Gå til innhold

Vesla og Mini - kos og kaos


Emiliania

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Sjela skrev:

Awww :rodmer: Har dere vært på OUL nå? Hvordan gikk det?

Synd med jobben, men jeg er sikker på at det kommer flere på din vei! Snakker du forresten hollandsk, eller går det i engelsk der? :) 

Vi har OUL om en time, så må vente litt til! Buuuh! Skal oppdatere når jeg kommer tilbake. 

Ja, shit happens. Egentlig forventet siden jeg er godrund rundt magen nå. Så depper jo ikke. Håper bare det er noe der ute som jeg synes er greit. Jeg skriver og prater på nederlandsk, kanskje ikke så bra som jeg gjerne skulle ha likt, men får øve litt.  Is niet zo moeilijk om te leren. Enige wat ik een beetje lastig vind is de zinbouw. Is iets heel anders dan in het noors. :fnise: Går mest i engelsk her hjemme, Vesla vil så gjerne prate engelsk nå. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såpass sent ja :P Gleder meg til å lese oppdatering ;) 

Utrolig fascinert av at du har lært deg nederlansk! Det er et språk som er helt "gresk" for meg. Er liksom ingen ord/lyder jeg kjenner igjen :fnise: Men kanskje enklere når man bor der og hører språket daglig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten gutt som ruller rundt i magen, så det blir jo en liten lillebror. Stort sett alt så bra ut og han var den størrelsen han burde ha for hvor langt jeg var på vei. Så termin er rundt 22. juli enda. :jepp: Desverre var det noe med tarmene, at de var hvite. De kaller det på engelsk echogenic bowel, og er en soft marker som kan antyde at barnet kanskje har noen sykdommer eller kanskje ikke.. Kan være han har slukt noe væske med blod (mest sannsynlig, siden jeg har blødd), CF, Downs, og det kan bare være tilfeldig og ingenting. Så, neste uke en gang skal vi inn for å få en second opinion. Har vært en del tårer på meg, krisemaksimerer maks... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå så koselig med lillebror. Lillebrødre er herlige :strix: 

Skjønner det er skummelt ang tarmene, men jeg holder en knapp på at det er væsken han har fått i seg :) Bra dere får en ny kontroll på det. Kjenner igjen krisemaksimeringstankene :plystrer: 

Har du morkaka foran åpningen siden du blør? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kakaoen skrev:

Åååå så koselig med lillebror. Lillebrødre er herlige :strix: 

Skjønner det er skummelt ang tarmene, men jeg holder en knapp på at det er væsken han har fått i seg :) Bra dere får en ny kontroll på det. Kjenner igjen krisemaksimeringstankene :plystrer: 

Har du morkaka foran åpningen siden du blør? :) 

Vesla er superfornøyd at hu får lillebror, var absolutt det hu skulle ha. :fnise: Han var akkurat den størrelsen han skulle være med tanke på termin. Til og med UL ga oss termin 22. juli

Blødningen var for et par uker siden, og ifølge hu som tok ultralyden var morkaka klistra på høyre side, vekk fra livmormunnen. Veldig kompakt og tjukk morkake. Vi vet rett og slett ikke hvorfor jeg hadde blødningen fra morkaka i første omgang. Det skjer bare. Og det er jo liksom kanskje ikke så rart at vi ser den myke markøren da. Vi får en mulighet til å sjekke ved et annet sykehus, et som spesialiserer seg i spebarn og barn (og hvor Vesla ble født), en second opinion. I tillegg kan vi sjekke om vi er bærere av CF. Skal ærlig innrømme at det ikke hjelper når ultralyddama snakker om terminering av svangerskap. Det var nok kanskje det verste for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, nevnte hun det bare på den undersøkelsen du var på nå? Det synes jeg var dårlig gjort når hun ikke vet sikkert... :sjokk: 

Visste ikke at du hadde dagbok :blomst:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Neimen, nevnte hun det bare på den undersøkelsen du var på nå? Det synes jeg var dårlig gjort når hun ikke vet sikkert... :sjokk: 

Visste ikke at du hadde dagbok :blomst:

 

Har dagbok ja. :fnise: 

Ja, hu nevnte mye over hva den myke markøren (er ikke sikker på om det heter det på norsk) kunne være. Hu mente jo selvfølgelig at det er mest sannsynlig at det er grunnet blødningen, men hu kunne ikke akkurat utelukke downs og cystisk fibrose. Som hu sa: "Da må dere kanskje tenke på terminering av svangerskap. Dere trenger ikke å tenke over det nå med en gang, men dere har liksom ikke mange ukene heller å tenke på". Etter det nevnte hu kjapt at det var en gutt. Mannen mente at det var uprofessjonelt sagt av henne. Vi får en ny UL, hvor de ser om det faktisk er noe med tarmene. Det ba jeg om, siden jeg synes dette er vanskelig å tenke på. I tillegg kan vi ta blodprøve og fostervannsprøve. Om det er en tett tarm, så blir det nok mye spørsmål hos svigerforeldre, siden mannen er født med det. 

--- 

Skal innrømme at jeg gråt en god del i går, det kan jo være noe galt med lille gutten min. Å tenke på terminering er ikke noe jeg vil, spesielt når han ruller rundt og sparker fra seg. Utenom den ene markøren var han så og si perfekt utviklet. Nydelig symmetri av hjernen, hjertet fungerer som det skal, full mage, skjønne nyrer. Det var bare de tarmene som så så hvite ut. Det var ikke hele, men en liten del så vidt jeg kan huske. Prøver å lette på humøret med humor, for å gjøre det litt lettere. Heldigvis er det en del mennesker jeg kan støtte meg til. Jeg kan sende melding til mamma når jeg trenger det, svigermor er rett rundt hjørnet og bestevenninna mi her nede har sagt at jeg kan buse inn når jeg vil.  Og mannen så klart, men han sliter jo litt han også oppi det hele. Er tøft for han også.

I dag skal trioen i huset i bryllup, så vi skal kose oss! Sitter her med den tjukke magen min i en fin grønn kjole. Overrasket at jeg passet i denne kjolen. Størrelse 40 og brukt da jeg var mer veltrent (og 5 kg lettere enn per i dag). :fnise: Svarte leggings må til, siden det er mars, kaldt og fordi jeg glemte å barbere legger. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var uprofesjonelt synes jeg. Er et minimumskrav med velutviklet empati i slik yrker.... 

Det må jo være noe veldig alvorlig hvis man skal tenke slik og det er det jo ikke i deres tilfelle :):opplyser: Nemlig. 

Barbering av legger er overvurdert :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skikkelig uproffesjonelt! Ikke rart du krisemaksimerer når de gjør det! :daane:Håper du føler deg litt mer letta etter en second opinion :hug: 

Ha en fin dag i bryllup :) Håper du får fokuset litt over på noe annet. Ikke godt å føle seg nede :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Ja det var uprofesjonelt synes jeg. Er et minimumskrav med velutviklet empati i slik yrker.... 

Det må jo være noe veldig alvorlig hvis man skal tenke slik og det er det jo ikke i deres tilfelle :):opplyser: Nemlig. 

Barbering av legger er overvurdert :fnise:

Det var det. Jeg er som regel ikke hårsår og kan ta ting veldig direkte, men dette satte meg helt ut. Det var veldig direkte og brått. Mannen sa at han synes det hadde vært lettere med å høre at det var sjans for CF eller downs, ikke at vi måtte diskutere terminering av svangerskap. Gah!

:fnise: Godt at du også er positiv. Prøver mitt beste å tenke at lillegutt bare har fått i seg blod.

Barbering av legger er litt irriterende med en bollemage foran. :fnise:

8 timer siden, Sjela skrev:

Uff, skikkelig uproffesjonelt! Ikke rart du krisemaksimerer når de gjør det! :daane:Håper du føler deg litt mer letta etter en second opinion :hug: 

Ha en fin dag i bryllup :) Håper du får fokuset litt over på noe annet. Ikke godt å føle seg nede :( 

Forhåpentligvis er det ingenting. De aller fleste tilfellene viser at babyene blir født uten problemer. :jepp: 

---

Vi har time på mandag, ved sykehuset der vesla ble født. Så vi har jo nå et tidspunkt å se mot. Noen ganger tenker jeg at det ikke er noe, før den følelsen av: "Hva om vi er så uheldige og at lillegutt er syk?". Da får jeg bare lyst til å gråte igjen. Det er mye større sannsynlighet at det er ingenting. 50 prosent av tilfellene vet de ikke årsak og barnet blir født friskt. 15 prosent av tiden er det snakk om blod i fostervann. 1-2 prosent av tilfellene er det Downs, 1-2 prosent av tilfellene er det cystisk fibrose. Resterende er gjerne enten problemer med fostervekst eller det mannen ble født med. Så, jeg håper jo at vi sitter i den prosentandelen hvor det ikke er noe alvorlig. Problemer med fostervekst tror jeg kan utelukkes, da gutten vokser som han skal og var den lengden han burde være ved 21 uker. :jepp: 

Bryllupet var utrolig fint! Vesla var litt overalt, men hva kan man forvente av en 4-åring. :fnise: Bruden så ut som en prinsesse ifølge Vesla. Brudgommen var også kjekk! Ble trøtt på slutten, og da vi endelig kom hjem sovnet jeg. :fnise: Sov et par timer før mamma og svigermor sendte meldinger og spurte hvordan det gikk med meg. :sjenert: Så de passer på meg. Mannen får også oppmerksomhet, men han er en type som ikke prater så mye om slike vanskelige ting, før det blir for mye. Så han sitter gjerne og forteller meg at alt går bra, selv om han kanskje også er litt lei seg. Det er litt irriterende. Jeg derimot, må prate. Jeg synes det er vanskelig å tenke på og blir gal av å holde det inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er andre ting som er vanskeligere å barbere med bollemage :fnise: når vi nå var inne på temaet....

Med andre ord stor sannsynlighet for at alt er bra :strix:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Det er andre ting som er vanskeligere å barbere med bollemage :fnise: når vi nå var inne på temaet....

Med andre ord stor sannsynlighet for at alt er bra :strix:

 

:fnise: Jeg vet hva du mener! Ikke akkurat lett tilgjengelighet.

Mest sannsynlig ja, men det er liksom den negative tanken som ulmer i bakhodet. Får prøve å få "De fleste blir født friske" inn i topplokket. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De negative tankene slår til, gir en panikkangst-lignende følelse. Så blir jo å sitte og lese på google. Gynekologen som tok UL ga oss også en søketerm vi kunne søke. Veldig lite på norsk, hovedsaklig på nederlandsk og på engelsk. Fant denne: 

Sitat

The finding of echogenic bowel on ultrasound is frightening and concerning for families. It is important to understand that over 90 percent of babies with echogenic bowel will prove to be completely normal, and that in a substantial proportion of the remainder, the finding of echogenic bowel will lead to a diagnosis, such as parvoviral infection, CMV infection, or cystic fibrosis, which can either be treated before birth, or for which the in utero diagnosis will be important in planning treatment after the baby is born.

Kilde: http://sandiegoperinatal.com/wp-content/uploads/2011/07/Echogenic-Bowel.pdf

Mannen kom til sengs kl. 6 i dag morges. Han unnskyldte seg og sa at han hadde store problemer med å sove. Han sa hodet var fullt av tanker, bekymringer. Han ville ikke si hva det var, direkte, men da jeg blottla magen så jeg jo på han at det var det. Det var en av de tingene han bekymret seg over. Mannen skal være så tøff, men det er også sårt for han. I tillegg vil han jo ikke si hva som dveler i topplokket hans, han holder alt inne. Men vi prøver å snakke om det, for å på en måte få ut tanker. Det er liksom ikke så lett å leve i usikkerhet et par tre dager, spesielt når vi fikk beskjeden på måten vi gjorde.

Leste at i tilfeller hvor det bare er tarmene som er lyse på UL, så går de gjennom en sjekk av oss, om vi er bærere av CF, om jeg har hatt CMV eller parvo og nok en sjekk av tarmene. Kan godt hende de er kjappe med å sjekke oss siden mannen faktisk er født med tett tarm. Jeg vet nå ikke. Blir så mye prat om dette, men er liksom kaos i topplokket. Jeg beklager den sombre tonen nå. 

Jeg og Vesla skal ut nå, og øve på syklingen. Hu er så stolt over å kunne sykle uten støttehjul og skal helst øve så mye så mulig på det. :fnise: I tillegg er det fint vær, så det er nå bedre å gå ut og kose oss istedetfor å sitte inne og dvele på hva hvis, hva om. Mandag har vi time, mandag vet vi forhåpentligvis litt mer. Nå er det helg og vi skal prøve å nyte hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, sender en stor :klem: til deg! For en skummel beskjed å få. Men som det står i sitatet lenger opp: over 90% er alt bra med likevel! Jeg har trua på at lillebror er i den kategorien, og at han bare skremmer dere litt nå.

Lykke til i dag, og ta godt vare på hverandre uansett :klemmer:

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Surriball skrev:

Uff, sender en stor :klem: til deg! For en skummel beskjed å få. Men som det står i sitatet lenger opp: over 90% er alt bra med likevel! Jeg har trua på at lillebror er i den kategorien, og at han bare skremmer dere litt nå.

Lykke til i dag, og ta godt vare på hverandre uansett :klemmer:

Tusen takk! Vi fikk samme statistikken levert i dag. I 92 prosent av tilfellene er babyen helt sunn. 

---- 

Det var spennende å se mini og mini er nok fremdeles en gutt. :fnise: Ingen tvil, vi så den vesle utstikkeren selv om bena var i kryss. Tarmene var mindre hvite i dag, men vi får oppfølging. Jeg har tatt blodprøve for CMV og toxoplasmose og om 8 uker ser vi mini igjen. Da skal vi utelukke lukket tarm. Vi har valgt å ikke ta fostervannsprøve, ikke teste om vi er dragere av CF-gen. Gynekologen sa rett ut at vi ville få resultatet såpass sent at vi ikke kunne terminere. I tillegg er sjansene såpass små for at det er noe, og ba oss tenke på at sjansene er større for at alt går bra. Vi har fremdeles en noe forhøyet risiko, men vi velger å tro på at mini er sunn og at dette med tarmene hans kommer fra blødningene jeg har hatt. Nå kan jeg sakte men sikkert glede meg til slutten av juli, eller august. Mini kan gjøre som storesøster og bli født 11 dager over termin. :fnise: Storesøster skulle egentlig komme i september, hu valgte heller oktober. Kan ikke klage, fin måned å ha bursdag i. :P 

Nå har vi sett mini hele 7 ganger på UL, men ja. Med en del problemer i forbindelse med blødninger og slikt, blir det gjerne mer enn normalt. Vi har også 3D UL av mini og han ligner så på storesøster.. Samme nesa! :jepp: Blir en skjønn liten gutt da. :jepp: 

Endret av Emiliania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! :nigo:

................

Er det noen her som har katter? Jeg fikk for meg at det ble testet for toxo automatisk hvis man har det. Nå er det jo slik at smitterisikoen er høyere fra grønnsaker og frukt enn det er fra katter (sålangt man ikke håndterer doen) så ingen vits i å være hysterisk liksom. MEN legen mente jeg ikke skulle testes med mindre jeg fikk forkjølelsessymptomer... Nå er jeg jo forkjøla men alle rundt meg er/har vært det også så jeg blir litt sånn "men altså, næææææ, sikkert ikke"

:vetikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Hurra! :nigo:

................

Er det noen her som har katter? Jeg fikk for meg at det ble testet for toxo automatisk hvis man har det. Nå er det jo slik at smitterisikoen er høyere fra grønnsaker og frukt enn det er fra katter (sålangt man ikke håndterer doen) så ingen vits i å være hysterisk liksom. MEN legen mente jeg ikke skulle testes med mindre jeg fikk forkjølelsessymptomer... Nå er jeg jo forkjøla men alle rundt meg er/har vært det også så jeg blir litt sånn "men altså, næææææ, sikkert ikke"

:vetikke: 

Her tester man for tokso allerede ved første blodprøve. Tror også det ikke er noe å uroe seg over, med tanke på at det er flere som er forkjølet og slikt. Men ja. Det er jo vanskelig å kjenne seg til det. Om man vil ha svar, tester man. Jeg tok den testen, bare for sikkerhetsskyld. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo altså :P Jeg skjønner jo at jeg faktisk må teste meg for å få svar, er bare det at jeg tror ikke det er så sannsynlig. Har mer tro på at jeg allerede har hatt det (de fleste har det) og dermed har antistoff. Vil gjerne høre hvordan det blir gjort andre steder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, LilleMy1989 skrev:

Jo altså :P Jeg skjønner jo at jeg faktisk må teste meg for å få svar, er bare det at jeg tror ikke det er så sannsynlig. Har mer tro på at jeg allerede har hatt det (de fleste har det) og dermed har antistoff. Vil gjerne høre hvordan det blir gjort andre steder ;)

:fnise: Som sagt, de tester det allerede ved første blodprøve, i tilfelle man får det under svangerskapet. Er nesten litt overrasket at jeg ikke har hatt det, siden jeg faktisk var mye ute som barn. Speidern og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud.... Synes det var rart at det var bare du som svarte... :flau::daane: :skratte:

Gaaaah! Det innlegget skulle på termingruppen og ikke i din dagbok :P Oooooops! 

Fikk med meg din erfaring selv om det kanskje virket som jeg er helt fjern :hoho: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...