Gå til innhold

Det at det skjer forferdelige ting i verden er ikke bevis på at Gud ikke finnes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bevis på menneskelig ondskap.

Anonymkode: 4a6f5...75f

I den kriste teologi så kommer jo ondskapen vi ser i verden av at verden akkurat nå tilhører satan, men at det "en gang skal endres". Hvilket, etter min mening gir et merkelig paradoks. Hvis det er slik at jorden tilhører djevelen, og gud ikke kan gripe inn, hvorfor får vi da bønnesvar. Og om vi får bønnesvar, hvorfor blir "mine bønner om hjelp til jobbintervjuet" besvart mens mennesker dør av sult og fordervelse andre steder i verden. Det virker enten litt inkonsekvent eller feilprioritert.

 

For all del, jeg tror ikke på greiene selv om jeg er greit skolert i det, til det er smørja litt for full av fiffige paradoks.

 

Endret av Raven Emerald
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bevis på menneskelig ondskap.

Anonymkode: 4a6f5...75f

Nei, det er et bevis på om det finnes en gud så er hun sadistisk og ond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, prt90 skrev:

Nei, det er et bevis på om det finnes en gud så er hun sadistisk og ond.

Hvorfor må en eventuell gud være ansvarlig for alt som skjer? 

Anonymkode: f74ae...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest cheshirecat

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må en eventuell gud være ansvarlig for alt som skjer? 

Anonymkode: f74ae...028

Hva er Gud ansvarlig for da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, cheshirecat skrev:

 

Hva er Gud ansvarlig for da? 

Sine egne handlinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, cheshirecat skrev:

 

Hva er Gud ansvarlig for da? 

Skapelsen? Hvordan ting blir til (mennesker, dyr, trær, været). Mer objektive ting. 

Jeg tror at gud har skapt oss mennesker med en egen vilje, som gjør at vi selv velger våre egne handlinger (indirekte, miljø vil også påvirke), og hvordan vi velger å kommunisere med omverdenen.

Anonymkode: f74ae...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål og kommentarer til modereringen, kan tas på Ris, ros og spørsmål, eller PM.

Raven Emerald, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
3 minutter siden, Testosteron skrev:

Sine egne handlinger

Eh ja, som er..? Utelukkende de fine tingene på jorda ? 

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skapelsen? Hvordan ting blir til (mennesker, dyr, trær, været). Mer objektive ting. 

Jeg tror at gud har skapt oss mennesker med en egen vilje, som gjør at vi selv velger våre egne handlinger (indirekte, miljø vil også påvirke), og hvordan vi velger å kommunisere med omverdenen.

Anonymkode: f74ae...028

Været = naturkatastrofer; brann, tørke, sult, flod, drukning. Dyr = Kan angripe vilkårlig, spiser hverandre osv. Mennesker = dont get me startet. Har du lest bibelen ? Sodoma og Gomorra? Gud er en hevnfull sadistisk liten jævel.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
Et øyeblikk siden, Testosteron skrev:

Hva mener du?

Var det ikke åpenlyst ? at vi gjør mye bat shit crazy greier. Og at man kan vel ikke utelukkende gi Gud æren for kun de fine tingene på jorda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, cheshirecat skrev:

Eh ja, som er..? Utelukkende de fine tingene på jorda ? 

 

Været = naturkatastrofer; brann, tørke, sult, flod, drukning. Dyr = Kan angripe vilkårlig, spiser hverandre osv. Mennesker = dont get me startet. Har du lest bibelen ? Sodoma og Gomorra? Gud er en hevnfull sadistisk liten jævel.. 

Men hva får deg til å mene at det er gud som styrer våre handlinger, og ikke oss selv? Med skapelsen av mennesker og dyr, så mente jeg nettopp det. Skapelsen, ikke noe mer. Det at vi gjør som vi gjør er ikke noe gud er ansvarlig for. 

Dessuten handler det vel også litt om hvilket bilde man har av gud. Jeg ser ikke for meg gud som en "person" som sitter med kontroll over alt som skjer, men som en slags kraft som setter i gang naturlige prosesser ol. Gud styrer ikke handlinger, bare at liv blir til. 

Jeg har ikke lest hele bibelen nei. 

Anonymkode: f74ae...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, cheshirecat skrev:

Var det ikke åpenlyst ? at vi gjør mye bat shit crazy greier. Og at man kan vel ikke utelukkende gi Gud æren for kun de fine tingene på jorda. 

Nei. Det var ikke åpenlyst. Jeg skjønte ihvertfall ikke hva du mente. Det virker som du vil gi Gud skylda for menneskers handlinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men hva får deg til å mene at det er gud som styrer våre handlinger, og ikke oss selv? Med skapelsen av mennesker og dyr, så mente jeg nettopp det. Skapelsen, ikke noe mer. Det at vi gjør som vi gjør er ikke noe gud er ansvarlig for. 

Dessuten handler det vel også litt om hvilket bilde man har av gud. Jeg ser ikke for meg gud som en "person" som sitter med kontroll over alt som skjer, men som en slags kraft som setter i gang naturlige prosesser ol. Gud styrer ikke handlinger, bare at liv blir til. 

Jeg har ikke lest hele bibelen nei. 

Anonymkode: f74ae...028

Lest om Sodoma og Gomorra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, cheshirecat skrev:

Lest om Sodoma og Gomorra?

Nei, jeg vet ikke hva det er. 

Uansett baserer ikke jeg mine tanker om gud på skrifter.

Anonymkode: f74ae...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
2 minutter siden, Testosteron skrev:

Nei. Det var ikke åpenlyst. Jeg skjønte ihvertfall ikke hva du mente. Det virker som du vil gi Gud skylda for menneskers handlinger. 

Du sa Gud er kun ansvarlig for sine handlinger. Vel; HVA er Guds handlinger da..? Nevn noen av dem.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre finnes det ingen bevis for at gud finnes uansett. Det er kun noe man må tro og håpe på selv. :) 

 

Vi (mennesker) må slutte å krangle om dette, fordi ingen av oss vet med sikkerhet at vi har rett. Det er unødvendig og vi kaster bort verdifull tid! Synes at man i alle fall kan prøve å akseptere at alle har forskjellig tro. Nå skal jeg se en film og legge meg. God natt folkens! 

(Peace and love....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lillekattepus skrev:

Dessverre finnes det ingen bevis for at gud finnes uansett. Det er kun noe man må tro og håpe på selv. :) 

 

Vi (mennesker) må slutte å krangle om dette, fordi ingen av oss vet med sikkerhet at vi har rett. Det er unødvendig og vi kaster bort verdifull tid! Synes at man i alle fall kan prøve å akseptere at alle har forskjellig tro. Nå skal jeg se en film og legge meg. God natt folkens! 

(Peace and love....)

Men hvorfor skal vi slutte å krangle om det, når det er så gøy å diskutere? Målet med en diskusjon trenger da ikke å være at man skal bli enig.

Anonymkode: f74ae...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...