Gå til innhold

Lavt stoffskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 timer siden, Koy skrev:

Hvordan merket dere at dere hadde lavt stoffskifte? Begynner å lure på om det kanskje feiler meg noe mer utover at jeg har veldig lite energi/hodepine/nakkesmerter/dårlig hukommelse.  

Symptomene på for lavt stoffskifte kan være mange. Bestill time hos lege og få det målt. 

Anonymkode: b8490...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er lav kroppstemperatur en indikasjon på lavt stoffskifte? Har en normal kroppstemperatur på 35,5 celsius, gjerne lavere om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fryser raskt selv ved stabilt stoffskifte. Trolig vil vel varierende kroppstemperaturer være individuelt påvirket i tillegg til at noen påvirkes av stoffskiftet.

Var ikke klar over at vektøkning kan være en bivirkning på Levaxin, men det skal jeg jammen ta med meg til neste kontroll. Er det flere som har opplevd det? 

Har hatt lavt stoffskifte i mange år og brukt levaxin like lenge. Før graviditet fungerte levaxin helt fint, stoffskiftet stabiliserte seg greit og jeg var normalvektig. Under graviditet ble stoffskiftet ekstremt lavt, før jeg fikk høyere dose. Og i ettertid har stoffskiftet vært helt på vilspor, klarer ikke å få det stabilisert. Stoffskiftet har vært for lavt de siste årene og under og etter graviditet har jeg lagt på meg MYE. Og da stoffskiftet er for lavt, er det kjempevanskelig å gå ned. Er det andre som har opplevd noe lignende? 

Jeg opplever også manglende matlyst, men det er faktisk så ille at jeg glemmer å spise, er det flere som strever med å få en god rutine på måltider?

Anonymkode: 12037...3a9

Levaxin har ikke vektøkning som bivirkning. Om du har for lavt stoffskifte og ikke er riktig dosert vil du fortsatt ligge for lavt og det kan innebære økning i vekt. Det er også viktig at du etterstreber  spise jevnt gjennom dagen fordi dette i stor grad påvirker forbrenningen din. 

Anonymkode: b8490...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Er lav kroppstemperatur en indikasjon på lavt stoffskifte? Har en normal kroppstemperatur på 35,5 celsius, gjerne lavere om vinteren.

Det kan det være, men lavt stoffskifte gir andre symptomer i tillegg til lav kroppstemperatur. 

Anonymkode: b8490...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det kan det være, men lavt stoffskifte gir andre symptomer i tillegg til lav kroppstemperatur. 

Anonymkode: b8490...3ae

Takk for svar, skal lese litt mer om det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fredsmegleren skrev:

Takk for svar, skal lese litt mer om det :) 

Bare hyggelig det :)

Anonymkode: b8490...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går på 100mikrogram men jeg merker ikke så mye på kroppstempen(men hele familien er en gjeng med frossenpinner så er nok litt arv ute å går hos meg), men da jeg started med medisinering, raste jeg ned i vekt. Ble undervektig fordi jeg var vant med å spise så lite mat at jeg fikk beskjed om å kjøpe meg næringsdrikke på apoteket. Heldigvis stabiliserte vekten seg etterhvert, men har måttet øke dosen sakte men sikkert til 100mikrogram. Ellers er jeg faktisk så heldig at jeg ikke har noen bivirkninger eller symptomer, selv når jeg ikke tar den til samme tid evt. glemmer en dag.

Anonymkode: b1dfb...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg skal måle i endetarmen og ikke i armhulen som har jeg gjort de siste mnd. Meker at det er mer stabilt og måle der.

Tusen takk for alle svar :) Ikke så greit når man er alene om å ha denne sykdommer i familie og vennekrets.

Anonymkode: b93b0...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.1.2016 at 18.32, tussi680 skrev:

Psst, jeg er en av de med  normal kroppstemperatur til tross for lavt stoffskifte.

Merker du noe til vekten da? Forbrenningen settes vel ned og man legger lettere på seg når kroppstemperaturen senkes. Har heldigvis økt med ca 1.3 grader på 8 uker, så er veldig fornøyd med det :)

Anonymkode: b93b0...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gå opp i dose på levaxinen og da gikk jeg opp i vekt ja, det er jeg både irritert og lei meg for, at jeg ikke greier å gå ned. Går og sykler og gjør alt jeg kan, men jeg har en sykdom til som stopper opp for å trimme for mye og det er epillepsi. Blir jeg veldig sliten så får jeg anfall, så trimming må bare begrenses etter det. Men ønsker så inderlig å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på 100 mcg Levaxin og 20 mcg Liothyronin. Fryser hele tiden og vekten går opp og ned.

En vanlig formel for dosering på Levaxin er 1,6-1,7 x kroppsvekt. Husk at legene måler og doserer ut fra TSH som er et signalstoff som sier noe om hvor mye kjertelen må jobbe. Det er Fritt T3 som er det aktive stoffskiftehormonet. Levaxin inneholder T4 som omdannes til fritt T3. Få legen til å måle både FT3 og FT4 og dosere deretter. Noen med lavt FT3 trenger Liothyronin i tillegg for at stoffskiftet skal bli optimalt. 

Hvis du fremdeles går opp i vekt, er slapp og trøtt, så be legen ta alle disse blodprøvene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på Lio i dag, det blir spennende å se om jeg får tilbake litt energi og om hjernetåka letter. Jeg skal ta 1/4 tablett to ganger om dagen, men de er jo så vanskelige å dele, de smuldrer opp! Er det noen som vet om det må være nøyaktig 5 microgram jeg tar,eller om det ikke er så farlig om det er litt mer/mindre?

Anonymkode: 21fc4...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt på Lio i dag, det blir spennende å se om jeg får tilbake litt energi og om hjernetåka letter. Jeg skal ta 1/4 tablett to ganger om dagen, men de er jo så vanskelige å dele, de smuldrer opp! Er det noen som vet om det må være nøyaktig 5 microgram jeg tar,eller om det ikke er så farlig om det er litt mer/mindre?

Anonymkode: 21fc4...f08

Det er nesten umulig å dele en liotablett i fire uten at den smuldrer. Så du må bare passe på å få med smulene, samt gjøre ditt beste for å få den delt jevnt med en skarp kniv/tablettdeler.

Da jeg brukte Lio la jeg den delte tabletten i en boks og passet på å få med alle smulene før jeg la oppi ny tablett.

Lykke til med utprøvingen. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ulven skrev:

Det er nesten umulig å dele en liotablett i fire uten at den smuldrer. Så du må bare passe på å få med smulene, samt gjøre ditt beste for å få den delt jevnt med en skarp kniv/tablettdeler.

Da jeg brukte Lio la jeg den delte tabletten i en boks og passet på å få med alle smulene før jeg la oppi ny tablett.

Lykke til med utprøvingen. :-) 

Takk for tips! Jeg får kjøpe meg en tablettdeler da. Hadde du god effekt av Lio?

Anonymkode: 21fc4...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Jeg får kjøpe meg en tablettdeler da. Hadde du god effekt av Lio?

Anonymkode: 21fc4...f08

Den hjalp på hjernetåken, men mer energi fikk jeg ikke. Det er ikke så mange som får den ønskede energieffekten av Lio, men bedring av kognitive funksjoner er verdt plundringen med tablettdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Ulven skrev:

Den hjalp på hjernetåken, men mer energi fikk jeg ikke. Det er ikke så mange som får den ønskede energieffekten av Lio, men bedring av kognitive funksjoner er verdt plundringen med tablettdeler.

Jeg føler at jeg er 80 år i hodet det meste av tiden, glemmer og roter og finner ikke ordene når jeg snakker. Håper det blir bedring!

Anonymkode: 21fc4...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nå 75mg Levaxin daglig. Har mer energi enn for 1 mnd siden, så kanskje vekten vil stoppe å øke etter hvert og man vil se resultatet av treningen. Men å være utålmodig er min verste egenskap :P

Anonymkode: b93b0...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg har ikke gått opp i vekt men har en voldsom svetteproduksjon, svetter etter å ha dusjet! Og det lukter :( skal ta det opp med legen da. 

Anonymkode: 29ad6...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...