Gå til innhold

Tror du på Gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Til dere som tror på gud. Tror dere at verden er flat også? Tror dere på tannfeen og supermann? 

Anonymkode: 1f205...3ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som tror på gud. Tror dere at verden er flat også? Tror dere på tannfeen og supermann? 

Anonymkode: 1f205...3ad

Nei?

Anonymkode: 1c4c6...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som tror på gud. Tror dere at verden er flat også? Tror dere på tannfeen og supermann? 

Anonymkode: 1f205...3ad

Dette argumentet er så tynt at jeg skjønner ikke hvorfor det dukker opp hver gang religion diskuteres. Nei, jeg tror ikke verden er flat - og min religiøse overbevisning gir meg ingen grunn til å tro det. Ei heller tror jeg på tannfeen og supermann - vis meg at de finnes, så skal jeg tro det. For jeg antar at supermann og tannfeen lever i denne verden, om de finnes? At Gud går rundt på denne jorda som en skapning av noe slag, er det derimot ingen, så vidt jeg vet, som påstår. Og argumentet ditt var...?

Anonymkode: 61ffa...3c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ei på en gud. Og har ingen ide om hva jeg ikke tror på skulle ha av egenskaper. Det er ikke sånn at jeg ikke heier på en gud, fordi jeg ikke liker fyren/dama/hesten. Det finnes ingen gud i mitt verdensbilde og dette "ikke noe" har ingen egenskaper.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle være mer galskap å tro på Tor eller Zeus enn de gudene folk tror på nå. Men jeg respektere alle tro, så lenge den ikke plager noen.

Anonymkode: ffb65...539

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 23.1.2016 at 2.38, Jolene skrev:

Jeg har lest bibelen, men klarer fortsatt ikke å forstå hva som er fantastisk med denne guden. Spesielt ikke det gamle testamentet. Etter å ha lest bibelen ble jeg overbevist om at jeg ikke tror på den guden. Kom gjerne med innspill på hva det er jeg ikke har forstått.

Gud i det gamle testamentet er vanskelig å forstå, jeg må si meg enig i det. Men det jeg legger merke til, er Guds omsorg for sitt folk, samme hva de gjør. Menneskene vender seg gang på gang bort fra Gud, men han vender seg aldri bort fra folket. Ja, folket straffes, men på mange måter er dette rettferdig. At andre folk praktisk talt slaktes ned for å gi Israelittene sitt land, synes jeg er verre, og det har jeg ikke egentlig noe godt svar på. Men Gud hadde gitt et løfte til sitt folk, og han holdt det - de fikk sitt land, og Gud ga dem beskyttelse og seier.

Videre i det nye testamentet synes jeg ikke det er så vanskelig. Gud viser seg som en nådig og kjærlig Gud, som selv tar på seg straffen for menneskenes ondskap, og lover at han en dag skal holde dom. Han gjør under, reiser opp de som er som er helt på bunn av samfunnet, setter mennesker fri. Han forkynner at vi skal elske våre fiender og vende det andre kinnet til. Han gir alle mennesker mulighet til å få del i frelsen.

- TS

Anonymkode: 61ffa...3c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud i det gamle testamentet er vanskelig å forstå, jeg må si meg enig i det. Men det jeg legger merke til, er Guds omsorg for sitt folk, samme hva de gjør. Menneskene vender seg gang på gang bort fra Gud, men han vender seg aldri bort fra folket. Ja, folket straffes, men på mange måter er dette rettferdig. At andre folk praktisk talt slaktes ned for å gi Israelittene sitt land, synes jeg er verre, og det har jeg ikke egentlig noe godt svar på. Men Gud hadde gitt et løfte til sitt folk, og han holdt det - de fikk sitt land, og Gud ga dem beskyttelse og seier.

Videre i det nye testamentet synes jeg ikke det er så vanskelig. Gud viser seg som en nådig og kjærlig Gud, som selv tar på seg straffen for menneskenes ondskap, og lover at han en dag skal holde dom. Han gjør under, reiser opp de som er som er helt på bunn av samfunnet, setter mennesker fri. Han forkynner at vi skal elske våre fiender og vende det andre kinnet til. Han gir alle mennesker mulighet til å få del i frelsen.

- TS

Anonymkode: 61ffa...3c1

Så en som har skapt mennesket i sitt bilde - skal straffe dem fordi han har skapt dem sånn? Det er det sadistiske bildet jeg ikke forstår.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins tusenvis av guder, ingen av dem fins det bevis for at er noe annet enn fantasifostre. Trolig sikter du til guden Jahve/Allah, som er guden til noen ørkenfolk nede i Midt-Østen. Med sverd i hånd ble troen utbredt til andre verdensdeler, dog bare i liten grad til verdens sentrum, Asia.
Gi meg bevis for én eller flere av disse gudene, så skal jeg tro på dem. Ikke før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er agnostiker, så jeg verken bekrefter eller avkrefter at det finnes en gud. Jeg er åpen for at det kan være noe mer "der ute", en slags kraft som kanskje kan kalles Gud, rett og slett fordi det er vanskelig å se for seg at The Big Bang oppsto ut fra intet. MEN, det betyr ikke at jeg tror at det faktisk finnes en slik kraft/Gud/kall-det-hva-du-vil, men jeg velger å være åpen for alle muligheter.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er en medisin for ensomme og deprimerte mennesker. Mange sliter psykisk og da er det godt å ha noe å tro på.

99,99% av alle religiøse mennesker har arvet religionen fra foreldrene. Man kan kalle det hjernevasking, men barn er jo så mottakelig for slikt at man bare kan synes synd på dem.

Svært få mennesker går fra ureligiøs-status der foreldrene var  ureligiøse til å bli religiøse. Det er nok en grunn til dette.

Anonymkode: fce7d...9f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på Gud, eller noen andre former for en skaper eller beskytter. Jeg synes verden og universet er fantastisk, men føler ikke det mangler noe ved ikke å ha en gudeskikkelse i verdensbildet mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jolene skrev:

Så en som har skapt mennesket i sitt bilde - skal straffe dem fordi han har skapt dem sånn? Det er det sadistiske bildet jeg ikke forstår.

Gud skapte menneskene med fri vilje, og den frie viljen innebærer også muligheten til å velge et liv uten Gud. Han har gjort alt for at vi bare skal kunne ta imot, så er det opp til oss selv hva vi gjør med det - men du kan hvertfall ikke skylde på Gud.

Anonymkode: 61ffa...3c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Castielz

Nei.
Etter å ha tatt utdanning, som gir en viss forståelse for hvordan verden fungerer, så finner jeg det vanskelig at det sitter en allmektig entitet ett sted og glor.

Så, til TS: Tror du på Julenissen eller Påskeharen?
Om ikke, hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gud skapte menneskene med fri vilje, og den frie viljen innebærer også muligheten til å velge et liv uten Gud. Han har gjort alt for at vi bare skal kunne ta imot, så er det opp til oss selv hva vi gjør med det - men du kan hvertfall ikke skylde på Gud.

Anonymkode: 61ffa...3c1

Mitt inntrykk av gud og bibelen er kun straff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gud skapte menneskene med fri vilje, og den frie viljen innebærer også muligheten til å velge et liv uten Gud. Han har gjort alt for at vi bare skal kunne ta imot, så er det opp til oss selv hva vi gjør med det - men du kan hvertfall ikke skylde på Gud.

Anonymkode: 61ffa...3c1

Forskning tyder på at vi ikke har fri vilje.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, på ingen måte. Jeg tror hverken på den kristne gud eller noen annen form for gud eller overnaturlig kraft.Det er bare fravær av tro, ikke at jeg har en skikkelse jeg aktivt benekter eksistensen av, men etter ti år på en kristen privatskole er det vel den kristne gud som først ramler ned i hodet mitt hvis jeg må velge. Men jeg anser på ingen måte den kristne gud som mer sannsynlig enn andre forslag, jeg synes den forklaringen er ganske nøyaktig like søkt som forklaringene i andre religioner.

Så kan jeg godt ta et teoretisk forbehold, for jeg lytter selvsagt gjerne dersom bevisbildet skulle forandre seg. Men pr. i dag ser jeg ikke en eneste indikasjon på at det finnes noe eller noen som styrer skuta eller i det hele tatt har noen andre krefter enn vanlige mennesker. Og godt er det, for det er så ufattelig mange ting i verden som peker i retning av at en eventuell gud er inkompetent og/eller skremmende sadistisk.

Anonymkode: 38992...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...