Gå til innhold

Vesla og Mini - kos og kaos


Emiliania

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med morkaka foran er det ikke særlig lett å kjenne mini. I går var det virkelig ingen tvil at de små boblene jeg har følt helt nederst i magen er mini. Mini var utrolig aktiv i går og det var lett å kjenne at det ikke bare var luft. Og det hjelper veldig på nervene. Med så mange blødninger og spesielt en blødning fra morkaka er det ikke akkurat lett å tenke positivit (men har hovedsaklig tenkt at det går bra).

Nå har vi en rolig helg, da Vesla er hos farmor og farfar.. Var rart å våkne opp klokka 10, når man er vant til ei lita frøken som gjerne står opp halv 8. Merker at det gjorde godt, nå som jeg er forkjøla. Jeg blir så sliten av hostingen, så jeg sover vel en hel del mer enn normalt. 

Merker egentlig at det er litt tungt å skrive noe interessant, da det er veldig lite som skjer nå om dagen annet enn hosting og soving. :fnise: Dere får ha en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du endelig kjenner spark og vet at det er mini! :strix: Jeg vet akkurat hvordan det er å gå og lure! Har også kommet fram til at visse bevegelser bare mr nødt til å være babyen, i hvertfall når de kommer på sida eller opp under navlen :)

God bedring! Godt å få sovet ut og slappet av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Surriball skrev:

Så koselig at du endelig kjenner spark og vet at det er mini! :strix: Jeg vet akkurat hvordan det er å gå og lure! Har også kommet fram til at visse bevegelser bare mr nødt til å være babyen, i hvertfall når de kommer på sida eller opp under navlen :)

God bedring! Godt å få sovet ut og slappet av :)

Det er utrolig koselig, og det er lett å kjenne forskjell. Helt herlig hvor mye det er til tider. :jepp: Og så godt å lese at du også opplever det, fellow anterior-placenta-mama. :strix: Her er det hovedsaklig nederst jeg kjenner. I går var det helt rabalder etter at jeg drakk iskald vann. Dunk dunk dunk. 

Tusen takk, hjelper å sove en del. Får så vondt i nakken og hodet med den hostingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått somla meg inn hit også :) Misunner at du kjenner så tydelige tegn til liv men håper det er rett rundt hjørnet her også. Gleder meg. Nå er det liksom bare en liten bulk på magen og ellers ingen tydelige symptomer :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sjela skrev:

Har endelig fått somla meg inn hit også :) Misunner at du kjenner så tydelige tegn til liv men håper det er rett rundt hjørnet her også. Gleder meg. Nå er det liksom bare en liten bulk på magen og ellers ingen tydelige symptomer :fnise:

 

Velkommen! Det er litt stille nå, et dult her og der. Han ligger vel litt feil nå, sånn i forhold til morkaka tenker jeg. Dultene kjenner jeg også oppe og til siden, istedetfor nede. Og det er virkelig noe å glede seg til. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det begynner å bli en del utstyr i hus nå. Vi kjøpte vogn i går, en brukt en, for 1500 kr. En sånn en, i rødt. Denne så knapt nok ut som den var brukt, veldig lite slitasje på hjulene og stativet, var noe rust, men veldig lokalisert på et område. Vi fikk også med et barnesete, så da har vi liksom det i boks. Mannen surmulte litt på starten, siden vi måtte til en kommune et lite stykke unna her og så sent på kvelden. Men, han var fornøyd etter at vi hadde kjøpt vogna... Gamle vogna til Vesla gikk i stykker, så vi måtte ha en ny en. Også en brukt en, men mer brukt enn den vi har nå.

Når det kommer til annet utstyr har vi mye fra da Vesla var liten. Hos besteforeldrene hennes står sprinkelsenga hennes, som kan benyttes. Vi kjøpte en på ikea som man kan ha over lengre tid, dvs at man først har plata høyt oppe, deretter flytter man plata ned, slik at babyen ikke kan klatre ut. Når de blir større, kan man ta vekk ene sprinkelveggen og erstatte den med en slags sengehest. Vi har stellematte på en kommode, en badebalje fra Vesla, og noe klær. Etter OUL skal jeg gå gjennom klærne fra Vesla og se hva som kan brukes av mini og hva vi kan gi vekk eller spare til eventuelle kusiner eller fettere. Ellers er det egentlig ikke stort mer vi trenger å tenke på nå med det første. :jepp: 

Andre nyheter, om halvannen uke skal jeg på jobbintervju. Har enda ikke fått all informasjon om det, men er nesten litt overrasket. Fersk ut av universitetet og så vil de ha meg inn på intervju. Tror neppe jeg kommer langt, med magen og alt, men koselig at de vil ha meg inn. :jepp: Realfag er visst ganske greit å ha som bakgrunn, merker jeg. :fnise: Men så vanskelig å finne ut hvor jeg kan jobbe egentlig, er liksom ikke utlyst at vi trenger denne typen utdannelse til denne typen jobb. 

Og i dag er Vesla vrang, skal absolutt gjøre hva hu vil. Får hu ikke vilja si, så blir hu ekstrem og slår fra seg. Det har vært en periode uten den JEG SKAL JEG VIL, men den har nok kommet litt tilbake. Tror det har med at hu var sent i seng i går, at hu er litt trøtt og da er jo lunta kortere. Jeg prøver best mulig å bruke ord, men av og til frustrerende når det går inn et øre og ut det andre. Fikk litt hjelp av mannen, og vi snakket om at ord og slag gjør vondt og at hu må heller uttrykke frustrasjonen med ord som ikke sårer (mamma er dum, jeg vil at pappa skal vekk, jeg vil ha en annen pappa osv er jo sårende). Men, etterhvert som hu fikk roet seg ned, kunne hu uttrykke seg bedre. Men, det humøret hennes har gjort sånn at vi utsatte turen til dyrehagen til i morgen. Hu er nå et lite solskinn og gir seg når vi har sagt nei en gang... Pjuuuh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit å ha utstyr på plass! :) Vi har bare vogn, vi... Men vi må nesten vente til etter en større oppussing, så jeg må smøre meg med tålmodighet.

Så spennende med intervju! :hoppe: Kan jeg spørre om hva du har studert for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Surriball skrev:

Så greit å ha utstyr på plass! :) Vi har bare vogn, vi... Men vi må nesten vente til etter en større oppussing, så jeg må smøre meg med tålmodighet.

Så spennende med intervju! :hoppe: Kan jeg spørre om hva du har studert for noe?

Det er kjekt, da kan vi slappe av litt. Hva slags oppussing?

sender det på PM, om det går greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Emiliania skrev:

Det er kjekt, da kan vi slappe av litt. Hva slags oppussing?

sender det på PM, om det går greit? 

Vi skal pusse opp badet :)

Pm er ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lang dag i en av de mange dyrehagene her, denne gangen reiste vi østover. Det var en utrolig fin tur, mesteparten av tiden. Litt frusterende når Vesla ikke helt gidder å høre etter (selv om det skjedde tre ganger i løpet av en 5 timers tur). Kan også være at gravide meg som var litt gretten i tillegg, og da blir det gjerne litt verre enn det egentlig er. :fnise:  Vi så alle slags dyr, Vesla var mest fascinert av gorillaene som sloss. :fnise: Mest populært ble nok lekeplassen ved restauranten vi satt. Hu skulle absolutt inn og ville ikke ut igjen. Begge gangene vi sa vi skulle gå, slo hu seg vrang (2 av de tre gangene hu ikke ville høre etter), vi snakket med henne og hu roet seg ned. Vi skjønner at det er gøy, men vi er jo i dyrehagen for å se på dyr. Jeg var fascinert av fisk, da spesielt haiene. Leopardhaien ble min favoritt til slutt. Vi hadde alle såre føtter etter en lang dag med mye gåing. Alt i alt sånn ca. 9 km gåing totalt i følge garminklokka mi.

Mini var stille mesteparten av dagen, inntil vi hadde satt oss i bilen og var på vei hjem. Da var det hopp og sprell og litt hikke. Var rytmiske slag mot livmorveggen, og det kjenner jeg igjen fra Vesla. Hu hikket mye da hu lå i magen. Noen dager har det vært et lite dult her og der, andre dager, som i dag, har det vært et lite rabalder i magen. Er rart og litt deilig å kjenne den følelsen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
43 minutter siden, Surriball skrev:

Hvordan står det til med deg, da? :)

Det står bra til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne kommende uka blir hektisk: jobbintervju, foreldresamtale, OUL og bryllup! Tror jeg kommer til å være utmattet på slutten av uken. Merker at energinivået varierer veldig noen dager. Det er nok litt dårlig søvn som er årsaken. :fnise: 

Det har ikke skjedd så veldig mye den siste tiden, hvertfall ikke for min del. Sitter hjemme og går over kalkulusmatte, for morroskyld. Vesla har lært seg å sykle uten støttehjul. Tok ikke lange tiden før hu klarte å sykle. Blir en del øving før hu får lov til å sykle til skolen, sammen med mamma. Mini ruller rundt og sparker, men nekter å la pappa føle. Blir gjerne stille når han legger hånda på magen. :fnise: Når det kommer til storesøster, er hu veldig på at hu får et søsken. Hu sier det til alle som sier hei.  En gang la hu til at babyen måtte ut av rumpa til mamma. :sprettoy: Det var litt flaut, men kassadama som fikk høre det var heldigvis hyggelig og gratulerte oss. Synes det er flott at Vesla er så engasjert når det kommer til babyen, hu vil så gjerne hjelpe. Om hu er like engasjert når mini kommer på utsiden er usikkert, men det er nå gøy å se hvor blid hu er og at hu synger at hu skal få søsken. 

Jeg har lagt merke til at jeg har skrevet at Vesla har slått seg vrang og at hu ikke hører etter. Det er jo normalt for barn, og jeg tror det er hennes måte å separere seg fra mamma og pappa, at hu vil bli mer selvstendig. Den siste tiden er hu verre mot meg enn mot faren sin, noe jeg tror har med at jeg har hatt størsteparten av omsorgen for henne (hjemmeværende, studerende mamma). Men ja, det er slitsomt. :fnise: Uansett er jeg utrolig glad i henne og utrolig stolt av henne. Hu er så flott, hjelpsom, har allerede en del venner og er blitt flinkere til uttrykke seg selv. Hu hang litt etter på språk, men det er vanlig med flerspråklige barn. Hu trives virkelig på skolen (sitter i en slags førskole til hu er 6), noe som gjør morgenprosessen mye lettere. :laugh: Heldigvis har vi en lærer som vi kan snakke med, slik at vi kan tilpasse enkelte situasjoner for Vesla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Sjela. Jeg var visst en av tre kandidater som ble kalt inn til intervju... Såååååå, ja.. Jeg fikk meg mildt sagt en overraskelse. Jeg tror ikke jeg er supert kvalifisert, men tydeligvis var det noe som gjorde dem nysgjerrig. Vi får se hvordan det går. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Foreldremøte i går. Det var spennende og litt rart å sitte der som foreldre, etter flere år som elev. :fnise: Vi fikk høre en del positive ting om Vesla, og andre ting som må jobbes med. Vi fikk beskjed at hu er veldig sensitiv for omgivelsene, hu legger merke til uro veldig fort. Hu har en veldig utviklet rettferdighetsans, men litt problemer med å uttrykke dette riktig, hu blir kjeftete. Hu har et godt utviklet språk og generelt flink. Vi fikk beskjed om å kanskje kontakte lege for henvisning til logoped da hu sliter med uttalelsen av R. Det som overrasket oss mest er at Vesla er på en liste over barn som skal undersøkes, for å tilpasse skolengangen mer for henne. De skal undersøke om hu er et begavet eller et smart barn. Kan også bare være at hu er skoleflink. Skolen her er at de starter på skolen når de er 4, hvor det er et fokus på lek og litt læring. De første to årene går man gjerne sammen med barn fra 4-6 års alderen, slik at de tilpasser skolegangen for barn slik de lærer. Vesla går i det som heter gruppe 0, siden hu er høstbarn. Hu begynner neste år i gruppe 1, men etter det kan det godt være at hu går rett til gruppe 3 istedetfor gruppe 2. Hu gjør allerede oppgaver med gruppe 2 og lærer alfabet, tall og lignende. Hu trives også veldig godt med det hu driver på med, og liker utfordringen hun får fra det. Vi vet hu kan en del, men at det er såpass er jo også litt rart. Så, de passer på at det ikke dør ut, den gleden hu får av å lære.. 

Andre nyheter, var en stor brann bare et par hundre meter herfra i går kveld. Var veldig bråkete da jeg skulle sove, med sirener. Var noe sånt som 5 brannbiler og like mange politibiler her. Veiene rundt området var fullstendig stengt i går, så det var absolutt ingen trafikk her. De som bor aller nærmest ble evakuert. Lukter brent plastikk og røyk i gatene pg brannen ulmer enda..  og en liten del hadde kommet inn da mannen glemte å slå av ventilasjonen her inne. Surrehue.. :fnise: Mannen har spurt hvordan det går med mini, siden vi har fått i oss litt røyk. Jeg føler meg i form og mini har rullet rundt inni magen, så tror det er greit.

I morgen ettermiddag er UL, så blir jo spennende å se hvordan mini har det og at alt står bra til med mini. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke jobben, men det var også litt forventet egentlig. Neste uke skal jeg og ei venninne slå oss sammen og sende ut eposter til forskjellige bedrifter. Sånn at vi motiveres mer. :fnise: Det er uansett ikke krise at jeg ikke får jobb nå, vi greier oss fint. Er mer det at jeg vil gjerne ha et sted å gå til enn å trave rundt hjemme. Er også redd jeg ikke finner en jobb som passer utdannelsen min. Tar sorgene på forskudd jeg.. :sjenert: 

Mini var aktiv i dag morges, jeg kjente på utsiden at det var spark og dult. Da la jeg hånda til mannen på magen og sa at kanskje kjenner du mini nå. Etter et par sekunder var det dult og bevegelser, og klistret på pappaens halvtrøtte ansikt var et smil. Samme dag som vi skal se mini på OUL, kjenner pappaen mini for første gang! :strix: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awww :rodmer: Har dere vært på OUL nå? Hvordan gikk det?

Synd med jobben, men jeg er sikker på at det kommer flere på din vei! Snakker du forresten hollandsk, eller går det i engelsk der? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...