Gå til innhold

Lavt stoffskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Er det noen flere med lavt stoffskifte her og som bruker Levaxin?

Lurer på om man får normal kroppstemperatur etter at stoffskiftet har normalisert seg? og er det noen som har gått OPP i vekt som en bivirkning av medisin?

 

 

Anonymkode: b93b0...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg tar 125mcg Levaxin. 

Ikke merket noe til kroppstemperatur, men jeg fryser veldig lett uansett. Jeg har gått ned i vekt etter jeg begynte på Levaxin. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Rekker opp handa". Bruker 75mcg Levaxin.  Og ja, jeg har gått opp i vekt etter at jeg startet med den. Begynte med 25mcg, men så måtte jeg helt opp i 75mcg som sagt. Kommer ikke ned i vekt, sliter med det, så lurer på om jeg skal bytte. Vet ikke om det går, men skal spørre ved neste legebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bynte selv på 50mcg og har akkurat økt til 75 mcg, men  vekta går kun oppover uansett hva jeg gjør. Legen vil ikke gi ut resept på noe annet før jeg har gått på Levaxin i min. 1 år.

Anonymkode: b93b0...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva han sier, men den vekta plager meg. Tenk om en hadde gåt ned de 10 kg en har gått opp! Hadde vel klemt gud og hvermann tenker jeg. :nigo:

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Levaxin. Gikk opp 18 kilo frem til jeg ble optimalt dosert. Kroppstemperatur er normal når jeg har korrekt dose. Jeg har også gått ned de 18 kiloene. 

Anonymkode: b8490...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva lå temperaturen din på før og hva ligger den på nå? Bruker du kun Levaxin eller bruker du kombi?

Anonymkode: b93b0...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan merket dere at dere hadde lavt stoffskifte? Begynner å lure på om det kanskje feiler meg noe mer utover at jeg har veldig lite energi/hodepine/nakkesmerter/dårlig hukommelse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva lå temperaturen din på før og hva ligger den på nå? Bruker du kun Levaxin eller bruker du kombi?

Anonymkode: b93b0...376

Akkurat nå 36.8 :) Gikk og målte for deg :) Kroppstemperaturen min har variert fra rett over 35 til 36.5 når jeg anser meg som for lav og derfor i behov av mer Levaxin. Bruker kun Levaxin.

Anonymkode: b8490...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jokkmokk
Et øyeblikk siden, Koy skrev:

Hvordan merket dere at dere hadde lavt stoffskifte? Begynner å lure på om det kanskje feiler meg noe mer utover at jeg har veldig lite energi/hodepine/nakkesmerter/dårlig hukommelse.  

Veldig dårlig form, hadde alle symptomer i varierende grad. Ikke i stand til å gjennomføre normalt liv etterhvert. Var rett og slett utmattet. Skjedde gradvis over tid.

Til TS: 

Min temp blir normalisert når jeg har min optimale dose. 

Vekten er veldig sensitiv for variasjon. Gikk opp 20 kg når jeg hadde for lavt(trening og slanking hjalp ingenting), og gikk ned de samme 20 kg når jeg hadde lett forhøyet.

Jeg ble syk også av lett forhøyet, så jeg må "akseptere" at vekta mi er en 5-7 kg høyere enn livsstilen tilsier når jeg er normaldosert.

Går raskt opp i vekt, klarer ikke gå ned ett gram uten å forstyrre med for høyt stoffskifte(gjør selvsagt ikke det bevisst, det er skadelig for hjertet i lengden).

Jeg kan merke vektendringer på selv de minste justeringer. Men ikke like sensitivt på temperatur.

Min største frykt var å bli infertil/få mange SA, men jeg klarte heldigvis bli gravid uten spontaborter selv om det tok litt tid :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryser raskt selv ved stabilt stoffskifte. Trolig vil vel varierende kroppstemperaturer være individuelt påvirket i tillegg til at noen påvirkes av stoffskiftet.

Var ikke klar over at vektøkning kan være en bivirkning på Levaxin, men det skal jeg jammen ta med meg til neste kontroll. Er det flere som har opplevd det? 

Har hatt lavt stoffskifte i mange år og brukt levaxin like lenge. Før graviditet fungerte levaxin helt fint, stoffskiftet stabiliserte seg greit og jeg var normalvektig. Under graviditet ble stoffskiftet ekstremt lavt, før jeg fikk høyere dose. Og i ettertid har stoffskiftet vært helt på vilspor, klarer ikke å få det stabilisert. Stoffskiftet har vært for lavt de siste årene og under og etter graviditet har jeg lagt på meg MYE. Og da stoffskiftet er for lavt, er det kjempevanskelig å gå ned. Er det andre som har opplevd noe lignende? 

Jeg opplever også manglende matlyst, men det er faktisk så ille at jeg glemmer å spise, er det flere som strever med å få en god rutine på måltider?

Anonymkode: 12037...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, January 27, 2016 at 17.41, AnonymBruker skrev:

Hei!
Er det noen flere med lavt stoffskifte her og som bruker Levaxin?

Lurer på om man får normal kroppstemperatur etter at stoffskiftet har normalisert seg? og er det noen som har gått OPP i vekt som en bivirkning av medisin?

 

 

Anonymkode: b93b0...376

Kroppstemperaturen tar det lang tid å få normalisert. Og når Levaxinen ikke taes til ganske nøyaktig samme klokkeslett av ulike grunner, så "ryker kroppstermostaten" igjen. Dette er en sykdom fra H...

Det samme gjelder vekten. Når medisinen er regulert og dosen taes til samme tid, går vekten i stabilt sideleie. Ved Levaxindose til ujevne tider på døgnet så går matlysten i null og vekten opp.

Anonymkode: aa3d9...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fryser raskt selv ved stabilt stoffskifte. Trolig vil vel varierende kroppstemperaturer være individuelt påvirket i tillegg til at noen påvirkes av stoffskiftet.

Var ikke klar over at vektøkning kan være en bivirkning på Levaxin, men det skal jeg jammen ta med meg til neste kontroll. Er det flere som har opplevd det? 

Har hatt lavt stoffskifte i mange år og brukt levaxin like lenge. Før graviditet fungerte levaxin helt fint, stoffskiftet stabiliserte seg greit og jeg var normalvektig. Under graviditet ble stoffskiftet ekstremt lavt, før jeg fikk høyere dose. Og i ettertid har stoffskiftet vært helt på vilspor, klarer ikke å få det stabilisert. Stoffskiftet har vært for lavt de siste årene og under og etter graviditet har jeg lagt på meg MYE. Og da stoffskiftet er for lavt, er det kjempevanskelig å gå ned. Er det andre som har opplevd noe lignende? 

Jeg opplever også manglende matlyst, men det er faktisk så ille at jeg glemmer å spise, er det flere som strever med å få en god rutine på måltider?

Anonymkode: 12037...3a9

Hadde perfekt medisinert stoffskifte i over ti år, men da jeg ble gravid ble mitt stoffskifte også mye lavere, og etter fødsel var det veldig vanskelig å få stabilisert igjen. Tok nesten fem år før det ble optimalt igjen men da med mye høyere dose Levaxin enn før jeg ble gravid. 

n

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok egentlig 50mcg, men så sluttet jeg å ta medisinen fordi stoffskifte mitt ble normalt. Så tok jeg blodprøver etter 6 mnd uten medisin, og det viste normalt. Etter 6mnd igjen tok jeg blodprøve og hadde lavt stoffskifte. Tok ikke medisin. Noen måneder senere var det normalt igjen. Slik har det fortsatt i noen år. Har ikke tatt medisin på noen år og det viser normalt også plutselig lavt uten at jeg gjør noe. Skjønner ikke om jeg har lavt stoffskifte eller ikke da legen ikke forstår dette.

Anonymkode: dda3d...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok egentlig 50mcg, men så sluttet jeg å ta medisinen fordi stoffskifte mitt ble normalt. Så tok jeg blodprøver etter 6 mnd uten medisin, og det viste normalt. Etter 6mnd igjen tok jeg blodprøve og hadde lavt stoffskifte. Tok ikke medisin. Noen måneder senere var det normalt igjen. Slik har det fortsatt i noen år. Har ikke tatt medisin på noen år og det viser normalt også plutselig lavt uten at jeg gjør noe. Skjønner ikke om jeg har lavt stoffskifte eller ikke da legen ikke forstår dette.

Anonymkode: dda3d...547

Hei! Du, det hørtes for meg litt ukjent ut? Har fått beskjed om at jeg må ta Levaxin livet ut? Kanskje jeg kan ta blodprøver så finner de ut det. Hadde vært nydelig om en hadde sluppet disse medisinene. Ikke sikkert det vil skje, men så får en da høre om en er på normalen eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå 36.8 :) Gikk og målte for deg :) Kroppstemperaturen min har variert fra rett over 35 til 36.5 når jeg anser meg som for lav og derfor i behov av mer Levaxin. Bruker kun Levaxin.

Anonymkode: b8490...3ae

Måler du hver dag og justerer dosen ut fra det? Jeg har mellom 35.4 og 35.8 under armen, og ca 36.8 målt i endetarmen, men det er etter jeg begynte på medisin.

Anonymkode: b93b0...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Jokkmokk skrev:

 

Til TS: 

Min temp blir normalisert når jeg har min optimale dose. 

Vekten er veldig sensitiv for variasjon. Gikk opp 20 kg når jeg hadde for lavt(trening og slanking hjalp ingenting), og gikk ned de samme 20 kg når jeg hadde lett forhøyet.

Jeg ble syk også av lett forhøyet, så jeg må "akseptere" at vekta mi er en 5-7 kg høyere enn livsstilen tilsier når jeg er normaldosert.

Går raskt opp i vekt, klarer ikke gå ned ett gram uten å forstyrre med for høyt stoffskifte(gjør selvsagt ikke det bevisst, det er skadelig for hjertet i lengden).

Jeg kan merke vektendringer på selv de minste justeringer. Men ikke like sensitivt på temperatur.

Min største frykt var å bli infertil/få mange SA, men jeg klarte heldigvis bli gravid uten spontaborter selv om det tok litt tid :) 

 

Klarte å holde vekten mer stabil når jeg var umedisinert, men etter jeg begynte på Levaxin så virker det som om at kg bare strømmer på, selv uten endring i kosthold og trening. Men håper det vil endre seg når stoffskifte får litt høyere verdier enn nå, ligger ennå ganske lavt på FT4

Anonymkode: b93b0...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kroppstemperaturen tar det lang tid å få normalisert. Og når Levaxinen ikke taes til ganske nøyaktig samme klokkeslett av ulike grunner, så "ryker kroppstermostaten" igjen. Dette er en sykdom fra H...

Det samme gjelder vekten. Når medisinen er regulert og dosen taes til samme tid, går vekten i stabilt sideleie. Ved Levaxindose til ujevne tider på døgnet så går matlysten i null og vekten opp.

Anonymkode: aa3d9...da2

Nå er jeg veldig nøye med at den skal taes på samme tid og på fastende hjerte hver dag :) merker bedre virkning av det enn før når jeg tok medisin på kveldstid og da ikke på fastende hjerte.

Anonymkode: b93b0...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok egentlig 50mcg, men så sluttet jeg å ta medisinen fordi stoffskifte mitt ble normalt. Så tok jeg blodprøver etter 6 mnd uten medisin, og det viste normalt. Etter 6mnd igjen tok jeg blodprøve og hadde lavt stoffskifte. Tok ikke medisin. Noen måneder senere var det normalt igjen. Slik har det fortsatt i noen år. Har ikke tatt medisin på noen år og det viser normalt også plutselig lavt uten at jeg gjør noe. Skjønner ikke om jeg har lavt stoffskifte eller ikke da legen ikke forstår dette.

Anonymkode: dda3d...547

 

2 timer siden, tussi680 skrev:

Hei! Du, det hørtes for meg litt ukjent ut? Har fått beskjed om at jeg må ta Levaxin livet ut? Kanskje jeg kan ta blodprøver så finner de ut det. Hadde vært nydelig om en hadde sluppet disse medisinene. Ikke sikkert det vil skje, men så får en da høre om en er på normalen eller ei.

 

Samme her. Må bare kontrollere 2-3 ganger i året etter rett dose er satt. Nå tar jeg blodprøver hver 5-6 uke for å finne riktig dose.

Anonymkode: b93b0...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Måler du hver dag og justerer dosen ut fra det? Jeg har mellom 35.4 og 35.8 under armen, og ca 36.8 målt i endetarmen, men det er etter jeg begynte på medisin.

Anonymkode: b93b0...376

Nei jeg måler sjelden og gjorde det kun fordi du spurte om temperatur :) Jeg gjorde det noe oftere i en periode jeg var veldig ustabil. Og jeg kan gjøre det om jeg kjenner typiske symptomer på under- eller overdosert. Jeg har hatt denne sykdommen i mange år og kjenner veldig godt når jeg er for lav eller for høy. Så jeg justerer etter fysiske symptomer og alltid på senhøst da jeg vet at jeg er lavere om vinteren enn eller i året. Dette vet jeg fordi jeg har tatt jevnlige blodprøver gjennom år. Er jeg usikker, fordi enkelte symptomer som feks mindre energi, kan skyldes både for lavt og høyt tar jeg ei blodprøve.

Fysiske symptomer jeg justerer etter er i hovedtrekk: energinivå, puls, kroppstemperatur,  om jeg svetter normalt, vekt, løs mage eller treg over litt tid.

Anonymkode: b8490...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...