Gå til innhold

Hva har skjedd med Nemi?


Hjarte

Anbefalte innlegg

På dagbladet sin tegneserieside har hun atter en gang begynt på en ny runde der hun tegner en tegning til et sitat istedenfor en stripe på 4 ruter. Nå er det Toni Amos hun siterer, men hun har tidligere hatt flere runder der hun tegner en tegning til noen andre sitt sitat, eller sangtekst, og  det tar flere dager før neste gang vi får se en stripe igjen. Jeg synes dette er litt lite kreativt, og minner meg mye om disse bildene som folk deler på facebook med "dype" ord, og gjerne en enhjørning i bakgrunnen. 
Er det det samme i bladet også? Det er lenge siden jeg har lest bladet, men jeg begynner å lure når jeg ser disse bildene, og jeg begynner å lure på om hun kanskje har mistet litt gnisten. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lise Myhre er jo gift og har to barn. Tror det er nevnt tidligere at hun ville trappe litt ned, derfor bladene kommer sjeldnere å. Tror vi bare skal være glad hun fortsatt holder på, å at dette gjør at hun ikke blir utbrent. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lise har da alltid hatt slike "striper" innimellom. Fantastisk bra poesi med flotte illustrasjoner. Det er mye tanker og refleksjon å hente ut av dette - har ingenting med manglende gnist eller begrenset kreativitet å gjøre, slik jeg ser det. Lise og Nemi er like bra som alltid i mine øyne :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater de stripene. Det blir så liksomdypt og moraliserende, det er ikke det jeg er ute etter i en stripe. 

Anonymkode: 459e4...f2e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemi har tapt seg. Bedre å gi seg mens man fortsatt er på topp, mener jeg.

Anonymkode: ea17c...824

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nemi holder seg til hovedkarakterene i det minste, i motsetning til Zelda som har 2-3 striper med hovedkarakter i uka og resten er bare "fyll" med andre karakterer. Har ikke skjønt enda om de jentene framstilles som indere eller pakistanere, og om de er lesber eller ikke.

Nemi > Zelda anytime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nemigirl skrev:

Lise har da alltid hatt slike "striper" innimellom. Fantastisk bra poesi med flotte illustrasjoner. Det er mye tanker og refleksjon å hente ut av dette - har ingenting med manglende gnist eller begrenset kreativitet å gjøre, slik jeg ser det. Lise og Nemi er like bra som alltid i mine øyne :-)

Man tolker tydeligvis tegninger forskjellig, for jeg ser det ikke på samme måte. 

Hvis man tar stripen for to dager siden som eksempel: http://www.dagbladet.no/tegneserie/nemi/?1453849200&d=-1

Der har hun tegnet vinger på Nemis kunstervenninne (som jeg aldri husker navnet på) noen krusseduller, sammen med sitatet: 

“I think that people who can't believe in fairies aren't worth knowing." 

Det eneste som kan bidra til tanker, og refleksjoner, som du nevner, er jo sitatet til Tori Amos, men illustrasjonen bidrar jo ikke noe til den. Det er akkurat det som får meg til å føle at hun sitter og plukker ut sitateter som hun liker, for så å tegne en enkel tegning til. 

Dagens stripe: http://www.dagbladet.no/tegneserie/nemi/?1453849200&d=1

Sitat: "I dont see myself as weird, I just see myself as honest", med tegning av hodet til Nemi opp ned. Igjen er det sitatet som stikker seg frem, mens tegningen kunne like godt vært kuttet ut. 

Savner bare tiden da Nemi hadde morsomme og bra poeng. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Hun er platt og moraliserende. Helsidene hennes i Dagbladet Magasinet (har hun dem fortsatt?) består stort sett av a) kjente dikt med stive illustrasjoner, b) sentimental livsvisdom for tenkende tenåringer eller c) resirkulerte prekener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lady Mondegreen skrev:

Hun er platt og moraliserende. Helsidene hennes i Dagbladet Magasinet (har hun dem fortsatt?) består stort sett av a) kjente dikt med stive illustrasjoner, b) sentimental livsvisdom for tenkende tenåringer eller c) resirkulerte prekener.

Det er jo litt rart at hun som fokuserer på at man skal være seg selv, og at ingen skal fortelle hva andre skal gjøre hele tiden, har blitt til den som sitter med pekefingeren selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Tegneserie-tegnerne har blitt alt for late!

Anonymkode: 92300...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke hun har tapt seg, tvert i mot, liker det at hun utvikler karakterene. Hverken Nemi eller Cyan er der de var i starten av serien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.1.2016 at 20.06, Hjarte skrev:

På dagbladet sin tegneserieside har hun atter en gang begynt på en ny runde der hun tegner en tegning til et sitat istedenfor en stripe på 4 ruter. Nå er det Toni Amos hun siterer, men hun har tidligere hatt flere runder der hun tegner en tegning til noen andre sitt sitat, eller sangtekst, og  det tar flere dager før neste gang vi får se en stripe igjen. Jeg synes dette er litt lite kreativt, og minner meg mye om disse bildene som folk deler på facebook med "dype" ord, og gjerne en enhjørning i bakgrunnen. 
Er det det samme i bladet også? Det er lenge siden jeg har lest bladet, men jeg begynner å lure når jeg ser disse bildene, og jeg begynner å lure på om hun kanskje har mistet litt gnisten. 

 

Nemi har aldri vært original. :-P Jeg husker venninnen min elsket Nemi, men har funnet ut at hun rett og slett ikke er særlig smart.

 

Anonymkode: 4095d...1d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Hjarte skrev:

Det er jo litt rart at hun som fokuserer på at man skal være seg selv, og at ingen skal fortelle hva andre skal gjøre hele tiden, har blitt til den som sitter med pekefingeren selv.

Ja, ikke sant? Hun tjener penger på bitterheten sin. Den skinner tjukt igjennom.

Anonymkode: 4095d...1d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemi lider vel litt av deadline-syken. Folk som kan produsere som Øverli, støtt, stort sett i alle fall rimelig morsomt (med noen Pyton-tilbakefall) år etter år er sjeldne. Kreativt arbeid blir litt meningsløst de dagene man ikke har noe man vil si. Da blir det Nemisitatstriper, eller en hel sesong HIMYM som handler om daddy issues. For alle karakterene i tur og orden. Eller var det to? Uansett, tilbake til poenget...

Ta M for eksempel, lett en av Norges bedre serier noensinne. Forfatteren uttrykte ofte at han ikke passet til å skrive til deadlines, det være seg for daglige innleveringer eller månedlige blader. De to formatene stripeserier i Norge forventes levert i. Se f.eks. også Tegnehannes post om hvorfor hun fant ut at hun måtte skrive mindre.

Tror stripeseriene hadde vært tjent med å slutte i avisene og utgis i samlebøker primært. Da kunne forfatterne laget det innholdet de ville, mer i sitt eget tempo, og utgitt når de hadde produkter å gi, ikke etter deadlinepresset. Det hadde antageligvis spart oss for mye innhold der forfatterne går på tomgang, så kunne Lise Myhre publisert sitatbildene sine på blogg eller noe.

Endret av Utenegenart
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann

Nemi har vel alltid vært platt, moraliserende og liksom-crazy. Men om det er sånn at serien nå bare er platt og moraliserende, så kan man kanskje si at serien har tapt seg, alt etter hvordan en ser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Franke Ann skrev:

Nemi har vel alltid vært platt, moraliserende og liksom-crazy. Men om det er sånn at serien nå bare er platt og moraliserende, så kan man kanskje si at serien har tapt seg, alt etter hvordan en ser på det.

Nja, det er vel å ta i litt. Noget subjektivt i alle fall.

Kan vel sies at de noe oppkonstruerte hverdagsmetalsminka miljøene stripa til tider pågår i ikke er så veldig relaterbare dog. Og at stripa har en viss humanitær-, dyrevern- og vegetarslagside som kanskje ikke faller i smak hos alle.

Kritikken mot sitat-stripene er nok helst at de er arbeid gjort av andre, og kun per de aller mest liberale definisjoner kan sees på som tegneserier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel litt opp og ned der som med de fleste. Jeg liker sitat"stripene" så lenge det ikke er for mange av dem. Leser dem helst i bladet, og da synes jeg de fint fyller ut og krydrer de vanlige stripene. Hadde alt vært fire-ruters hadde jeg blitt møkklei. Akkurat nå har det vært flere sitat"striper" på rad, og det blir litt kjedelig, men jeg antar det kommer noe annet etterhvert, og om Lise har en down-periode så er vel det helt ok. Så lenge det kommer en bra periode etterpå. Hvis ikke bør hun vurdere å si opp de faste utgivelsene og kun publisere enkeltblader eller -bøker når hun faktisk har noe hun vil si.

Anonymkode: 283b2...2f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. januar 2016 at 8.43, Devilheart skrev:

Nemi holder seg til hovedkarakterene i det minste, i motsetning til Zelda som har 2-3 striper med hovedkarakter i uka og resten er bare "fyll" med andre karakterer. Har ikke skjønt enda om de jentene framstilles som indere eller pakistanere, og om de er lesber eller ikke.

Nemi > Zelda anytime.

OT: Det er to forskjellige serier: Zelda av Lina Neidenstam og Lille Berlin av Ellen Ekman. Det er Dagbladet som har valgt å alternere de to seriene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har hvel egentlig sluttet å lese Nemi, men de selger da jevnlig bladet i butikken etter det jeg ser? Men det er sikkert mye jobb å tegne, og barna til Lise er hvel ikke akkurat veldig store, og krever sikkert mye ansvar. Jeg skjønner det veldig godt, dersom hun vil trappe ned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...