Gå til innhold

Havrekjeksen prøver igjen (nr2)


Havrekjeksen

Anbefalte innlegg

Huff, håper det roet seg til slutt. 
Får du noe avlastning på dagtid i dag da? 
Hvor lenge er du alene med dem? 
:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare to dager. Og puh, det hjalp å blåse ut. Var enten å skrive noe her eller kaste noe I veggen. Stengt bhg og mann bortreist på jobb. Gleder meg til i kveld, da er han på plass igjen :)

Gud, Jeg forstår ikke hvordan offshoreenker klarer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det høres slitsomt ut :( Har tenkt det samme som deg hver gang mannen er borte noen dager. Hvordan klarer de det i flere uker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kopierer inn mitt svar i denne tråden her, mest for å ga det om andre spør og lurer, for lange innlegg på mobil er fælt. :P

Hei. Står frem med nick nå, I tilfelle du ønsker å sende PM. 

Jeg fikk diagnosen når jeg var 22. Jeg tar ingen medisiner for det, for det er lite som egentlig virker. Det er en auto immun tilstand. 

Jeg hadde en skikkelig sorgprosess de første årene, det var også de første fire årene at utbruddene var verst. Jeg brukte tid på å finne ut om parykker og sørget over tap av kvinnelighet. 

Jeg har som regel alltid 1-3 bare flekker nå. De varierer i størrelse fra femtiøring til 3 cm i diameter. Når de er nye eller vokser, så er de helt glatte og i kanten vokser det lange hår I min egen farge. Etterhvert kommer korte, stive, hvite hår i kanten. Dette liker jeg å se. Det betyr at flekken er i ferd med å forsvinne. Det stive, hvite håret dekker etterhvert hele flekken og da begynner håret og gro igjen. Jeg aner ikke om dette håret forblir hvitt, for jeg farger håret og er endel grå. Jeg har mørkt hår. 

Langt hår og hestehale og knuter skjuler de bare flekkene. Får jeg store felt så går jeg til frisør så snart de hvite hårene kommer og får meg extensions i ytterkant av flekken, for å hjelpe til med fylde. 

Det jeg sliter mest med er når jeg får flekker i hårfestet. 

Jeg kjøper også diverse produkter som dekker over mindre bare flekker. Favoritter er KMS hair play dirty secret, som er et pudder med fibre i, som fyller I bare flekker som er lett å se når man har mørkt hår. Bruker endel av i skillen og hårfestet. Jeg bruker også øyenskygge. Pass på at det er helt matt skygge, som feks er basert på øyenbryn. 

Det finnes flere sånne pudder, så snakk med frisøren din. Jeg har ikke vært borti en flekk som har vært bar i mer enn to måneder i slengen før de forsvinner og blir dekket av hår. Men jeg har hørt at alle har det litt forskjellig og det tar nok litt tid å bli kjent med sin egen tilstand. 

Jeg gikk fra sorg og krise til at det nå bare er en greie jeg lever med, som plager meg forsvinnende lite. Jeg bruker vel like mye tid på håret som gjennomsnittlig person som er avhengig av rettetang og leave in balsam. 

Og jeg får ofte kompliment for håret mitt. Det er kun mine nærmeste som vet, selv om jeg ikke holder det skjult om emnet kommer opp eller noen spør. 

Jeg er glad jeg har alopecia areata, istedet for mye annet - som universalis, totalis eller grønn stær, eller leddgikt eller... Så jeg ser ganske lyst på det. Er litt bekymret for guttene mine, fordi det sies å være arvelig. 

Dersom du sender meg PM, så har jeg delt stort sett det meste jeg vet og kan nå. Ettersom jeg ikke anser meg som sterkt angrepet så har jeg for lengst sluttet å Google behandling eller rettigheter vedrørende parykk osv, så ikke bryt anonymitet for å få råd om medisiner eller hjelpemidler, for det kan jeg lite om. Men fastlegen skal kunne hjelpe deg her, eller henvise deg videre. 

Jeg har bare akseptert at jeg ikke blir frisk fra dette og lever ganske greit med det. 

Jeg merker godt at utbrudd blir verre med stress. De siste ti årene har det vært verdt i et tilfelle hvor jeg mistet jobben, samt i svangerskapene og barselperiodene. Jeg har en baby på fire måneder og begynner nå å sove ganske godt igjen, og har tre ganske store flekker som hestehalen skjuler. Alle har nå stive hår over det hele, så de er på vei bort. 

Du kan også spørre meg om mer i tråden her om du vil. Om du tagger @Havrekjeksen så får jeg et hint om å sjekke tråden :)

Får avslutte med å håpe at det ikke er alopecia du har, men en forbigående hudtilstand! Det beste er jo å slippe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...