Gå til innhold

Hvem håper du blir USAs neste president?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke Barack Obama bli president igjen?

Henger ikke helt med her merker jeg..

Anonymkode: 97371...37b

Nei, han kan ikke velges for en tredje periode.

Anonymkode: a39f2...46f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han kan ikke velges for en tredje periode.

Anonymkode: a39f2...46f

Kan han bli sittende som president dersom USA er direkte involvert i en krig ved neste presidentvalg?

Anonymkode: 67b3e...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.2.2016 at 22.07, AnonymBruker skrev:

Kan han bli sittende som president dersom USA er direkte involvert i en krig ved neste presidentvalg?

Anonymkode: 67b3e...f96

Nei. Les grunnloven og litt om amerikansk historie, (ref. FDR).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Severin skrev:

Nei. Les grunnloven og litt om amerikansk historie, (ref. FDR).

Ben Carson har sagt at Obama kanskje vil erklære martial law og avlyse 2016 valget. Hva sier grunnloven om det?

Anonymkode: 67b3e...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 6.2.2016 at 22.07, AnonymBruker skrev:

Kan han bli sittende som president dersom USA er direkte involvert i en krig ved neste presidentvalg?

Anonymkode: 67b3e...f96

Nei. Den siste presidenten som ble valgt mer enn to ganger var Franklyn D. Roosevelt (1932, 1936, 1940 og 1944). Han døde i 1945, og ble etterfulgt av sin visepresident, Harry S. Truman. Mens Truman var president endret man grunnloven slik at ingen kunne velges til mer enn to perioder. Truman var den siste presidenten som kunne ha brutt konvensjonen, men han valgte å ikke gjøre det.

Ulikt f.eks. Storbritannia, kan ikke valgperiodene i USA skyves på grunn av krig. Britene kan (eller kunne, usikker med den nye valgloven fra 2011) utsette valg under krig, noe de gjorde både under første og andre verdenskrig.

I USA er det valg når det er valg, uansett, og de ble holdt valg til både kongressen, senatet og president under andre verdenskrig.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ben Carson har sagt at Obama kanskje vil erklære martial law og avlyse 2016 valget. Hva sier grunnloven om det?

Anonymkode: 67b3e...f96

Det er bare bambus, ikke tenk mer på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ben Carson har sagt at Obama kanskje vil erklære martial law og avlyse 2016 valget. Hva sier grunnloven om det?

Anonymkode: 67b3e...f96

Hvem faen er Ben Carson, han høres ut som en komplett idiot. "Martial law" heter "unntakstilstand" på norsk. Det er forøvrig ikke noe presidenten kan erklære uten kongressens støtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mann 42 skrev:

Hvem faen er Ben Carson, han høres ut som en komplett idiot. "Martial law" heter "unntakstilstand" på norsk. Det er forøvrig ikke noe presidenten kan erklære uten kongressens støtte.

Dr. Ben Carson er lege og republikansk presidentkandidat. Han kom på åttendeplass i New Hampshire, bak Carly Fiorina, med 2,3 prosent. Han gjorde det bedre i Iowa, med 9,3 prosent og en fjerdeplass. Det ble litt drama etter Iowa, fordi Ted Cruz' kampanje (som vant i Iowa) spredde nyheter om at Carson hadde gitt seg, uten at det stemte. Trump krevde at resultatet måtte annuleres(!) på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mann 42 skrev:

Hvem faen er Ben Carson, han høres ut som en komplett idiot. "Martial law" heter "unntakstilstand" på norsk. Det er forøvrig ikke noe presidenten kan erklære uten kongressens støtte.

Presidenten har vetorett til å endre loven om det er lovlig eller ikke vet jeg ikke men obama har gjort det flere ganger.

Anonymkode: fad5a...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎06‎.‎02‎.‎2016 at 18.43, smalls skrev:

Så lenge ikke Trump blir president, så er jeg fornøyd. Har ingen favoritt denne gangen. 

Korreksjon.

Anonymkode: 27234...5d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Presidenten har vetorett til å endre loven om det er lovlig eller ikke vet jeg ikke men obama har gjort det flere ganger.

Anonymkode: fad5a...a08

Nei, det har han ikke. Presidentens veto kan overstyres med to tredels flertall i kongressen.

Det du snakker om er såkalte "executive orders", som er presidentens handlerom innenfor gjeldende lov. I Norge har vi kongelige resolusjoner for å gjøre mye det samme, selv om det ikke er direkte overførbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Presidenten har vetorett til å endre loven om det er lovlig eller ikke vet jeg ikke men obama har gjort det flere ganger.

Anonymkode: fad5a...a08

Øh. Det er da en helt, helt annen sak. Jeg aner ikke hva "vetorett til å endre loven" skulle bety engang, forsåvidt, men vetorett har jo ingenting som helst med unntakstilstand å gjøre.

Anonymkode: b49f1...3c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Presidenten har vetorett til å endre loven om det er lovlig eller ikke vet jeg ikke men obama har gjort det flere ganger.

Anonymkode: fad5a...a08

"Vetorett tl å endre loven"? Det er ikke noe som HETER det. Men det fins noe som heter vetorett MOT lovendringer. "Veto" er latin og betyr "Jeg forbyr". Det har ikke noe med innføring av unntakstilstand å gjøre.

Uansett kan ikke presidenten motsette seg et stort nok flertall i de folkevalgte forsamlingene, så vetoretten er ganske begrenseet. For å si det kort, presidenten er ikke kongen av Amerika.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, nordpedant skrev:

Dr. Ben Carson er lege og republikansk presidentkandidat. Han kom på åttendeplass i New Hampshire, bak Carly Fiorina, med 2,3 prosent. Han gjorde det bedre i Iowa, med 9,3 prosent og en fjerdeplass. Det ble litt drama etter Iowa, fordi Ted Cruz' kampanje (som vant i Iowa) spredde nyheter om at Carson hadde gitt seg, uten at det stemte. Trump krevde at resultatet måtte annuleres(!) på grunn av det.

Skjedde alt dette før eller etter at han fikk det psykotiske gjennombruddet som fikk ham til å si at Obama ville innføre unntakstilstand for å utsette 2016-valget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mann 42 skrev:

Skjedde alt dette før eller etter at han fikk det psykotiske gjennombruddet som fikk ham til å si at Obama ville innføre unntakstilstand for å utsette 2016-valget?

Jeg er litt usikker på det. Googlet akkurat dette temaet, og det er ikke akkurat kjente kilder som kommer opp. Men tviler ikke.

Carson virker som en hyggelig og grei fyr, og han er sikkert hyggelig å drikke øl med. Men han virker litt ko-ko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, nordpedant skrev:

Jeg er litt usikker på det. Googlet akkurat dette temaet, og det er ikke akkurat kjente kilder som kommer opp. Men tviler ikke.

Carson virker som en hyggelig og grei fyr, og han er sikkert hyggelig å drikke øl med. Men han virker litt ko-ko.

Jeg har lagt merke til at han har en dyp og behagelig stemme, litt som Bill Cosby. Men så hører man etter hva han sier, og husker i samme slengen at Bill Cosby er serie-voldtektsmann, magien falmer og man ser seg rundt etter nærmeste utgangsdør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mann 42 skrev:

Skjedde alt dette før eller etter at han fikk det psykotiske gjennombruddet som fikk ham til å si at Obama ville innføre unntakstilstand for å utsette 2016-valget?

http://www.commdiginews.com/politics-2/ben-carson-might-obama-cancel-the-2016-election-28523/

Anonymkode: 67b3e...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.1.2016 at 15.02, AnonymBruker skrev:

Den kan bli interessant å bo i USA om Trump vinner.

Han er som kjent en eiendomskonge som ikke skyr noen midler for å nå sine mål. Stakkars den lille mannen som prøver å sette seg imot.

På Netflix kan man lære litt om Trumps taktikk i en film som heter "Your been Trumped". Eller lese her:

http://www.theatlantic.com/international/archive/2015/12/donald-trump-scotland-golf/421065/

Anonymkode: 2492a...01c

Det kan bli interessant og ikke minst skremmende å bo på planeten vår hvis Trump vinner

Anonymkode: 35d7f...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...