeg ledd godt.

Far var smellfeit baby og er i dag 186 cm høy og har ikke et gram overskuddsfett på kroppen. Jeg er 173 og er veldig slank og på begge sider er alle i familiene våre svært slanke.

 

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er tull? Er det de mønster som viser seg gjennom empiriske undersøkelser som er tull, kun fordi det ikke er tilfellet for ditt ene barn? Da tror jeg i så fall det er du som må slutte å tulle.

Anonymkode: a4741...987

I USA er det bare 40% av 6 mnd gamle babyer som fortsatt får brystmelk, i norge rundt 80% (tall fra 2003). Du kan ikke nødvendigvis overføre dette "mønsteret" til norske barn.

https://nccd.cdc.gov/NPAO_DTM/IndicatorSummary.aspx?category=8&indicator=47&year=2003&yearId=5

https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/norske-modre-ammer-mye

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan da like gjerne komme av gener. Min bror var enorm. Han veide 6 kg(!!) når han ble født, og morkaken veide 2,5 kg. Min mor var overhode ikke overvektig under svangerskapet, heller undervektig. I dag er min bror 21 år, 2 meter høy og veier 69 kg!

Anonymkode: fab6d...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

:ohmy: Seriøst? Det må du rapportere inn - det er direkte helsefarlig for et barn....!

Anonymkode: c49b3...66a

Det er nåværende vekt og lengde, han var litt rundere på den tiden men fortsatt en helt normal baby. Helsesøster ble veldig misfornøyd med beskjeden og sa vi på alle måter måtte overse det og gi mat som før. 

En annen lege har også uttalt at han er veldig stor, begynner å bli litt lei!! Tror lengden og størrelsen på hodet gir en illusjon om at han er større en enn hva han er. 

Anonymkode: b522b...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, gjest- silje skrev:

Hadde snakket med helsesøster, og sagt hva legen sa til deg.

Jentungen min ble kaldt overvektig av ei ny helsesøster når hun var rett under 6 år gammel.

Hun mente at vekten lå feil, i forhold til høyden på denne vektkurven sin.. Endte med at jeg måtte dra opp genseren til jentungen for å vise ribbeina som stakk ut - uten at jentungen sugte magen inn - pipen fikk raskt en annen lyd da. Fra å ha ramset opp tusen spørsmål om matvaner og hvor mye snop vi gav til ungen vår, så gikk det da over til at alle er jo ikke like bygd, og det var ikke alle som fulgte denne vektkurven. Jentungen har arvet min fassong som er bred - brede skuldre og brede hofter, derfor kan jeg veie 63kg, på 172cm høyde, uten å være overvektig, men under 63kg så ser jeg skrapet ut.

Ingen på 173 og 63 kg er overvektig?! 

Jeg er 75 kg og 170 og er langt ifra overvektig. Smålubben på lår kanskje, men langt ifra overvekt 

Anonymkode: 63f16...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 29. januar 2016 at 15.29, AnonymBruker skrev:

Fikk også en streng beskjed om at baby var lubben og at vi skulle tynne ut melken. Til helvete med den legen, tenkte jeg da. Han er 74 cm og veier 9 kg. 

Anonymkode: b522b...0cb

Tynne ut melken??? *Sjokkert* Hos oss hadde det ikke gått stille i dørene hvis en lege hadde sagt noe sånt! 

TS: Hvis dette plager deg så får du en time hos helsesøster og snakker om dette! Har hatt flere sånne samtaler selv og diskusjoner med legene i etterkant! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen på 173 og 63 kg er overvektig?! 

Jeg er 75 kg og 170 og er langt ifra overvektig. Smålubben på lår kanskje, men langt ifra overvekt 

Anonymkode: 63f16...12e

Nei nei, dårlig formulering fra min side. 

Mente ikke overvektig, det blir jo litt feil. Men folk oppfatter meg som mindre, enn det jeg er. Når jeg veide mer, så trodde folk at jeg veide 10kg mindre, enn det vekten viste. Og det samme gjelder nå. Så det var det jeg mente, men ikke fikk til å formulere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg høre at "så langt det er bare morsmelk går det bra" rister jeg hodet.  Morsmelk har mye fett i seg - så hvis folk gi babyer pupp hver eneste gang de lage en liten lyd, så ja, kan dette faktisk blir problematisk i forhold til spisevaner.  Men de fleste småbarn jeg har sett går kraftig ned i vekt når de begynner å krabbe/gå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, IamGroot skrev:

Når jeg høre at "så langt det er bare morsmelk går det bra" rister jeg hodet.  Morsmelk har mye fett i seg - så hvis folk gi babyer pupp hver eneste gang de lage en liten lyd, så ja, kan dette faktisk blir problematisk i forhold til spisevaner.  Men de fleste småbarn jeg har sett går kraftig ned i vekt når de begynner å krabbe/gå.  

Ja, heldigvis inneholder MM mye fett, babyer trenger jo det. Babyer overspiser ikke på morsmelk. Blir de runde og tykke, endrer de aller fleste seg når de begynner å gå, som du sier. Så hva er problemet? Spisevaner? Babyer overfører da ikke melkespisevaner til fast-føde-spisevaner. Det er to helt forskjellige ting.

Endret av Harlekin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre barna dine var også lubne og vokste det av seg, skrev du og 
da så ville jeg egentlig ikke tenkt noe spesielt (bekymringsverdig) over det
legen sa til deg. Fortalte du ham dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...