Gå til innhold

Lubben baby, fikk beskjed om å passe på maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og yngste datteren min på 6mnd skulle på kontroll på helsestasjonen forrige uke. Helsedøsteren som pleier å være der var syk, så en mannlig lege ved legesenteret var vikar. Jeg er fullt klar over at datteren min er det man kan kalle "ei bolle" med kulehode og lubbne ben, men helsesøster har alltid sakt at det ikke gjør noe så lenge hun er aktiv og ellers følger normal utvikling. -tvert imot mente hun faktisk at det bare var positivt!  Siden de to eldste barna mine også var slik og gradvis vokste det av seg har jeg ærlig talt ikke tenkt på det som et problem. 

Men denne legen mente altså at vi måtte følge veldig nøye med på det så hun ikke blir et overvektig barn (hun veier ca 8kg nå men er ikke så lang). I tillegg kom han med utsagn som "kanskje dere burde lage mer middag fra bunnen", "på denne måten får kanskje hele familien bedre vaner" "det er viktig å tenke på hva man spiser". Alt dette kom han med kun på bakgrunn av at datteren min er "tykk", han spurte ingen ting om matvanene våre og tok liksom bare forgitt at vi var noen slappfisker. Hverken jeg eller mannen eller de andre barna er overvektige, vi spiser "normal sunn mat" (hverken super-sunne eller veldig usunne), vi er mye ute og lever et ganske normalt liv. 

Ville dere tenkt noe over dette? Først synes jeg bare han var håpløs, men da jeg kom hjem begynte jeg å tenke ifht at han er lege og burde ha ganske peiling.. Dermed har jeg blitt ganske usikker og vurderer å få en ny time med helsesøster når hun er tilbake, men vil ikke virke hysterisk heller. Hva tenker dere??

Anonymkode: 5e8fc...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at han hørtes ganske forutinntatt og utdatert ut. Og at det er greit at han ikke jobbet med småbarnsoppfølging til vanlig. Jeg ville himlet med øynene inni meg og latt det gå. Leger har ikke nødvendigvis noe spesielt mye peiling på kosthold.

Hør på helsesøstra di du. Når ungen din følger samme kurve som søsknene, så er det vel neppe noen grunn til å mistenke at hun plutselig skal sprette ut av kurva og ende opp som overvektig. Særlig når dere har et normalt kosthold, og er normalt aktive.

Mine barn triplet startvekta si på 9 måneder, ingen hevet et øyebryn over det. De er ikke spesielt lubne i dag, heller tvert i mot.

Endret av Synne-Marie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og yngste datteren min på 6mnd skulle på kontroll på helsestasjonen forrige uke. Helsedøsteren som pleier å være der var syk, så en mannlig lege ved legesenteret var vikar. Jeg er fullt klar over at datteren min er det man kan kalle "ei bolle" med kulehode og lubbne ben, men helsesøster har alltid sakt at det ikke gjør noe så lenge hun er aktiv og ellers følger normal utvikling. -tvert imot mente hun faktisk at det bare var positivt!  Siden de to eldste barna mine også var slik og gradvis vokste det av seg har jeg ærlig talt ikke tenkt på det som et problem. 

Men denne legen mente altså at vi måtte følge veldig nøye med på det så hun ikke blir et overvektig barn (hun veier ca 8kg nå men er ikke så lang). I tillegg kom han med utsagn som "kanskje dere burde lage mer middag fra bunnen", "på denne måten får kanskje hele familien bedre vaner" "det er viktig å tenke på hva man spiser". Alt dette kom han med kun på bakgrunn av at datteren min er "tykk", han spurte ingen ting om matvanene våre og tok liksom bare forgitt at vi var noen slappfisker. Hverken jeg eller mannen eller de andre barna er overvektige, vi spiser "normal sunn mat" (hverken super-sunne eller veldig usunne), vi er mye ute og lever et ganske normalt liv. 

Ville dere tenkt noe over dette? Først synes jeg bare han var håpløs, men da jeg kom hjem begynte jeg å tenke ifht at han er lege og burde ha ganske peiling.. Dermed har jeg blitt ganske usikker og vurderer å få en ny time med helsesøster når hun er tilbake, men vil ikke virke hysterisk heller. Hva tenker dere??

Anonymkode: 5e8fc...32a

Drit i han, tenker nå jeg!

Det er deilig med lubne babyer. De har mye å gå på hvis de blir syke!

Ma blir jo ikke tykk som voksen selv om man er det som baby. Da ville jeg vært sengeliggende og spist 24 burgere om dagen ;) Men jeg er liten og slank. 

Allmennleger vet ikke nødvendigvis spesielt mye om babyer. Helsesøster har mer styring på dette.

Blåååås i det  og vær glad du har en baby med et par gummistrikker rundt armen fremfor å slite med mat!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er babyens gener? Hvis du og resten av familien er i overvektsgrense , Skjønner jeg at legen mener dere bør passe på. Hvis dere er normalvektige ville jeg bare latt det passere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage mer mat fra bunnen? Trodde seks måneder gamle babyer akkurat har begynt med fast føde... har det ikke gått mest i melk frem til nå liksom...

Anonymkode: 4a30d...187

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk også en streng beskjed om at baby var lubben og at vi skulle tynne ut melken. Til helvete med den legen, tenkte jeg da. Han er 74 cm og veier 9 kg. 

Anonymkode: b522b...0cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine så ut som Michelin mannen frem til de begynte å gå. Helsesøster holdt stadige lange taler om kosthold osv osv.

Begge mine gikk av seg valpefettet og er idag voksne og slanke. Yngste min som var tykkest som baby er idag tynn som en strek.

Jrg mener at babyer skal få spise seg Mette uten at vi skal måle opp porsjonene deres 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dette er noe som leger ikke blir enige om. Det er forskjellige meninger, så du får bare høre på hva de sier, og gjør det som føles mest naturlig ut for deg eller ta litt råd fra begge parter.

Men om dette er noe som skjedde med dine andre to barn, så vil jeg tro det er samme greia nå. Dere får tykke bebiser, men barn i normal str.

Jeg var også kjempetjukk baby, men var undervektig hele barne- og ungdomsskolen. Så den første tjukkistiden tror jeg ikke har så mye forklaring på hva som skjer siden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i all verden spiser denne babyen på 6 mnd som dere kan endre på? Regner med dere ikke forer et spedbarn med kake og grandis, liksom?

Merkelig råd å gi uten å først spørre om hva barnet spiser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig vanskelig spørsmål! Datteren min var skikkelig Michelin-mann på samme alder, kun på morsmelk, det var rett før vi begynte med grøt og slikt! Vi fikk alltid høre at så lenge det kun var på morsmelk var det ikke noe å bry seg om... Det viste seg at hun var en usedvanlig sulten unge, som allerede som baby tok godt for seg i matfatet, hun fikk et overvektproblem og senere en spiseforstyrrelse. Vi hadde alltid et helt normalt kosthold da hun var liten og verken vi som foreldre eller broren har noensinne hatt problemer med vekten, men hun fikk det... 

Anonymkode: 220a7...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NasseNøff skrev:

Nå har jeg ikke barn.

Men utifra det du skriver så hadde jeg bare ignorere hans trangsynte tankegang. 

Vet om flere som var lubben som baby. Valker og hele pakken, søtt og nydelig og frisk! Samtlige vokste det av seg og var ikke lubne som barn (skolealder og opp). Frisk og rask alle mann. 
Vet også om barn som var tynne og normale som baby, ble lubben som småbarn og overvektig fra skolealder og opp. 

Du kjenner ditt barn. Du vet hva barnet får til mat. Du har selv erfart at dine tidligere barn har vært god og lubben som baby, men vokst det av seg. Du vet at deres matvaner er sunne og normale, og langt ifra noe krisesituasjon. 

Så jeg mener; Ignorer det han sa og fortsett som nå. En baby skal ikke være modelltynn. De skal ha litt polstring på kroppen. Så lenge barnet ikke skyter opp i vekt på kort tid så er det ingenting galt med barnet. 

 

Du mener TS bør ignorere råd fra en fagperson og heller lytte til din anekdotiske bevisførsel?

Anonymkode: a4741...987

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 29.1.2016 den 16.30):

Du mener TS bør ignorere råd fra en fagperson og heller lytte til din anekdotiske bevisførsel?

Anonymkode: a4741...987

w

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, NasseNøff skrev:

Nei. Følg magefølelsen sin og bruk sin egen sunn-fornuft. 

Det er utallige eksempler på helsesøstre som mener små babyer er overvektige. Men 2 andre mener barnet er frisk og normalvektig fordi de følger sin egen kurve. 
Det er ikke alltid riktig å sammenligning sitt barn med andre. Du må faktisk se individet og fokusere på det, ikke hva naboens barn veier. 

 

Man må se individet og det store bildet. Her er eksempel på hva det store bildet kan fortelle oss: http://forskning.no/content/lubben-baby-kan-vaere-overvektig Hva naboen sin baby veier er irrelevant, det som er viktig er hva kvalitetssikret statistikk forteller. Ja, det er selvsagt rom for skjønn i hvert enkelt tilfelle, men man kan ikke la magefølelse overstyre empiriske bevis.

Jeg synes forøvrig det er ganske vanvittig at du eksplisitt sier "følg magefølelsen og sin egen sunne fornuft" fremfor å høre på en fagperson. 

Anonymkode: a4741...987

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Min jente var en skikkelig buddha-baby frem til hun begynte å gå. Fikk morsmelk til hun var 7 mnd og vanlig sunn mat (tilpasset barn) etter det. Når hun begynte å gå ble hun raskt tynn. Hun var 8,5 kg på 6-mnd kontroll, kun med morsmelk, i dag er hun 5 år og 15-16 kg (og egentlig litt for tynn, men hun spiser skikkelig så jeg er ikke så bekymret for dét heller.) 

Anonymkode: 9210a...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Min jente var en skikkelig buddha-baby frem til hun begynte å gå. Fikk morsmelk til hun var 7 mnd og vanlig sunn mat (tilpasset barn) etter det. Når hun begynte å gå ble hun raskt tynn. Hun var 8,5 kg på 6-mnd kontroll, kun med morsmelk, i dag er hun 5 år og 15-16 kg (og egentlig litt for tynn, men hun spiser skikkelig så jeg er ikke så bekymret for dét heller.) 

Anonymkode: 9210a...515

Hva er tull? Er det de mønster som viser seg gjennom empiriske undersøkelser som er tull, kun fordi det ikke er tilfellet for ditt ene barn? Da tror jeg i så fall det er du som må slutte å tulle.

Anonymkode: a4741...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må se individet og det store bildet. Her er eksempel på hva det store bildet kan fortelle oss: http://forskning.no/content/lubben-baby-kan-vaere-overvektig Hva naboen sin baby veier er irrelevant, det som er viktig er hva kvalitetssikret statistikk forteller. Ja, det er selvsagt rom for skjønn i hvert enkelt tilfelle, men man kan ikke la magefølelse overstyre empiriske bevis.

Jeg synes forøvrig det er ganske vanvittig at du eksplisitt sier "følg magefølelsen og sin egen sunne fornuft" fremfor å høre på en fagperson. 

Anonymkode: a4741...987

Gener er veldig relevant og noe man kan følge magefølelsen på fremfor råd fra fagpersoner. Jeg veide 4,1 kg på termin og mannen veide 5 kg, vi er begge tynne med høy forbrenning nå i voksen alder.

Vår baby veide 4,5 kg ved termin og har fulgt sin vektkurve perfekt etter det. Han er også lengre enn gjennomsnittet. Alikevel har vi fått beskjed om å tynne ut melken. Det kommer aldri til å skje med vår familiehistorie! 

Anonymkode: b522b...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er tull? Er det de mønster som viser seg gjennom empiriske undersøkelser som er tull, kun fordi det ikke er tilfellet for ditt ene barn? Da tror jeg i så fall det er du som må slutte å tulle.

Anonymkode: a4741...987

Det som er tull er å begynne å slanke (gi mindre mat) en baby som kun lever på morsmelk/MME, evt starten med fast føde/grøt. 

Når de blir større og begynner å spise ordentlig mat og bevege mer på seg er det viktig å passe på sunt og komplett kosthold og aktivitet, og da kan man begynne å vurdere tiltak om babyen forblir lubben eller overvektig. Man skal dessuten være ganske lubben og/eller kort før man nærmer seg 95 percentilen, som er der bl.a linken din begynner å klassifisere overvekt. 

Rask vektøkning uten god forklaring, vektøkning som går langt utenfor barnets vekstkurve eller lignende er så klart ting man må ha fokus på. 

Anonymkode: 9210a...515

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 29.1.2016 den 16.51):

Man må se individet og det store bildet. Her er eksempel på hva det store bildet kan fortelle oss: http://forskning.no/content/lubben-baby-kan-vaere-overvektig Hva naboen sin baby veier er irrelevant, det som er viktig er hva kvalitetssikret statistikk forteller. Ja, det er selvsagt rom for skjønn i hvert enkelt tilfelle, men man kan ikke la magefølelse overstyre empiriske bevis.

Jeg synes forøvrig det er ganske vanvittig at du eksplisitt sier "følg magefølelsen og sin egen sunne fornuft" fremfor å høre på en fagperson. 

Anonymkode: a4741...987

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du selv overvektig TS?  Om ikke overvektig, så kanskje at folk ikke oppfatter deg som direkte slank?

Det kan jo være derfor legen ymter frempå med mer mat fra bunnen. 

Anonymkode: 26aaa...8a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...