Gå til innhold

Tror du på Gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Jolene skrev:

Mitt inntrykk av gud og bibelen er kun straff.

Takk! Det er nettopp dette jeg lurer på! Dette bildet av hvem Gud er, som er så fjernt fra den Gud jeg tror på, men som likevel er en oppfatning mange har! Med det sagt, lurer jeg litt på hva som gir deg dette inntrykket?

Anonymkode: 61ffa...3c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Det er nettopp dette jeg lurer på! Dette bildet av hvem Gud er, som er så fjernt fra den Gud jeg tror på, men som likevel er en oppfatning mange har! Med det sagt, lurer jeg litt på hva som gir deg dette inntrykket?

Anonymkode: 61ffa...3c1

Bibelen gir meg dette inntrykket. Jeg tror ikke på en gud forøvrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jolene skrev:

Bibelen gir meg dette inntrykket. Jeg tror ikke på en gud forøvrig.

Neida, jeg har forstått det. Jeg lurer bare på hva det er i Bibelen som gir deg dette inntrykket av den kristne Gud.

Anonymkode: 61ffa...3c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, jeg har forstått det. Jeg lurer bare på hva det er i Bibelen som gir deg dette inntrykket av den kristne Gud.

Anonymkode: 61ffa...3c1

Dette gir meg blant annet dette inntrykket (nei, jeg har ikke tatt med alt, men det første jeg tenkte på):

  • Annen mosebok, kap. 21.1-12
  • Tredje mosebok, kap. 5
  • Femte mosebok kap. 17.1-9
  • Første kongebok kap. 11 1-11
  • Matteus' evangelium kap 15.1-19
  • Apostelen paulus' brev til romerne, kap 1-4
  • Apostelen paulus' brev til korinterne, kap 11
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎22‎.‎01‎.‎2016 at 21.28, AnonymBruker skrev:

For deg som svarer nei på dette spørsmålet - fortell meg om denne guden du ikke tror på.

Jeg tror at mange som sier at de ikke kan tro på Gud, ikke ser for seg den samme Gud som jeg tror på. Hadde vært interessant å se om dette er riktig. Takk til alle som tar seg tid til å svare :)

Anonymkode: 61ffa...3c1

Hvilken gud? veldig mange å velge mellom, for meg er vel svaret nei på alle, tror du på Gud? hvilken?

Dette fascinerer meg voldsomt, altså hvorfor du velger akkurat den guden du tror på, er det noe som har tiltalt deg I voksen alder eller har du en du ble fortalt var rett da du var barn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎27‎.‎01‎.‎2016 at 9.28, AnonymBruker skrev:

Gud i det gamle testamentet er vanskelig å forstå, jeg må si meg enig i det. Men det jeg legger merke til, er Guds omsorg for sitt folk, samme hva de gjør. Menneskene vender seg gang på gang bort fra Gud, men han vender seg aldri bort fra folket. Ja, folket straffes, men på mange måter er dette rettferdig. At andre folk praktisk talt slaktes ned for å gi Israelittene sitt land, synes jeg er verre, og det har jeg ikke egentlig noe godt svar på. Men Gud hadde gitt et løfte til sitt folk, og han holdt det - de fikk sitt land, og Gud ga dem beskyttelse og seier.

Videre i det nye testamentet synes jeg ikke det er så vanskelig. Gud viser seg som en nådig og kjærlig Gud, som selv tar på seg straffen for menneskenes ondskap, og lover at han en dag skal holde dom. Han gjør under, reiser opp de som er som er helt på bunn av samfunnet, setter mennesker fri. Han forkynner at vi skal elske våre fiender og vende det andre kinnet til. Han gir alle mennesker mulighet til å få del i frelsen.

- TS

Anonymkode: 61ffa...3c1

Det du synes er det forsonende I gamle testamentets gud er det samme som jeg synes er det værste med ham. Han har omsorg for sitt folk ja, men de andre de kan vi bare drepe, voldta, knuse ,I det hele tatt kun fantasien som setter grenser for ondskapen, men mitt folk "de utvalgte" de skal passes på.....

Han minner I grunn svært om en del andre gærninger som har fått for mye makt oppigjennoom...Dette er de styggeste egenskapene som følger med å være ett flokkdyr og for å leve godt sammen I ett sivilisert samfunn er man som menneske nødt til å motarbeide disse instinktene, ikke dyrke dem!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎22‎.‎01‎.‎2016 at 21.28, AnonymBruker skrev:

For deg som svarer nei på dette spørsmålet - fortell meg om denne guden du ikke tror på.

Jeg tror at mange som sier at de ikke kan tro på Gud, ikke ser for seg den samme Gud som jeg tror på. Hadde vært interessant å se om dette er riktig. Takk til alle som tar seg tid til å svare :)

Anonymkode: 61ffa...3c1

 

Kan du fortelle hvorfor du ikke tror på de gudene du ikke tror på ? Odin  for eksempel , regner med du ikke tror på ham, hvorfor?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det finnes millioner på millioner av gale mennesker som tror på guddommer og demoner sterkt nok til å drepe annerledes tenkende.

Tar jeg feil? Det hadde vært flott, men dessverre så er det nok for mange gale religiøse mennesker til det.

Anonymkode: fce7d...9f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.1.2016 at 21.28, AnonymBruker skrev:

For deg som svarer nei på dette spørsmålet - fortell meg om denne guden du ikke tror på.

Det fins tusenvis av guder jeg ikke tror på - vil du virkelig høre meg fortelle om alle dem? Jeg kan i tilfelle bare fortelle litt om en håndfull - norrøne, først og fremst - pluss Jahve/Allah fra Midtøsten. En god del flere kan jeg navnet på, men på de aller fleste er jeg helt blank. Leksikonet vet mer enn jeg, se der og i andre bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da min bestemor ble syk og havnet på sykehuset, ba jeg til Gud og det fikk meg til å føle meg bedre. Så jeg tror vel på en slags Gud eller høyere makt, men regner meg ikke som religiøs for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
8 timer siden, lisemm skrev:

Jeg er ikke dum.

Det om man tror på Gud eller ikke er ikke det som avgjør om en person er dum. Det at man er ateist er ikke synonymt med at man er en intelligent person akkurat som det at man tror på Gud er ikke synonymt med at man ikke er det,

 

Jeg personlig har ingen tro. Men jeg kan ikke annet en å lure på hvorfor noen ateister ikke bare kan svare nei men av en eller annen grunn må de slenge dritt som å kalle alle som tror dumme. Jeg antar at dere som gjør det har et litt dårlig selvbilde og føler dere bedre når dere slenger dritt på nette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

jeg kan ikke annet en å lure på hvorfor noen ateister ikke bare kan svare nei men av en eller annen grunn må de slenge dritt som å kalle alle som tror dumme. Jeg antar at dere som gjør det har et litt dårlig selvbilde og føler dere bedre når dere slenger dritt på nette.

Det spørs hva du mener med dum. De kan godt være flinke til å løse hjernetrimoppgaver. Men de som tror på guder er dumme i betydning lettlurte, i og med at de tror på noen som det ikke finnes bevis for at eksisterer. Vil ikke du kalle de som tror på julenissen eller de underjordiske for dumme eller lettlurte? Eller er det å "slenge dritt", som du kaller det? Du mener at dette er oppfatninger som en skal ta på alvor - det ene kan like gjerne være rett som det andre, hvem kan vite sikkert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Det om man tror på Gud eller ikke er ikke det som avgjør om en person er dum. Det at man er ateist er ikke synonymt med at man er en intelligent person akkurat som det at man tror på Gud er ikke synonymt med at man ikke er det,

 

Jeg personlig har ingen tro. Men jeg kan ikke annet en å lure på hvorfor noen ateister ikke bare kan svare nei men av en eller annen grunn må de slenge dritt som å kalle alle som tror dumme. Jeg antar at dere som gjør det har et litt dårlig selvbilde og føler dere bedre når dere slenger dritt på nette.

Forskning viser at religiøse mennesker er mindre intelligente enn ikke-religiøse mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
Et øyeblikk siden, lisemm skrev:

Forskning viser at religiøse mennesker er mindre intelligente enn ikke-religiøse mennesker.

 

33024327.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.1.2016 at 21.28, AnonymBruker skrev:

For deg som svarer nei på dette spørsmålet - fortell meg om denne guden du ikke tror på.

Jeg tror at mange som sier at de ikke kan tro på Gud, ikke ser for seg den samme Gud som jeg tror på. Hadde vært interessant å se om dette er riktig. Takk til alle som tar seg tid til å svare :)

Anonymkode: 61ffa...3c1

Uh, hva med oss som ikke tror på NOEN guder i det hele tatt. Dvs overnaturlige skapninger som griper inn i verden med magiske krefter. Jeg for min del avviser ikke noen spesifikk Gud, som Jahve, Gud eller Allah eller Krishna eller Shiva eller Tor eller Oding eller Frøya eller  Bastet. Jeg tror ikke på NOEN guder i det hele tatt. Enten de er jødiske, muslimske, kristne, hinduistiske, norønne eller egyptiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...