Gå til innhold

Vesla og Mini - kos og kaos


Emiliania

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Å herregud.... Synes det var rart at det var bare du som svarte... :flau::daane: :skratte:

Gaaaah! Det innlegget skulle på termingruppen og ikke i din dagbok :P Oooooops! 

Fikk med meg din erfaring selv om det kanskje virket som jeg er helt fjern :hoho: 

:skratte: Jeg tenkte meg det var noe feil med postingen. :fnise: Vi kan skylde på svangerskapshjerne. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Negativ på antistoffer av CMV og toksoplasmose! :nigo:

Pappaen kjenner minien mer, han synes han beveger seg mye. Jeg er blitt vant til all den aktiviteten, så jeg synes det er helt normalt. Sparkene blir kraftigere og kraftigere. Noen ganger skvetter jeg til, da det virkelig dulter i magen. Bare sånn ca 20 uker igjen. Merker også at jeg har en ganske grei størrelse på magen nå. Dulter borti mannen med den og skylder på han at jeg er blitt så stor. :fnise: Skal ikke akkurat klage på vektoppgangen på 5 kg. Drikker mye vann, prøver å spise sunt, men sliter litt med søtsuget til tider. Fruktis hjelper! :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt :sikle: I går satte de frem en haug med godteri, nøtter og frukt på jobben. Spiste litt av alt, men endte med å gå inn flere ganger for å ta med meg en ekstra melonbit :fnise:

Jeg kjenner noen bedagelige dult innimellom. Men ikke noe fast. Misunner dere som kjenner så aktivt med liv. Håper det snart blir sånn her også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3/18/2016 at 14.15, Sjela skrev:

Frukt :sikle: I går satte de frem en haug med godteri, nøtter og frukt på jobben. Spiste litt av alt, men endte med å gå inn flere ganger for å ta med meg en ekstra melonbit :fnise:

Jeg kjenner noen bedagelige dult innimellom. Men ikke noe fast. Misunner dere som kjenner så aktivt med liv. Håper det snart blir sånn her også :) 

:fnise: Melon er jo godt da! Jeg må ha frukt tilgjengelig i kjøleskapet. Bananer spises alltid til frokost (havregryn og banan, nammenam).

Her er det et eneste rabalder til tider, når han er våken altså. Kjenner at han nå passer mer inni livmoren. Kjenner dult to steder, akkurat som om han strekker seg og hopper. :fnise: Noen dager er det stille, og skal innrømme at jeg blir litt bekymret. :fnise: Google "rolig baby uke 20+" og finne ut at han enda har mye plass. Forteller mannen og han rister oppgitt på hodet. :sjenert:

-----

Det er noe med den gravide kroppen min som ergrer meg så innmari mye, og det er den konstante svingningen i energi og i vondter. I dag er en god dag energimessig, mye energi og godt humør. Jogget etter Vesla, som syklet til skolen i dag morges. Null problem. Så skulle jeg hente henne og prøvde å jogge. Da stoppet det opp, muskler begynte å verke og jeg halvveis halter-jogger etter Vesla. :fnise: Jeg blir aldri vant til det, selv om det er mer tilstede nå enn det var mens jeg gikk gravid med Vesla. Jeg sluttet å jogge etter at jeg ble gravid, rett og slett fordi jeg fikk så mye vondt. Er så irriterende. :dry:

Ellers er det et stort rabalder i magen, når han er våken. Det er såpass lenge siden at jeg ikke husker om Vesla var like aktiv. Det jeg husker best var at hu hikket en god del. Den rytmiske dunkingen i magen. Nå hikker hu lite, bare når hu er sulten. Akkurat som hu mor. :fnise: 

Vekta er stabil og jeg er nå 6 kg pluss, men jeg er også over halvveis. Synes ikke det er så verst. Håper at toppen nås ved 12-15 kg, da har jeg hatt rimelig lik vektoppgang i begge svangerskap. :jepp: Er nesten skremmende hvor likt vektoppgangen har vært nå i forhold til sist gang. Lite vektoppgang de første 3-4 månedene, da snakker vi om en kilo, før vekta hopper en 3 kg opp rundt 17-18 uker. Var også heldig og mistet den vekta veldig fort. Var en del vann sist gang også. Den vektoppgangen jeg har hatt nå tror jeg nok er fra vann. Føttene og leggene mine er større enn før, og det er litt ødem der. Ikke voldsomt, men nok til at det synes. :jepp: Føttene passer enda i skoene mine, men ja, de er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener med svingning i energi altså. Det er det samme her. En dag har jeg masse, neste dag lite. Men det svinger også i løpet av dagen som etter gåturen i går. Det var en fin tur men halvveis fikk jeg kynnere og følte meg helt ødelagt når jeg kom hjem. Så vidt jeg orket å inn på kjøkkenet for å bistå i matlagingen :P Man må nesten bare ta hensyn til at energinivået er endret og at man må sove eller slappe av når man føler for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Sjela skrev:

Skjønner godt hva du mener med svingning i energi altså. Det er det samme her. En dag har jeg masse, neste dag lite. Men det svinger også i løpet av dagen som etter gåturen i går. Det var en fin tur men halvveis fikk jeg kynnere og følte meg helt ødelagt når jeg kom hjem. Så vidt jeg orket å inn på kjøkkenet for å bistå i matlagingen :P Man må nesten bare ta hensyn til at energinivået er endret og at man må sove eller slappe av når man føler for det :)

Det er så grusomt synes jeg. Jeg liker ikke å ligge på sofaen, men noen ganger må jeg. Etter bryllupet for en 10 dager siden måtte jeg rett og slett sove to timer etter at vi kom hjem. :fnise:  Heldigvis er mannen til stor hjelp. :jepp: Er ikke alltid like flink til å si at jeg er sliten.. :sjenert: 

---

Satt og leste i gamledagboka mi og kom over: 

Sitat

De siste dagene før masteroppgaven ble levert var mildt sagt hektisk. Satt omtrent og jobbet mye med oppgaven, ble en del drittmat og søtsaker. Ja, så jeg begynte jo å slite med kvalme, ble sliten og satt og gråt siste dagen. Stresset, ja? Etter levering, kvalmen har ikke gått over, jeg er fremdeles trøtt og holder på å grine av alt. Stikker ned på apoteket, svangerskapstest. Big fat positive. Både jeg og mannen er paffe. Etter å ha prøvd i et halvt år og et mislykket svangerskap, sluttet vi. En eneste gang glemte vi kondom og joda, jeg blir gravid. Positiven er sterkere denne gangen sist. Dog, vi er noe forsiktigere med å dele nyheten denne gangen. Det kan gå som sist gang, så vi venter til etter at jeg har vært hos legen og hatt en ultralyd. 

Er litt rart å være 22, nesten 23 uker på vei og kjenne sparkene til lillegutten min. Sønnen min! :hjerte: Og, mannen greide ikke vente til vi hadde vært hos lege, han fortalte foreldrene sine dagen etter. :skratte: Jeg fortalte etter at jeg hadde presentert oppgaven. :sjenert:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter innom for å si hei! Gleder meg til å lese resten av dagboken din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 3/21/2016 at 15.34, Sommernatt skrev:

Titter innom for å si hei! Gleder meg til å lese resten av dagboken din :)

Velkommen hit!:vinke:

--- 

Jeg merker at jeg må roe meg ned med gåingen. Tirsdag gikk jeg en 4 km tur, i tillegg til de 8 km jeg gikk for å bringe Vesla til skolen (hu sykler). I går hadde jeg vondt i hoftene og korsryggen, men det ble visst 10 km gåing. I dag har jeg knapt greid 2 km før jeg fikk en slags muskelstrekk på høyre side. Jeg må nok bli flinkere til å slappe av, men av og til er det litt vanskelig. Gåing er noe jeg må gjøre, og jeg prøver å bruke komfortable sko og tilpassede sko for den overpronasjonen jeg har, slik at jeg ikke ødelegger leddene mine helt. :fnise: 

Kan ikke helt klage på mangel av søvn, siden jeg får sovet en 8-9 timer. Problemet er gjerne at det er så mange oppvåkninger i løpet av natten. Er som regel ubehagelige drømmer (jeg er forferdelig aggressiv i drømmene mine) og en blære under trykk som gjør at det ikke blir en full natts søvn. I natt drømte jeg om et nært familiemedlem som døde rundt denne tiden, for et par år siden. I drømmen var vedkommende døende av kreft, og jeg fikk sagt hadet for en siste gang. Da jeg våknet følte jeg meg bare trist og utslitt, hele drømmen var bare trist. Merker nå at savnet etter vedkommende er skikkelig til stede. 

Nå må jeg få surret meg av dataen og kommet meg til kontrollen. :jepp: Håper dere får en fin dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt i dagboken din en stund, men aldri somlet meg til å legge igjen noe spor etter meg :vinke: 

Så flink du er til å bevege deg! Her er det alt for mye stillesitting, mye pga at jeg kjører bil til jobb, og da plukker jeg opp storebror på vei hjem fra jobb. De dagene jeg jobber hjemmefra går jeg til barnehagen i det minste, og jeg merker det er bra for både kropp og sjel! Nå er det vel bare en km til barnehagen for vår del, og jeg merker at det er sånn passe. Får fort litt vondt i magen når jeg går, så jeg må bare begrense meg. Kjenner jeg gleder meg til babyen er på utsiden og kroppen begynner å fungere igjen!

Håper kontrollen gikk fint :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Har lest litt i dagboken din en stund, men aldri somlet meg til å legge igjen noe spor etter meg :vinke: 

Så flink du er til å bevege deg! Her er det alt for mye stillesitting, mye pga at jeg kjører bil til jobb, og da plukker jeg opp storebror på vei hjem fra jobb. De dagene jeg jobber hjemmefra går jeg til barnehagen i det minste, og jeg merker det er bra for både kropp og sjel! Nå er det vel bare en km til barnehagen for vår del, og jeg merker at det er sånn passe. Får fort litt vondt i magen når jeg går, så jeg må bare begrense meg. Kjenner jeg gleder meg til babyen er på utsiden og kroppen begynner å fungere igjen!

Håper kontrollen gikk fint :jepp: 

Heisann!

Noen ganger er det lett å sitte stille. Kan ikke si jeg har vært helt super på gåing de første 16 ukene av svangerskapet, da var jeg for sliten eller hadde sterke muskelsmerter. Prøver å ta det igjen nå. :fnise: Det er skikkelig ergelig når man får vondt i magen, slitsomt og litt frustrende. Er greit å bli ferdig med svangerskapet også, spesielt når kroppen er litt på halvveisen. Jeg er ikke stor fan av det. :fnise: Liker å gå gravid, men ikke det at jeg har de begrensningene jeg har på grunn av svangerskapet.

Den gikk fint. Livmoren vokser, blodtrykket var fint, men fikk med et notis om svangerskapsforgiftning og beskjed at jeg skulle ringe hvis jeg fikk noen av symptomene. Vekslende blodtrykk var visst ikke helt bra (selv om det gjerne ligger rundt 120\80, 110\70), så de passer på. :jepp: Jordmor synes også det var artig å faktisk kunne kjenne posisjonen til mini, det var ikke helt vanlig det. Hu kjente at mini lå på tvers, med hode høyt til høyre og føttene ned til venstre. Sa noen slapp livmor? :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at kontrollen gikk bra! :)

Kjedelig at du får vondt når du går, men veldig bra at du går likevel! Jeg tror det meste blir verre hvis man bare holder seg helt i ro. Selv har jeg gått en del med hunden, men det har blitt få ettermiddagsturer etter jobb... Da har jeg bare lyst til å sovne på sofaen, pluss at samboeren min har lyst til å gå både fortere og lengre enn meg :) Da får jeg ta morgenluftinga i stedet, det hjelper på samvittigheten.

Håper du har fått sove godt natt til i dag, og at du har sluppet ubehagelige drømmer! :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske imponerende at du gikk så langt jeg! Men det kan være greit å lytte til kroppen også :) 

Foreløpig sover jeg ganske ok med unntak av kanskje en eller to tissepauser. Men i natt og natten før der våknet jeg ikke én gang! Det er skikkelig deilig. Jeg har godt sovehjerte tror jeg :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Surriball skrev:

Så fint at kontrollen gikk bra! :)

Kjedelig at du får vondt når du går, men veldig bra at du går likevel! Jeg tror det meste blir verre hvis man bare holder seg helt i ro. Selv har jeg gått en del med hunden, men det har blitt få ettermiddagsturer etter jobb... Da har jeg bare lyst til å sovne på sofaen, pluss at samboeren min har lyst til å gå både fortere og lengre enn meg :) Da får jeg ta morgenluftinga i stedet, det hjelper på samvittigheten.

Håper du har fått sove godt natt til i dag, og at du har sluppet ubehagelige drømmer! :):klem:

Har lagt merke til at jeg får vondt om jeg går fort. Å gå saktere hjelper, da kan jeg få gått det jeg har lyst til daglig. Jeg må være i bevegelse, har lagt merke til at det hjelper. Korsryggen er ikke vond og hoftene er ikke fullt så stive.

Det er noe med middager, da er sofaen det beste stedet på jord. :fnise: 

Sov greit til Vesla kom inn og stjal plassen min. Etter det våknet jeg opp flere ganger. I tillegg gadd jeg ikke ta puta mi og stikke inn i stua og sove. Så er nok litt min skyld der. :P 

58 minutter siden, Sjela skrev:

Synes det er ganske imponerende at du gikk så langt jeg! Men det kan være greit å lytte til kroppen også :) 

Foreløpig sover jeg ganske ok med unntak av kanskje en eller to tissepauser. Men i natt og natten før der våknet jeg ikke én gang! Det er skikkelig deilig. Jeg har godt sovehjerte tror jeg :P

 

Ja, det er det med å lytte til kroppen. Er håpløs til tider, men mannen passer godt på om det er noe. Jeg går saktere nå, slik at jeg ikke får den strekkfølelsen. Så, jeg kan gå nå uten problemer, bare jeg er tregere enn normalt. :fnise:  Blir vel litt roligere til helga. :fnise: 

Jeg sover stort sett greit, som regel gjennom natten, men de siste dagene har det vært så mye rart i drømmer pluss Vesla som har hatt mareritt. I tillegg har jeg jo en stiv skulder, så har hodepine på toppen av det hele. Så, blir liksom ikke uthvilt og går rundt i en halvsøvne mesteparten av dagen.

---

Mini er veldig aktiv i dag, og jeg kjenner det som regel ned mot blæra. Koselige dult. Om et par uker er han mye større, da kan det begynne å gjøre vondt. Nei, det kommer til å gjøre vondt. Med Vesla trodde jeg til tider at hu gravde seg ut av livmora, men det var rett og slett bare kraftige støt mot livmormunnen. Magen buldrer når han ligger akkurat riktig (langt fremme), og er så morsomt å se på. Det er rart å tenke på det lille barnet jeg får lov til å bære frem, men føles også så godt. Jeg er heldig som får oppleve dette nok en gang. Er også litt vemodig å tenke på at det er siste gangen, men mindre vi er gærne og velger å få nok et barn. Men, avtalen er to. Det er vel nok. :fnise: 

Mannen, Vesla og svigermor har følt lillebror sparke. Vesla hadde den søteste reaksjonen: "Broren min sparket meg! :o Og når han blir større, sparker han enda hardere! Når han kommer på utsiden, blir jeg så kjempeglad" (løst oversatt fra nederlandsk :P) Hu gleder seg, spurte også når vi skulle til babylegen for å se lillebroren hennes igjen. Jeg sa at det ble en stund til, hu ble sur. :fnise: Vi prøver så godt vi kan å innvolvere henne i det å få et nytt familiemedlem og låner bøker som handler om det å bli storesøster/bror, slik at hu vet at ting blir litt mer hektisk når babyen kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ganske fantastisk :hjerte: Jeg tror også det kommer til å begynne å gjøre vondt snart, er jo allerede noget ubehagelig av og til :fnise: De siste dagene har jeg kjent lite og svakere bevegelse enn vanlig og det gjør meg selvfølgelig bekymret... Hvor går grensen for å kontakte føden ang dette? Du vet jo kanskje noe om det :)

Jeg kjenner også litt på den at jeg gjerne vil gjøre dette mange ganger! Vil gjerne ha minimum 3 :hjerte: Trenger en egen flokk :hoho:

Men to er nok det og altså :) 

Så koselig reaksjon fra storesøster :hjerte: Forestiller meg at det er veldig fint og spesielt for foreldrene å se og høre søskenkjærligheten :hjerte: Skikkelig søt frøken :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Det er virkelig ganske fantastisk :hjerte: Jeg tror også det kommer til å begynne å gjøre vondt snart, er jo allerede noget ubehagelig av og til :fnise: De siste dagene har jeg kjent lite og svakere bevegelse enn vanlig og det gjør meg selvfølgelig bekymret... Hvor går grensen for å kontakte føden ang dette? Du vet jo kanskje noe om det :)

Jeg kjenner også litt på den at jeg gjerne vil gjøre dette mange ganger! Vil gjerne ha minimum 3 :hjerte: Trenger en egen flokk :hoho:

Men to er nok det og altså :) 

Så koselig reaksjon fra storesøster :hjerte: Forestiller meg at det er veldig fint og spesielt for foreldrene å se og høre søskenkjærligheten :hjerte: Skikkelig søt frøken :nigo: 

Rundt denne tiden er det gjerne noen dager hvor det er litt stille, siden de fremdeles har en del plass. Men, om du er bekymret, så ville jeg tatt en telefon. Bare for å spørre om det er normalt. Bedre en gang for mange enn en gang for lite. Så lenge jeg kjenner bevegelse hvertfall et par ganger om dagen er det greit for meg. :jepp: 

:fnise: Fotballlag da? :fnise: 

Det er utrolig artig å se hvordan hu går inn i søsterrollen. Hu ville så gjerne ha søsken nesten et år før jeg ble gravid med lillebror. Utenforstående mener også at hu blir ei flott storesøster, hu har mye omsorg for små barn og er veldig inkluderende med venninners småsøsken. Det er godt å vite. :fnise: men ja, det kan fort bli annerledes når lillebror kommer. At interessen dabber av etterhvert. Vi får se hvordan det går, nå gleder hu seg så mye at hu helst skulle hatt lillebror på utsiden i går. Hu spør ofte om det går bra med lillebror, så omsorgen er der. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ringte ;) Fikk komme inn hvis jeg ville. Kjente heldigvis masse bevegelse rett etter jeg hadde snakka med de så vi ble enig om å se det an :)

Det er jo supert at hun er så klar :jepp: De er vel ikke helt forberedt på hvordan det blir disse storesøsknene :fnise: Ikke sikkert de synes det er så greit i de verste periodene... 

Jeg trenger ikke et heeelt fotballag altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Jeg ringte ;) Fikk komme inn hvis jeg ville. Kjente heldigvis masse bevegelse rett etter jeg hadde snakka med de så vi ble enig om å se det an :)

Det er jo supert at hun er så klar :jepp: De er vel ikke helt forberedt på hvordan det blir disse storesøsknene :fnise: Ikke sikkert de synes det er så greit i de verste periodene... 

Jeg trenger ikke et heeelt fotballag altså :P

Så bra! Både for at du fikk komme inn om du ville og når det ble futt i babyen igjen. :fnise: Det er uansett greit å vite at du kan reise inn. 

De er virkelig ikke klar over hva som kommer i vente, bare at det er baby. Ikke hvordan dynamikken blir i familien. Jeg ville selv sende broren min tilbake til sykehuset, siden han gråt så mye. :fnise: 

Bare et halvt et. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ca et halvt ett ;) Jeg reiste inn, og FOR noen hyggelige folk!! Helt imponert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Haha ca et halvt ett ;) Jeg reiste inn, og FOR noen hyggelige folk!! Helt imponert :)

Så godt å lese! :jepp: Hvordan går det? Babyen har det bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...