Gå til innhold

Havrekjeksen prøver igjen (nr2)


Havrekjeksen

Anbefalte innlegg

Så deilig å få bekreftet at det er en liten en inni der med fine hjerteslag og alt :rodmer: Tror frøkna her lå på 150 slag på første svangerskapskontroll, men husker ikke hva jr lå på. Han lå hvertfall bittelitt lavere resten av svangerskapet. Ultralyden kommer til å gå helt fint, har lest masse bra om han legen. Var du hos han med Mini også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, og han forutså kjønnet helt riktig, selv om han sa at det var bare 90% sikkerhet. Vi var der uke 12+5 eller 12+6 sist, jeg husker bare at jeg ikke var helt uke 13. Så vi er spente. Han så veldig mye, fikk vite om navlestreng, antall blodårer, vi fikk telle fingre, se hjertet med forskjellige halvdeler, han så på neseben og nakkefolk, han så at blæren var aktiv... osv osv osv. Så, nesten en miniversjon av OUL, for han har godt utstyr og er veldig flink. Så vi gleder oss. Men en liten stemme er redd for at noe er galt. Hjertet på utsiden eller noe som ikke er forenelig med liv. Eeeek. Den frykten får jeg nok ikke gjort noe med, men om åtte dager og to timer skal det plasteret rives av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12+1 er bra! Og ultralyd blir såååå bra :hjerte: Gleder meg på dine vegne. Som jeg gjør med alle her inne som er på ultralyd :fnise: Magisk, sier jeg!!!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tidlig var vi på UL!

Han turte ikke forutsi kjønn denne gangen. Men det gikk veldig bra. Han målte og undersøkte alt. Jeg ligger riktig an i følge egne beregninger og terminen min (7 april) ble bekreftet av hans ultralyd. Morkaken ligger bakover, så jeg vil kjenne spark i hopetall. Han sjekket livmorhalsen som var lang og tett og forklarte at forkortet kan være tegn på abort eller fare for abort, men min var svært solid, han målte nakkefold, fant neseben med en gang, sjekket at blodomløpet i hjertet gikk riktig vei, at magesekken hadde innhold, nyrene fungerte.. Han talte fingre og lemmer og anslo at risiko for ryggbrokk eller navlebrokk var svært liten og kromosomfeil fant han ingen indikiasjoner på. Alt så helt tipp-topp ut! Så jeg er kjempeglad og kjempelettet og aaaaner ikke om det blir en hun eller han. Det blir ordinær UL i starten av november, håpe jeg får se det da. 

Det viktigste er jo frisk baby, så jeg er hoppende lykkelig. UL-bilder er delt med familien på melding og jeg tar resten av dagen fri sammen med Mini, han fikk en veldig kort dag i barnehagen i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini forstår det ikke helt. Han hadde nylig 2,5-årsdag, men språket er ikke så rikt ennå. Vi snakker om det, og har fortalt det, men virker ikke som om han forstår begrepet i det hele tatt. Men "baby" er et morsomt ord å herme etter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ul var vellykket! Har hørt mye positivt om den klinikken på Jessheim :) 

Endret av Acerola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt å juble for vellykket ultralyd, så: :strix:

Og så leste jeg brukernavnet til @Acerola som areola. Er man godt inni gravidtåka da? :klo::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 14 i dag! 

Og appen min fra Ovia erklærer at babyen min er på størrelse med en husmus. Vel, torsdag målte de fosteret til over 7 cm CRL... så de må ha noen enorme husmus i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Blæ. Formen er totalt crap. Jeg har låsninger og løsninger i bekken og rygg, jeg er sliten, jeg har hodepine og jeg har fått akutt tannkjøttbetennelser i hele munnhulen og måtte akutt til tannlegen på en lørdag (det ble billig) hvor de dyprenset under tannkjøttet. Har aldri lengtet så mye etter Ibux + sterkere saker som nå. Og paracet hjelper ikke. Jeg er så gåen og sliten at jeg dagdrømmer om at legen skal ta i mot meg og si at jeg selvsagt skal sykemeldes ut resten av svangerskapet. Men jeg skal prøve å holde ut. Det er nok veldig "Graviditet er ikke sykdom"-holdninger på arbeidsplassen. Så jeg har fått ordnet med ferie og avspasering denne uken + fredag i neste uke. Må se om jeg får hentet meg litt inn igjen. Det føles utrolig nederlag å skulle sykemelde seg, fordi jeg synes jeg leser artikler om at gravide sykemelder seg for lett hele tiden, og vil ikke bli uglesett.... Æsj. Alt er dritt nå. Vondt i kjeften, vondt i hodet, vondt i bekken og rygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:bond:

Med den lange lista der så er i hvert fall ikke du en kandidat over folk som sykemelder seg for lett! Gudhjelpe meg :ohmy: Jeg blir helt målløs. Det å bruke ferie og avspasering på dette helvete er jo helt feil. Tipper legen slenger en sykemelding i fanget ditt før du får forklart halvparten!

Dette høres jo helt grusomt ut. Hvis du ikke blir noe bedre etter denne uka med "ferie" så må du stikke til legen altså. Ærlig talt :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 % sykemeldt, mest sannsynlig ut resten av svangerskapet, og det stikker litt i meg når jeg leser det du skriver. Jeg kjenner på den følelsen hver dag... Enn hvis jeg bare er lat, enn hvis jeg hadde klart og gått på jobb, enn hvis alle tenker at jeg bare syter, osv. Jeg må jobbe med meg selv hver dag for å ikke tenke at det er et stort nederlag. Det tar utrolig mye energi. Men samtidig har jeg også tanker om at det viktigste nå er faktisk ikke å presse seg selv, det er å ta vare på seg selv og babyen i magen. Det er vår viktigste jobb nå. Så jeg sier som Weebs, tenk på deg selv og gå til legen om det ikke blir bedre :klem:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre - det blir jo bare veldig feil hvis du bruker ferie og avspasering fordi du er for dårlig til å dra på jobb! Graviditet er ikke en sykdom, men noen av "bivirkningene" kan være minst like ille som sykdom. Jeg kjente på samme følelsen da jeg var gravid selv, altså, og legen tvang meg til slutt til å sykemelde meg da jeg var ca 33-34 uker på vei. Jeg fikk krangla meg til å få jobbe gradert. Først 50 % - det hjalp ikke, så jeg endte på 80 %. Ingen vant på at jeg insisterte på å jobbe de timene, verken jeg eller jobben. Om kollegene baksnakker deg? Føkk dem. Deres tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært sykemeldt hele svangerskapet og har ofte kjent på de følelsene som du nevner. Dager der jeg er i god form så spør jeg meg selv hvorfor jeg ikke er på jobb, men så kommer dagen/dagene etterpå og jeg er sengeliggende. Så det er jo en grunn til at legen har sykemeldt meg. Får helt hetta når jeg er innom jobben. For jeg føler sjefen hater meg, men jeg kan jo ikke jobbe. Jeg er bare en byrde for jobben i den formen jeg er i nå. De kan ikke regne med meg og det er man avhengig av i min jobb. 

Lytt til kroppen og snakk med legen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Gud, det hjelper mer enn dere aner å se andre skrive at jeg ikke bare må rette opp ryggen, brette opp ermene og være glad for at jeg er gravid med et (så langt) friskt barn. Jeg skal ta denne uken nå, for jeg har så mye ferie igjen som ellers bare vil fordampe fordi man ikke får overført mer enn to uker over til nytt kalenderår. Jeg har time til svangerskapskontroll 8/11 hos legen (går annenhver gang hos lege og jordmor), så jeg kommer til å legge alle kortene på bordet da. Blir noe av dette verre så får jeg ringe og forsøke å få tidligere time. 

Har også en kjempefrykt for at de skal tenke at jeg er lat, svak, umotivert eller hva som helst. Skulle ønske jeg hadde kommunal stilling eller noe, for privat marked med kundeporteføljer og resultatmøter hver måned er litt ekstra stress og krever at man står på 105% på det jevne for å måle seg opp mot andre. Men det er jo så dumt. Jeg har sagt ja til å jobbe gjennom romjulen og da har min sjef fri og jeg skal liksom ha mer ansvar. Kjenner jo på kroppen at det butter helt i mot å forsøke å ha energi til å stå på med jobb, når jeg har brukt store deler av arbeidsuka i forrige uke på å finen behageligst mulig stilling og drikke lunkent vann som ikke plager tannkjøttet. :P Haha, faen nå klager jeg. Utad skal jeg være tøff. Godt man har dagbøker å tømme seg i. 

Skulle ønske man fikk gips på foten når man ble sykemeldt, så folk SÅ at det er en grunn som ligger bak. Hater å se frisk ut. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid at jeg skulle hatt horn i pannen på de dagene jeg verker ekstra mye. For da skjønner/ser folk at du ikke later deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør godt med litt ekstra tid, spesielt å få sove litt lengre. Mini er tydeligvis b-menneske som ofte må vekkes før halv åtte, og noen herlige fanger sover han lengre enn til åtte også. 

Jeg har litt kynnere og kjeften er fortsatt kjempevond. Skyller med klorhexidin tre ganger om dagen, for det de vanligvis gir er flagyl, som de ikke vil gi meg når jeg er gravid. Puss tennene grundig og bruk masse tanntråd, damer. Dette er som å ha en nylig strammer regulering. Alt er vondt. 

Munnen overskygger litt rygg, kynnere og hodepine, alt jeg vil er å kunne slappe av uten smerter. Jeg våkner på natta med tannpine også. Og det er tydeligvis noe som ofte skjer gravide. Blæh. Heller to døgns fødsel enn denne siste uka med kjeften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...