Gå til innhold

Det at det skjer forferdelige ting i verden er ikke bevis på at Gud ikke finnes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa
Den 1/23/2016 at 10.50, AnonymBruker skrev:

Det er bevis på menneskelig ondskap.

Anonymkode: 4a6f5...75f

Ja, mennesker er onde. Beviser det at Gud ikke finnes? Nei. Det beviser at mennesker er onde. At du ikke tror på Gud er ditt problem, men der blir for dumt å komme med et såpass dårlig forsøk på en diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Eeemil skrev:

Jeg tenker at skaperverket er perfekt eller uperfekt til et formål som vi ikke forstår. Eventuelt at det ikke har et formål, men at det eksisterer en likevekt totalt sett. Vårt strev blir da en brikke I den likevekten.

Men dette er vel strengt tatt bare en fantasi fra din side, eller har du noen gode grunner for å tro at det er slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mann 42 skrev:

Men dette er vel strengt tatt bare en fantasi fra din side, eller har du noen gode grunner for å tro at det er slik?

Det kan godt være at det er fantasi, og det (altså fantasien) er også det nærmeste vi kommer sannheten.

Endret av Eeemil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eeemil skrev:

Det kan godt være at det er fantasi, og det (altså fantasien) er også det nærmeste vi kommer sannheten.

Men den var forferdelig vag, da. Det kan være perfekt eller ikke, og muligens ha et formål, eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Mann 42 skrev:

Men den var forferdelig vag, da. Det kan være perfekt eller ikke, og muligens ha et formål, eller ikke?

Ja, som realist sverger jeg kun til det som kan bevises. Jeg mener likevel å se et fascinerende system I kaoset I verden, og da er vi inne på livssyn. Ting oppstår, strever, tilpasser seg og dør. Vi er tydeligvis programmert til å gjøre helt bestemte saker uavhengig av om vi er planter eller dyr, bade sosialt og evolusjonsmessig. Trykk og temperatur utjevnes. Naturlovene følges. At noe har et mønster er den beste indikatoren på at dette har en hensikt, men det er og blir vagt, ja.

Endret av Eeemil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eeemil skrev:

Ja, som realist sverger jeg kun til det som kan bevises. Jeg mener likevel å se et fascinerende system I kaoset I verden, og da er vi inne på livssyn. Ting oppstår, strever, tilpasser seg og dør. Vi er tydeligvis programmert til å gjøre helt bestemte saker uavhengig av om vi er planter eller dyr, bade sosialt og evolusjonsmessig. Trykk og temperatur utjevnes. Naturlovene følges. At noe har et mønster er den beste indikatoren på at dette har en hensikt, men det er og blir vagt, ja.

Du er ikke rare realisten dersom du uten videre begrunnelse slutter fra lovmessighet til hensikt. At det fins naturlover er liksom gårsdagens nyheter, men det fins ingen som helst grunn til å mene at de indikerer en hensikt. Tvert imot, siden universet fungerer helt greit iflg noen få og ganske enkle lovmessigheter, er det overhodet ikke noe behov for å trekke inn hensikt som forklaringsprinsipp for noe som helst. Enten det dreier seg om dannelse av solsystemer, livets tilblivelse, evolusjon eller noe helt fjerde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker har i alle år gitt Gud skylden for egne handlinger. Det er godt å ha noen å skylde på, når man ikke tar ansvar selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann
10 timer siden, Mann 42 skrev:

Hvilken del av skaperverket er det som er i perfekt likevekt, etter din mening?

Skaperverket som helhet, ikke noen del av det. Det er forøvrig ikke min mening at det finnes noen gud i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen teorier om hvordan en Gud kan finnes som beskrevet i kristendommen mens vi ser så få tegn til det:

1. Vi er skapt i Guds bilde. Gud er nokså lik oss.
Gud er allmektig, men ikke alltid god. Ikke alltid engasjert. Noen ganger direkte grusom. Han bryr seg mest om seg og sitt. Har nok å gjøre.

2. Nietsche hadde rett.
Gud fantes. Gud var allmektig. Gud var god. Gud hadde en plan for oss. Men han finnes ikke lenger. Noe har tatt livet av ham. Gud er død. Et uhell? Selvmord? En allmektigere, ond makt? Vi er alene. Eller verre.

3. Gud prøvde, men lyktes ikke.
Skaperverket virket ikke som det skulle, Gud forsøkte å rette opp. Igjen og igjen. Og vi fortsatte. Han sendte sin sønn. Vi drepte ham. Han sendte kjærlighetsbudene. Vi hatet. Han sendte sin ånd for å inspirere til godhet. Og vi myrdet hverandre. Torturerte, voldtok, åt kjøttet fra våre menneskebrødres bein. Gud så hva vi gjorde og med hvilken lyst, og kunne ikke lenger tilgi. Vi er etterlatt her for å langsomt utslette oss selv og skaperverket vi er en del av. Gud klarer ikke lenger være i nærheten av oss.

4. Gud er langt borte nå.
Litt etter Jesus-affæren sa Gud seg ferdig med oss for nå. Ting er ordnet. Den nye pakt er vanntett og ting får løpe og gå av seg selv. Bønnesvar er innbilning. Guddommelig inngripen er innbilning. Dommedag kommer når det passer seg.

Endret av Utenegenart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. januar 2016 at 21.53, Mann 42 skrev:

Du er ikke rare realisten dersom du uten videre begrunnelse slutter fra lovmessighet til hensikt. At det fins naturlover er liksom gårsdagens nyheter, men det fins ingen som helst grunn til å mene at de indikerer en hensikt. Tvert imot, siden universet fungerer helt greit iflg noen få og ganske enkle lovmessigheter, er det overhodet ikke noe behov for å trekke inn hensikt som forklaringsprinsipp for noe som helst. Enten det dreier seg om dannelse av solsystemer, livets tilblivelse, evolusjon eller noe helt fjerde.

Vel, noen har behov og andre ikke.

For min del påstår jeg ikke at det finnes noe system med hensikt, men jeg sier at lovmessigheten er det nærmeste du kan komme I et forsøk på å bevise at Gud finnes. Altså ikke særlig nært.  Jeg tror ikke at det skulle ha noen betydning for "systemet"  om man tror eller ikke. Religionen er til for å kontrollere og regulere menneskelig atferd, og det igjen er en del av maskineriet til systemet. Nå reguleres vi jo av også av mange andre mekanismer, så ikke-religiøse mennesker er ikke nødvendigvis feilvare.

Gitt at det er noe "system" da. Nei, jeg påstår ikke noe som helst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.1.2016 at 10.50, AnonymBruker skrev:

Det er bevis på menneskelig ondskap.

Anonymkode: 4a6f5...75f

Og hvem skapte mennesket og dermed også det ondskap? Jo, det må være Gud det. Og da er Gud ond.

Hvis han ikke skapte ondskapen i mennesket er han ikke Gud, for da er han åpenbart ikke allmektig siden han ikke skapte alt. Dermed er Gud motbevist.

Enten er den kristne gud tvers igjennom ond og jævlig, eller så eksisterer han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
49 minutter siden, jabx skrev:

Og hvem skapte mennesket og dermed også det ondskap? Jo, det må være Gud det. Og da er Gud ond..

 

Jeg hater å være den som forteller deg dette. Men det finnes ingen Gud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg hater å være den som forteller deg dette. Men det finnes ingen Gud. 

Jeg hater å være den som forteller deg dette, men jeg skrev faktisk mer i innlegget mitt som du kanskje burde ha lest før du driter deg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
Et øyeblikk siden, jabx skrev:

Jeg hater å være den som forteller deg dette, men jeg skrev faktisk mer i innlegget mitt som du kanskje burde ha lest før du driter deg ut.

Typisk troende går til person angrep. Jaja kom tilbake når du kan diskutere som en voksen og slutte med barnslighetene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er født med fri vilje. Ikke gi gud skylden for all djevelskapen menneskene holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
1 minutt siden, OPIgirl skrev:

Vi er født med fri vilje. Ikke gi gud skylden for all djevelskapen menneskene holder på med.

Det er enklere å gi Gud skylden enn å akseptere at mennesker er selv skyld i ondskapen som foregår på jord. 

 

Den 6.2.2016 at 13.58, jabx skrev:

FAIL. Det som er barnslig er å ikke lese det jeg skriver.

Det at du skriver fail med store bokstaver beviser bare at jeg har rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 23.1.2016 at 10.50, AnonymBruker skrev:

Det er bevis på menneskelig ondskap.

Anonymkode: 4a6f5...75f

Det måtte vel heller være et bevis på at gud er en sadistisk jævel?

Anonymkode: dd66a...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.2.2016 at 13.54, OPIgirl skrev:

Vi er født med fri vilje. Ikke gi gud skylden for all djevelskapen menneskene holder på med.

Som jabx så greit slo fast lenger opp, det vil da si at Gud hverken er allmektig eller allvitende. Kanskje han ikke engang er allesteds nærværende? Kanskje han ikke er der i det hele tatt?

Anonymkode: 3c303...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...