Gå til innhold

PTSD


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Chinchilly skrev:

 

Utredningen skjer gjennom samtaler. KPTSD krever naturlig nok traume i motsetning til eupf (emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse).

Det kan vel være snakk om traumer i begge tilfeller? Men at ved eufp så er det mer snakk om traumer tidlig i livet?

Anonymkode: 41fe3...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan vel være snakk om traumer i begge tilfeller? Men at ved eufp så er det mer snakk om traumer tidlig i livet?

Anonymkode: 41fe3...f2e

Alvorlige traumer tidlig i livet kan føre til kptsd og mange av symptomene sees også ved eupf (mennesker med eupf kan også bære på skjulte traumer, og får ofte igjen da en ny diagnose: kptsd). Jeg ville ikke hengt meg opp i/bekymret meg for eupf/kptsd, en utredning av psykiater/psykolog tar seg av dette og henviser deg til best mulig behandling for deg og din lidelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/26/2016 at 1.02, abimopectore skrev:

Selvsagt!

Jeg bar på et traume som jeg ikke helt forstod omfanget av selv. Jeg ble manipulert over en lengre periode hvor jeg var ganske ung. Pga. at jeg ble såpass manipulert som jeg ble anså jeg denne mannen som en venn. Jeg trodde at de tingene han gjorde mot meg var normalt, og at det var slik det var ment å være. Jeg ble truet til å ikke omgås andre mennesker i dette tidsrommet, og det var vel det som i ettertid utløste en sosial angst i tillegg. Tidligere hadde jeg jo ikke fått lov til dette, og jeg hadde nok truslene i minnet.

Ved brainspotting minner psykologen meg på følelser, tanker og gjerne fysisk ubehag forbundet med traumet. Det blir en slags hypnose hvor han ber meg gå mer og mer inn i det. Han ber meg om å virkelig kjenne på ubehaget og fra tid til annen rangere det på en skala fra 1-10. Det går vel ut på å bevisstgjøre meg på hvilke følelser som skyldes hva.

Håper jeg svarte noenlunde på spørsmålet :)

 

Det du kaller brainspotting høres ut som det man vanligvis kaller eksponering. Eksponering i ulike former er hovedtilnærmingen til behandling av angstlidelser.

Anonymkode: 2edb3...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det du kaller brainspotting høres ut som det man vanligvis kaller eksponering. Eksponering i ulike former er hovedtilnærmingen til behandling av angstlidelser.

Anonymkode: 2edb3...d72

og også ved behandling av PTSD og KPTSD?

Anonymkode: 8d2cc...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne eksponeringen som forklares over her, heter EMDR. :-)

Anonymkode: dc384...645

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chinchilly skrev:

Alvorlige traumer tidlig i livet kan føre til kptsd og mange av symptomene sees også ved eupf (mennesker med eupf kan også bære på skjulte traumer, og får ofte igjen da en ny diagnose: kptsd). Jeg ville ikke hengt meg opp i/bekymret meg for eupf/kptsd, en utredning av psykiater/psykolog tar seg av dette og henviser deg til best mulig behandling for deg og din lidelse. 

Mange mennesker med eupf har en oppvekst full av traumer og omsorgssvikt, inkludert meg selv. Jeg har aldri fått noen kptsd-diagnose likevel. Antakelig brukes de to begrepene litt om hverandre. Det er vanskelig å tenke seg at noen utvikler eupf med en trygg og god oppvekst. 

Anonymkode: b9162...15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange mennesker med eupf har en oppvekst full av traumer og omsorgssvikt, inkludert meg selv. Jeg har aldri fått noen kptsd-diagnose likevel. Antakelig brukes de to begrepene litt om hverandre. Det er vanskelig å tenke seg at noen utvikler eupf med en trygg og god oppvekst. 

Anonymkode: b9162...15b

Det er ikke begreper helsepersonell bruker om hverandre selv om flere symptomer er like. Dersom du kvalifiserer til KPTSD diagnose, noe det høres ut til at du gjør, er dette den riktige. Det er for øvrig fullt mulig å ha EUPF uten noen form for baggasje og traumer, ofte brenner denne ut med alderen men ikke nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange mennesker med eupf har en oppvekst full av traumer og omsorgssvikt, inkludert meg selv. Jeg har aldri fått noen kptsd-diagnose likevel. Antakelig brukes de to begrepene litt om hverandre. Det er vanskelig å tenke seg at noen utvikler eupf med en trygg og god oppvekst. 

Anonymkode: b9162...15b

Terapeutens syn på hva som er traumer spiller kanskje en rolle?

Anonymkode: 41fe3...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Chinchilly skrev:

Det er ikke begreper helsepersonell bruker om hverandre selv om flere symptomer er like. Dersom du kvalifiserer til KPTSD diagnose, noe det høres ut til at du gjør, er dette den riktige. Det er for øvrig fullt mulig å ha EUPF uten noen form for baggasje og traumer, ofte brenner denne ut med alderen men ikke nødvendigvis.

Jeg mistenker selv at jeg kan ha det, ja. Jeg vet ikke om kptsd var så kjent for noen år siden, da jeg fikk diagnosen. 

Anonymkode: b9162...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker selv at jeg kan ha det, ja. Jeg vet ikke om kptsd var så kjent for noen år siden, da jeg fikk diagnosen. 

Anonymkode: b9162...15b

Det er riktig, vi skal ikke langt tilbake i tid før kunnskapsnivået var begredelig på dette området ....for å si det mildt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter ble behandlet hos BUP i ca. 4 år for PTSD. Behandlingen hun fikk, som kan være relevant for deg er tankefeltsterapi også brukte de en slags lysting, der et lys blinket bortover en "stav" som datteren min skulle følge mens hun tenkte på ulike ting. Ellers var det en del snakking, samt litt barneting som å lese en bok om det hun hadde vært igjennom ect. Ting har gått veldig i bølgedaler for henne, enkelte perioder har vært tøffere enn andre, men nå går det bra med henne. 

Anonymkode: c2dc0...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Terapeutens syn på hva som er traumer spiller kanskje en rolle?

Anonymkode: 41fe3...f2e

Nei, hva som betegnes som et traume er offisielt nedskrevet i retningslinjer. Det er heller ikke slik at det er traumet/opplevelsen som betyr noe, men reaksjonene i etterkant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, abimopectore skrev:

Hei! Jeg fikk diagnosen ME når jeg av flere psykiatere fikk beskjed om at jeg ikke hadde noe på et psykologkontor å gjøre. Og at min tidligere psykiske bakgrunn ikke kunne være grunn i alle mine nåværende problemer. Nå viser deg seg at det er noe galt med stoffskiftet, og at jeg mest sannsynlig har en svulst på hypofysen/en svulst som presser på hypofysen.

Fremdeles rart at de gir ME diagnosen til noen som har PTSD, men ikke andre. Er det snakk om skjønn da eller? Trodde en av kriteriene for å få ME diagnosen var at man ikke hadde psykiske problemer. Prøver bare å forstå :) 

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Chinchilly skrev:

Nei, hva som betegnes som et traume er offisielt nedskrevet i retningslinjer. Det er heller ikke slik at det er traumet/opplevelsen som betyr noe, men reaksjonene i etterkant. 

Hvor kan jeg lese om dette, og om det som du skriver i siste setning?

Anonymkode: 8d2cc...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kan jeg lese om dette, og om det som du skriver i siste setning?

Anonymkode: 8d2cc...7f0

 

For at et traume skal kvalifisere for PTSD må det være livstruende, ICD 10 "Oppstår som forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende livshendelse eller situasjon (av kort eller lang varighet) av usedvanlig truende eller katastrofal art, som mest sannsynlig ville fremkalt sterkt ubehag hos de fleste. "

"og om det som du skriver i siste setning?" Alle som opplever traumatiske hendelser får ikke automatisk diagnosen ptsd, det er reaksjonene og symptomene i etterkant som avgjør. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Chinchilly skrev:

Nei, hva som betegnes som et traume er offisielt nedskrevet i retningslinjer. Det er heller ikke slik at det er traumet/opplevelsen som betyr noe, men reaksjonene i etterkant. 

Ser den. Tenkte mer i retning av hvis behandleren ikke ser eller oppfatter at reaksjonene vedkommende har bunner i en oppvekst eller livssituasjon med feks emosjonell vold eller følelsesmessig omsorgssvikt og derfor ikke at vedkommende har traumereaksjoner. At man ikke blir trodd på et vis. Vet ikke om jeg skriver meg bort her;)

Anonymkode: 41fe3...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser den. Tenkte mer i retning av hvis behandleren ikke ser eller oppfatter at reaksjonene vedkommende har bunner i en oppvekst eller livssituasjon med feks emosjonell vold eller følelsesmessig omsorgssvikt og derfor ikke at vedkommende har traumereaksjoner. At man ikke blir trodd på et vis. Vet ikke om jeg skriver meg bort her;)

Anonymkode: 41fe3...f2e

Tenker du i forhold til diagnosen eupf? Om ikke, hva slags diagnose har vedkommende fått i terapien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chinchilly skrev:

Tenker du i forhold til diagnosen eupf? Om ikke, hva slags diagnose har vedkommende fått i terapien?

Ja, feks eupf.

Anonymkode: 41fe3...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, feks eupf.

Anonymkode: 41fe3...f2e

Ok. Gjentatte traumer som ikke nødvendigvis er livstruende i seg seg selv men som til sammen kan svært uheldig virkning er mer og mer vanlig å se i psykiatrien, dette er kompleks-ptsd og har flere symptomer fra personlighetsforstyrrelser. Mennesker med kptsd har ofte opplevd overgrep før de har utviklet en voksen personlighet -og blir naturlig nok svært preget av dette. Det har ikke vært uvanlig å diagnostisere mennesker med disse symptomene som eupf. Hvorvidt man blir trodd eller ikke på at dette er traumer og reaksjoner på disse, tja, jeg synes det er relativt opplagt hva overgrep fra omsorgspersoner kan gjøre med et barn. Jeg tenker at er man fornøyd med den mottakelsen og behandlingen man får hos en terapeut så fortsetter man, om ikke går man til neste.

Endret av Chinchilly
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble først diagnostisert med EUPF, men når omfanget av traumene og reaksjonene mine etterhvert ble kjent for behandleren min så fikk jeg diagnosen kompleks PTSD. Har glemt å spørre om jeg fremdeles også har EUPF eller om den er slettet. Vet ikke om det går an å ha begge deler samtidig? Tenker at kompleks PTSD dekker de fleste symptomene fra en EUPF, sånn at det blir "smør på flesk" å ha begge to..

Anonymkode: 58b6d...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...