Gå til innhold

Jobbintervju innenfor offentlig sektor. Hvordan lønner det seg å gå frem?


Ingefær85

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt innkalt til jobbintervju innenfor offentlig sektor i en administrativ stilling. Dette er rett og slett drømmejobben, og jeg er villig til å gå hundre prosent inn for å få den.

Jeg har erfaring fra det å ha blitt innkalt til lignende stillinger tidligere, men da uten å komme helt til topps. Jeg har pleid å tatt kontakt med dem i ettertid og spurt om tilbakemeldinger, hva som gjorde at jeg ble nummer to, osv. Alltid fått gode tilbakemeldinger som at jeg var en sterk kandidat, gjorde et godt intervju, osv. Men  hvorfor får jeg ikke jobben da?

Dette er stillinger med høyt søkertall og mange sterke kandidater. Sikkert noe av forklaringen.

Jeg har ikke en ren utdanning som mange av de andre søkerne, men bakgrunn fra universitetet med flere fag. Altså et bred utdanning istedet for spesialisering. Sikkert noe av forklaringen det også.

Så er jeg relativt nyutdannet, med ikke alt for mange år i yrkeslivet. Jeg har i en periode jobbet en plass som ikke har vært alt for relevant for den stillingen jeg nå skal inn til jobbintervju i, men tok grep og skiftet jobb. Jeg er per dags dato i en langt mer relevant jobb, men ikke jobbet der lengre enn et halvt års tid. Kanskje noe av grunnen det også?

Jeg kan kanskje fremstå som en relativt forsiktig person, kanskje sånn typisk "flink pike"? Jeg har fremstått som hyggelig under intervjuet, og som regel hatt en god kjemi med intervjuerne. Så har jeg svart pent og ryddig på spørsmålene, men ikke reklamert noe særlig for meg selv ut over det. Er det der det ligger? 

Jeg ser for meg at det er langt mer A4 i offentlig sektor enn i privat. Hvor mye skal man skryte? Hvor mye skal man reklamere og skryte om seg selv? Jeg har tidligere tenkt at når man ser jeg er en ordentlig, hyggelig person som svarer reflektert på spørsmålene så er det nok til å få jobben. Men det er altså ikke det, tydeligvis.

Jeg trenger all råd og innspill jeg kan få av folk som jobber/har jobbet innenfor offentlig sektor? Dette er drømmejobben, som jeg SKAL ha:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ihvertfall du skal vise den entusiasmen som du tydeligvis har for stillingen, og så er det bare å kjøre på og selge seg inn. Ikke vær beskjeden, kom med alle dine positive sider. De fleste er høflige og greie på intervju, så du må kjøre på litt ekstra for at de skal legge merke til akkurat DEG! :) 

 

Det at du har tatt grep og skiftet jobb til noe mer relevant bør du absolutt reklamere for; det viser jo at du jobber målrettet for å få drømmejobben. 

Masse lykke til!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill, Nixnax! 

Ja, nå skal jeg kjøre på hundreogti prosent! Det verste som skjer er at jeg ikke får jobben! Jeg er jo relativt forsiktig som tidligere nevnt, og må jobbe litt med at jeg snakker for lavt. Kjempevanskelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vise engasjementet ditt for jobben er et veldig godt råd! Sett deg inn i hvordan du tror jobben er, og tenkt på hva det er med din erfaring/utdanning/personlighet som matcher behovet de har. Hvis du kan finne ut hva målet er for hva de skal levere, er det lurt å vinkle det til hvordan du kan bidra til at de når sine mål.

 

Når det er sagt er det veldig personavhengig, også innenfor offentlig sektor.

 

Lykke til!

Anonymkode: ae327...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervjuet gikk faktisk bedre enn håpet! De skulle ta kontakt to uker etter intervjudatoen, og et par dager igjen. Det som bekymrer meg er karakterene mine fra universitetet. De er langt fra strålende, og la merke til ved slutten av intervjuet da jeg leverte fra meg bunken med vitnemål og attester, at den ene intervjueren tittet ekstra mye på vitnemålet. Kan jo selvsagt ha vært at han så på fagene også, men pga. det velger jeg å ikke ha for store forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Bare for å fortelle om min erfaring fra offentlig sektor: Jeg ble overtallig i det offentlige pga nedskjæringer, og søkte om ny stilling innen administrasjon. På grunn av at jeg var overtallig i staten, var jeg intern søker, og stilte foran andre, så lenge jeg var kvalifisert i henhold til utlysningsteksten. (Altså hvis det var utlyst krav om mastergrad, ville jeg få stillingen med min mastergrad selv om andre søkere hadde doktorgrad). Likevel måtte jeg søke på flere jobber før jeg endelig fikk en stilling. Grunnen var at jeg ikke var eneste med fortrinnsrett. Kanskje var det en annen innen samme statlige institusjon som også var overtallig, eller hadde jobbet 4 år i midlertidig stilling, og fikk fortrinnsrett. Det er MYE slikt i staten. Så du må IKKE ta det personlig, TS, og betvile dine egne meritter.

Anonymkode: f7c58...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...