Gå til innhold

Gifte seg i utlandet alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, meg og kjæresten skal gifte oss men har ikke helt bestemt enda hvordan vi vil gjøre det. Ett forslag er å gifte seg i utlandet uten familie og venner tilstede. Noen som har erfaring med dette og hva man bør tenke på?

Anonymkode: 096a9...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dere tenkt angående vitner?

Anonymkode: 928e7...fee

Tenkte kanskje å bruke noen "tilfeldige". Altså som f. eks. Sjømannskirker ordner, hvis det blir slik.

Anonymkode: 096a9...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på. Men jeg synes det er fint å ta med nærmeste familie - de vil nok mer enn gjerne dele denne store dagen med dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte kanskje å bruke noen "tilfeldige". Altså som f. eks. Sjømannskirker ordner, hvis det blir slik.

Anonymkode: 096a9...2b2

Husk at dere må prøves også, så dere trenger forlvere

Anonymkode: 928e7...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at dere må prøves også, så dere trenger forlvere

Anonymkode: 928e7...fee

Hva mener du med det?

(Vi vurderer også bryllup i utlandet alene, derfor jeg blander meg i tråden her. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sendte inn alle papirer, da må man ha forlovere som signerer. Så fikk vi papirene vi trengte tilbake. De måtte vi sende inn til ambassaden.

vi giftet oss på ambassaden i roma på valentines dor 3 år siden. De stilte med 2 vitner. En fantastisk dag! På forhånd bestilte vi frisør som kom hjem til oss, sjåfør som kom å hentet oss og kjørte oss resten sv dagen, fotograf som kom å møtte oss på ambassaden og ble med rundt i byen etterpå å rok bilder. 

På kvelden kjøpte vi skikkelig takeaway italiensk pizza og is, og koste oss i leiligheten. Skulle egentlig på en fancy restaurant ved en innsjø, men var så sliten etter dagen ;) 

hadde bestilt kjole på netter, eneste kravet mitt var å ha skikkelig brudekjole og få skikkelige bilder,

 

vi ble i roma i 2,5 uker. Var deilig å ha bare ha oss selv å ta hensyn til og ikke måtte underholde og varte opp andre på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Elefantenirommet skrev:

Hva mener du med det?

(Vi vurderer også bryllup i utlandet alene, derfor jeg blander meg i tråden her. :) )

TS her... Har dere tenkt noe på hvordan dere vil gjøre det? Tenker på hvor og hvordan osv?

Anonymkode: 096a9...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, chiki skrev:

Vi sendte inn alle papirer, da må man ha forlovere som signerer. Så fikk vi papirene vi trengte tilbake. De måtte vi sende inn til ambassaden.

vi giftet oss på ambassaden i roma på valentines dor 3 år siden. De stilte med 2 vitner. En fantastisk dag! På forhånd bestilte vi frisør som kom hjem til oss, sjåfør som kom å hentet oss og kjørte oss resten sv dagen, fotograf som kom å møtte oss på ambassaden og ble med rundt i byen etterpå å rok bilder. 

På kvelden kjøpte vi skikkelig takeaway italiensk pizza og is, og koste oss i leiligheten. Skulle egentlig på en fancy restaurant ved en innsjø, men var så sliten etter dagen ;) 

hadde bestilt kjole på netter, eneste kravet mitt var å ha skikkelig brudekjole og få skikkelige bilder,

 

vi ble i roma i 2,5 uker. Var deilig å ha bare ha oss selv å ta hensyn til og ikke måtte underholde og varte opp andre på turen.

Var dagen vellykket og koselig? Og har dere angret siden på at dere gjorde det på denne måten?

Anonymkode: 096a9...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her... Har dere tenkt noe på hvordan dere vil gjøre det? Tenker på hvor og hvordan osv?

Anonymkode: 096a9...2b2

Vurderer "øde øy", gifte oss på en strand, bare oss to. Type sydhavsøy. Men ingenting er bestemt enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det :)  Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt unna Norge.

Du må ha forlovere som signerer på papirer, sender de inn, blir "godkjent", får papirer tilbake, scanne de til en eventuell ambassade.   Vi fikk vitner på ambassaden. 

Anonymkode: 744dd...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 30. januar 2016 at 19.05, AnonymBruker skrev:

Var dagen vellykket og koselig? Og har dere angret siden på at dere gjorde det på denne måten?

Anonymkode: 096a9...2b2

Dagen ble perfekt for oss og det er det viktigste for oss. Eneste jeg kanskje ville gjort annerledes var å ha en fest når vi kom hjem. Men pga mange i nærmeste familie jobber turnus, på plattform og sjøen, og i tillegg bor litt spredt ble det vanskelig. 

Anonymkode: fc02b...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss også i Roma i fjor, vi ordnet alle papir med signatur fra forlovere her hjemme, og ambassaden stilte med vitner. Vi hadde en nydelig vielse uten stress i forkant. Jeg ordnet håret selv og hadde kjøpt en enkel knekort hvit kjole her hjemme. Hadde egentlig ikke tenkt å ha brudebukett (ekteskap nr 2 for oss begge) men hadde i forkant lastet opp et par bilder av en enkel hvit bukett - bildet viste jeg til en liten blomsterbutikk og fikk de til å lage buketten. Vi var en uke i Roma og hadde god tid til sånt. Vi hadde bestilt taxi til og fra ambassaden, og etter vielsen dro vi tilbake til hotellet, skiftet til vanlige klær og dro ut å spise en bedre lunsj. Så tilbake til hotelet og hadde på finstasen igjen før vi dro til en romantisk restaurant og feiret oss selv. Fantastisk avslappet, romantisk og ikke minst uten stress. Denne dagen var helt fantastisk og perfekt for oss. Vi valgte å dra alene da valget var enten med masse familie og venner - eller bar vi - og det var nettopp dette vi ønsket. Vi hadde ikke hjelp av hverken bryllupsplanlegger, ikke leide vi sjåfør, frisør eller noe. Hadde kun bestilt middag på kvelden. Vielsen skjedde såpass tidlig på dag at vi valgte å skifte til lunsj. Jeg hadde som sagt en enkelt knekort hvit kjole, og mannen min hadde dress. Vi fikk ambassadens vitne til å ta bilder under vielsen, og taxisjåføren tok bilder etterpå. Hadde kanskje valgt å leie sjåfør et par timer til akkurat det i stedet for en taxisjåfør, forøvrig syntes han det var gøy å ta bilder. Vi hadde flaks med taxisjåføren som kjørte oss til et par steder for å ta bilder, velg kanskje heller å leie en sjåfør og velg ut steder å ta bilde på forhånd. Forøvrig tok han bare bilder ved hjelp av iphone, men ble helt flott til vårt bruk. 

 

Hadde gjort akkurat det samme om jeg kunne valgt opp igjen 

 

Anonymkode: ccc71...5fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ÅÅÅ! Det her drømmer jeg om også! Noen som har gjort dette på Hawaii? Eneste jeg er litt skeptisk til er sminke og hår i utlandet. Man vet jo ikke hva "stilen" er der og jeg er redd jeg blir overstæsjet (som den enkle nordmann jeg er :P )

Anonymkode: d1943...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over hvordan familie og venner vil reagere. 

Min søster giftet seg i utlandet uten å si et kny noen. Det ble veldig mye såre følelser, og de endte opp med å ha en liten bryllupsfest for foreldre, besteforeldre og søsken for å børe på skaden. Spesielt foreldre ble utrolig såret over å være uønsket i sin egen datters bryllup. 

En kamerat giftet seg også i utlandet, og planla å gjøre det uten noe tilstede. Men han sa ifra på forhånd at de kom til å gjøre det. Med det som resultat at hele slekta reiste ned i hemmelighet for å overraske dem.. noe de var så der happy for... 

Anonymkode: d05b5...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.1.2016 at 20.21, AnonymBruker skrev:

Hei, meg og kjæresten skal gifte oss men har ikke helt bestemt enda hvordan vi vil gjøre det. Ett forslag er å gifte seg i utlandet uten familie og venner tilstede. Noen som har erfaring med dette og hva man bør tenke på?

Anonymkode: 096a9...2b2

Jeg og mannen gjorde det. Vi valgte å gifte oss på Den Norske Ambassaden i Madrid, Spania. "Alle" vil jo til Roma, så der er det fullbooket år i forveien. Men til Madrid booket jeg vielsetidspunkt rundt 4-5 måneder før, bare. Vi bråbestemte oss egentlig litt for at "nå gifter vi oss".

Vi måtte ha med en bekreftelse skriftlig på at "vi er oss" og at ingen av oss er gift fra før, men hvor dette dokumentet kom fra, husker jeg ikke. Det var et eller annet offisielt dokument, tror jeg. Dette var på begynnelsen av 2000-tallet, så kanskje data-alderen er kommet lengre nå og man ikke trenger det papiret. Uansett; ambassaden (hvis du velger en ambassade) vil informere deg om alle papirer dere måtte trenge, og hvor du evt får tak i dem. Med seg til vielsen måtte man ha med pass for id. Selve vielsen ble utført med et par vitner/ansatte fra ambassaden tilstede. Man kan velge å ha med seg et vennepar e.l. som vitner selv om man vil det. Vi hadde ingen med oss, vi dro alene til Madrid for å gjøre det billigst mulig. Etter vielsen fikk du vielsesattesten med deg. Vips, er du gift. Husker ikke hvor lang tid det tok, men det var ikke mange minuttene :)

En av de ansatte på ambassaden var velvillig nok til å ta bilder av oss (med mitt medbragte kamera) på både vielseskontoret og utenfor i den eksotiske hagen. Etterpå gikk vi til en fantastisk vakker park (tror den het Retiro parken) i byen og fikk et par tilfeldig forbipasserende til å knipse en haug bilder av oss sammen. Alle var velvilligheten selv når de så brudebuketten min og skjønte at vi var nygifte. Det var altså ikke noe problem å få tatt bilder nok av oss som par, selv om vi reiste alene og uten noen medbragte "fotografer".

Det jeg husker best fra den dagen var faktisk den enorme mengden vannblemmer jeg fikk på begge føttene. Skoene var nye, jeg hadde aldri brukt dem før vielsesdagen. Jeg fikk vannblemmer utenpå vannblemmer! Føttene mine så ikke ut, og etterhvert klarte jeg knapt å gå. Mitt tips er : gå inn skoene på forhånd, sørg for at de ikke gir gnagsår....! :)

Husker ikke helt riktig, men jeg tror hele vielses-styret, reise og kjole og hotell og alt kom på bare 12.000,- for oss. Mulig lommepengene kom utenom, det husker jeg ikke. Vi reiste i september, utenom sesongen, så kanskje det hadde noe å si for flyprisene etc.? Men dette er altså noen år siden nå, så litt dyrere i dag er det nok, ja.

Kjolen jeg valgte var rosa, og enkel. Kjøpte den på salg hjemme før vi dro, husker jeg. Den var kjempefin og passet godt til en vielse i varmt sommerklima (ermeløs kjole). Brudebuketten kjøpte jeg i Madrid. Spanjolene er gale etter bryllup, så de har fantastiske brudebuketter. Man kan gå helt av skaftet om man vil. Jeg spurte betjeningen på hotellet vårt om de kunne anbefale en blomsterbutikk der jeg kunne bestille/kjøpe brudebukett, og de ga meg veibeskrivelse til en som lå lenger nede i samme gate som hotellet. Der hadde de hvite permer fulle av fotos av brudebuketter i alle utgaver og varianter. Fant en med helt lyserosa roser som jeg likte, og valgte den. Betalte på stedet og spurte om de kunne levere buketten når den var klar på den og den dagen til det og det hotellet. Null problem! Buketten kom på morgenen den dagen jeg skulle gifte meg, duggfrisk og vakker.

Da vi kom hjem fra Madrid, var det en søndag. Første helgen etter hjemkomsten leide vi det lokale grendelagshuset her vi bor, og arrangerte bryllupsfest. Inviterte venner og familie på det. Så fikk de på en måte "vært med", selv om ingen av dem så selve vielsen. Vi hadde med bilder fra vielsen og etterpå og sendte rundt, alle fikk se. Har man med seg et vennepar eller et sett foreldre, kan det filmes under hele seansen og etterpå, og det blir jo litt ekstra stas å vise frem film på bryllupsfesten etterpå da. Hvis man skal ha bryllupsfest da, man er jo ikke nødt til det om man vil spare penger.

 

Det finnes også Sjømannskirker å gifte seg i rundt omkring i verden, f.eks. USA (New York?), hvis man ønsker en kristen vielse. Jeg kjenner ikke til rutinene og ventetider der. Se http://sjomannskirken.no/arbeid/bryllup/

 

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenk over hvordan familie og venner vil reagere. 

Min søster giftet seg i utlandet uten å si et kny noen. Det ble veldig mye såre følelser, og de endte opp med å ha en liten bryllupsfest for foreldre, besteforeldre og søsken for å børe på skaden. Spesielt foreldre ble utrolig såret over å være uønsket i sin egen datters bryllup. 

En kamerat giftet seg også i utlandet, og planla å gjøre det uten noe tilstede. Men han sa ifra på forhånd at de kom til å gjøre det. Med det som resultat at hele slekta reiste ned i hemmelighet for å overraske dem.. noe de var så der happy for... 

Anonymkode: d05b5...e9c

Nei vettu hva, bryllup er for å feire ekteskap mellom de to involverte parter. Det er vårt valg, greit å bli litt skuffet, men "utrolig såret" kan folk spare seg altså. Hadde hele slakten reist ned for å feire med oss, hadde jeg blitt "utrolig såret."

Anonymkode: d1943...d9c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei vettu hva, bryllup er for å feire ekteskap mellom de to involverte parter. Det er vårt valg, greit å bli litt skuffet, men "utrolig såret" kan folk spare seg altså. Hadde hele slakten reist ned for å feire med oss, hadde jeg blitt "utrolig såret."

Anonymkode: d1943...d9c

Jeg sier ikke du skal la være å gjøre det, jeg sier du bør tenke over dette på forhånd. Så er du forberedt på å få reaksjoner. 

Anonymkode: d05b5...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11. februar 2016 at 14.23, AnonymBruker skrev:

Tenk over hvordan familie og venner vil reagere. 

Min søster giftet seg i utlandet uten å si et kny noen. Det ble veldig mye såre følelser, og de endte opp med å ha en liten bryllupsfest for foreldre, besteforeldre og søsken for å børe på skaden. Spesielt foreldre ble utrolig såret over å være uønsket i sin egen datters bryllup. 

En kamerat giftet seg også i utlandet, og planla å gjøre det uten noe tilstede. Men han sa ifra på forhånd at de kom til å gjøre det. Med det som resultat at hele slekta reiste ned i hemmelighet for å overraske dem.. noe de var så der happy for... 

Anonymkode: d05b5...e9c

Om noen hadde dukket opp når jeg skulle giftet meg i utlandet alene så hadde jeg blitt så forbannet og såra at jeg ikke hadde gifta meg der i det hele tatt. De kunne bare reist hjem igjen. Hadde heller aldri involvert dem i ting i livet mitt igjen.

Giftemål handler da ikke om å gjøre andre til lags. Ingen har krav på å være til stede eller bli involvert. 

Anonymkode: 1e6a4...78d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11. februar 2016 at 14.23, AnonymBruker skrev:

Tenk over hvordan familie og venner vil reagere. 

Min søster giftet seg i utlandet uten å si et kny noen. Det ble veldig mye såre følelser, og de endte opp med å ha en liten bryllupsfest for foreldre, besteforeldre og søsken for å børe på skaden. Spesielt foreldre ble utrolig såret over å være uønsket i sin egen datters bryllup. 

En kamerat giftet seg også i utlandet, og planla å gjøre det uten noe tilstede. Men han sa ifra på forhånd at de kom til å gjøre det. Med det som resultat at hele slekta reiste ned i hemmelighet for å overraske dem.. noe de var så der happy for... 

Anonymkode: d05b5...e9c

Jeg er Ab som giftet meg i Roma i fjor. Vi hadde selvsagt informert nærmeste familie og venner, slik at det var ingen sure miner/såre følelser. 

Tror jeg hadde blitt veldig overraska om familien min dukket opp uanmeldt. Det hadde sikkert vært koselig det, men er glad de IKKE gjorde det....

Anonymkode: ccc71...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...